woensdag 27 juni 2018

Naar de kinderboerderij - gastblog van Petra

Gisteren hadden we onze kleinzoon een dagje en ja, dan doen opa en oma iets leuks met hem....
we hadden 2 keuzes: naar een buurtspeeltuin, gratis en zonder de mogelijkheid consumpties te nemen of naar de kinderboerderij met toch weer een entree van 2,50 p.p.
Vooruit, naar de kinderboerderij en zuinig aan, want eten en drinken meegenomen.
We zaten mooi op een bankje achteraf, want ja meegenomen eten en drinken mag niet op het terras...
We waren de enigen die dat deden en dat verbaast mij dan altijd weer; zitten die mensen allemaal zo ruim in het geld?
Kleinzoon vermaakte zich prima en daar gaat het om.

In het zand bij de glijbaan lag zomaar 20 euro! Tjonge, toch een goedkope dag: 12,50 winst was mijn eerste gedachte.
Manlief zei echter: die vrouw daar op het terras was er net, anders vraag je aan haar of ze geld verloren is....
En ja hoor, zij had 20 euro in haar broekzak maar dat was er nu uit. Ik overhandigde haar de 20 euro maar  kreeg amper een bedankje....

Hoe gaan mensen met hun geld om?
Graag had ik toch iets willen horen als: fijn dat er nog eerlijke mensen zijn of zo.
Ik had er  een goed gevoel aan over moeten houden, maar had het niet. Dat  mensen niet meer waarde hechten aan geld  waar iemand toch hard voor heeft  moeten werken stelt mij teleur.

18 opmerkingen:

  1. Leuk dat je een gastblog hebt geschreven Petra!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoiets had ik laatst in de supermarkt. Iemand had iets laten liggen bij de loopband waar ik mijn spullen af moest halen. Ik bracht het naar de vrouw van wie het was en haar enige reactie was een blik van ‘wat mot je’. Kon ook geen bedankje of iets vriendelijks vanaf. Gelukkig zijn er meer vriendelijke dan onvriendelijke mensen.
    Als ik ergens heen ga neem ik ook altijd zelf eten mee. Ik heb een strict dieet en heb geen zin in gedoe. Af en toe zou ik best eens wat lekkers op een terrasje willen eten, maar dat gaat niet.
    VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk verhaal. Het is inderdaad vreemd dat mensen vaak zo nors reageren, het lijkt wel of ze niet op een fout betrapt willen worden en zicht groot houden ofzo.

    Ik heb nog steeds spijt van meer dan twintig jaar geleden, ik was kassier en er kwam geld met geldkoerier. Er bleek 200 gulden teveel aan tientjes door de bank te zijn geleverd. Ik belde netjes op. Nee, ze hadden geen tijd om het op te halen, kon ik het komen brengen?

    Deed ik ook nog, in mijn middagpauze (loopafstand ca 10 min. dus mijn hele pauze was ermee weg). Werd niet eens persoonlijk te woord gestaan, kon geen bedankje af, werd raar aangekeken, geld werd weer in de kas geboekt bij de abna##o bank.

    Achteraf bedacht ik, dat het bankpersoneel het waarschijnlijk niet fijn heeft gevonden, dat zij nu een fout moesten verantwoorden. Voor hen was het geen meevaller, maar een tegenvaller, in dat opzicht.

    Van de vorige kassier hoorde ik, dat zij ook wel eens geld aan de bank het teruggebracht, maar toen werd zij nog hartelijk bedankt en kreeg een mooie pen voor de moeite.

    Zou nog steeds graag met een tijdmachine teruggaan, het geld niet naar de bank brengen, maar bij bijv.het Leger des Heils (die zaten daar ook in de buurt) in de bus doen!

    200 gulden was toen nog best een behoorlijk bedrag, voor gewone mensen.

    Ik heb zelf geluk gehad dat ik al 2x iets terugbezorgd heb gekregen door eerlijke mensen, en heb hen daar uitbundig voor bedankt. Een vrouw wilde echt niets hebben, een student ook niet maar ik heb wat aangedrongen en gezegd dat hij zijn vriend(in)en maar op een drankje moest trakteren, toen nam hij het wel aan. Vriendelijkheid en net gedrag mogen best beloond worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo is mijn ex-man in een psychotische periode (toen we nog in de bijstand zaten) zijn portemonnee verloren. Omdat er een telefoonnummer in de portemonnee zat, nam de eerlijke vindster contact op. Ze is de portemonnee persoonlijk langs komen brengen.
      Zo lief!
      Ik heb haar een lekkere kop koffie geserveerd en haar een deel van het geld in de portemonnee aangeboden. Die kop koffie wilde ze wel, maar het geld pertinent niet! Ze wilde wel weten hoe het met mijn man ging. Ik kon haar vertellen dat hij gedwongen opgenomen was en dat ik hoopte dat het snel weer wat beter ging.

      Verwijderen
  4. Ik kreeg eens bij de Hema geld terug van 100 gulden terwijl ik 50 had gegeven. Ik was nog student, dus kon het geld goed gebruiken. Toch wees ik de kassiere op haar fout. Werd ze boos, omdat ze nu de kassa weer moest openen en daarvoor moest ze een collega roepen, ofzo!
    Ook vaak fijne, eerlijke mensen ontmoet: 2 keer portemonnee terug gekregen en ook mijn moeders beursje na een dag teruggevonden door toedoen eerlijke. lieve mensen. Paar weken terug kon ik mijn telefoon niet uit mijn tas pakken (ik ben gehandicapd) en vroeg aan een groepje "hangjongeren" of ze even door mijn tas wilde graaien. Ze waren helemaal verbaasd! Ook grappig, ze herkende mijn oude Nokia niet als telefoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja in 1968 liet ex-mijn man , we waren net getrouwd zijn portemonnee met 200 gulden in een telefooncel liggen. Datgeld had hij gekregen van zijn ouders als extraatje voor ons trouwen en als je dan 125 gulden per week verdient, een groot bedrag. Nooit meer wat van gehoord. Gelukkig lijd ik er niet meer onder.:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk gastblog Petra! Ik vind eerlijkheid ook heel belangrijk en eigenlijk niet meer dan normaal, zo ben ik groot gebracht, maar het is inderdaad uitzondering dat mensen je verloren geld of spullen terug geven. Ik heb ooit mijn telefoon in een pashokje laten liggen, na 3 minuten terug maar hij was al weg!Gelukkig bestaan eerlijke mensen nog wel, al zijn ze wel in de minderheid vrees ik!









    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sneu dat sommige mensen er niet dankbaar mee omspringen... Ik vind 20 euro echt een hoop geld, daar eten we met ons gezin van 4 een halve week van. Zal ik wel een malle zijn ;)...

    Leuk dat je naar de kinderboerderij ging, gezellig :)! Hier ook vaak zelf broodjes mee, beetje afhankelijk van wat we gaan doen en wat de prijzen zijn bij het uitje. In de buurt hadden we een hele leuke gratis speeltuin. Best groot, maar net klein genoeg voor kindjes tot een jaar of 5 om het overzicht te houden. Skelters, springkussen, dieren, gezelligheid, zelfs parkeren kostte niks. Daar kocht ik steevast een ijsje met de kinderen voor een euro per stuk van vers schepijs (gemaakt van geitenmelk, het was een geitenboerderij). Gewoon als dankjewel richting de mensen dat ze zo'n mooie speeltuin gratis openstelden. Ze deden nooit moeilijk over een klein flesje water voor de baby ofzo als ik dat zelf meenam, gewoon nuchter...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vond eens een mobiele telefoon (smartphone bestond nog niet) in de struiken toen ik de hond uitliet (omdat ie overging, normaal struin ik de bosjes niet af ;-) ). Ik vertelde iedereen die belde dat ik de telefoon gevonden had. De volgende dag kwam de eigenaar hem bij mij thuis ophalen, met een grote bos bloemen. Dat was toch wel erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Twee keer voorgekomen dat er nog geld in de pinautomaat zat toen ik wilde pinnen. Beide keren keren geld gehouden. 50 en 40 euro. Wel gekeken of ik iemand achter na kon lopen om het terug te geven maar er was niemand in de buurt en de bank was al dicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb laatst een telefoon gevonden en werd bij het teruggeven bedankt voor mijn eerlijkheid. Ik vond dat toch wel een naar gevoel geven eigenlijk. Alsof dat niet gewoon is wat er verwacht kan worden. Veel liever was ik bedankt voor de moeite, want die heb ik er wel ingestoken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De waarde van geld is relatief.
    U heeft het teruggeven en daarmee een goed gebaar gemaakt.
    Voel U niet vervelend als U daarvoor geen bedankje krijgt.
    Uw gebaar is meer waard dan dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je kunt niet verwachten dat die mevrouw precies zou reageren zoals je dat graag zou horen.Je kunt toch ook echt niet verwachten dat alle bezoekers eten en drinken meenemen naar de kinderboerderij.Daarover verwonderd zijn is ook een beetje naief.
    Doe waar je je prettig bij voelt en laat anderen dat ook doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Toen er nog echte postkantoren waren was ik onderweg naar het postkantoor en er rende een man weg met een zak en overal dwarrelden bankbriefjes rond. Het postkantoor was net overvallen! Ik heb samen met andere toevallige voorbijgangers zoveel mogelijk geld opgeraapt en naar het postkantoor teruggebracht. Later kreeg ik een mooi bloemstukje thuis bezorgd, heel attent.

    Nog in het guldentijdperk ben ik een keer een vrouw die voor mij was bij de geldautomaat achterna gerend omdat zij honderd gulden had laten zitten. Zij was heel nonchalant, ze zij nog net dankjewel.

    Toen er net mobiele telefoons bestonden vond ik er een op straat. Deze heb ik naar het politiebureau gebracht. Later kwam er een echtpaar een dure fles wijn langsbrengen. Dat was ook heel attent. De man was hartpatient, en hij vond het een veilig idee om een mobiele telefoon bij zich te hebben dus hij was erg blij om de telefoon weer terug te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb wel eens op straat een hele tas gevonden, met portemonnee etc en 300 euro erin. Langsgebracht bij de politie, en werd later door de eigenaar gebeld. Ik kreeg 50 euro voor de moeite, wat ik niet had verwacht. Zeer vriendelijk. Ik heb ook regelmatig gevonden zaken teruggeven en niets gekregen, maar ik geloof dat wat je goed doet naar je terug komt dus dat neem ik voor lief. Maar ook af en toe echt flink beloond, het is hoe dan ook de moeite waard om vriendelijk te zijn,

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb weleens een portemonnee gevonden met een Id kaart en een verblijfsvergunning. De eigenaar kwam de volgende dag met bloemen aan, heel lief van hem.


    Voor wat geld betreft, wij werken er hard voor en genieten soms van een avondje uit eten of ed. Het is een fijne gedachten dat we geen geldzorgen hebben en daarom genieten we er ook van
    Het lijkt soms wel een taboe, genieten van je geld.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.