dinsdag 23 juni 2015

Boodschappen week 24 en 25 en "enge" vruchten

Één keer per twee weken plaats ik hier lijstjes met gekochte boodschappen. Alleen eten en drinken en aanverwant. De wasmiddel, tandpasta en toiletpapier zijn minder interessant, vind ik zelf.


Week 24 van 8 - 15 juni '15
*=aanbieding, @=afgeprijsd  WAAR PRIJS
FRUIT    
appels Lidl 1,08
limoenen Lidl 0,99
aardbeien Jumbo 2,99
aardbeien AH 1,99
ananas* @ AH 0,99
bananen AH 0,99
ONTBIJT EN LUNCH    
brood AH 1,29
sandwichspread Jumbo 1,09
kaas AH 3,08
melk, 2x 1 liter Lidl 1,10
WARME MAALTIJD    
rode paprika Lidl 0,39
radijs, bosje Lidl 0,39
Chinese kool Lidl 0,69
10 trostomaten AH 1,79
pastasaus (Herman de B) Action 1,49
appelmoes Action 0,69
augurkensticks Action 0,79
hamblokjes Lidl 1,99
spekreepjes Lidl 1,35
schapenkaas (pecorino) AH 2,91
cottage cheese AH 0,89
LEKKERS/diversen/tussendoor    
limonadesiroop, 3 flessen Jumbo 6,01
2 bijzondere biertjes AH 0,99
bonbons Action 1,59
TOTAAL week 24,  juni '15   28,96

 -------------------------------------------------------------------------------------


Week 25 van 15 - 22 juni '15
*=aanbieding, @=afgeprijsd  WAAR PRIJS
FRUIT    
2 mango's* AH 2,50
nectarines, 2 stuks* AH 0,78
elstar, 4 stuks AH 1,03
nectarines, 1 kg Aldi 0,99
ONTBIJT EN LUNCH    
jam AH 0,88
gekookte worst* AH 1,59
melk, 2 liter Lidl 1,10
roomboter Aldi 0,95
brood Lidl 1,19
halvarine Plus 0,59
WARME MAALTIJD    
rucola* AH 0,83
2 rode paprika's AH 0,99
uien, 2 kg Lidl 1,99
andijvie, 970 gr Lidl 0,49
tuinbonen, diepvries* Plus 0,99
speklapjes AH 2,31
vissticks, 15 stuks Plus 1,08
sardines, 2 blikjes Aldi 1,30
zalm AH 3,29
blauwe kaas AH 1,69
sambal  AH 1,10
knoflookteentjes in marinade, 2x Lidl 1,89
aardappelsalade Aldi 1,49
yoghurt Aldi 1,49
LEKKERS/diversen/tussendoor    
TOTAAL week 25,  juni '15   32,53

Die mango's ga ik niet meer kopen! Ik was al allergisch (eigenlijk overgevoelig) voor kiwi's, maar nu kreeg ik ineens net zo'n heftige reactie op mango: pijnlijke, tintelende, gezwollen tong en idem lippen, een dikke keel en dat urenlang. Alle slijmvliezen in mijn mond waren geïrriteerd en flink van slag. Ook mijn darmen vonden mango niet een goed idee. Ooit, al bijna 25 jaar geleden had ik een dergelijke reactie bij kiwi's. Dat ging geleidelijker, het werd elke keer erger, totdat het moment kwam dat ik het niet meer verantwoord vond om kiwi's te eten. Deze keer bij mango nummer 2 was het helemaal bingo. Als het echt heel ruig gaat een volgende keer en ik word er heel ziek van, dan mag ik een collega bellen, die heeft epipennen in huis voor haar zoon. Mango en kiwi zal ik niet meer eten, maar het schijnt dat er ook andere fruitsoorten zijn waar ik als astma- en hooikoortspatiënt ineens overgevoelig op kan reageren. De man van een andere collega is eens in shock geraakt door het eten van een doodgewone appel. Hij kon nog net op tijd hulp inroepen.

6 opmerkingen:

  1. En ik eet alleen nog maar kiwi's en bananen. Soms een ananas en peren. Bij appels ging het ook zeer geleidelijk, tot ik geen een soort meer tolereerde. Ik kan wel de appels voor de kinderen schillen en dan gelijk handen wassen. De kinderen moeten na het eten van een appel ook meteen handen wassen als ze thuis zijn, want als ze me aanraken kan het mis gaan. Maar appelmoes en appeltaart kan dan weer wel. En jammer genoeg heel veel fruit waar ik dus niet tegen kan door de hooikoorts en lichte vorm van astma. Dit noemen ze kruisreacties.

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook hooikoorts en astma. Beide klachten heb ik in vrij lichte mate, maar het maakt mij blijkbaar wel gevoelig voor deze kruisreacties.

      Verwijderen
  2. Wat naar! Ik zou zorgen dat je zelf een epipen in huis hebt eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die opmerking wilde ik ook maken. Je hebt tavegiltabletten of een alternatief nodig in geval van een allergische reactie en daarnaast een epipen voor een noodgeval. Een allergische reactie kan je je leven kosten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb zelf niet het idee dat het zó uit de hand kan lopen dat ik acute medische hulp nodig heb. Als ik merk dat ik allergisch reageer op fruit, dan schrap ik die soort gewoon uit mijn menu. Het zou anders zijn als ik zo reageerde op pinda's of noten. Er zijn veel producten waar pinda of noot in zit. Dan zou ik voor de zekerheid wel een epipen in huis willen hebben.

      Verwijderen
  4. Oh dat is echt naar dat je zulke heftige reacties hebt op bepaalde soorten fruit!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.