donderdag 1 januari 2015

Drie jaar

Drie jaar lang lag een man dood in zijn woning. Hier vlak bij, in de wijk waar oudste dochter woont.
Het bericht haalde het landelijke nieuws, via deze link kun je er over lezen op het regionieuws.
Jongste heeft in deze straat en misschien ook bij deze man de post bezorgd.
Er zijn meer woningen waar de brievenbus zo uitpuilt dat er niets meer bij kan. Gelukkig liggen niet alle bewoners dood in huis, zoals deze man. 
De man was 49 jaar toen hij overleed. Het lijkt me een naar einde, helemaal alleen in zijn huis, misschien na zware uren waarin hij niets meer kon, doodgaan aan ..... (?)
Ik weet niet waaraan hij overleden is. Was het een hersenbloeding of een hartaanval of iets anders?
Triest.
Hij woonde er al wel 25 jaar en de huur werd ook na zijn overlijden gewoon automatisch doorbetaald en (geluids-)overlast veroorzaakte hij uiteraard  ook al niet. De woningcorporatie had daardoor geen aanleiding om contact op te nemen. Hoe zat het dan met inkomen? Krijg je gewoon 3 jaar lang doorbetaald ook al doe je niets?
En kreeg hij huurtoeslag?
En hoe zat het met familie?
Die familie is er wel, maar blijkbaar had hij geen contact.
Misschien kwam het einde heel snel en onverwachts en heeft hij niet geleden. Maar misschien duurde het einde lang en was het een pijnlijke dood. Ik denk niet dat er nieuws over naar buiten komt over de doodsoorzaak. Dat zou ik als familielid ook niet willen. Het is al erg genoeg dat een familielid dat zo vervreemd is van zijn familie op die manier aan zijn einde komt.
Ik heb er gisteren nog een tijd bij stilgestaan en toen ik vannacht thuis kwam heb ik een kaarsje voor hem gebrand. Leek me wel toepasselijk in deze donkere dagen.

6 opmerkingen:

  1. Ja, dit nieuws heeft me ook erg aangegrepen,je hebt er een mooi stukje over geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het altijd zo wonderlijk dat iemand in 3 jaar helemaal niet gemist wordt.
    Je zou denken dat je toch wel iets van een sociale omgeving hebt, bijvoorbeeld kennissen, collega's, sportclub o.i.d.. toch zeker op deze leeftijd nog. Niet dus. Triest is dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dan vaak: dat wil ik niet worden.
    En dat moet niemand zijn. Om in ieder geval iets te kunnen verhelpen: vrijwilliger worden voor een lokale organisatie die zorgen voor gezellig bezoek. Bij ouderen vaak een levensverhaal opschrijven

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helaas hebben wij dit enkele weken geleden meegemaakt. mijn zwager van 36 heeft 6 weken dood in huis gelegen. baan net verloren dus op zijn werk niet gemist. contact met ons was minimaal hij hield het af. geen ruzie ofzo maar ook geen heel innig contact.

    3 jaar is lang, maar oordeel niet te snel. Soms leidt iemand gewoon een teruggetrokken leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Net een nieuw huis gekocht. Er kwam een Kerstkaart op dit adres geadresseerd met een voor mij vreemde naam. De vorige bewoners heten anders. Gegoogeld op internet in de telefoongids maar deze naam stond nog op dit adres ( dus geen verkeerde huisnummer ingevuld).
    In de kaart werd de groeten ook aan ouders en broer van persoon gedaan.
    Bij navraag aan mijn buurman of die wist waar deze persoon nu woont kreeg het verhaal een onverwachtse wending.
    Deze persoon heeft enige jaren geleden hier gewoond en heeft in de keuken ( van nu mijn woning) zelfmoord gepleegd.
    Hij krijgt dus enige jaren na dato nog een kerstkaart van een gezin wat niets van het verhaal af weet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou me voor kunnen stellen dat je dat liever niet had willen weten.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.