maandag 4 december 2017

Voordeelverpakkingen

In de afgelopen week kocht ik 1 kilogram AH kruidnootjes voor €1,59 en een zak met 500 gram kostte €1,29. Ik verbaasde mij over dit kleine prijsverschil! Voor 30 cent kocht ik dubbel zo veel!
Omdat oudste dochter gek is op pepernoten, zoals ze bij ons in de familie heten, kocht ik een kilo, want dat voordeel kon ik niet laten lopen. Die pepernoten, die komen wel op! Ik een handje, zij wat meer en voordat je het weet is de hele zak leeg!
Helaas was ik ziek in het afgelopen weekend, waardoor dochter niet langs is geweest en ik de zak nog niet aangebroken heb. Dat komt nog. Ze zijn houdbaar tot maart '18.

Het is vaker zo met voordeelverpakkingen: voor weinig geld meer heb je véél meer waar voor je geld. Dat is bijvoorbeeld zo bij uien en winterpeen. Eén winterpeen kost bij AH €0,76 dat is in verhouding zo veel meer dan een zak met een kilo peen! Een hele kilo kost €0,76, dus  je betaalt  evenveel voor een enkele winterpeen van voor een kilo penen! Een zakje met 2 uien koop je voor €0,69 en een zak met 2 kg kost €1,19, en dan heb je er ongeveer 12 stuks.
Vanwege het voordeel dat je behaalt op grote verpakkingen, zijn grote gezinnen per persoon vaak voordeliger uit dan eenpersoonshuishoudens.
Ik koop vaak voordeelverpakkingen, maar niet altijd. Ik eet weinig aardappels, daarom koop ik daar toch maar kleine verpakkingen van. Anders liggen de aardappels er in mijn aanrechtkastje zo bij:
Bron: Diana's mooie moestuin
Niet altijd zijn grote verpakkingen goedkoper per kilogram dan kleine verpakkingen. Met name bij producten geproduceerd in de fabriek, dus geen basisproducten, die ook regelmatig het omgekeerde, of het maakt helemaal niet uit of je veel of weinig koopt. Zo kocht ik een tijd geleden een voordeelverpakking bouillonblokjes. Het bleek dat de blokjes per stuk in de voordeelverpakking 7,933333333 cent per tablet kostten en de tabletten en in de normale verpakking 8 cent per stuk. Nou, dat tikt aan ;-)

Een ander fenomeen is de shrinkflation. Dit is het geval als de inhoud van de verpakking afneemt, maar de prijs hetzelfde blijft. Zoals bijvoorbeeld bij de chocolade van Toblerone
Soms is het ook minder duidelijk dan bij Toblerone. Ken jij daar voorbeelden van?


6 opmerkingen:

  1. Het is niet altijd zo dat een product in voordeelverpakking goedkoper uitkomt of in een kleinere verpakking. Soms gebeurt het dat, als een product in gewone verpakking in superaanbieding staat, het goedkoper uitkomt dan de voordeelverpakking.
    Als ik inkopen doe, vergelijk ik altijd de prijs per gewicht of bij wasproduct de prijs per "schepje".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prijspakkers van kassa komen ook regelmatig producten in voor, nieuwe verpakking, minder inhoud en prijs is gestegen. Het is erg opletten.

    Zo heeft lidl pure choclade 400 gram zonder melk erin, en na jaren hadden ze een andere verpakking deze week, nu zit er melk in! Altijd opletten. Vooral als je een koe melk allergie hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Recent schreef ik een blog over kindersoepstengels... 5 gram minder, plaatje erop van de bekende hondjes en 4 (!!) x zo duur... Bij ons verkochten ze kruidnoten in voordeelzakken van 5 kilo, hahahahaha Serieus :)!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw.... 5 kilo... dat zijn wel echt veel kruidnoten!

      Verwijderen
    2. Echt een meeeega-baal ja ;)... https://www.ah.nl/producten/product/wi130024/bolletje-kruidnoten-5kg Deze stond bij onze AH in de winkel :)...

      Verwijderen
  4. De prijsverschillen zijn soms inderdaad wel heel klein. Alleen bij aanbiedingen is het soms andersom. Zo is deze week de kaas in de aanbieding bij de AH. Pondspakken 1+1 gratis. Dat is dan goedkoper dan het voordeelpak wat niet in de aanbieding is.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.