Wat is er aan de hand met die schippers van tegenwoordig?
In november 2014 ramde een boot de Borgbrug over het Eemskanaal. De brug kon 7 maanden lang niet gebruikt worden. Er kon totaal geen verkeer over heen, ook geen fietsers. Pas in juli 2015 werd er eindelijk een brug geplaatst en kon het verkeer weer van de brug gebruik maken.
|
Plaatsen nieuwe Borgbrug |
In de zomer van 2016 ramde een binnenvaartschip één van de 2 bruggen van de Oostersluis. De brug was een tijdje buiten gebruik en daarna deels hersteld, er kunnen tot komende zomer alleen personenauto's over deze brug. Zwaarder verkeer, zoals bussen en vrachtwagens, moet omrijden over de andere brug, een paar honderd meter verderop. Komende zomer is de defecte brug een aantal weken buiten gebruik en wordt deze brug definitief hersteld. Maar ondertussen gaat het scheepvaartverkeer en de pleziervaart gewoon door. Dat betekent dat ik regelmatig een hele tijd moet wachten als ik richting binnenstad wil of vanuit de stad weer naar huis wil.
|
Brug Oostersluis vlak nadat de brug beschadigd was. |
Er is 1 andere brug die ik kan gebruiken om naar de stad te gaan en die ik ook gebruik om naar mijn werk te gaan, dat is de Gerrit Krolbrug. Helaas is daar afgelopen vrijdag ook al een boot tegenaan gevaren. Over deze brug komen meer dan 12.000 fietsers per dag! Nu zijn er alleen de 2 loopbruggen die voor fietsers gebruikt kunnen worden. De brug zelf is buiten gebruik en ik vrees dat het maanden gaat duren, want dit lees ik
op internet:
De vraag is of reparatie nog zinvol is omdat de brug op de nominatie
staat om te worden vervangen. Rijkwaterstaat neemt daar later een
beslissing over.
Heel vervelend, want ik passeer de brug in de ochtendspits en soms ook in de avondspits en dan is het met die 12.000 fietsers per dag héél erg druk op de fietsbruggen!
|
Gerrit Krolbrug met loopbrug voor fietsers |
|
Zo ziet de brug er nu uit! |
Oproep!
Heren en dames schippers, willen jullie alsjeblieft zuinig zijn op de Groninger bruggen? Nog een paar bruggen in puin en ik kan nergens meer op de fiets naar toe!
De scheepvaart is in tonnage enorm gegroeid door schaalvergroting en internationale concurrentie (hoe meer tonnage, hoe meer je kunt verdienen). Ook vaart er steeds meer Oost-Europees en Filippijns personeel op die grote schepen, dat de NL vaarwegen niet goed kent. NL schippers kennen de vaarwegen op hun duimpje maar ze verdienen steeds minder omdat ze niet met buitenlandse lonen kunnen concurreren. Dus jouw ongemak is indirect een gevolg van globalisering. Afz. een meelezende binnenvaartschippersdochter.
BeantwoordenVerwijderenGrotere kans dat vermoeidheid, door te lang doorvaren , bij de Nèderlandse schippers een rol gespeeld zou kunnen hebben.
VerwijderenOf goed koop onervaren personeel op de bruggen. Bij een van deze brug gaf de brugwachter aan afgeleid te zijn door een telefoontje. Vaak is er verwarring in de communicatie van dit personeel schrijven de binnenvaart schippers.
VerwijderenAanvulling op eerdere comment: de tonnage in de scheepvaart neemt dus toe, waardoor schepen langer en breder gebouwd en zwaarder beladen worden. Maar anders dan op de snelwegen kan de vaargeul niet breder en dieper gemaakt worden. Dat is ook een veroorzaker van ongelukken op het water (botsingen, moeilijker manoeuvreren). Vermoeidheid vanwege het zware werk is er altijd geweest bij schippers, dat verklaart niet het toenemend aantal ongelukken in vergelijking met vroeger.
VerwijderenKan het op afstand bedienen van bruggen ook meespelen misschien?
VerwijderenHaha Lot .Dat was inderdaad ook een reden die genoemd werd in het interview met scheepvaart man.
VerwijderenVervelend Zuinigaan!
BeantwoordenVerwijderenVoor mij is je stukje echter een leuke trip "down memory lane"; ik woonde aan de Westindischekade 18 jaar geleden en keek uit (3e verdieping appartement) over het Westerwijtwerdermaar waar schepen vaak keerden. Dat was mooi om te zien.
C@th
Let op de foldertjes. Binnenkort komen de rubberbootjes vast wel ergens in de aanbieding. ;-)
BeantwoordenVerwijderenHihi, ik denk dat ik dan maar thuis ga werken en niet meer op het werk verschijn.
Verwijderen