woensdag 22 april 2015

Ik Stap Over Van Bank Week

Joris Luyendijk schreef over de bankensector: Het kan niet waar zijn. Het in januari 2015 verschenen boek, beschrijft hoe zeven jaar na de grootste financiële crisis ooit er vrijwel niets veranderd is. Volgens Luyendijk,  ‘hebben de bankiers maar één ding geleerd van de crisis: dat we alles pikken.’
Toen op 15 september 2008 de Amerikaanse bank Lehman Brothers failliet ging, hamsterden Bankiers in de New York City voedsel, zetten hun geld om in goud, of bereidden de evacuatie van hun kinderen naar het platteland voor. 
Het lijkt er op dat bankiers op precies dezelfde voet doorgaan en het risico op een nieuwe bankencrisis levensgroot aanwezig is.

Omdat bankiers kennelijk niets geleerd hebben en wij, gewone stervelingen misschien het gevoel hebben dat we er niets aan kunnen doen, is het tijd voor actie! Als wij allemaal massaal overstappen, dan is dat voor de Nederlandse bankiers een signaal dat we het toch echt niet pikken!
Straks zitten we weer met omgevallen banken!

Lees hier op de site van het programma Radar
Lees hier, op de site van Genoeg.
Ik ben een paar jaar geleden al overgestapt van ING naar ASN en daar heb ik al wel eens over geschreven, maar omdat deze week uitgeroepen is tot "Ik Stap Over Van Bank Week", leek het mij toch goed daar deze week aandacht aan te besteden.

4 opmerkingen:

  1. Ik zit nog bij de Rabo, maar heb mijn spaargeld bij Moneyou. Alleen steeds overstappen heb ik ook geen zin in, om eerlijk te zijn. Dus ja, misschien val ik wel in die categorie die alles pikt, tot op zekere hoogte. Bij Rabo was ik het op een gegeven moment wel écht zat, vandaar ook dat ik daar alleen nog de (voor hen geld kostende) betaalrekeningen heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moneyou is onderdeel van ABN Amro dus de BONUS bank. Weg wezen zou ik zeggen en op naar de ASN bank. Kleine moeite en geeft een beter gevoel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach ja, de ene bank komt er voor uit dat er hoge bonussen worden uitbetaald en de ander houdt het geheim. En dan ben je overgestapt naar die bank waarvan je denkt dat ie "eerlijk" is en dan blijkt daar ook een schandaal naar buiten te komen.

    Ik denk dat je beter goed kunt uitzoeken welke bank het beste bij jouw persoonlijke situatie past voordat je ergens gaat bankieren en pas als die bank niet meer voor je doet wat jij voor ogen hebt, over te stappen naar een bank die dat wel doet. En iedereen heeft daar zijn eigen criteria bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zit er wel mee dat ASN een dochter is van SNS Reaal. Ik heb een spaarrekening bij de ASN en leef verder zo groen en milieubewust als maar kan, maar dat van SNS zit me toch niet lekker. Al weet ik ook wel dat een kleine bank nu eenmaal niet op eigen benen kan staan.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.