Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

zondag 2 augustus 2015

Bel me niet en de kleine lettertjes

Een lezeres mailde mij over de achtergrond van het callcenterwerk. Ze heeft toestemming gegeven om haar verhaal te gebruiken en dat doe ik bij deze.

Ik zit in de WIA en ben in een re-integratietraject beland en hierdoor ben ik min of meer gedwongen op zoek te gaan naar werk dat ik helemaal niet zie zitten (callcenterwerk), maar wat vooralsnog het enige werk lijkt dat ik met mijn beperking kan doen.

Ben nu bij 2 grote callcenters geweest, ik ben alleen nog niet aangenomen.
Ik weet nu wel veel meer over hun werkwijze :
Als je spullen koopt bij o.a. Zalando en andere grote webwinkels ga je, door akkoord te gaan met de algemene voorwaarden, akkoord met dat ze je telefoonnummer verkopen aan callcenters.
Vandaar dat die zo'n onuitputtelijke stroom van telefoonnummers hebben. Bijna niemand weet dat dit in de kleine lettertjes staat, maar tijdens zo'n infomiddag wordt je een boel duidelijk.
Op zo'n bedrijf werken gemiddeld 100 medewerkers die alleen als taak hebben te scoren, want je moet het vooral van de bonussen hebben en scoor je niet voldoende sta je op straat.
Want geloof me, je bent zéér vervangbaar als je dit werk doet.
Elke week is er een infomiddag met 12-15 mensen die dit werk willen of moeten doen, van die mensen wordt een kwart tot de helft aangenomen via een uitzendbureau en het is de bedoeling dat je bijv. kranten of tijdschriften abbo's aansmeert. Per tafel van 10 medewerkers hangt een beeldscherm waar in kleuren wordt aangegeven  wie daar zitten te bellen en of je scoort (ze werken met 4 kleuren die aangeven of je al gescoord hebt tot boven het aantal targets).
Per aantal tafels heb je een teamleider, al je gesprekken worden zowiezo opgenomen. Gaat het niet lekker bij je, dan luisteren ze mee en wordt er besproken wat je fout doet.
Nu snap je vast waarom ze niets inspreken, zo scoor je immers niet.

Bij een callcenter verkoop je ook goede doelen en is het de bedoeling om voor bijvoorbeeld 3 euro per maand mensen lid te maken en het script is zo opgezet dat je mensen zó moet benaderen dat ze een heel goed gevoel krijgen als ze ja zeggen en een slecht gevoel als je er niet aan begint.

Eigenlijk mag je, denk ik, wel medelijden hebben met de mensen die het werk doen. Ik kan me haast niet voorstellen dat dit je roeping is en dat steeds gecontroleerd worden of je voldoende scoort is denk ik ook geen fijn gevoel.
Maar ja als je om wat voor reden dan ook geen ander werk kunt krijgen ?

Zo, nu weet je een beetje hoe er aan de andere kant van de lijn gewerkt wordt!

Tot zover het verhaal van deze lezer.
************************************

Doordat ik mensen ken die in een callcenter gewerkt hebben, wist ik wel meer van de achtergronden. Ik wist wel dat het alleen maar gaat om zo veel mogelijk te verkopen en mensen van alles aan te smeren.
Ik weet dat het naar werk is voor diegenen die het moeten doen, maar dat neemt niet weg dat ik als consument die telefoontjes storend vind. En omdat ik weet dat het naar en ook zwaar werk is, ben ik in het gesprek ook zo kort mogelijk. Dan hoeft de callcentermedewerker verder geen tijd aan mij te besteden. Als ik er langer over doe om duidelijk te maken dat ik niets wil kopen, neemt dat kostbare tijd in beslag. Tijd die zo'n medewerker beter kan besteden aan iemand die hij/zij wél om kan praten.
Wat ik niet wist, was dat er webshops zijn die telefoonnummers verkopen! Een slechte zaak! Lang niet iedereen leest de kleine lettertjes, dat zou eigenlijk wel moeten, maar veel mensen weten helemaal niet waarmee ze akkoord gaan. 

Aanvulling van de lezeres:
Nog even over Zalando en andere webwinkels, 't schijnt toch echt in de verkoopvoorwaarden onder privacy instellingen  te staan dat ze je gegevens aan derden te mogen leveren voor aanbiedingen . Webwinkels die dat doen  hebben over het algemeen allemaal een vestiging over de grens want in Nederland zijn de regels strenger.

15 opmerkingen:

  1. Bizar eigenlijk als je erover nadenkt! Nooit geweten. Dat van die targets trouwens wel, ik heb zelf ook een blauwe maandag bij zo'n bedrijf gewerkt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant om te lezen, en het lijkt me heel zwaar werk. Ik heb weleens van iemand gehoord die op een callcenter van een klantenservice werkte (dus niet om te verkopen.) Zij vond het ook zwaar werk, vooral omdat er regelmatig ook nog boze klanten aan de lijn kwamen.

    Dat webshops telefoonnummers mogen verkopen, dat wist ik niet. Ik heb af en toe een proefabonnement op een krant, en daar staat duidelijk bij dat je gebeld kunt worden voor een 'interessante aanbieding'.

    Het beste is inderdaad om de telefoontjes zo snel mogelijk af te kappen, omdat de medewerker van het callcenter de tijd beter kan besteden aan iemand die wel koopt.

    Pecunia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De algemene voorwaarden van Alando doorgelezen en nee er staat niets in over telefoonnummer doogeven, https://www.zalando.nl/zalando-algemene-voorwaarden/?qf=1

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zouden ze misschien bij de introductiedag op een callcenter de nieuw te selecteren medewerkers misleiden door de webshops als bron aan te wijzen voor hun telefoonnummers?

      Verwijderen
    2. Ik weet dat bij petities voor bijv. Milieudefensie en Foodwatch je er op moet letten dat je je telefoonnummer niet vermeldt (bij het tekenen van een petitie). Je stemt nl. in met algemene voorwaarden waarin staat dat je prijsgegeven telefoonnummer gebruikt mag worden voor telefonische wervingsacties om donateur te worden. Eenmaal heb ik zo'n (irritante) persoon aan de lijn gehad, (notabene twee weken na het overlijden van mijn man) die me wel even een poot uit wilde trekken. Dat het heel ongelegen kwam en dat ik niet gebeld wilde worden, kon zijn natuurlijk niet weten. Maar sindsdien let ik bij het tekenen van petities op niet meer in te vullen dan strikt noodzakelijk is.

      Verwijderen
    3. Nog even een aanvulling: ik weet ook dat het rotbanen zijn en dat mensen vaak geen keuze hebben om ander werk te vinden. Mijn zoon heeft bij de klantenservice van een woningbouwvereniging gewerkt (hoefde gelukkig niets te verkopen) en kreeg alle klachten en frustraties over zich heen. Maar dat was toch nog te doen omdat hij mensen niets hoefde aan te smeren. Zelf werk ik bij de post, en als ik iets aankaart wat niet klopt is het antwoord al snel: als het je niet bevalt moet je ander werk zoeken. Ik ben daarom ook actief lid van een vakbond.
      McJobs noemt de Canadese activiste Naomi Klein zulke banen.

      Verwijderen
    4. Geen idee, misschien dat Nietzomaarzoo en je e-mailster daar meer van weten?

      Verwijderen
  4. Ik werk bij een callcenter dat zonder bonussen werkt - maar in plaats daarvan is het er 'zoooo gezellig". Wel hebben we targets, persoonlijke targets en groepstargets die toch wel gehaald moeten worden want oh oh oh oh oh, wat errug.....je hebt er vandaag maar 9 ipv 10 gescoort. (Dat je gisteren 50% meer dan je target hebt gehaald is direct weer vergeten).

    Doel is dus hits scoren. Wel binnen de normen van de opdrachtgevers, dus bellen wij 'warm' dat wil zeggen met klanten van de opdrachtgever dan is 2 x nee geen interesse horen, genoeg om af te haken. Wordt er tegen de opdrachtgever gezegd.

    Wij moeten dan toch nog een tandje bijzetten en de klant 'verleiden' om toch maar JA te zeggen. Tegen een uitbreiding van zijn bestaande pakket, of tegen die tijdelijke kosteloze aanbieding. Dus krijgen wij 'extra training' waarin onze supervisor even aangeeft tot hoever je van hem mag gaan. En dat is wat hem betreft vaak tot het gaatje. Dan ben je 'toppertje'.

    Totdat de opdrachtgever meeluistert, dan wordt er geheimzinnig aangegeven dat we ons 100% aan het script moeten houden. Geen extra toevoegingen die de klant wel overhalen en die mogen als de opdrachtgever NIET meeluistert.

    De arbeidsvoorwaarden zijn minimaal. Als ik naar de wc ga, krijg ik niet uitbetaald. Gelukkig ben ik geen grote zeikerd :). Als ik pauze hou, krijg ik niet uitbetaald. Als ik vakantie neem, krijg ik niet uitbetaald. Als ik ziek ben idem. Alleen als de headset op mijn hoofd zit en ik actief aan het bellen ben, dan loopt de salarismeter. Ook niet als het systeem moet opladen.
    Budget om lid te zijn van een vakbond heb ik niet meer en ik heb ook weinig vertrouwen in vakbonden. Sinds de heer W. Kok nu op de bank zit met mensen waar hij eerst tegen vocht, ben ik mijn geloof in de goede bedoelingen geheel kwijt. Ik regel t zelf wel.


    Voor mij is het nu even dit en nog een klein gevoel van zelfstandig mijn geld verdien of de Gladiolen (lees de Bijstand).

    Ik vind het vervelend als klanten kortaf zijn, onbeschoft of ronduit bot, maar snap het wel. Toch ben ik zelf thuis nooit zo tegen callcentermedewerkers. Zij doen ook hun werk en hebben ook recht op een beetje respect. Behalve als ze doordrammen en niet luisteren naar wat ik zeg. Het is heel erg fijn om door iemand die je met je lulverhaal belt, toch met respect te worden afgewimpeld en zelfs even te horen krijgen dat ze je moed wensen voor de rest van de dag.

    Bestanden komen bij ons vaak van de opdrachtgever, zijn semi-lauw of zijn bij de KvK opgekocht. En die kunnen dus niet geheel aktueel meer zijn.



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Nietzomaarzoo, respect voor je verhaal. Maar de tijd dat je lid van de bond was omdat dat een Big Papa was die alles voor je verzorgde is v.v.t. Ik ben lid omdat voor mijn sector (hoe lang nog?) een CAO geldt en ik daarom kan meestemmen. Eigenlijk om geen andere reden. Evengoed roept de bond ons op actief te zijn (ik weet het, je zou dan geen lidmaatschap moeten betalen, want sinds wanneer kost vrijwilligerswerk geld? Maar goed het is niet anders) en mee te denken en te beslissen. Mijn belastingaangifte kan ik zelf doen, kortingen kun je tegenwoordig overal krijgen en ik ben zelf juridisch geschoold, dus je hebt gelijk: daar hoef je geen lid van een bond voor te zijn.

      Verwijderen
    2. Ik vind het ronduit afschuwelijk om telefonisch lastig gevallen te worden dus ik hang altijd vrijwel direct op. Ja, lullig voor de mensen die ook gewoon maar hun werk doen maar ik kies dan toch liever voor mezelf.

      Verwijderen
    3. Ja ik ben altijd aardig voor de callcentermedewerkers. Vertel meteen dat ik niets wil en wens ze prettige dag en bij een volgend gesprek meer succes. Als ze doordrammen zeg ik dat als ik iets wil ik het zelf wel uitzoek wat voor mij geschikt en beste prijs is. Wens ze nogmaals goedendag en hang op.

      Verwijderen
  5. Och, als ik gebeld wordt in verband met 'warme acquisitie' voor liefdadigheidsdoelen, dan heb ik al een ander liefdadigheidsdoel. En dan hou ik het bij deze ene.

    Heb een paar keer gehad dat degene aan die belde, door een opmerking van mij, in de lach schoot. Een paar tellen later was er gefluister op de achtergrond, grinnik. Zou wel niet mogen......

    De mooiste was dat ik gebeld werd vanuit Italie voor pasta-pakket. Praatje duurde 20 minuten en op het eind was de dame in kwestie kwaad en gooide de hoorn op de haak. Ik vraag me maar niet af hoe ze aan het adres en telefoonnummer kwamen.

    Dan nog een kleine tip als ze je gratis pakketten wil toesturen en hierop aandringen: je bent verhuisd of zit in een verhuizing en neemt het telefoonnummer mee. De pakketten komen dan niet aan.

    Dan heb ik nog een keer iets gehad waarbij ik gezegd heb dat ze Wet op Telefonisch Verkoop overtraden en dat wat ze deden niet toegestaan is. Sinds die tijd geen last meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat van de voorwaarden van webwinkels wist ik ook niet, tijd dus om niet zeggend nummer op te geven als je er last van hebt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Meestal zie ik bij het plaatsen van bestellingen e.d. twee opties staan, eentje waarbij je idd toestemming geeft voor verkoop van je gegevens aan derden en eentje voor akkoord op de voorwaarden. Die ene met toestemming vink ik altijd uit, die andere moet je vaak aanvinken om je bestelling door te zetten. Overigens geef ik sowieso altijd valse nummers op.

    BeantwoordenVerwijderen