zondag 27 augustus 2017

Boodschappenbriefjes als middel om te bezuinigen

Tot voor kort gebruikte ik nooit boodschappenbriefjes. Ik kocht altijd wat ik dacht nodig te hebben en combineerde dat met aanbiedingen.
Daar zaten nadelen aan, want ik vergat wel eens dingen die toch dringend noodzakelijk waren en daarnaast kwam ik ook regelmatig thuis met impulsaankopen. Ik liet me dan verleiden door de manier waarop de winkel aanbiedingen gepresenteerd had, of omdat ik veel zin had in snoep of koekjes.

Nu ik werk met boodschappenbriefjes zijn deze problemen  van de baan! Nauwelijks "fout" lekkers en nooit meer boodschappen te veel of vergeten. Ik schrijf nu heel zorgvuldig op wat ik wil kopen en check daarbij van houdbare artikelen ook of ik nog voorraad heb. Want waarom zou je bijvoorbeeld blikjes maïs kopen als je nog 4 blikjes op voorraad hebt? Ik heb ook nog wel 6 flessen shampoo op voorraad omdat ik jarenlang meer kocht dan ik gebruikte.
Ik heb zelf de indruk dat ik door mijn boodschappenbriefjes tegenwoordig minder uitgeef omdat ik niet meer te veel koop en de impulsaankopen laat liggen.

Omdat ik dicht bij de AH woon, let ik vooral op aanbiedingen van deze winkelketen. Hiervoor hoef ik niet om te fietsen. Op vrijdag  staan de aanbiedingen al online, dus dan maak ik alvast een lijstje voor de volgende week. Aanbiedingen zijn altijd t/m zondag, dus maak ik tevens een lijstje met voor mij aantrekkelijke aanbiedingen en andere levensmiddelen die nodig zijn.

Alleen vandaag nog bij AH: 2 kg nectarines voor 3 euro. Die ga ik kopen. Verder hoef ik niets bij AH. Wel ga ik nog even langs bij de Coop, die verkopen pakken houdbare melk voor 50 cent per stuk, heel handig voor mijn voorraad! Ook ga ik daar een zak met 3 (stoplicht) paprika's kopen en een brood, alles voor 1 euro.
Volgende week is er weer een hamsterweek bij de AH.
Mijn boodschappenbriefje is al klaar!

Werk jij met boodschappenbriefjes?

20 opmerkingen:

  1. Ik zal wel moeten, want we laten de boodschappen bezorgen ��

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij werken ook met een boodschappenbriefje. Wij gaan daarna naar de Lidl. Daar kijken we wat iets kost. Met de Appie app kijken we dan in de Lidl of het bij AH goedkoper is. Daar waar het goedkoopste is kopen we het dan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jazeker, ik onthoud het niet. In de winkel loop ik ook altijd met pen en papier en streep het af. Zelfs met boodschappenbrief vergat ik regelmatig wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja! Ofschoon ik het regelmatig op tafel laat liggen maar gek genoeg weet ik in de winkel nog exact wat ik opgeschreven heb 🤔

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ik iets nodig heb,schrijf ik het op een leitje. Daarvan maak ik later het boodschappenbriefje. De laatste jaren is het briefje tevens een geheugentraining. Niet op kijken tot ik bijna bij de kassa ben. Meestal heb ik niets vergeten,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij bestellen sinds de testfase bij online supermarkt Picnic. Een keer per week, voor de hele week. Alleen sommige versproducten voor in het weekend erop halen wij in de supermarkt.
    Ons boodschappenlijstje vullen wij in de loop van de week aan in de app. De dag voor bezorging (tot 22:00) kunnen wij die nog wijzigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben een vel hangen in de keuken ( soort whiteboard) waar we alle boodschappen opschrijven die we nodig hebben. Dit zet ik weer in Google Keep (met weekmenu) en dan ga ik boodschappen doen. Soms ben ik voor €20 klaar en soms voor €50. ( 3 personen). Wij doen voor +- €200 boodschappen per maand .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe??????? Wij zijn samen en ik red het niet met 100,- per week. Wij eten echt geen duur vlees...ik. En alles wat een budget koopje is gaat in mijn wagentje of aanbiedingen. En wij hebben ook geen 5 gangen menu's. Geen duur bier. Ik drink alleen maar water. geen zak chips op een avond...hooguit 1 zak in de 2 weken. Geen toast met franse kaas. Überhaupt geen viste.
      Wat die ik fout???

      Verwijderen
  8. Ik maak ook lijstjes. Een gewoon lijstje met per keer dat ik naar de Plus ga de nodige boodschappen. En ook een aanbiedingenlijstje waarvoor ik de folders van 4 supers en 2 drogisten bekijk. Ik schrijf per winkel de aanbiedingen op en ga da 1 x per week die winkels af. Meestal gaat het dan om wat luxere producten of lang houdbare dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ja altijd. zit nu op ongeveer 50 euro per week. En zoek inderdaad ook de aanbiedingen uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik ook en zit nu ook op ongeveer 50 euro voor twee personen per week! Heel handig en verstandig ( ! ) zulke boodschappenbriefjes.

      Verwijderen
  10. als er iets "bijna"op is zet ik het in mijn notities op de telefoon, zo heb ik altijd een up to date boodschappenlijstje bij mij.Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Er liggen altijd 2 lijstjes op tafeltje naast me, boodschappen en een to-do lijst. Ik hou van lijstjes maken, soms maak ik er zelfs een als voorbereiding op telefoongesprek, ook voor prive praatjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het verbaast mij dat jij niet met boodschappenlijstjes werkte. Dat is toch het eerste om te doen als je wilt bezuinigen. Ik heb in de keuken een briefje liggen waar ik doordeweeks noteer wat ik nodig heb, donderdagavond maak ik dan het lijstje met de standaard-benodigheden aangevuld met de dingen van het lijstje en de reclames.Al jaren doe ik dat zo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je jaren in de bijstand zit, dan koop je ook zonder boodschappenbriefjes alleen het hoognodige en denk je tamelijk lang na bij iedere boodschap die je in je winkelwagentje stopt. Geen briefjes nodig!

      Verwijderen
    2. Ook toen had ik een briefje, maar ik denk dat jij gewoon een beter geheugen hebt, ha,ha!. Het is wel zo dat als ik mijn briefje vergat, wel de meeste dingen wist die ik had opgeschreven ( tenminste toen, voor nu weet ik het niet want ik haal het briefje gewoon op)

      Verwijderen
    3. Haha, mijn geheugen is inderdaad niet slecht! Als ik nu het briefje op mijn tafel laat liggen, dan koop ik nog steeds alle boodschappen, als ik tenminste kort ervoor het briefje doorgelezen heb.

      Verwijderen
  13. Ik werk met een app op m'n mobiele telefoon. Daarin heb ik alles staan wat ik ooit heb gehaald in de supermarkt. Iedere week voor het boodschappen doen loop ik die hele lijst langs en vink ik aan wat ik nodig heb. Dit haal ik dan en zodra ik het in m'n mandje heb gestopt vink ik het weer af. Werkt perfect voor mij, zo vergeet ik vrijwel nooit wat. De app heet Out of Milk voor als anderen hem ook willen gebruiken.

    Je kunt er ook een gezamenlijke lijst van maken met je huisgenoten, want hij synchroniseert ook nog eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Meestal gebruik ik een boodschappenbriefje, werkt voor mij echt het prettigst. Wist je dat er een hele analyse te maken is van iemands boodschappenbriefje?
    https://www.volkskrant.nl/boodschappenbriefje-storystream/

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.