maandag 18 september 2017

Stoppen met roken loont, zowel financieel als qua gezondheid!

Laatst weer een artikel in de Volkskrant: mensen die 20 sigaretten of meer roken, sterven gemiddeld 13 jaar eerder dan niet-rokers.
Dertien jaar!
Wat een enorm verschil!
Daarnaast sterft een kwart van de rokers voor hun 65e levensjaar. Van de niet-rokers sterft 7% voor zijn  65e jaar.
De cijfers zijn van het CBS en van het Trimbos Instituut.
Het is de eerste keer dat de gevolgen van roken en het verband tussen roken en sterfte zo uitgebreid werden onderzocht.
Waaraan gaan die rokers dan dood? Kanker, vooral longkanker, staat bovenaan, maar ook hart- en ademhalingsziekten komen veel vaker voor bij rokers dan bij niet-rokers.
Volgens het Trimbos Instituut hebben mensen die op hun 35e stoppen, dezelfde levensverwachting als mensen die nooit hebben gerookt. Dat is fijn om te weten! Wel is het zo dat je niet ongestraft tot je 35e kunt roken, want de kans op allerlei ziektes neemt wel toe. Dus je gezondheid is gemiddeld minder, maar je leeft wel even lang als niet-rokers.
Ook als je op je 50e stopt heb je nog steeds "winst" in levensjaren en gezondheid:  voor hen wordt het sterfterisico als gevolg van roken met de helft verminderd.
Schokkend om te lezen: 40% van de overlijdensgevallen van mensen beneden de 80 jaar werd de afgelopen jaren veroorzaakt door tabak!

Dus voor alle rokers:  stop met roken, het scheelt je jaren van je leven en daarnaast scheelt het ook nog handen vol geld!

Een collega van mij is onlangs gestopt. Ze vertrouwde mij toe dat ze nu, na nog maar 14 dagen, veel meer energie heeft en daarnaast heeft ze tijd over. Ze hoeft geen tijd meer te besteden aan roken. Ze zit 's avonds niet meer uitgeteld op de bank, maar gaat hardlopen. Ik vind het geweldig dat het resultaat van stoppen  bij haar direct zo merkbaar is. Ze vraagt zich nu af waarom ze dat niet al veel eerder gedaan heeft!

Ik schreef kort geleden over Groningen rookvrij. Bij het sportcentrum waar ik zwem, mag er op het terrein helemaal niet meer gerookt worden. Ik heb nog niemand gezien die deze nieuwe regels overtrad. Dat is een positief resultaat!
Bij het UMCG is de niet-rookzone behoorlijk uitgebreid. Tijdens de bezoeken aan mijn kleindochter kwam ik daar in de rookzone toch nog wel weer rokers tegen die het niet konden laten om pal naast de ingang te gaan roken. Jammer, dat zou ik graag anders zien, blijkbaar is er daar een toezichthouder nodig die mensen wegstuurt als ze hun "kankerstokjes" aansteken.

7 opmerkingen:

  1. Dat zijn flinke getallen, blij dat ik nooit gerookt heb! Altijd goed om het zo uitgedrukt te zien, maakt meer indruk met getallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb zelf gelukkig nooit gerookt. Ik zie wel bij mijn schoonouders hoe lastig het is om ermee te stoppen. Het is blijkbaar echt bizar verslavend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zo vreemd is is dat wanneer er ook maar een ienimini hoeveelheid fibronil op eieren zit iedereen, heel Nederland maar ook heel Europa in rep en roer is. Iedereen roept hoe schandalig het is dat dit zomaar kan. En dit gebeurde ook met alle andere voedselschandalen die er de afgelopen jaren zijn geweest. Maar dank zij de tabakslobby is het roken nog altijd gewoon legaal toegestaan ondanks dat bewezen is hoeveel slachtoffers erdoor zijn. Leontine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sigaretten zijn zeer verslavend. Er mee stoppen is echt niet makkelijk. Als stoppen makkelijk was dan rookte bijna niemand meer.
    Echt schandalig is de macht van de tabaksindustrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gelukkig dat ik niet rook ;)... Nooit gerookt ook, dat scheelt me een hoop centjes zie ik wel weer ;)...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb gelukkig ook nooit gerookt, dat heeft me al zoveel geld bespaard. En levensdagen dus ook. Die verspil ik wel weer met stress en chocola vrees ik. Ook niet zo gezond. :-) Ach ja. Daar probeer ik natuurlijk ook wat aan te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met de huidige norm is roken minder gangbaar en dat is een goede eerste stap. Zelfs mijn moeder is een paar jaar geleden op haar 60e (!) nog gestopt met roken. Ze rookte niet veel (een paar sigaretten per dag), maar vond het beter om te stoppen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.