maandag 28 augustus 2017

Gestegen voedselprijzen

 Half augustus werd bekend dat de voedselprijzen in het afgelopen jaar met 3,3% zijn gestegen. Dat is ruim dubbel zo hard als de inflatie. Waar komt die prijsstijging vandaan? Het zijn vooral de zuivelproducten die veel duurder geworden zijn. Volgens het CBS gaat het om de  grootste prijsstijging van zuivel in bijna 10 jaar tijd. Vooral de prijs van boter en melk zijn flink gestegen. Kocht ik in augustus 2016 nog twee liter halfvolle melk voor 98 cent, nu betaal ik daarvoor €1,39. Toen betaalde ik voor een pakje roomboter rond 90 cent. Nu is dat ruim het dubbele!
Voor de consumenten is het nadelig dat ze nu meer geld kwijt zijn voor eten. Ik denk dat vooral grote gezinnen dat wel merken.
Als ik hier goed lees (bron: Volkskrant), dan krijgen de boeren nu een betere prijs voor hun melk. Dat lijkt me prima, want boeren moesten er vorig jaar zo ongeveer geld op toe leggen om melk te produceren. Dat kon zo niet doorgaan!

In hetzelfde artikel in de Volkskrant een statistiekje met een overzicht waar de gemiddelde Nederlander het voedingsbudget aan uitgeeft:
Vlees en vis 24,8%
Zuivel 13,9%
Groente en fruit 21,4%
Brood en granen 22,7%
Overige voeding 17,3%
Mijn budget is niet gemiddeld. Ik koop weinig vlees en vis en meer zuivel dan gemiddeld. Vooral kaas is een product waar ik relatief veel geld aan uitgeef.

Koop jij nu minder zuivel, nu het zo duur is geworden?
Of maakt het je niet uit?

14 opmerkingen:

  1. De boer krijgt ipv 30 cent per liter in januari nu 36 cent per liter. De rest van de stijging van de melk en boterprijs gaat naar de tussenhandel. Als het naar de boer zou gaan, zou ik erachter staan, maar dat is dus niet zo. Die tussenhandel verdient er meer op. Ik koop melk bij de boer zelf, een euro per liter. Hij een goede prijs,ik een goede prijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig hoef ik niet te minderen met zuivel. Ik let wel op goedkope seizoensgroenten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, gewoon standaard producten met juist extra roomboter omdat mijn man extra calorieën moeten hebben en natuurlijk moet de "melkfabriek" ook verdienen net zoals de "kruidenier". Vroeger was het allemaal wat overzichtelijker, een plaats had zijn eigen melkfabriek en je wist vaak wie daar werkten, maar we leven niet in vroeger maar in nu. Als alles maar eerlijk gaat! Dat is belangrijk, iedereen wil wat verdienen en dat kan maar wel eerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja, ik drink nu al een tijd geen melk meer. Jarenlang had ik mijn standaard vooroordelen en lollige opmerkingen over veganisten en vegetariërs al klaar staan. Ik heb me er echter nooit in verdiept. Ik heb me nu ingelezen en ben nieuwsgierig wat er lichamelijk / energiek en geestelijk veranderd als ik geen vlees, zuivel en eieren meer eet. Ben van plan om de maand september veganistisch te eten. Ben benieuwd.
    In augustus heb ik het al voorzichtig geprobeerd. Vlees en eieren mis ik niet, maar met melk, kaas, joghurt en roomijs heb ik veel meer moeite om vanaf te blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee! Goed voedsel is het laatste waarop ik zou bezuinigen, indien nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In mei ben ik vegan gaan eten en drinken dat is voor mij de reden om er minder aan uit te geven. van mij mogen de prijzen nog veel meer omhoog en dan maar hopen dat het ten goede komt van de dieren maar dat zal wel een utopie blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet wat je met de term vegan bedoelt. Wat bedoel je met vegan? Bedoel je daar de Nederlandse term veganistisch mee? Of je bedoel je dat je vegetariër bent geworden? Een vegetariër eet wel kaas en andere zuivelproducten en eet ook eieren.

      Verwijderen
    2. Vegan is plantaardig. Dus zonder zuivel en eieren.

      Verwijderen
    3. Ook zonder kaas en andere dierlijke producten als gelatine en roze koeken met kleurstof van luizen. Veel vegans dragen in principe ook geen wol, leer of zijde omdat dit ook dierlijke producten zijn. Andere dragen het wel als ze het al in huis hebben en weggooien en iets anders kopen vanuit milieuoogpunt weer niet klopt. Vegan zijn kun je ook op diverse manieren.

      Verwijderen
    4. Veganisten eten en gebruiken niks van dieren, geen zuivel, honing, eieren, leder, bont enzo.
      Vegetariërs eten geen dieren.

      Verwijderen
    5. Ik vind het raar om iemand die veganist is aan te duiden met het Engelse vegan. Zou zo iemand ook vinden dat hij/zij Christian is, in plaats van Christen? Of frugalist in plaats van consuminderaar?

      Verwijderen
    6. De engelse term klinkt vast hipper ;-) Ik weet niet of het klopt maar krijg soms de indruk dat er vanuit de verschillende "foodblogs" meer mensen zijn die veganistisch eten, dan veganistisch leven (schoeisel, kleding, kaarsen en dergelijke). Voor mij voelt veganist daardoor consequenter en radicaler dan vegan. Maar we dwalen af van het blog.

      Verwijderen
  7. Zo dat is wel een hele forse stijging! Dat heb ik niet gemerkt. Ik ben ook niet meer of minder zuivel gaan kopen. Vlees eet ik zelf niet, dus wat daar de prijzen van zijn weet ik al helemaal niet. Wel fijn dat de boeren nu meer geld krijgen voor hun melk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik dacht het al, maar nu zie ik de cijfers. Vooral bij het fruit viel het me al op. Volgend jaar hoop ik zelf gewoon een mooie oogst te krijgen.

    Ik koop redelijk wat zuivel, vooral kaas. En yoghurt en eieren. Ik bezuinig daar niet op. Ik eet al bijna altijd vegetarisch, met het vlees heb ik dus weinig te maken. Vis wel, maar ik let enorm op met wat ik koop. En hoeveel het kost, want ook mijn portemonnee kent zijn grenzen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.