In mei dit jaar kreeg ik een nieuwe gasmeter en een nieuwe elektriciteitsmeter. Beide zijn slimme meters. Over die meters ben ik redelijk tevreden. Ik kan via de app SLIM.energieinzicht.nl steeds een paar dagen later aflezen hoeveel ik verbruikt heb.
Het enige waar ik niet heel tevreden over ben, is het aflezen van de elektriciteitsmeter in de meterkast. De cijfers op de meters voor nachtstroom en dagstroom geven te weinig contrast, zodat ze alleen met daglicht of een sterke zaklamp af te lezen zijn en niet met de lamp in de gang. Daarnaast moet ik steeds mijn verbruik van de dagmeter optellen bij de nachtstroommeter. Nou is dat niet zo moeilijk, het is een eenvoudige optelsom, maar ik had liever één stand gehad. Ik gebruik het enkelvoudige tarief en niet het dubbeltarief, dus voor mij zijn de dubbele meters helemaal niet van toepassing.
Een paar weken geleden ontving ik een brief van het waterbedrijf: ze komen de watermeter vervangen. Bij de slimme meter had ik keuze of ik deze slimme meter wilde laten installeren, maar bij de watermeter is er helemaal geen keuze. Je krijgt een afspraak en eventueel kun je die verzetten als het niet uitkomt. Zo stond gisteravond om zeven uur de monteur voor de deur. Hij zou eigenlijk vanmiddag komen, maar hij werkt ook 's avonds en had tijd over en of hij nu de meter kon plaatsen.
Na inzien van de legitimatie vond ik het prima en binnen een kwartier had ik een nieuwe watermeter. Ik vroeg nog waarom de oude meter vervangen moest worden. Volgens de monteur had dat te maken met de garantietermijn van de oude meter. Die meter was nu 15 jaar oud en er zat geen garantie meer op.
En zo heb ik voor het eerst van mijn leven binnen een jaar 3 nieuwe meters. In al die 45 jaar dat ik zelfstandig woon, heb ik nog nooit een nieuwe meter gehad!
Eén voordeel heeft deze nieuwe meter: ik hoef de meterstand dit jaar niet door te geven, want dat is in één moeite door gebeurd. In andere jaren moest ik altijd in de eerste week van december de meterstand doorgeven. Nu dus ongeveer 2 weken eerder.
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
woensdag 22 november 2017
Al wéér een nieuwe meter!
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Wij kregen 30 jaar geleden een nieuwe meter. Ook ongevraagd. En kwaad dat ik was! We waren een paar maanden getrouwd en alles zat strak in de lak. Kregen we een nieuwe gasmeter in de gang (niet in een kast), met lelijke gele buizen/leidingen ernaar toe. En dat mochten we zelf afwerken 😡.
BeantwoordenVerwijderenIn onze huidige woning zijn ook al twee keer meters vervangen, maar die zitten in een meterkast en dus uit het zicht,
Misschien heb ik niet lang genoeg in 1 huis gewoond om eerder de wisseling van meters mee te maken.
VerwijderenMeters buiten de meterkast lijken me heel lelijk. Mijn broer heeft een elektriciteitsmeter in de gang. Dat is een oud huis van ruim honderd jaar oud.
Zoals het bij jou gaat met de watermeter, gaat het bij ons met de slimme meter. Gewoon een brief met een afspraak die je evt. nog online kunt verzetten met een wachtwoord/account. Als je het niet wilt moet je bellen en word je geïntimideerd dat je hem nu nog gratis krijgt maar dat ie in 2020 verplicht wordt en dat je er dan 80 euro voor moet betalen. Ik heb zonnepanelen met een terugdraaimeter en ik wil niet dat een derde kan meten hoeveel ik opwek, want ik vertrouw die regering met zijn plots gewijzigde salderingsregeling voor geen cent. Dus ik hou het lekker bij mijn oude meter (of een vernieuwde versie) en ga afbellen. Het gaat hier om Liander.
BeantwoordenVerwijderen@Anoniem 8.39 Je bent niet verplicht om een slimme meter te accepteren. Alleen als je besluit dat je deze later wel wilt hebben, rekenen zij kosten hiervoor a 79,95 Euro. Wanneer de oude meter stuk gaat zal de netbeheerder een nieuwe meter installeren en kost dit niets.
VerwijderenIs me bekend en dat ga ik ook doen.
Verwijderen