maandag 23 maart 2015

Gratis proeflidmaatschap bibliotheek

In september werd ik voor 3 maanden gratis op proeflid van de openbare bibliotheek. Op 4 oktober ontving ik mijn pasje.
Maar daarna hoorde ik helemaal niets meer. Ik kan boeken reserveren en lenen, ik kan e-boeken lenen en ik heb nog helemaal geen "normaal" abonnement.
Hoe zit dat?
Die proef-maanden zijn al lang voorbij.

Ik ben op zoek gegaan in mijn mailbox om uit te zoeken wat de afspraak was. 
In de bevestigingsmail bij mijn proeflidmaatschap stond het volgende: Aan het eind van de 3 maanden nemen wij eenmalig telefonisch contact met u op over een eventueel vervolg op het proefabonnement.

Als ik inlog op "mijnbibliotheek", dan lees ik dit:

Abonnement
AbonnementsvormVE
Inschrijfdatum23/09/2014
Verloopdatum abonnement23/01/2016
Datum laatste verlenging abonnement09/01/2015

Te betalen abonnementsgeld
Te betalen abonnementsgeldEUR 0.00

Hebben ze zich een jaar vergist? 

Hoe dan ook, ik denk dat ik het maar zo laat en dan in januari volgend jaar kies voor een flexpas. Dan ben je wel geregistreerd als lid, maar zijn de kosten heel gering als je bijna alleen maar e-books leent.

Leenvoorwaarden flexpas: 

Leengeld boek € 1,50
Leentijd boek 3 weken
Leengeld cd/dvd/game € 2
Leentijd cd/dvd/game 1 week
Maximaal tegelijk lenen 10 items
Extra pas op verzoek Nee
Abonnementsgeld per jaar -


Bibliotheekleden kunnen - gratis en exclusief - e-books lenen van de Bibliotheek, dat geldt dan ook voor de flexpas, lijkt mij.
Dan kan ik zo nu en dan een boek reserveren en leengeld betalen. Het goedkoopste abonnement na de flexpas is het small abonnement, dat kost 35 euro per jaar en de leenkosten zijn €0,20 per boek.
Ik heb sinds oktober 1 boek gereserveerd en geleend: "de gouden jaren", van Annegreet van Bergen.
Ik heb al wel een heleboel e-books geleend en gelezen.
Ik ben reuze blij met mijn e-reader!
Ik denk overigens niet dat zo'n flexpas kostendekkend is als leden massaal e-books gaan lenen op de flexpas.


Naar aanleiding van alle reacties: ik denk dat ik in de komende week eens even langs het dichtstbijzijnde filiaal ga om het definitieve abonnement af te spreken, dat lijkt me het beste. Het voelt niet goed om stiekem in de fout mee te gaan en ik wil de bibliotheek zeker wel met enige euro's per maand steunen.

13 opmerkingen:

  1. Misschien lopen ze achter met bellen. Ze zouden niet het eerste of enige bedrijf zijn waar dat het geval is...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De bibliotheek heeft kennelijk een administratieve fout gemaakt. Of ze lopen achter met bellen. Ik zou ze zelf op bellen omte vragen hoe het e.e.a. geregeld is. Komt misschien omdat ik vele jaren gewerkt heb in een bibliotheek. Je hebt al een heleboel e-boeken gelezen en hebt daar veel plezier van. Betaal dan ook gewoon je abonnement, zo duur is dat niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar ben ik het mee eens. Wel netjes om even te verifieren hoe het zit. Elk bedrijf kan een foutje maken en als je er regelmatig gebruik van maakt, dan is het netjes als je daar ook voor betaalt.

      Suzanne

      Verwijderen
    2. Met de vorige schrijfsters eens, als iedereen dat doet verdwijnen er steeds meer dingen.

      Verwijderen
  3. Ik betaal hier 47,50 voor een jaarabonnement.
    Maar dan kan je alle boeken/e-books/cd's/dvd's enzovoort, gratis lenen. Je betaalt alleen boete als je te laat inlevert.
    Daarnaast kan je gratis internetten als je lid bent van de bieb.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ....de bibliotheken in Nederland draaien voor het grootste gedeelte op vrijwilligers. Op elke ?? filialen (ben het juiste aantal kwijt) is er slechts een betaalde kracht en op de provinciale kantoren wordt ook veel gewerkt met en door stagieres. Er kan dus gemakkelijk iets mis gaan. Ik weel wel dat wij met elkaar er alles aan moeten doen om de bibliotheken die er nog zijn in stand te houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik had ook een proefabonnement, en die van mij is ook zomaar omgezet naar een jaarabonnement tot 2016. Ik heb er verder ook niks van gehoord. Maar ben er wel blij mee, en ik laat het ook maar zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben medewerker van een bibliotheek en wij zijn afgelopen week begonnen met bellen, de gratis abonnementen lopen bij ons automatisch af en blokkeren dan. Ik zal eens een suggestie doen bij onze bibliotheek voor zo'n flexpas, misschien krijgen we dan meer klanten. Thx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De bibliotheken hebben het zwaar. Ik zou bellen waar de fout ligt, als het al een fout is. Zo kunnen we in de toekomst nog gebruik maken van hun diensten.

    Groet, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Persoonlijk vind ik dat als je (naar tevredenheid) gebruikt maakt van een dienst na de gratis proefperiode, en met name een publieke dienst die het moet hebben van vrijwilligers en dit soort abonnementsinkomsten, je er gewoon voor moet betalen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik denk dat je beter een mailtje eraan kunt wagen en kunt vragen of ze het vergeten hebben om contact op te nemen. Dan betaal je je abonnement net als iedereen en kun je lenen wat je wilt. De boeken en cd;s moeten wel betaad worden natuurlijk. Als je wel reageert in geval iets dubbel van de rekening wordt afgeschreven lijkt het mij niet meer dan normaal om nu ook te reageren. Lizan

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als je een keer dubbel of te veel voor iets betaald stuur je er direct een mail achteraan, lijkt me logisch dat ja dat nu ook doet...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een mail waar je niet op kunt reageren. Ik ga er gewoon zelf naar toe.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.