Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

woensdag 4 januari 2017

De Flirt

Als ik aan flirten denk, dan denk ik aan 2 mensen die elkaar aantrekkelijk vinden en dat laten zien door middel van een flirt, maar hier gaat het over iets heel anders, namelijk over de Flirt, een afkorting voor "Flinker Leichter Innovatiever Regionaltriebzug" (Duits voor: snelle, lichte, innovatieve regionale trein), dit allernieuwste type sprinter is onlangs, namelijk op woensdag 28 december jl. in Nederland in gebruik genomen.
Hartstikke mooi: met WC!
Vijf jaar geleden schreef ik al eens over de sprinters zonder WC (KLIK). 
Over dat ik de beslissing, dat er in de sprintertreinen geen WC's meer aanwezig waren een enorm dom besluit vond. Ikzelf heb al weer jaren een blaas- en baarmoederverzakking. Naar mijn mening niet erg genoeg om geopereerd te worden, maar ik moet wel relatief vaak plassen en dan is een trein met WC wel erg prettig.
Nu weet ik wel dat een bus ook geen toilet heeft en dat de meeste mensen in een sprinter niet heel erg lange afstanden afleggen, maar soms komt het toevallig zo uit dat je toch een enorme tijd in zo'n trein moet zitten en de nood hoog wordt.
Gelukkig is de NS teruggekomen van het besluit geen WC's meer in sprinters te plaatsen en kan iedereen met hoge nood tenminste weer plassen. Het zijn zelfs toiletten die toegankelijk zijn voor rolstoelers: helemaal mooi!

4 opmerkingen:

  1. Wat goed! Dit had ik helemaal gemist. Maar inderdaad, zo'n sprinter zonder toilet. Hoogst irritant. Dit is helemaal geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voorlopig rijden die nieuwe NS Flirt treinen maar op een beperkt aantal trajecten, ik geloof rond Arnhem – Ede en Den Bosch. En nog niet alle ritten van deze trajecten zijn met deze nieuwe trein, de rest is nog met een ouder type sprinter SGM uit de jaren 70 met toilet. In de loop van het het jaar moeten er wel meer Flirts gaan rijden, ze stromen geleidelijk in.
    De SLT treinen zonder toilet rijden elders in het land nog volop al worden deze de komende jaren alsnog van een toilet voorzien, wat dan overigens wel de broodnodige ruimte gaat kosten.
    En behalve op de bovengenoemde NS trajecten rijden er ook nieuwe Flirts voor Arriva in Limburg en op het R-net traject Alphen – Gouda.

    Naast de Flirts zijn er trouwens ook nog andere sprinters besteld door NS, de SNG zou vanaf 2018 moeten gaan rijden. Ook is er nieuw Intercity materieel besteld, maar daarvan is de verwachting dat het pas in 2021 in dienst komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een goede aanvulling! Het is inderdaad niet zo dat alle sprintertreinen zonder WC nu verdwenen zijn, dat gaat heel geleidelijk. Het is op zich ook heel fijn dat ook de SLT treinen in de toekomst een toilet krijgen.
      Wat ik nog vergeten was te noemen: naast mensen die vaak moeten plassen, is het ook voor de mensen met darmziektes heel prettig dat er een toilet beschikbaar is.

      Verwijderen
    2. Ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen het niet fijn is wanneer er geen toilet in een trein aanwezig is. Maar de ophef toendertijd over het ontbreken van een toilet in de toen nieuwe SLT is er wel mede de oorzaak van dat er al een tijdje een te kort aan treinen is en de treinen dus overvol zijn. NS had destijds namelijk nog een optie om meer nieuwe SLT’s aan te schaffen maar heeft dat niet gedaan vanwege de ophef over het ontbreken van een toilet. Natuurlijk spelen er meer dingen mee, maar het tekort had wel een stukker minder geweest wanneer er gewoon nog enkele tientallen treinen bij waren besteld.
      Nu zijn dan wel met spoed en zonder aanbesteding de Flirt treinen besteld en hebben de oude “Apekop” treinen langer doorgereden dan gepland, maar ik kan wel zeggen dat het de afgelopen 2 jaar echt geen pretje was om iedere keer weer opgepropt te staan.
      Gelukkig komen er de komende tijd steeds meer Flirts in dienst waardoor de treinen die eerst op die trajecten reden elders ingezet kunnen worden. En komen er in de toekomst dus nog meer nieuwe treinen waardoor treinen hopelijk minder vol zullen zijn. Wel zullen uiteindelijk de oude sprinters uit de jaren 70 vervangen worden de nieuwe treinen die er nog aankomen dus het is niet zo dat alles extra is, het is ook een deel vervanging..

      Verwijderen