vrijdag 17 oktober 2014

Zorgtoeslag terugbetalen

In juli en augustus had ik extra uren gewerkt en die zijn in augustus uitbetaald. Ik ontving ongeveer 1100 euro bruto en hield daar netto ca 450 van over. Ik concludeerde toen, dat dit extra werk mij waarschijnlijk een flink deel van mijn zorgtoeslag kostte.
Ik heb ingelogd bij de belastingdienst en het nieuwe geschatte jaarinkomen ingevoerd. Gisteren kreeg ik bericht. Ik ontvang vanaf oktober geen zorgtoeslag meer en mag 100 euro terugbetalen.
Ik werkte 2 weken extra en leverde 2 weken zomervakantie in. En waarvoor?
Achteraf gezien had ik liever 2 extra weken vakantie gehad, want door het wegvallen van een groot deel van de zorgtoeslag blijft er maar weinig van de verdiensten over. Dat is nu niet meer terug te draaien, maar ik had al wel besloten dat ik niet weer vakantie inlever om extra te werken. Ik wil gewoon lekker vakantie!
Ik ben overigens blij dat ik de zorgtoeslag meteen geregeld heb en niet ergens in het komende jaar voor verrassingen kom te staan en dan geld terug moet betalen. We zullen zien wat de berekening dan is. Misschien moet ik volgend jaar nog een beetje terugbetalen. De definitieve berekening is op grond van het hele loon over 2014

15 opmerkingen:

  1. Daarom geef ik bij toeslagen en belastingteruggave altijd een hoger inkomen op dan ik verwacht en lagere kosten zodat ik vrijwel zeker weet dat ik terug krijg. Ook al werk ik extra of vallen de kosten mee. De definitieve toeslag berekening doe ik dan een uur na mijn belastingaangifte omdat ik dan mijn verzamelinkomen weet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ...dit doet me denken aan mijn schoonzus, 11 jaar een bijstands-uitkering, kreeg een baan aangeboden maar weigerde want ze wilde niet werken voor 300 euro in de maand ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch een beetje kortzichtig misschien van jouw schoonzus. 300 extra per maand vind ik best veel! In de begintijd dat ik werkte, verdiende ik niet meer dan bijstand voor een eenoudergezin. Later werd dat toch wel wat meer. Dat kwam omdat ik in een andere schaal kwam en er wat periodieken bij kwamen.

      Verwijderen
    2. ..ik vond het schandelijk! ...ik leef liever zonder bijstand en Onder allerlei toeslagen! Houd liever mijn eigen broek op!

      Verwijderen
    3. Ben er ook verbaasd over; is ze toen niet gekort op haar uitkering?
      Mocht ze het echt zomaar weigeren?
      En was het dan zo, dat zij 300 euro verdiende, en daarnaast de bijstand als aanvulling? Ik had het zelf wel gedaan hoor, het kan juist een opkikker voor je zijn als je een deel van je inkomen zelf kan verdienen.

      Verwijderen
  3. Dat is wel enorm balen zeg! Ik kan me voorstellen dat je het jammer vindt. Maar inderdaad wel goed dat je er nu al achter komt, en niet later voor een vervelende verrassing komt te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het blijft zuur. Maar wel fijn om het dan maar meteen achter je te laten en alles af te handelen. Ik had maandag een klein beetje schade gereden. Woensdag is die mevrouw met haar auto naar de garage gegaan. En een uur nadat ze me belde ben ik er heen gegaan om te betalen. Snel vergeten zoiets ;-).

    Teunie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik moest over 2013 zorgtoeslag terugbetalen, dat was een bedrag van 1200 euro, ik had teveel ontvangen omdat mijn dochter in dat jaar ook inkomen had, daar heb ik geen voordeel van gehad omdat zij dat geld zelf nodig had om haar schoolgeld te betalen en ook zelf haar verzekeringen en dergelijke . gelukkig had ik al geld apart gezet omdat ik al verwacht had terug te moeten betalen, op zich natuurlijk wel logisch want als je teveel inkomen hebt heb je geen recht op een hogere toeslag , dus vind ik het raar als mensen klagen dat ze terug moeten betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan volgens mij niet; zorgtoeslag wordt alleen toegekend of afgewezen op jouw eigen inkomen, en niet op het inkomen van andere gezinsleden.
      Dat geldt wel voor de huurtoeslag, maar beslist niet voor de zorgtoeslag.

      Verwijderen
    2. Wel als ze perongeluk als toeslagpartner geregistreerd staat. Zorgtoeslag gaat nie alleen over je eigen inkomen maar over het inkomen van diegenen die als toeslagpartner geregistreerd staan. Een kind kan toeslagpartner zijn als deze ouder is dan 27.

      Verwijderen
    3. sorry moest huurtoeslag zijn

      Verwijderen
  6. Ik moest huurtoeslag terug betalen.
    Van vorig jaar.. dat wist ik al.
    Maar nu ineens van dit jaar ook... bluh.
    Dat komt omdat nu vooraf gekeken wordt, en niet achteraf,
    of je er recht op hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wel een beetje zuur dat je nu ook nog zorgtoeslag moet terugbetalen. Ik kan me van vroegah herinneren dat een vriend loonsverhoging kreeg en dat hij toen buiten de ziekenfondsgrens viel en zichzelf en vrouw (die niet werkte) particulier moest verzekeren. Hij ging er daardoor flink op achteruit. Hij heeft toe maar bedankt voor de verhoging en afgesproken dat hij het jaar daarop een dubbele verhoging zou krijgen bij goed presteren. Dat is toen ook gebeurd.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is heel vervelend als je dit soort dingen meemaakt. Laatste tijd komt het steeds vaker voor.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.