maandag 31 juli 2017

Het opmaken van voorraad over datum: couscous!

Al vaker heb ik geschreven over het weggooien of gebruiken van producten over de datum. Ik kookte rijst en polenta die ver over de datum waren en die nog prima smaakten.  Mijn punt is: het is meestal helemaal niet nodig je strikt aan de uiterste datum te houden. Het gaat bij producten uit de voorraad bijna altijd om de tenminste-houdbaar-tot-datum.

Voor mijzelf een leerpunt: ik moet niet voedsel kopen en vervolgens niet meer naar omkijken. Doordat ik het afgelopen jaar veel oude voorraden heb opgemaakt, zijn de pakken over datum nu bijna verdwenen.

Laatst kwam ik bij een inventarisatie van mijn voorraad couscous tegen. Eén aangebroken pak ver over datum en een pak dat een aantal weken over datum was.
Mijn besluit: dat maak ik in de komende weken op!

Het aangebroken pak heb ik aan een geurtest onderworpen: geen muffe geur, het rook goed. Toen was het tijd om goed te kijken of er beestjes in waren gaan wonen. Beestjes = toch maar liever niet meer eten. Ik zag geen beestjes, dus heb ik 1,5 week geleden een lekkere couscousmaaltijd voor mezelf gemaakt. Ingrediënten: couscous (duh ;-), kikkererwten, veel knoflook, peultjes, kastanjechampignons (beide nèt die dag gekocht),  rode ui, gele ui, paprika en veel tomaten, bieslook en peterselie uit mijn tuin maakten het helemaal af! Wat harissa er over en wat feta kaas en eet smakelijk! Ik heb er 3x van gegeten. Eén keer warm en 2x  als maaltijdsalade.

Afgelopen zaterdag kwamen alle (klein)kinderen eten. Met zeven mensen zaten we rond de tafel! Tijd voor het 2e pak couscous. Dat was nog niet open geweest en daarom heb ik vrijdagavond dezelfde check gedaan als met het andere pak.
Als de couscous niet meer goed was geweest, dan was het tijd voor plan B. Dat bleek niet nodig, de couscous zag er goed uit en rook goed. Deels heb ik dezelfde ingrediënten gebruikt, behalve de champignons, de peultjes en de bieslook en peterselie (die ben ik even vergeten, dat kwam omdat ik op mijn kleindochter paste, met een baby in huis functioneer ik anders). In plaats daarvan: een onderste stuk van een dikke prei, sperziebonen uit de vriezer en worteltjes. De kindjes aten van de potjes babyvoeding die ik in de afgelopen week gekocht had.
Jammer dat de couscous nu op is! Ik ga het zeker weer kopen en dan wat sneller gebruiken.

10 opmerkingen:

  1. Fijn dat je beide pakken nog hebt kunnen consumeren. Onze voorraad is zodanig groot (klein) dat producten eigenlijk nooit over de datum raken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Couscous vind de ik heerlijk! Je recept klinkt lekker! Leuk, en ik heb dit afgelopen periode ook gedaan, geïnspireerd door jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leg oude coucous onder een microscoop en wat ziet men, het krioelt van de beestjes die niet voor het menselijk oog zichtbaar zijn.
    Veel mensen weten dit niet, helaas.

    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat doet me denken aan een televisieaflevering (KvW? Ik weet het niet meer zeker) waarin gesuikerde dadels werden bestudeerd. Niet geschikt voor vegetariërs, is de beste samenvatting!

      Verwijderen
    2. @Ellen, heb je enig idee hoezeer jij zelf vol zit met bacteriën? Die zitten zowel op je huid als in je ingewanden. Ieder mens heeft ongeveer een kilo bacteriën in en op zijn lichaam, vooral in je darmen, allemaal van die onzichtbare beestjes! En het leuke is ook nog, dat je ze nodig hebt. Zonder bacterieflora ga je dood!

      Verwijderen
    3. Wat een aperte onzin!

      Ellen

      Verwijderen
    4. Een gezond mens heeft inderdaad een enorme hoeveelheid bacteriën bij zich. Dat is zeker geen onzin!

      Verwijderen
  4. Die micro beestjes gaan toch dood als je de couscous kookt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En als je verse onder de microscoop legt? weggooien is zonde. kleine beestjes kunnen mee gekookt worden.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.