vrijdag 9 oktober 2015

De invloed van de reclame

Bedrijven doen heel erg hun best om producten aan de man/vrouw te brengen. Hiervoor worden uitgekiende marketingstrategieën gebruikt. Er is precies uitgedacht voor welke signalen mensen gevoelig zijn: kleuren, verlichting in de winkel, geuren, bepaalde melodieën, wat beweegt mensen er toe om spullen te kopen.
Veel mensen hebben geen idee hoe zeer ze beïnvloed worden door reclame en denken dat een aankoop een eigen keuze is. Soms is dat ook zo, maar vaak ook niet.

Een voorbeeld van zo'n verstopte commerciële verleiding is de kreet: "omdat je het waard bent!" Natuurlijk ben jij ook zonder de aankoop van artikel X de moeite waard en ben je uniek en bijzonder als mens, maar de reclame suggereert dat het kopen van het artikel jou nog méér de moeite waard maakt.

Ook in de voedingsindustrie doen A-merken er alles aan om mensen ervan te overtuigen dat hun A-merk het allerbeste en allerlekkerste is dat er te koop is. Ze stoppen heel veel geld in reclame en het uitzoeken wat het beste werkt om de producten te verkopen: prachtige, aanlokkelijke verpakkingen, de beste plekken in de supermarkt, aanlokkelijke reclames. Dus grijpen consumenten naar deze producten.

De BBC heeft een programma Eat well for less. In dat programma worden gezinnen gevolgd die veel geld uitgeven aan A-merk kant-en-klaar artikelen. Leven zonder Schuld schreef er laatst een bericht over op haar weblog. Leven zonder Schuld heeft wat van deze BBC uitzendingen geplaatst. Ik heb er van de week een aantal bekeken.
Deze gezinnen gaven vaak wel 2x meer dan gemiddeld uit aan voeding en leerden om meer met basisproducten te koken en niet altijd naar A-merken te grijpen. Ook werd er minder weggegooid!
Ze krijgen in plaats van hun gebruikelijke, ongezondere assortiment, voeding in neutrale verpakkingen in hun keuken. Grotendeels ging het om goedkopere of gezondere varianten van het eten dat ze gewend waren. Niet alles was goedkoper, er waren ook A-merken bij die de gezinnen normaal ook gebruiken, alleen dat het om een A-merk ging, was niet zichtbaar. Het was immers neutraal verpakt. In het programma waren de mensen er van overtuigd dat ze bij sommige producten een vies, erg goedkoop merk proefden, terwijl het om hetzelfde product ging dat ze anders gebruikten, alleen de verpakking was veranderd. Dat was onder anderen het geval met een A-merk oploskoffie. Het echtpaar hoefde echt die vieze drab niet dat in hun koffiebeker zat. Blijkbaar maakt het heel erg uit wat je verwacht te proeven en te gebruiken.
Als de verpakking er niet meer duur en prachtig uitziet, smaakt het ineens helemaal anders.

Begrijp me goed, ik ben niet tegen A-merken. Deze multinationals mogen van mij een enorme omzet maken en flinke winsten draaien. Goed voor de economie. Of de Nederlandse economie daar nog erg veel mee opschiet, dat weet ik niet. Misschien gaat een groot deel van de winst wel naar het buitenland.
Mijn punt is, dat als je een krappe beurs hebt, kijk dan uit wat je koopt. Het is echt niet zo dat het dure merk beter is voor jou en het goedkopere merk slecht is voor je gezondheid. Of het lekkerder is?  Ik heb al besloten nooit meer soep in blik te kopen, óók niet van dure A-merken. Ik vind de soep gewoon niet lekker. Ik maak véél goedkoper zelf een soepje. Nog belangrijker: het is nog veel lekkerder ook!

PS de reacties vandaag gaan eigenlijk alleen over de invloed van de reclame op aankopen van blikken, potten en pakjes geproduceerd door Unilever en consorten, ik had mijn bericht eigenlijk veel breder bedoeld:
De invloed van (subtiele) reclames op aankopen zoals crèmes die je huid er wel 10 jaar jonger uit doen zien, botex behandelingen, "boob- & nosejobs", auto's, smartphones, kleding, schoenen, vakanties,  etc is veel groter dan de meeste mensen denken.

16 opmerkingen:

  1. Ik ben jaren geleden gestopt met kopen/koken uit zakjes en pakjes. Alhoewel er nu fabrikanten (A-merk) zijn (Knorr) die minder/geen troep in hun verpakkingen hebben vind ik de verpakkingen duur en vaak moet je er nog het ea zelf bij doen, denk maar aan de rijst/aardappel, groente en vlees. Al met al wordt het dan een dure maaltijd. Ik maak het wel zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gebruik ook weinig pakjes en zakjes. Wat Ernie zegt: er moet vaak nog van alles bij, die zakjes zitten vol zout en andere troepen én ik heb gewoon niet 600 zakjes in mijn voorraadkast, of de behoefte om er zoveel te kopen. En ik wil ook niet elke dag naar de winkel moeten. Als ik pakjes of zakjes heb, dan heb ik ze meestal gratis gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit lijkt me echt een heel interessant programma! A-merken koop ik zelden. Ik wil niet meer betalen voor het merk namelijk. Ik kies liever voor huismerken en zo.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wordt niet beinvloed door reclame en eet ongeveer 3-4x per jaar een k-en-k maaltijd.
    Sommige dingen zoals wookwordt, ragout en pate heb ik wel altijd in huis gekocht als er aanbiedingen zijn.

    Laatst wel een leuke ervaring met ontbijtkoek. Vriend klaagde al langere tijd over die van de Al en Li en andere goedkope huismerken die geprobeerd zijn..Toen heb ik de goedkoopste van merk Pe............ gekocht en die werd goedgekeurd, ik had de wikkel eraf gehaald zoal ik ook bij de vorige deed. Pas na 4 dagen vroeg ik hoe het beviel. A a-merken dan wel weer regelmatig in de aanbieding, dus nu moet ik toch defolders elkeweek nakijken, iets wat ik eerder alleen voor groente, fruit en vlees deed.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Naar A merken kijken wij allang niet meer, maar soms heb je een merk waar gewoon geen ander goede 2de keus voor is..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Soep uit blik? Dat is inderdaad heel vies, van elk merk. Ik koop nooit kant en klaar en maak veel zelf. Toch ben ik erg gehecht aan een paar A merken, vooral broodbeleg gek genoeg. Koffie en andere producten kunnen weer best het goedkoopste van de lidl zijn. En ik ben bewezen niet gevoelig voor reclame. Het kan dus best een kwestie van smaak zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. de opmerking goed voor de economie geeft mij de kriebels, want hoe goed het ook gaat met de economie , ik als laagverdienende krijgt daar meestal erg weinig van mee, de enige economie die mij bezighoud is mijn eigen economie, dus koop ik soms een duur merk ,maar vaker de goedkope huismerken al moet je wel goed opletten, zo stond ik laatst in de jumbo en vergeleek ik de prijs van een product met die van een A-merk en wat schetst mijn verbazing het A-merk was goedkoper , het blijft dus een kwestie van opletten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Pakjes en zakjes van A of B merk koop ik nooit. Ik ben niet erg reclame-gevoelig denk ik.
    Ook zal ik niet snel de duurste havermout of koffie kopen. Alleen als een A merk echt lekkerder is koop ik het wel. Ik heb het programma Eat well for less ook bekeken en vond het erg amusant. Wat gaven die mensen ongelofelijk veel geld uit aan boodschappen !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. zo erger ik me al tijden aan de Jumbo reclame, met de slimste of goedkoopste keus. Waarin een kind een heel pak A merk hagelslag over zijn beschuit strooit. en pa doet het zelfde als hij met ma de boodschappen heeft gedaan. Hoe kan een A merkde goedkoopste zijn. Mijn verstand staat niet op Jumbo peil.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel veel draait om marketing. Je wordt er ook op een bijna-onzichtbare manier mee geconfronteerd. Let maar eens op hoe vaak verborgen reclame voorkomt in tv-series: een bepaald merk biertje in heel aantrekkelijk, gezellig kroegje in een soap of een terloops automerk in een politieserie. De merken waar het meest op wordt verdiend staan op ooghoogte in de supermarkt of net voor de kassa als je in de rij staat. Voor een meeneemprijs natuurlijk..je wordt beïnvloed zonder dat je er zelf erg in hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Van mij mogen multinationals helemaal niet groeien! Het is waanzin wat ze met de aarde en de gezondheid van de mens uitspoken. Het enige waar het om gaat is dat ze er zelf beter van worden. Onze gezondheid en die van onze leefomgeving is daaraan totaal ondergeschikt. En dan noemen ze het samen met de AH ook nog doe maar duurzaam. Ik hoop echt dat mensen hier meer over na denken en hun koopgedrag er op afstemmen. Helaas heb ik geen miljoenenbudget voor marketing...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De kracht van reclame is herhaling, dat leerden we in de jaren 60 al bij maatschappijleer. En dat geldt nog steeds, daarom tijdens de Sterreclame in één blok 1 of meer herhalingen van het merk. Het schijnt ook in films gedaan te worden, één enkel beeld van een product herhalen. Dan wordt in de pauze dit product meer verkocht. Reclamejongens zijn heel slim, vaak denk ik, helaas

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je hele blog is 1 en al reclame! Dus waar heb je het over?
    Als de vos de pasie preekt, boer pas op je kippen!
    Groetjes,
    Leontien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Touché! Ik wil net als veel collegabloggers ook een graantje meepikken van advertenties.
      Ik ben zeker niet de enige:
      Consuminderen,
      Eenvoudig leven,
      Lekker leven met minder,
      Weg naar zelfvoorziening,
      Geldnerd.nl,
      Vlijtig met zuinigheid,
      Leven zonder schuld,
      Mijn nieuwe begin,
      Green Evelien,
      Mevrouw Money Wenkbrauw,
      En nog veel meer!

      Verwijderen
  14. En als al die bloggers in de sloot springen... ?
    Maar met een nee-nee sticker, ad-block op de computer, geen televisie, geen tijdschriften en geen interesse in mode- en interieurblogs heb ik echt geen last van reclame. (Zelfs niet van de reclame op jouw blog ;) )

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Aan reclame op tv of radio kan ik mij soms echt storen en daar bedoel ik mee, hoe idioot sommige hun waren aanprijzen. En wat betreft de zalfjes om er jonger uit te zien of meer volume in je haar te krijgen, allemaal lariekoek, ik geloof zelf dat dit van binnen uitkomt of genetisch bepaalt is. Verder laat het me koud, wat er op een blog staat. Ben alleen geïnteresseerd in het blog zelf.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.