Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

maandag 26 februari 2018

Geen nieuwe dingen kopen en spullen digitaal in een winkelmandje gooien nader beschouwd

Laatst schreef ik over mijn besluit om geen nieuwe dingen te kopen. Ik schreef ook over digitaal shoppen en dan uiteindelijk toch besluiten niet tot aankoop over te gaan.
Ik vroeg me af, hoe zit dat nu precies met dat volladen van digitale winkelwagentjes of winkelmandjes? Hoe werkt dat voor mij?
Ik ben er nu wel achter. Als ik op een site rondgekeken heb en op iets geklikt heb, dan zit het in een mandje zonder dat ik echt van plan ben om dat artikel te kopen. Het is als het ware een soort verlanglijstje.
Wat er vervolgens gebeurt, is dat ik mailtjes krijg:
Hallo, er zit nog iets in je winkelmandje!
Vergeet dat niet!
Of ik krijg mailtjes met speciale kortingsaanbiedingen. Soms word ik blij van koopjes en soms ben ik werkelijk op zoek naar een cadeau of iets voor mezelf en dan kijk ik even.
Ik heb bijvoorbeeld een klantenkaart van de HEMA. Het is een slim systeem waarbij je korting krijgt als je wat koopt. Als je niets koopt, dan loop je dus kortingen mis. Ik blijk gevoelig te zijn voor kortingen en uitverkoop, tegenwoordig bijna overal sale geheten.
Verleidingen zijn best groot en de reclame is steeds weer precies op mij toegesneden.
Zoek ik een plaatje over kou, dan komen er aanbiedingen voor kacheltjes.
Zoek ik naar een passend hoesje voor mijn telefoon, dan wemelt het op allerlei sites ineens van die hoesjes die ik bekeek.
Met alle reclame zijn de verleidingen dus flink groot. Omdat ik verdien aan de reclame die op mijn blog staat, vind ik dat ik het niet kan maken om een addblocker te gebruiken. Ik weet ook niet of het advertentieprogramma waar ik geld mee verdien, zo'n adblocker verenigbaar vindt met mijn pogingen om op mijn blog wat te verdienen aan reclames.
Dus geen addblocker. Ik moet van mezelf gewoon de reclames negeren of in ieder geval geen dingen in digitale winkelwagentjes stoppen.

Wat vind jij van de verleidingen van internet?
Of word jij veel meer verleid in winkelstraten met echte winkels?

28 opmerkingen:

  1. Ik heb er geen moeite mee om geen dingen te kopen die ik niet echt nodig heb. Vind ik zonde van het geld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk, Anoniem, jij kan dat. Zo'n beetje 99% van de mensheid is wel gevoelig voor verleidingen, in meer of mindere mate, maar jij behoort tot de gelukkige 1% die dat niet is.

      Verwijderen
    2. Is dat zo dat slechts 1% er niet gevoelig voor is? Dan hoor ik daar gelukkig ook bij. Ik erger me alleen maar aan reclames.

      Verwijderen
    3. Ik heb er ook totaal geen moeite mee om nutteloze zaken te kopen.Ik kan me niet voorstellen dat maar 1 % van de bevolking kan weerstaan aan koopimpulsen....liesbet

      Verwijderen
    4. Klopt, of ik hoor (eindelijk) ook eens bij de 1% :)
      Had ik vroeger al met folders, werd ik altijd heel tevreden van, bladeren: heb ik al, hoef ik niet, heb ik al, hoef ik niet (repeat).

      Verwijderen
  2. Ik heb zelf een webshop en maak het regelmatig mee, dat iemand zijn mandje vollaadt en dan de order niet afrondt met betaling. Zo'n order blijft dan openstaan. Ik stuur dan ook altijd een mailtje: wil je je order nog afronden, of laten vervallen? Dat doe ik, omdat de spullen die in het mandje zitten van mijn voorraad afgeboekt zijn. Als de order vervalt, komen de spullen uit het mandje terug in de voorraad. Mensen nemen vaak niet eens de moeite mijn mailtje te beantwoorden. Na een paar dagen verwijder ik dan de niet afgeronde order, zodat de spullen weer in mijn winkelvoorraad zitten om door iemand anders gekocht te worden. Misschien toch eens zinvol om deze kant van het verhaal te weten voor iedereen die mandjes vullen als hobby heeft en dan zonder te betalen weggaat. Net als in een fysieke winkel moet zo'n mandje 'opgeruimd' worden. Zou je in een fysieke winkel je karretje/mandje vullen, in het gangpad laten staan en zonder betalen weggaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ Teunie;
      Je hoeft het niet open te laten staan he. Als de site weggeklikt wordt zonder afrekenen kun je er ook voor kiezen het mandje automatisch te legen. Of je hangt er een tijdslimiet aan.

      Verwijderen
    2. Er zijn ook mensen, die later willen afrekenen omdat ze bijvoorbeeld hun bankpas niet bij de hand hebben. Vervolgens vergeten ze het en denken er pas aan als ik een mailtje stuur. Ik handel dit dus liever niet automatisch af, maar steek er voor die mensen liever tijd in.

      Verwijderen
    3. Niet om er een discussie van te maken, maar als t om n bankpas zou gaan laat je de site openstaan. En ik begrijp het dat je sneller toch wat verkoopt als t er nog staat, gebeurt bij mij ook vaak dat ik dan iets "ouds" nog meebestel, maar dat je voorraad dan "aangetast" wordt is dan de keerzijde daarvan.
      Ik bedoelde mijn antwoord als tip voor als je misschien niet wist dat het kon.

      Verwijderen
    4. Bedankt voor je uitleg Teunie. Ik wist dat helemaal niet. Zal er voortaan goed opletten. Marle

      Verwijderen
    5. Het is inderdaad verschillend per webwinkel. Zelf hebben we een webwinkel waarbij de voorraad pas wordt afgeboekt wanneer er betaald is en pas na betaling komt de order bij ons binnen. Ideaal; scheelt ons een hoop tijd om erachter aan te gaan, op antwoord te wachten, enz. :)...

      Verwijderen
    6. Dat is inderdaad apart, en helemaal niet handig. Wij hebben ruim 13 jaar een webshop en veel eigen voorraad. Voorraad wordt pas afgeboekt als er wordt overgegaan tot het plaatsen van de bestelling. Gelukkig wel, ik moet er niet aan denken om me daar mee bezig te moeten houden , we verwerken zo 50 tot 100 bestellingen per dsg dus ik wik niet weten hoeveel onafgeronde winkelmandjes er zijn ....

      Verwijderen
  3. Ik hou er van om kleding in een winkel te kopen. Helaas zijn er minder fysieke winkels. De pasvorm, kwaliteit, maatvoering, kleur. Alles is beter dan op het web.

    Lukt niet altijd dus moet ik vaker kopen op het internet. Ik zoek me suf.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit weekend had ik vanwege voordelige aanbiedingen de neiging om teveel in het winkelwagentje te stoppen. Voor de zekerheid mijn voorraad nog even nagekeken en toen weer een heleboel uit het wagentje gegooid en de rest meteen betaald. Ik merk dat ik vanwege het gemak steeds vaker online koop. Waar ik nu woon zijn weinig betaalbare kledingzaken. En ik houd niet van boetiekjes. De tweedehandswinkel is ook al weg, dus ben online gaan bestellen. Bevalt me goed. Goede kwaliteit en pasvorm van die Duitse postorderbedrijven.
    VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik erger me niet aan de reclames en ik ben er niet gevoelig voor, ik zie ze gewoon niet, of zie ze wel en het doet me niks. Maar waar ik wel gevoelig voor ben zijn kortingsstickers omdat de datum gaat verlopen... daar ben ik heel gevoelig voor, dus koop ik vaker luxe kaasjes, olijven, tapas hapjes enz. gewoon omdat het goedkoper is geworden, maar had ik het nodig, is het nou zo gezond. Ik vind het zonde als eten wordt weggegooid, maar moet ik het al dat zielige eten dan kopen/redden.. daar worstel ik dan mee. En dan werk ik ook nog in een winkel... waar ze eten afprijzen en weggooien. Ik eet nu weer glutenvrije crackers.. terwijl ik helemaal niet glutenvrij hoef te eten. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja dat heb ik ook weggooien is zo zonde.
      Maar ook daar koop ik echt alleen waarvan ik zeker weet dat ik het ga gebruiken.

      Verwijderen
  6. Ik ben er op sommige fronten ook gevoelig voor, maar gelukkig niet voor hebbedingen. De hema heeft soms een aanbieding met korting van 5 euro als je voor 20 euro koopt. Dat vind ik een mooie deal, dus dan neem ik dingen die ik daar toch al koop als koffie en mascara. Ik koop dan niets wat ik niet nodig heb en mijn kooplust is weer even weg. ;) Ik ga het zelf ophalen, dus ook geen bezorgkosten.

    Ben ook gevoelig voor het kopen van eten voor mijn dieren online. Dat scheelt echter vaak zoveel geld!

    Zie nog steeds allemaal andere mooie dingen voorbij komen als jurken en schoenen, maar dat vind ik dan vaak nog steeds te duur en dat geld stop ik dan liever in mijn pensioenpot, zodat ik 7 jaar eerder kan stoppen dan de door de overheid verzonnen leeftijd.... dan is zo’n jurkje opeens zo onbelangrijk.
    Ik koop kleding alleen nog tweedehands en ik heb zoveel schoenen, die heb ik de komende jaren echt niet nodig.

    Dat ‘mandje vullen’ deed ik vroeger wel met de fysieke bestelbon van een cosmetica gigant. Ik plakte dan alle bonnetjes en kortingsdingen op het vel. Dan na een paar uur kiepte ik die bon weg want wist dat ik die dingen toch niet echt nodig had. Rare bezigheid maar het werkte wel.;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook hier ben ik niet gevoelig voor reclames alleen op de tv erger ik me eraan tijdens een film meerdere keren dan haak ik af en ga iets anders kijken of zet de tv uit.
    Op de pc tijdens blogjes lezen doet het me niets het valt me ook niet op omdat het niet hinderlijk oppopt tijdens het lezen.
    Wij komen ook weinig in de winkels en krijgen ook geen reclame blaadjes in de bus die lezen via de pc.
    We woeden daardoor ook niet verleid tot kopen.
    Ja ja aan ons hebben de reclamemakers niet veel!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nee, hier niet meer gevoelig ervoor. Kan rustig door de Ikea, Action, enz. lopen zonder iets te kopen. Niet dat ik zo'n shop-a-holic was, maar voorheen had ik er echt meer moeite mee. Het valt te leren om niets te kopen, dat blijkt wel weer ;)...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mensen die zeggen dat ze niet gevoelig zijn voor reclame beseffen meestal niet dat het tegendeel waar is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe zouden we dat dan merken?

      Verwijderen
    2. als ik nooit iets nieuws koop aan kleding, parfum, hebbedingen, linnengoed.. enz. hoe word ik dan wel beinvloed ... Leuk detail.. ik heb jaren gewerkt voor een reclamebureau die een van de grootste parfumwinkels in Nederland als klant had, er kwamen monsters ook.. Nooit iets gekocht daar en nu ook nog niet.. ik durf echt te zeggen ongevoelig.. Bieke

      Verwijderen
  10. Voor kleinere hondjes is een buitentemperatuur van -7 gr Celcius al levensbedreigend. Dus pas op !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben er wel gevoelig voor, maar minder dan vroeger gelukkig. Ik heb sinds kort ad.blo.cker op de pc gezet en ik vind het heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik word steeds minder gevoelig voor die advertenties. Vind het soms zelfs geestig (ha, 'ze' blijven nu proberen me artikel x aan te smeren terwijl ik juist tot de conclusie ben gekomen dat dát het zéker niet wordt). Het virtueel niet-shoppen maakt dit mogelijk, dat werkt zo: eerst stop ik artikelen in het virtuele winkelmandje en vervolgens ga ik heel kritisch redenen bedenken waarom ik dit (nu) niet nodig heb/toch niet goed van kwaliteit vind/te duur etc. en verwijder ik ze een voor een weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wanneer je die op jouw zoekgedrag toegesneden reclames wilt voorkomen, moet je de cookies verwijderen. Je kunt je browser zo instellen dat bij afsluiten de geschiedenis en cookies worden verwijdert. Olga

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik gebruik wel volop adblockers, maar op sociale media krijg ik natuurlijk wel reclame. Het is zo overduidelijk en 'doorzichtig' dat ik er meestal alleen om moet grinniken. Ik word niet echt verleid en haak bij te veel reclame soms juist af. Ik ben wel een koopjesjager, maar weet mijn koopdrang nu ik heel kritisch ben op wat ik in huis haal aan kleding en spullen veel beter te beteugelen. In een normale winkelstraat kom ik eigenlijk sowieso amper meer en nieuwsbrieven komen in een aparte mailbox binnen, zodat ik ze ongeopend kan weggooien, tenzij ik echt op zoek ben naar iets specifieks. Dat helpt me wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Vorig jaar had ik flink wat H.emapunten gespaard met mijn klantenpas. Die punten moest ik uiterlijk 28 januari opmaken. Ik ging die zondag er echt voor zitten en had zoveel mogelijk punten op mijn pas opgemaakt. Uiteindelijk heb ik die bestellingen retour gedaan. Nu ben ik natuurlijk goedkoper uit dan als ik die bestellingen met korting had gekocht.
    Voortaan denk ik beter na voordat ik onnodige transacties in gang zet...

    BeantwoordenVerwijderen