woensdag 16 september 2015

Ziggo: BETALEN moet je, want anders .....

dan starten ze een incassotraject.
Echt waar, ik heb gisteren de brief, gedateerd op 11 september ontvangen. Ik moet binnen 16 dagen na dagtekening betalen.

Mijn abonnementen bij Ziggo zijn met ingang van 28 augustus beëindigd. Ik moet voor mijn niet meer bestaande abonnementen over de maand september echter echt wél betalen. De incassokosten kunnen flink oplopen als ik weiger te betalen. Over een maand of twee bedragen die incassokosten meer dan het (eigenlijk niet) verschuldigde bedrag. En ik moet ook 20 euro afsluitkosten betalen voor de afsluiting van mijn abonnementen die al lang afgesloten zijn.
Ik kan volgens de dreigbrief vanuit mijn Ziggo telefoonaansluiting gratis bellen naar een nummer om er over te praten. Maar tja, die aansluiting heb ik dus niet meer, ik zit nu bij een andere provider. Dat gratis bellen was nog mogelijk tot op 27 augustus, maar later niet meer.
Ik kan ook volgens de brief op Mijn Ziggo inloggen om te kijken wat de factuur inhield. Nou, dat wist ik al. Het gaat over abonnementen TV, internet en bellen voor de maand september die mij in rekening gebracht worden omdat het bedrijf te traag is om mijn opzegging op 6 augustus tijdig te verwerken. Mijn Ziggo zal overigens ook al wel opgeheven zijn.

Man, man, wat heb ik een hekel aan die kreet Mijn .... puntje puntje! Wat heb ik allemaal aan Mijn Puntje Puntjes? Mijn pensioenfonds, mijn zorgverzekering, mijn mobiele telefoonprovider, mijn overheid, mijn toeslagen (waar ik overigens geen recht meer op heb). Op mijn werk doen ze daar ook aan, vreselijk! Net als de toevoeging 2.0. Als je mij boos wilt krijgen, dan moet je dergelijke kreten gaan gebruiken! Maar goed, dat geheel terzijde.

Wat doe ik? Ik ga niet bellen, dat duurt me te lang en is niet gratis voor mij. Daar zeggen ze misschien wel: "Tja mevrouwtje, het is ook volkomen achterlijk te denken dat u NIET hoeft te betalen voor NIET geleverde diensten, want wij verrekenen dat achteraf!"

Ik denk dat ik maar betaal, maar zoals hierbij aangetekend, onder PROTEST. En dan moet ik maar afwachten wanneer ik het weer terugkrijg. Hopelijk incasseren ze eind deze maand niet de abonnementskosten voor oktober! Mochten ze me dat flikken, dan heb ik hier een heel aardig podium om tegen hen van leer te trekken.

Wat zeg je?
"Waarschijnlijk staan ze in hun recht!" 
Dat zou best wel eens kunnen! Misschien hebben ze gewoon wel het wettelijke recht om mij €46,14 afhandig te maken voor abonnementen die niet meer bestaan. Waarschijnlijk vindt de wetgever wel dat ik dat geld dan op termijn weer terug moet krijgen.

Hi, hi, ik dacht met een nieuwe provider goedkoper uit te zijn. Voorlopig nog even niet, ik betaal deze maand èn voor Ziggo èn voor Telfort  (inclusief eenmalige kosten) samen €127,82.

Het gaat lekker!

Gelukkig heb ik het geld wel, dat is geen probleem. Maar ik vind het te zot voor woorden dat het kan en dit soort akkefietjes maken het voor mensen met een smalle beurs een stuk lastiger om over te stappen naar een andere provider.


Wat zou jij doen, zou jij betalen of zou jij toch weigeren te betalen? 

37 opmerkingen:

  1. Ik had je vast al eens geschreven over mijn pogingen om bij Ziggo, toen nog UPC, het abonnement van mijn vorig jaar overleden man op mijn naam te laten zetten? Vergeefse moeite, het staat nu nog steeds op naam van mijn overleden man. Waardeloos bedrijf, Ziggo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zijn een van de gelukkige met een ziggo kantoor in de buurt. Ik moet zeggen als je tegen over ze staat bij de balie is afschepen en door gestuurd worden van het kastje naar de muur een. Stuk lastiger. Wij krijgen dan ook altijd de service die je mag verwachten maar dan moeten wij wel langs kantoor komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben dit met essent gehad. Heb toen ook extra kosten moeten betalen maar uiteindelijk moest ik toch betalen. Ook op de klachten brief werd niet gereageerd. Belden ze vorig jaar nog op ook. Of ik weer terug naar essent wilde. Ja daaaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niet betalen.
    Dit bedrag is te kleun voor de deurwaarder. Ik heb afgeleerd me druk te maken om onterechte incassokosten. Intrinsiek. Justitia achtervolgt me al jaren voor iets waR ze geen recht op hebben. Alles heb ik er voor gedaan om hen op andere gedachten te brengen. Hun anonieme post met adres op de achterzijde gaat line recta in de oud papier doos
    Tegenwoordig kun jr via consuwijzer een gerichte tegenaanval terug dien. Heb he de juiste opzegtermijn on acht genomen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ...volgens mij (ik kan me vergissen) heb je de juiste opzegtermijn niet in acht genomen. Meestal is dat een maand en jij hebt 6 augustus opgezegd!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schrijf eens een brief met Kassa in de eerste alinea. Dat je daar contact mee opneemt. Of met Kanniewaarzijn...
    Bij een (te) grote organisatie als Ziggo is er slechte communicatie tussen de administratie en klantenafdelingen. Dus hou zelf de vinger aan de pols en speel het hoog.

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb het vroeger met hetnet gehad. Ze hadden maandelijks te betalen bedrag 2 keer afgeschreven. 1 bedrag laten storneren. Alles werd afgesloten. Meerdere (mobiele)telefoontjes naar bedrijf. Inderdaad, ik had gelijk dus werd ik weer aangesloten. Eén dag later weer afgesloten wegens betalingsmoeilijkheden. Wat een ellende. Yasr

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik denk, dat ik net als jij, toch overstag zou gaan en maar betalen. Omdat het me anders veel en veel teveel ergernis en energie zou kosten. Man, man, wat kan ik daar slecht tegen, tegen die bureaucratie :-(. Ik ben plaatsvervangend boos en verontwaardigd voor jou ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Om eerlijk te zijn had ik al in het begin de betaling gewoon door laten gaan, en dan had ik wel in de gaten gehouden, of het geld terug zou komen. Zo niet, dan had ik een brief geschreven aan ze. (Trouwens, ik zou ook nog even naar de voorwaarden kijken, het kan zijn dat Janne gelijk heeft en dat ze volgens de voorwaarden nog voor die hele maand geld kunnen vragen).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ Janne en Fabiooltje:
      Er was inderdaad een maand opzegtermijn. Maar aangezien Telfort de opzegging regelde, nam ik aan dat de opzegging volgens de regels zou gebeuren en dat ik per 7 september abonnee van Telfort zou worden. Dat kunnen telecomproviders onder elkaar toch prima regelen?
      Bij Ziggo zijn ze akkoord gegaan met 28 augustus, ik ben er zelfs over gebeld door Ziggo. Ik zou het abonnementsgeld van 28 t/m 31 augustus terugkrijgen.

      Verwijderen
  10. Mijn advies: NIET betalen, laat het er maar op aankomen. Je hebt toch bewijs dat je opgezegd hebt? DAT telt. Wij hebben ooit hetzelfde akkefietje met UPC gehad. Tot aan telefoonterreur en intimidatie. Ik heb niet betaald want ik had bewijs dat ik - op tijd -had opgezegd. Geen deurwaarder of rechter doet er wat mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Voor je gemoedsrust zou ik gewoon betalen. Natuurlijk is het belachelijk, het hebt volkomen gelijk, maar vechten tegen de bierkaai en dat kost je zoveel energie. Wel breed uitmeten in de social media inderdaad want daar zijn ze gevoelig voor. Misschien nog even een twitter er tegenaan laten gooien door deze of gene? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook ik zou zeggen niet betalen als je in je recht staat.
    Overigens wel heel herkenbaar, ook wij hebben eindeloos moeten bakkeleien bij een eenvoudig te herstellen administratief dingetje .Nooit geen ziggo meer hier

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zou denk betalen en aan de bel trekken. Mijn ervaring is dat die bedrijven zo log werken, dat je gewoon moet betalen en het daarna echt wel terug krijgt. Dat had ik met mijn overstap bij KPN (let wel: BINNEN KPN) ook. En idd, netjes teruggekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb zo'n zelfde soort probleem met mijn ziektekostenverzekering. Het verschil is dat zij wel goed bereikbaar en aanspreekbaar zijn. Mijn apotheek had door een fout kosten gedeclareerd die niet voor mij bestemd waren. De ziektekostenverzekering eiste van mij betaling (eigen risico) en ik zou het terug krijgen als de apotheek gecrediteerd had. Ik zoek mij gek naar wettelijke bepalingen hierover, maar die zijn niet te vinden. Wat staat er in de kleine lettertjes van het contract?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik zou het denk ik gewoon betalen en dan goed in de gaten houden.... Helaas kun je bij bedrijven maar beter niet van hun "overstap-service" gebruik maken. Wij hebben hetzelfde gehad toen we van Ziggo naar een ander overstapten. We gingen er vanuit dat dat andere bedrijf dan wel alles zou afmelden, maar dit was dus niet zo.... De rekeningen voor televisie bleven gewoon komen. Heel vervelend om dat dan alsnog afgezegd te krijgen. Nu meld ik me dus tegenwoordig overal zélf af en vertrouw niet op bedrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. 6 augustus opgezegd betekent tot 6 september betalen waarschijnlijk. Het is alleen een beetje achterlijk dat je dan voor de hele maand moet betalen.

    Ik heb het jaren geleden al eens erger meegemaakt. Toen was internet vaak nog gekoppeld aan het kabel-abonnement. Wat dus betekende dat ik mijn kabel pas kon opzeggen als ik ook internet wilde opzeggen. Alleen waren beiden jaarcontracten, niet maandelijks opzegbaar en beiden op een verschillend moment vastgelegd. Dat betekende dus dat ik 6 maanden lang nutteloos de kabel kon blijven betalen terwijl ik die niet meer nodig had en al opgezegd was

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Betalen tot 6 september zou ik persoonlijk een beetje vreemd vinden. Ik was met ingang van 28 augustus afgesloten: geen telefoon meer, geen internet, geen tv. Zouden ze mij werkelijk willen laten betalen voor niet geleverde diensten? En de medewerker van de klantenservice die mij belde sprak er over dat ik het te veel betaalde geld van augustus (4 dagen) terug zou krijgen.

      Verwijderen
    2. Heb je ook een schriftelijke/e-mail bevestiging? Altijd vragen tegenwooordig. En als Ziggo zelf heeft gebeld staat bij hen ook geregistreerd in logboeken.

      Bij mij is -tot-nu toe- elke overstap en ook verhuizing soepel verlopen.
      Mijn vader is kortgeleden overleden en ook daar loopt alles soepel en zijn de door mijn moeder gevoerde gesprekken ook zeer meelevend verlopen en goed afgehandeld.
      De enige slechte ervaring was bij het service van ING waar ik meeging, begon al dat het meisje van 18-20 aansprak met jullie en maar jijen en jouwen, we zijn 65 en 90. Ik heb er wat over gezegd en ze voelde zich nogal beledigd. Ook 2e keer was minder aangenaam in zowel voorlichting als de schuld geven aan de onmogelijkheden van DE computer.

      Voor de RABO daarentegen alle lof. Mag ook wel eens een positieve reactie.

      Verwijderen
  17. Ik ben een jaar of 3 geleden overgestapt van ziggo naar een andere provider. Man....wat een ellende!! Ik had tot iets van 25 november ziggo en genoot ook al van mn nieuwe provider. Ik moest werkelijk waar in december nog een factuur betalen, omdat ze idd achteraf factureren.....! Dus dat braaf gedaan, uiteraard teveel betaald, want geen hele maand klant meer. Dat bedrag wat ik nog van hun tegoed had, werd binnen 3 maanden terug gestort!!! 3 maanden!!!! En echt, ik heb het in mijn agenda genoteerd, het ging om een te verwaarlozen bedrag, maar toch mijn geld! En werkelijk waar, hun termijn van 3 maand was echt op 1 dag na afgelopen en toen kreeg ik mijn centjes eindelijk terug....Maar oh wee als zij iets van JOU moeten hebben, kun je direkt dokken!! Sterkte ermee en het komt allemaal heus goed ;-)

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Als je zeker weet dat je in je recht staat zou ik de nieuw club voor het karretje spannen. Zij hebben de opzegging geregeld. Willen die dat niet dan zou ik een groot (wel netjes) verhaal op facebook zetten. Dit helpt enorm. Heb je zelf geen facebook vraag je kinderen of iemand op je werk of je een berichtje rechtstreeks op de facebookpagina van Ziggo mag zetten.
    Ik zou niet betalen. De incasso kosten mogen wettelijk niet eens zo hoog oplopen, lees je maar eens in op internet. http://www.landelijkjuridischincassobureau.nl/debiteur/wik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De incassokosten zouden in totaal 40 euro zijn. Eerst 10 euro, na verloop van tijd 25 euro en daarna 40 euro. Daarnaast moet ik mogelijk afsluitkosten betalen. Dat laatste lijkt me niet serieus bedoeld. Ik ben al afgesloten omdat ik overgestapt ben en dan moet ik daar nog weer een keer afsluitkosten over betalen?

      Verwijderen
  19. Ik zou eerst eens bellen om te informeren hoe het zit vooral als je abonnement niet meer bestaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Door het stoppen van het abonnement kan ik niet meer gratis bellen en betaal ik 10 cent per minuut. Ga ik niet doen, ik heb ze gemaild.

      Verwijderen
  20. Ik begrijp er helemaal niets van. Mijn vader ging naar het bejaardenhuis en ik heb Ziggo telefonisch opgezegd per 18 mei. Ziggo vertelde meteen dat ik tot 18 juni moest betalen en dat vond ik heel logisch. Ze hebben het ook zo afgewerkt. Zou het niet zo zijn dat jij tot 28 september moet betalen? Dus dat de opzegtermijn van een maand op 28 augustus is ingegaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dit zijn nu juist de ellendige dingen waarom ik de moeite niet neem om over te stappen naar een ander bedrijf..

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Als je alles netjes op papier hebt zou ik de deurwaarder laten komen en hem/ haar het mapje geven. De deurwaarder zal dan concluderen dat het een onterechte vordering is. Dit volgens mijn juristenzoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Jij hoeft dan niets te betalen, en de rekening van het incassobureau gaat naar Ziggo

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dit had ik ooit met UPC. We waren geen abonnee meer per 1 oktober aantal jaren terug.
    Dat had ik ook zwart op wit in een brief die ze me gestuurd hadden.
    Vervolgens haalden ze er tçh nog abokosten af bij onze rekening voor oktober.
    Die heb ik meteen terug laten halen door de bank.
    Toen kreeg ik ook een brief dat ze het door zouden sturen naar incassobureau.
    Ik zei dat dat prima was want dat ik hun brief thuis had dat ik per 1 okt. geen abonnee meer was. Maar ook toen beweerden ze dat dat tóch betaald moest worden en dat ik het dan later weer terugkreeg. Vervolgens kregen we dus een brief van een incassobureau met extra kosten erop natuurlijk. Ik daarheen gebeld dat ik niet van plan was te betalen en dat ik zwart op wit een brief in huis had van UPC dat ik geen abonnee meer was.
    Ik zei dat ze gerust mochten komen omdat ik in mijn recht stond. Ze waren verbaasd dat UPC dan toch hun er op af gestuurd had want inderdaad hoefde ik ook volgens hun,niet te betalen dan. En of ik aub die brief wilde kopieren en naar hun sturen. Ik zei dat ik dat wel wilde doen maar dat ik dan graag had dat zij een brief naar UPC deden met daarbij een rekening van mij. De telefoonkosten naar het bureau en de postzegel graag vergoede.
    De man lachte en zei dat dat goed was.
    En tot mijn verbazing had hij het ook nog gedaan ook en ik kreeg van upc 10,- en hoefde verder niets te betalen, ze waren toch fout geweest schreven ze. Ik viel bijna vd stoel van verbazing.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ieder bedrijf of dienstensector waar jij iets aan moet betalen is meteen je vijand.
    Maar je vergeet, dat ze je ook diensten leveren. Internet, tv etc,

    Er zijn ook mensen die bellen via Ziggo, films huren etc dus dat wordt dan achteraf berekend en krijg je het resterende geld gewoon terug.
    Dat is hun manier van werken. Kijk, je bent niet de enige gebruiker! Ze hebben miljoenen klanten.
    Echt ik hoop, dat ze een incassoburo achter je aan sturen!
    En dan zit jij dus fout! Je wilt alles gratis, maar andere mensen en bedrijven willen ook graag betaalt worden voor hun diensten.
    Nog veel succes met je onderbroekprobleem! Ook heavy, zeg!
    Je slaat echt door, he!

    Maris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Valt we mee hoor! Ik heb jarenlang keurig mijn abonnementskosten betaald en wil alleen niet betalen voor een periode dat ik geen abonnee meer ben.
      En die onderbroeken? Dat heb je verkeerd gelezen. Dat met was bedoeld als beschrijving van een grappig vrekkerig overblijfsel uit slechtere tijden, toen ik afhankelijk was van bijstand.

      Verwijderen
    2. En Maris, je wens "Echt ik hoop, dat ze een incassoburo achter je aan sturen!" vind ik niet heel fijn.

      Verwijderen
  26. Je kunt jezelf heel wat nare ervaringen besparen door NIET elk jaar over te stappen!
    Waarom stap je over? Alleen voor het kleine voordeel? Je ziet dat je er niet goed tegen kan als het misloopt. Je zou ook eens kunnen proberen elke 2 jaar te veranderen, dat scheelt alweer een jaar ellende.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je vergist je met je veronderstelling dat ik ieder jaar overstap. Ik ben 2 jaar geleden overgestapt naar Ziggo, omdat digitenne + tele2 (voor internet en bellen) slecht voldeden. Ik had met digitenne vaak een erg slechte tv ontvangst. Naar die bedrijven was ik in 2008 overgestapt, dus daar ben ik 5 jaar klant geweest.

      Verwijderen
  27. Daarom stappen wij niet over, nergens, ik heb ook in het verleden veel ellende gezien bij "overstappen" en we willen geen gezanik, dan maar wat minder bellen enz.
    Ja ik zou betalen en dan afwachten en in de gaten houden dat het terugkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ze zouden van mij kunnen barsten, ik zou niet betalen.
    Dreigen met incassokosten zou me in dit geval niet boeien. De hele zooi staat nu eenmaal zo in hun geautomatiseerde systeem en komt er na 'x-dagen automatisch uitrollen en binnenkort wordt in dat systeem de opzegging wel verwerkt en de dreigende brieven wel ingetrokken.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.