zaterdag 30 december 2017

35 euro per week - veel gekocht, maar toch binnen budget

Dan vraag je misschien: wat kocht je dan allemaal?
Nou, 8 liter melk, waarvan 4 houdbare voor de voorraad,
kilo's groentes: uien, courgette, bleekselderij, wortelen, champignons, paprika's
3 potten beleg (3 halen, 2 betalen), ook voor de voorraad
900 gram verse olijven
Die laatste zijn vooral bedoeld voor oudejaarsavond, als tegenhanger voor alle zoetigheden. Mijn dochters en ik zijn er gek op, dus die komen wel op!

  23 - 30 dec. 2017
*=aanbieding, @=afgeprijsd, GTA=geld terug actie WAAR PRIJS
Voeding
bananen, 4 stuks Aldi 0,83
pindakaas, chocopasta + jam* AH 3,59
roombrie Aldi 0,89
bieslook AH 1,39
champignons, 250 gram AH 0,57
winterwortelen, 1 kg AH 0,87
uien, 2 kg* AH 0,89
bleekselderij, struik Aldi 0,69
courgette Aldi 0,59
paprikamix, 500 gr. AH 1,39
crème fraîche AH 0,69
crème fraîche Aldi 0,69
mayonaise, 2x 500 ml* AH 1,29
yoghurt, 0,5 liter AH 0,45
Snacks 0,00
chocolade met hazelnoten* AH 1,12
kerstkoekjes @ AH 0,95
olijven, vers, 3 doosjes* AH 6,00
crackers AH 0,57
Dranken
melk, vers, 4 liter AH 2,78
melk, 4 liter houdbaar* AH 2,24
Kat
Verzorging
TOTAAL 28,48

De crème fraîche, bieslook en mayonaise zijn voor een aardappelsalade die ik gemaakt heb en nog ga maken. Op 2e kerstdag had ik voor het kerstdiner een Duitse aardappelsalade gemaakt (ca 1500 gram. Dat was voor 6 volwassenen en 2 kinderen. De salade viel goed in de smaak,  mijn kleinzoon stopte de aardappelstukjes met smaak in zijn mondje, voor morgen staat er nog weer een op het menu.

Binnenkort maar weer eens mijn voorraad brood en kattenvoer aanvullen. Het mag wel weer eens.
Het is altijd fijn om voor noodgevallen (gladheid, griep of ander ongerief) voldoende in huis te hebben.

6 opmerkingen:

  1. Wel erg weinig fruit! Het advies van het voedingscentrum is om 2 stuks fruit per dag te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het klopt, ik heb in de vakantie weinig fruit gegeten. Als ik werk, neem ik iedere werkdag 2 stuks fruit mee naar het werk en eet die dan op. In de vakantie komt het er niet zo van. Volgens voedingsdeskundige Martijn Katan is fruit een stuk minder belangrijk dan groenten, dus maak ik me niet zo druk over de vergeten appels en sinaasappels.

      Verwijderen
    2. Fruit is als groente met extra suiker. Gewoon veel groente eten, dan kun je die suikerbommen laten staan.
      Volgens mij zegt het voedingscentrum dat alleen maar omdat '2 ons groenten en twee keer fruit' beter aanslaat dan '4 ons groenten'. De meeste mensen houden nou eenmaal van zoetigheid.

      Verwijderen
  2. Ik word er ook zo blij van als ik alles weer goed heb aangevuld. Heb je nog speciale plannen met de kilo's groenten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De wortelen en uien zijn echte bewaargroenten, die blijven lang goed! De uien in een koel gootsteenkastje, de wortelen in een lade van de koelkast.
      De champignons zijn op 2e kerstdag gegeten, de bleekselderij, courgette en paprika's eten we morgen, op oudejaarsavond. Dan gaan we, net als op 2e kerstdag (vegetarisch) grillen. De courgette en paprika's gaan in plakjes/stukjes op de grillplaat, de bleekselderij wordt wat mij betreft rauw verorberd, met een beetje kruidenkaas in het holletje van de stengel. Als ik de enige liefhebber ben van de bleekselderij, dan gaat de rest weer mee naar huis ;-)

      Verwijderen
  3. Vind ook altijd fijn om de voorraad aangevuld te houden, inderdd voor noodgevallen en dat komt hier in huize Eurootje nog wel eens voor ;-) of als de maand langer is dan de €€€ dan is het ook erg handig.
    Maar zo af en toe eten we ook gewoon de hele voorraad leeg om alles weer vers aan te vullen.

    Fijne jaarwisseling Zuinigaan

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.