Volgens een onderzoek van de Vereniging Eigen Huis (VEH) bevatten energierekeningen vaak fouten en die fouten gaan altijd ten koste van de consument.
Van de 200 rekeningen waren er 15 met fouten, waardoor de klanten soms voor honderden euro's gedupeerd werden. De fouten worden veroorzaakt door fouten in de computerprogramma's van energiebedrijven. VEH neemt aan dat er regelmatig mensen gedupeerd worden.
Met name genoemde fouten in de rekeningen:
Te hoge energiebelasting
Opvoeren van een correctiefactor voor stroom, terwijl die alleen voor gas gebruikt wordt
Te hoge kosten voor netbeheer
Gesignaleerd wordt ook dat energiebedrijven klagers doorsturen naar de netbeheerder of naar de belastingdienst, maar die instanties maken niet de foute rekeningen.
Als jij een fout ontdekt, spreek dan de energiemaatschappij er op aan en laat je niet afschepen.
Ik heb ooit een foute rekening gehad van Eneco. Dit bedrijf rekende een hele serie boetes en keerde een deel van de beloofde overstapbonus niet uit omdat ik contractbreuk zou hebben gepleegd. Er was geen sprake van contractbreuk, ik ben na de afgesproken einddatum overgestapt. Ik bewaar contracten altijd goed, zodat ik bedrijven er op kan aanspreken als dat nodig is.
De jaarnota (inclusief aftrek van de overstapbonus) had moeten zijn: €158,22 en Eneco deed er ten onrechte nog €283,36 aan boetes bij. Nog even voor de duidelijkheid: de rekening voor de netwerkbeheerder zat hier niet bij in, die betaalde ik apart (32 euro per maand ging naar Enexis). Ik had omgerekend €13,19 per maand voor energie moeten betalen, daar wilde Oxxio €36,80 per maand van maken, bijna 3x zo veel dus. Ik heb er destijds (in april/mei 2013) veel over geschreven op dit blog en uiteindelijk na een maand was het geregeld.
Mijn advies: let goed op en controleer je rekening!
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
dinsdag 21 februari 2017
Fouten in energierekeningen
Labels:
Falende instanties
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Gelukkig zelf nog geen negatieve ervaringen hiermee. Ik controleer de nota wel, zover dat voor een consument mogelijk is.
BeantwoordenVerwijderenOverigens staat er een heel lelijke typefout. Waar je 'deel' bedoelt staat er nu en 'e' minder in het woord ;-)
Dnk je, ik heb het verbeterd, de e is inmiddels toegevoegd.
VerwijderenDat is zeker goed advies zeg. Ik controleer het eigenlijk nooit, maar dat is dus duidelijk niet verstandig!
BeantwoordenVerwijderenHuisvlijt
Ik controleer die aftekening nooit maar bereken hem vooraf. Als ik meterstanden door geef bereken ik meteen aan de hand van de tarieven en bonussen of ik moet bij betalen of terug krijg. Ik heb nog nooit mee gemaakt dat de afrekening meer dan €1 af wijkt van mijn betekening. Dan is controleren niet meer nodig. Mascha.
BeantwoordenVerwijderen