zaterdag 30 januari 2016

Hypotheekaflossen - het blijft moeizaam

Mijn hypotheekbank, de Direktbank (Onderdeel van ABN AMRO Bank N.V. ), heeft vaak problemen met het verwerken van mijn aflossingen. Ze zijn daar helemaal niet goed in!

Allereerst is het zo dat ik weken van tevoren een verzoek moet indienen en dan vervolgens lukt het ze niet om het verzoek correct af te handelen. Ik ontving bij mijn laatste verzoek tot extra aflossing de volgende e-mail:

Geachte mevrouw (Zuinigaan),

Hartelijk dank voor uw e-mail. U stuurde ons een verzoek voor een extra aflossing per februari 2016. Graag informeer ik u als volgt.

Ik stuur uw verzoek door naar de betreffende afdeling. Zij nemen uw verzoek verder in behandeling. Kort voor de incassodatum ontvangt u van ons een brief waarin wij aankondigen uw extra aflossing te gaan incasseren.
Heeft u vragen over deze e-mail?
Neemt u dan gerust contact op met de afdeling Klant & Service ................. etc.


Er gaat eigenlijk altijd wel wat fout.
Deze keer heb ik geen brief gehad over de extra aflossing.
De vorige keer schreven ze: geachte heer.

Verder werd de incasso diverse keren veel later uitgevoerd dan aangekondigd.
Ik geloof dat geen van mijn extra aflossingen helemaal vlekkeloos verlopen is.
Lees ook  hier, hier, hier, en hier

Nu is er dus geen brief gekomen. 

Ik ben erg blij met de knop incasso's van mijn eigen digitale betaalrekening. Als ik daarop klik en ik klik door naar de aangekondigde incasso's, dan kan ik zien dat de Direktbank komende maandag 1 februari €10.772,42 van mijn rekening incasseert. 
Verder worden er op die dag nog 2 andere incasso's uitgevoerd, samen voor  €67,75. Het is dus van belang dat er minstens €10.772,42 + €67,75 = €10.840,17 op mijn betaalrekening staat.

Het blijft voor mij onbegrijpelijk en ergerlijk dat een onderdeel van één van de grootste banken in Nederland zo onbeholpen omgaat met extra hypotheekaflossingen. 

11 opmerkingen:

  1. Vervelend zeg dat dit onderdeel van deze bank zijn zaakjes zo slecht op orde heeft.
    Zelf hebben wij bij ABN AMRO N.V. een hypotheek. Extra aflossen gaat altijd vlekkeloos, zowel als wij het zelf overmaken als via de nieuwe extra aflos-functionaliteit binnen internetbankieren. Hopen dat de verdere verwerking van jouw extra aflossing nu goed gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je moet er wat voor over hebben om hypotheekvrij te zijn. Je hoeft nog maar even door te zetten en dan ben je er voorgoed vanaf! Geniet er nog maar even van dat je nog wat af te lossen hebt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is schandalig dat je zo behandeld wordt.
    Wat een geluk dat je het zelf zo goed in de gaten hebt - je zal maar net een paar dagen weg zijn en niet kunnen inloggen op je bank, dan zie je die incasso niet klaar staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet anders bij deze bank. Ze bieden sinds 2011 geen nieuwe hypotheken meer aan, dus ze hebben geen belang bij een goede naam. Ondanks dat ik niet anders weet, ergert het me wel, daarom blog ik er over.
      Ik zorg dat ik voldoende spaargeld heb op de spaarrekening van de bank waar ik ook mijn betaalrekening heb. Dat spaargeld kan ik indien nodig heel snel oversluizen naar mijn betaalrekening.

      Verwijderen
  4. Wat raar. Toevallig heb ik de site van de DB afgelopen week bezocht voor info over versneld aflossen. ER is een speciale pagina voor, waar een heel positief verhaal te lezen valt. Stonden prachtige formulieren op voor aflossingen. Nergens las ik iets over een schriftelijk verzoek indienen.

    Heb zelf nog geen actie ondernomen, dus ik weet niet uit ervaring hoe alles in de praktijk verloopt.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De site is inderdaad de afgelopen tijd flink verbeterd.
      Die prachtige formulieren moet je digitaal invullen, printen, ondertekenen, vervolgens scannen en dan indienen. In een enveloppe verzenden kan ook.

      Deze informatie vind je op het formulier voor de extra aflossing:

      Let op
      – Vul alle velden elektronisch in. U kunt het formulier daarna printen en ondertekenen. Alleen een volledig ingevuld en ondertekend formulier nemen wij in behandeling.
      – Indien wij het formulier voor de 10e van de maand ontvangen, incasseren wij in de eerste week van de door u gewenste kalendermaand. Als wij na de 10e van de maand uw formulier ontvangen, vindt de automatische incasso een maand later plaats.
      – Alleen in de maand december wordt de extra aflossing aan het einde van de maand geïncasseerd.
      – Kort voor de incassodatum, ontvangt u een brief waarin staat dat wij de extra aflossing gaan incasseren.
      – U kunt maximaal een bepaald percentage van het oorspronkelijke hypotheekbedrag per kalenderjaar zonder kosten aflossen (afhankelijk van wat er in uw hypotheekakte staat vermeld). Lost u meer af, dan kan voor het meerdere kosten in rekening worden gebracht.
      – Als u iets aan uw hypotheek verandert, zoals bijvoorbeeld een extra aflossing, dan kan dat gevolgen hebben voor de belasting die u betaalt. Als u daar vragen over heeft, neem dan contact op met uw (belasting)adviseur of de Belastingdienst.

      Verwijderen
    2. De werkelijkheid is dus anders dan de site doet vermoeden. Slik, je vraagt je af waarom je zo moeilijk moet doen als het ook makkelijk kan. Als ik het zo lees lijkt erop dat de bank niet veel zin heeft in mensen die willen aflossen.

      Maar goed, ik laat mijn hoofd niet nu al hangen, aflossen zullen we. Ik zal je op de hoogte houden van onze perikelen met deze bank.

      N.

      Verwijderen
    3. Ach, het valt wel mee, je raakt er aan gewend. Zorg dat je een digitale bankrekening hebt, dan kun je zelf kijken wanneer de incasso klaar staat en hoef je niet te lang je aflossingsbedrag renteloos op je betaalrekening te laten staan. Hoewel, het maakt bij de huidige rentestanden ook helemaal niet veel uit. Die rente krijg je toch maar zeer mondjesmaat.

      Verwijderen
  5. Ik heb alweer een blogartikel gepland over dezelfde ergernis... maar dan over het bijstorten in de tegenrekening van de spaarhypotheek.

    Ook ABNAMRO trouwens....

    Vooralsnog is het me wederom nog niet gelukt om hierover afspraken te maken, dus het verhaal is nog "ongoing" maar ja, 't blijft behelpen met deze rotbank....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij zitten ook bij de direkt bank en hebben dezelfde ervaring met aflossen, het is nog nooit in 1x goed gegaan. Heel vervelend!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.