vrijdag 13 juli 2018

Vegetarische vrijdag - kun je het voor jezelf verantwoorden om dood dier te eten?

Als ik zie met wat voor gemak veel mensen vlees eten en vlees kopen, dan vraag ik me wel eens af: hoe kun je dat voor jezelf verantwoorden?
Ik geef direct toe: ik heb jaren met smaak vlees gegeten.
Maar nu moet ik er nu niet meer aan denken om vlees te eten. Ik krijg die beelden van misstanden in slachthuizen niet meer goed van mijn netvlies. Dat varken dat levend gekookt wordt in een bad heet water, dieren die levend gevild worden. Het is inmiddels duidelijk dat misstanden aan de orde van de dag zijn en dat het niet zelden voorkomt dat dieren in slachthuizen mishandeld worden.
Vroeger wist ik dat niet en stond ik er niet bij stil dat het mogelijk was dat er alleen maar naar productiesnelheid en winst gekeken werd en niet naar het dier.
Hoe weet je zeker dat een dier niet geleden heeft?
En bovendien, waarom zou een dier überhaupt voor mij doodgemaakt moeten worden? Ook dieren die een redelijk goed leven hebben gehad hoeven wat mij betreft niet dood.
Denk ook eens aan alle dieren die vermoord worden als er weer eens een ziekte uitbreekt of als dieren fout dingen gegeten hebben: fipronil, mond- en klauwzeer, BSE, varkenspest (in 1997 kostte de varkenspest het leven aan miljoenen Nederlandse varkens), vogelgriep of  Q-koorts.
Laat die slachtpartijen maar!
Ik eet liever bonen, erwten en andere peulvruchten of producten daarvan!

En dan heb ik het nog niet eens over de grote milieuvervuiling die de vleesindustrie met zich meebrengt.

85 opmerkingen:

  1. Ja, ik krijg dood vlees ook niet meer door mn keel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo zijn er heel veel dingen waar je geen verantwoording voor af kunt leggen.....
    Ook dingen zoals vloeken , liegen , lasteren ,haat , nijd , ruzie met wie dan ook , en zo kan ik nog wel even doorgaan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben me er erg in gaan verdiepen. Ik eet nu een paar maanden Vega.
    Maar het ligt toch wat genuanceerder dan dat ik dacht.
    Ik ben het boek voetprintcooking aan het lezen nu. En daarin worden veel vleesvervangers vergeleken. Als je gaat bekijken wat het broeikaseffect is per kg eiwit blijkt dat vleesvervangers niet altijd een efficiëntere bron van eiwitten zijn dan vlees. De Ah groenteburger bv. Zorgt voor meer co2 uitstoot per kg eiwit dan kip. 29kgCO2 't. O. V kip 26kgCO2.
    Ik vind het nog best lastig allemaal om uit te zoeken wat het beste is. Maar een ding staat voorop. Geen dierenleed meer voor mijn dagelijkse warme hap. Ik ben het helemaal met je eens zuinig aan��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vaak is vega voedsel slecht voor het milieu. De hoeveelheid water om komkommers, aubergines en paprika's in het westland te telen is buiten alle proporties. Ook wordt daar gas gebruikt om de kassen flink op te stoken.

      Verwijderen
    2. Oja...... Peulvruchten, andijvie, bloemkool, rode-, witte-, groene-kool, Chinese kool, savooyekool, rode- en meerkleurige bieten, allerlei soorten wortels, pastinaken, uien en prei, sperciebonen en stokbonen, paksoy, peultjes en tuinbonen, schorseneren, zoete en gewone aardappels, pompoenen en courgettes, botersla, krulsla, rucola, spinazie en zoete mais worden in de buitenlucht geteeld zonder kunstmest en lekker dat dat is!

      Verwijderen
    3. Maar voor het vervoer/distributie is veel fossiele brandstof nodig. Die diversiteit is erg slecht tegen het milieu.

      Verwijderen
    4. Voor dierlijke producten is veel veevoer nodig. Waar denk je dat dat vandaan komt? Veel uit het Amazonegebied, daar worden bossen voor gekapt, gmo soja geteelt, mensen worden er ziek van, land onteigent. Tis maar dat je heet weet, Anoniem.
      VeggieMo

      Verwijderen
    5. De eierboeren gebruiken veel soja als voedsel.

      Verwijderen
  4. En denk eens aan alle ongelukken bij het vervoer van dieren! Volgepakte vrachtwagens die op de snelweg een ongeluk krijgen en waarbij dieren in doodsnood op het asfalt liggen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoveel ongelukken zijn dat niet. 3 per jaar ??

      Verwijderen
    2. Op de o zo autentieke paarden markt enkele reis warm land als ze niet verkocht worden. Naar het buitenland. Voor in de sa!ami. Overdag ziet het er "goed " uit. Emmertjes water enzo. De handelaren zijn dag en nacht door gegaan. En om vijf uur s,ochtends vloeit het bier al rijkelijk. Dieren in de stress van de hele dag drukte. Kan me er wel een voorstelling van maken hoe ze de wagens weer in gaan. Gewond maakt niet uit. Ze worden toch geslacht. Na een uren lange rit. In doods nood liggend.

      Verwijderen
    3. Enne als zo,n muts geen zin meer heeft om de kosten voor haar paard te betalen dan bied zo,n koopman wel aan om er even voor te zorgen dat ze geld van de verzekering terug krijgt.Wegens verwondingen onderweg op gelopen. Nee geen excessen. Normaal.

      Verwijderen
    4. Bij een manege bij ons in de buurt zie je de parkeerplaats vol met dikke SUV's, MPV's, BMW's en cabrio's van de paardendames. Het stallen van een paard kost daar zo'n 450 euro per maand. Duurder dan de maandkosten voor een auto. Schijnt dat de paarden na hun manege carriere bij de slager belanden en extra euros opleveren. Een luxe vrouwen hobbie en de mannen maar 60 urige werkweken maken om het te kunnen bekostigen. Rare wereld...

      Verwijderen
    5. Ranzig, paardevlees. Wordt toch in frikandellen gebruikt ?

      Verwijderen
    6. De paardenliefhebsters worden hier stevig in een hokje geplaatst. Kinnesinne ?
      Muts, dure vrouwen hobbie (hobby), dure auto's in verschillende soorten ( woon je tegenover een manege ?), etc. Wat een onzin. Ken mensen die op hun fietsje naar hun paard gaan, heel veel tijd aan het dier besteden en er zielsveel van houden !

      Verwijderen
    7. Ja manege in de randstad. Is geen onzin. Het wagenpark is enorm en de paarden lijden onder het gewicht van de volumineuze dames.

      Verwijderen
    8. Wie generaliseerd hier nu ? Met het vraag teken achter kinnesinne ?
      Een klein deel spaart inderdaad kosten nog moeite voor het welzijn. Die het eten uit hun eigen mond sparen .Maar er is inderdaad ook een groot deel wat een paard heeft voor een uurtje in de zo veel tijd. En voor de rest voor de status en de heb. Wat ik dan niet begrijp dat de wel "lief hebbers " anderen niet aan spreken op tekort schieten. Paarden die kreupel worden (en dan naar de slacht) door te weinig beweging, in de stront staan, geen hoef bekapper op tijd ,geen hoeven uit krabben en zo voort . Hele foute (door) fokprogramma,s omdat opa een bekende naam heeft of zo. Alleen naar de buiten kant kijken en niet naar vererven. Gaat allemaal in de salami als het fout gaat door menselijk falen .

      Verwijderen
    9. vegetarische paardenliefhebster13 juli 2018 om 18:58

      Er zijn ook mensen met een gemiddeld inkomen die een paard hebben. Die hoeven dus niet 'het eten uit hun eigen mond te sparen'. Waarom weer zo overdrijven ? En mensen met een zeer ruim inkomen hebben echt niet allemaal een paard voor 'de status en de heb'. Net zomin als al die rijke, volumineuze dames ;-)) door dat uurtje in de zoveel tijd hun paard mishandelen.

      Verwijderen
    10. Omdat dat een realiteit is . Met denken in gemiddelden wordt die realiteit ontkend. Ik kom ze zelden tegen. Mensen die inzicht hebben in de stamboom van hun paard bijvoorbeeld.

      Verwijderen
    11. Als je n eigen grasveldje hebt heb je geluk anders n dure manege

      Verwijderen
    12. Wat nou overdrijven. Als de dieren arts,in zo,n kangaroe dorp.Grote sprongen lege buidels, tegen je zegt : "Mevrouw ik zou willen dat iedereen zo over fokken dacht als u. Dan had ik heel wat minder werk. Aan onnodig leed zien op te lappen "

      Verwijderen
    13. Paardrijden is een rijke mensen hobbie. Behalve de mensen met n stukje eigen grond maar dat is zeldzaam

      Verwijderen
  5. Ben geen megavleeseter, maar vind het op zijn tijd best lekker en ook gezond. Dieren eten ook dieren. Moeten die dan ook vega worden? Het is ook de natuur. En dat wij dat te machinaal hebben gemkt ipv een vis met je handen vangen of een kip, dat is helaas de vooruitgang. Net als dat iedereen overspannen wordt door alle info die ze voorgeschoteld krijgen via internet. En toch blijven we dat ook trouw bekijken.
    Heb je overigens uberhaupt wel eens gekeken wat er in vleesvervangers zit....? Over troep gesproken. Ik eet gemiddeld 1x rund en 1x kip en 1x vis. Soms nog wat rund of kip op brood of id soep. Volgens mij is dat gezonder dan alsmaar vleesvervangers. Voor mens dier en milieu. Want wie zegt dat er voor vleesvervangers geen dieren worden gedood....?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarom eet ik dus nooit kant en klare vlees vervangers. En van “vegetarische slagers” die “vegetarische kipstukjes of vegetarische hamburgers” verkopen kan ik wel janken 😉
      Dood dier eten zal ik nooit doen, ik eet veel peulvruchten en maak regelmatig falafelballetjes. Ben nu 68 jaar en kerngezond!

      Verwijderen
    2. In die vleesvervangers zit veel rotzooi. Conserveringsmiddelen en smaakversterkers vaak.

      Verwijderen
    3. Heerlijk hé eigengemaakte falafel! Ik maak nu ook vaak seitan zelf en bonen burgers.

      Verwijderen
    4. Lekker falafel !

      Verwijderen
  6. Wat mensen elkaar aan doen vind ik erger dan af en toe een stukje biologisch vlees eten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mensen kunnen elkaar ook opeten. Idi Amin vond mensenvlees een beetje zout smaken.

      Verwijderen
    2. Ik vind mensenleed en dierenleed erg, ik kan alleen maar lief zijn voor mijn medemens en geen dieren eten. Het niet of of maar en en. Als we geen dieren eten, moeten die niet gefokt worden, geen teveel aan mest, veel minder waterverbruik en al het plantaardig voedsel dat gekweekt wordt kan rechtstreeks naar de mens gaan. Ik denk dat dit uiteindelijk ons ten goede komt.

      Verwijderen
  7. Ik vind persoonlijk vleesvervanger ook geen goed woord want het is toch dat het lijkt of je toch wel vlees wilt.Zoals vegetarische kipfilet. Dierlijke-eiwitten-vervanger misschien? Sinds Noach is het de mens toegestaan om vlees te eten en in het verre verleden tot nog niet zo lang geleden at de gewone man beperkt vlees, het eigen varken bijv of een kip die te oud werd. En de dieren werden snel en naar behoefte geslacht. Maar dat is wereldwijd gigantisch uit de hand gelopen en de macht van het geld speelt een te grote rol en niet het rentmeesterschap. Maar er ligt zoveel nadruk op de misstanden dat vergeten wordt dat er ook nog goede slachters zijn. Als mensen elkaar al pijnigen en doden hoe kun je dan verwachten dat men goed voor dieren en het dieren slachten zorgt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We moeten meer insekten eten. Eiwitrijk !

      Verwijderen
    2. Er is inderdaad al zoveel mis in onze maatschapij dpordat alles steeds meer en steeds goedkoper moet. Dat geldt niet alleen voor vlees, maar het misschien wel het beste voorbeeld. Onze welvaart heeft echt niet alleen maar welvaart gebracht.

      Verwijderen
    3. De welvaart heeft ons moribide obesitas gebracht. Mensen in NL gaan gewoon dood omdat ze te dik zijn (al dan niet herbivoor/carnivoor)

      Verwijderen
    4. Lekker, fallafel !

      Verwijderen
    5. Brrr..dikke mensen.
      In '40-'45 waren ze er niet !

      Verwijderen
    6. Jij zou een poos naar 40-45terug moeten kunnen, gun ik je met zulke achterlijke opmerkingen

      Verwijderen
    7. Toch klopt het (jammer genoeg) wel

      Verwijderen
  8. Mijn eerste en enige reactie op dit onderwerp: ik heb er geen problemen mee mits een dier een goed leven heeft gehad en het vlees/vis eten zeer matig blijft. Ons lichaam neemt bepaalde voedingsstoffen nodig en kan die heel efficient uit dierlijk eiwit halen. Mits (nogmaals mits!) zeer matig heb ik er geen problemen mee. Over het bewustzijn van planten weten we nog maar heel weinig, maar het weinige dat we weten wijst er op dat we ook dat schromelijk onderschatten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zelfbewustzijn van insekten is minimaal

      Verwijderen
    2. Oja, zegt wie................

      Verwijderen
    3. Ja precies, je hebt hele slimme sprinkhanen bijv.

      Verwijderen
    4. Mieren zijn ook erg slim. Ze bouwen hele heuvels.

      Verwijderen
  9. Maar - en dit is niet bedoeld als een belerende opmerking, gewoon iets om misschien over na te denken - voor alle zuivel en commerciële eieren die we nog wel consumeren worden minstens zo veel beesten vermoord als voor vlees. Waarom is dat dan nog wel te verantwoorden? Waarom is het opeten van een stuk koe 'erger' dan het opeten van een stuk kaas terwijl zelfs als we het vlees niet aten ook voor die melk nog steeds koeien (kalveren) gedood worden?
    Hoe kun je het kopen van betaalbaar ondergoed verantwoorden als je weet wat katoenteelt doet met mens/dier/natuur?
    Dit lijstje is nogal eindeloos.

    Begrijp me niet verkeerd ik leef zelf hoofdzakelijk op plantaardig voedsel. Het is niet dat ik probeer vleesconsumptie op deze manier 'goed te praten'. Maar ik vind ook dat iedereen eigen keuzes moet maken, als je ergens in je leven probeert wat bewuster om te gaan met de middelend die ons gegeven zijn dan is dat prachtig. De focus op het (niet) consumeren van zoogdieren is ook maar het gevolg van het feit dat we zelf zoogdieren zijn. Niet voor niets hebben veel zelfverklaarde vegetariers minder moeite met het eten van een haring dan een koe. Terwijl ze beiden pijn en ongemak kunnen ervaren, graag willen blijven leven etc.. Ben je 100& veganist dan draag je waarschijnlijk nog steeds dat betaalbare ondergoed, of heb je een auto, etc.. etc.. etc..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik denk dat het sowieso goed is om bewust te eten, dan zijn we al een stuk verder. Ik zelf eet bijna geen vlees meer, man een heel stuk minder en hetgeen wat ik klaar maak, zijn geen kiloknallers. Zo heeft ieder z'n aandeel in milieu en andere zaken waar hij of zij voor staat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor grote gezinnen zijn de kiloknallers een uitkomst. Zo krijgen de kinderen uit kinderrijke gezinnen (vaak multiculti) ook nog kans om wat vlees (met essentiele aminozuren en sporenelementen) te eten voor niet al te veel geld.

      Verwijderen
    2. Ik kom zelf ook uit bijstandniveau. Vlees met 30% korting hoeft geen kiloknallervlees te zijn. En ook kinderen kunnen met bonen, linzen e.d. heel gezond eten.

      Verwijderen
    3. Ja precies, en dat het om multicultigezinnen gaat betekent nog dit dat er alleen maar vlees gegeten hoeft te worden. Toch ?
      Groetjes
      Berdien

      Verwijderen
    4. Ik had laatst bij de aldi 2 duitse biefburgers voor 1 euro 39. Er stond geen kiloknaller op. Het kan dus wel

      Verwijderen
    5. Denk je dan dat er in sommige supermarkten KILOKNALLER bij staat? In de AH in ieder geval niet!

      Verwijderen
    6. dus al het goedkope vlees is waarsch. kiloknaller ?
      Groet, Lia

      Verwijderen
    7. In de lidl 2 gehaktballen voor 2.15 euto. Zouden ddat kiloknallers zijn? Ik heb ze toch maar meegenomen

      Verwijderen
  11. In beginsel heb ik er absoluut geen moeite mee om een dood dier te eten. Het is altijd zo geweest. Circle of life. Dieren eten elkaar ook op. Het is aan de mens zelf te danken dat het dierenwelzijn zo discutabel geworden is en daarmee de consumptie van vlees.
    Het is dan ook jammer dat we nog steeds te weinig invloed hebben op het dierenwelzijn. De ontwikkelingen gaan ontzettend traag.

    Ik eet niet vaak vlees, maar wil ook niet perse het stempel van vegetariër zoeken. Gematigd vleeseter dus. Zonder enig schuldgevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een deel van de moslims is van plan om dit jaar tijdens het offerfeest in augustus geen schapen te offeren uit protest tegen het verdoofd slachten van de beesten. Een deel van de moskeeën roept zelfs op tot een boycot van al het vlees in Nederland.

      Volgens moskeeën in steden als Utrecht en Breda is het twijfelachtig of de beesten in Nederlandse slachthuizen wel op correcte islamitische manier worden geslacht. Zij raden daarom af om dit jaar een schaap aan te schaffen in ons land. De vereniging van imams in Nederland roept moslims juist op om wel een dier te offeren tijdens dit feest, omdat deze voor moslims belangrijke religieuze traditie anders op den duur dreigt te verdwijnen.

      Sinds 1 januari dit jaar gelden in Nederland strengere regels voor het ritueel slachten van dieren. Moslims en joden in Nederland mogen dieren nog wel onverdoofd slachten, maar als een beest na 40 seconden nog bij kennis is, moet het alsnog worden verdoofd. Binnen de islamitische gemeenschap doen echter al maanden verhalen de ronde dat de beesten bij veel slachthuizen toch vooraf worden verdoofd.

      Verwijderen
  12. Als je ziet hoe tergend langzaam een leeuw een levende zebra naar binnen werkt, dan doen onze boeren het slachtwerk een stuk diervriendelijker

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahaha, mooi relativerend zinnetje.
      Groet, Josefien

      Verwijderen
    2. Volgens mij slachten boeren helemaal niet, die zijn daar wettelijk helemaal niet toe bevoegd.

      Verwijderen
    3. Bij ons in de buurt slacht een boer zijn geiten en konijnen zelf

      Verwijderen
  13. Ben je wel eens in een slachthuis geweest? Die misstanden waar je over schrijft, ik heb ze niet gezien, en ik ben er toch echt heel regelmatig geweest. De verhalen die rondgaan, daar heb ik echt mijn vraagtekens bij. Varken in een heet bad? Levend gevild? En dat zou de dagelijkse gang van zaken zijn? Niet bij de slagers en het slachthuis waar ik ben geweest.

    En wat degene voor me zegt: in de natuurlijk gebeurt het allemaal een stuk pijnlijker. Zie de kat die met de muis speelt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zag laatst hoe een tijger een gnoe sloopte. Weerzinwekkend. Je vraagt je af hoeveel sadisme er in een dier kan zitten.
      Groet
      eefje

      Verwijderen
    2. Dat heeft niets met sadisme te maken, tijgers eten nu eenmaal niet met mes en vork. Daarbij hebben ze geen geweten.

      Verwijderen
    3. Maar een insekt zou wel zelfbewustzijn hebben...raar

      Verwijderen
  14. Ik vraag me nog wel eens af waarom sommige vegetariërs wel vis eten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat dat scharrel dieren zijn. Een vrij leven gehad hebben.

      Verwijderen
    2. Die mogen lekker krap in hun eigen poep rondzwemmen.

      Verwijderen
    3. Dat zijn geen vegetariërs.

      Verwijderen
    4. nee klopt dat zijn pescetariers

      Verwijderen
    5. en ik denk dat dat niet de reden is, want er zijn ook genoeg dieren die een scharreldier waren en een vrij leven gehad hebben, en die eten ze ook niet

      Verwijderen
  15. Ik vind het altijd zo jammer dat (sommige) vegetariërs of veganisten nadat ze van vlees zijn afgestapt zo fanatiek anti-vleesers worden. En steeds maar een belerend vingertje opheffen.
    Ik denk dat zulke mensen -en ik lees er vandaag heel veel in de comments- veel verder komen door op een normale manier uit te leggen wat de voors en tegens zijn. De cynisch/sarcastische manier die velen hier gebruiken is niet echt goede reclame voor een vleesloos bestaan (maar zo zullen degenen die ik bedoel het vast niet zien...)

    Ik had vroeger op de lagere school een vriendinnetje. Als ik daar vroeger at kregen we bijna altijd een taaie, zenige grote lap hamlap. Helemaal droog en doorbakken. Vond ik zooooo vies.
    Thuis aten we meestal veel minder vlees per maaltijd en veel smakelijker. En minstens 2 x in de week geen vlees, al lag dat vast mede aan de economische malaise van die tijd.
    Tegenwoordig is die moeder een verstokte vegetariër die te pas en te onpas iedereen vertelt hoe goed zij eet en hoe slecht en dom mensen die wel vlees eten zijn.
    Is toch op zijn minst een beetje hypocriet.

    Zelf eet ik wel graag vlees, maar wissel het vaak af met een vegetarische dag of een visje. En koop zoveel mogelijk biologisch of scharrel, vrije uitloop etc.
    Ik zou graag zien dat er bij mij in de buurt initiatieven zouden komen waarbij je gezamenlijk vlees/dier kunt kopen waarbij een kleine hoeveelheid dieren biologisch worden gehouden en met weinig dieren tegelijk, bij een hobbyboer oid. En dat die dieren een fijn leven hebben, om na verloop van tijd te worden geslacht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Googel maar eens op buitengewone varkens, ik weet niet waar je woont maar er zijn meerdere afhaalplekken.

      Verwijderen
  16. Geen dood in mijn maag !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een plant leeft ook he.....

      Verwijderen
    2. Tja, dan moet je je aansluiten bij de zogenoemde 'ademhalisten'. ;-)

      Verwijderen
    3. Inderdaad een plant heeft ook gevoel, en dat is door de wetenschap bevestigd.
      Ik vind het erg dat mensen de geen vlees eten zo erg fel zijn tegen mensen die vlees eten.
      Ik heb ergens gelezen dat vegetariërs zachter zijn van aard, dat kan ik van heel veel reacties hier niet zeggen.
      Jammer, jullie kunnen mensen inspireren ipv een heksen jacht!

      Verwijderen
    4. Ik zou wel een experiment willen doen, anoniemen: een 50 kg zware steen dreigt te vallen op een stel kippen, en een andere 50 kg zware steen dreigt te vallen op een stel aardappelplanten. Gaan jullie een vinger uitsteken? En zo ja, welke levende wezens gaan jullie redden, en waarom kiezen jullie voor de kippen?

      Verwijderen
    5. Omdat kippen oogjes je zielig aan kunnen kijken.En hun pijn uiten door gekukkel. En omdat ze als ze zouden kunnen vluchten als ze zich bedreigd voelen dat zouden doen. Ja plantjes pakken die kunnen zich niet verdedigen.Er is een groep monniken geweest die at alleen wat de natuur gaf. Van bomen en struiken viel om die reden. Apple heet apple omdat Steve Jops fruitarier was.

      Verwijderen
    6. geen van beide. Mij te zwaar, dan raak ik zelf gewond.

      Verwijderen
    7. Blijkbaar niet zo gezond, want Jobs is helaas naar en vroegtijdig aan zijn einde gekomen ... Marijke

      Verwijderen
    8. Geen dood in mijn maag... een opmerking zeg , eet je zeker niks

      Verwijderen
  17. Ik ben lang vegetariër geweest maar door omstandigheden weer (af en toe) vlees gaan eten. Daarbij haal ik bij de (wild)poelier af en toe een kilo herten- of zwijnenvlees en doe dat in de vriezer.Het vlees komt uit de bossen bij de Duitse grens. Zo heb ik de hele winter en lente goed vlees. A. superlekker en B. echt scharrel/biologisch vlees. Ik eet hooguit 1 a 2 keer per maand vlees dus het kost me per saldo niet zo veel. In de zomer neem ik af en toe bio kip.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Lekker hoor, een stukje goed vlees. En een kuiltje voor de jus.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik vind het moeilijk...
    Ik eet geen vlees en slechts heel af en toe een stukje vis.
    Ik drink geen melk en eet geen yoghurt of kwark. Gebruik wel heel af en toe wat kaas in een ovengerecht.
    Ik eet alleen eieren van onze eigen 4 kipjes die we geadopteerd hebben van Red een Legkip.
    Groente komt zoveel mogelijk uit onze moestuin op het volkstuinencomplex bij ons in de buurt. Overige groente en fruit eten we van het seizoen, dus geen aardbeien in december. Op de moestuin hebben we ook een stuk gemengde bloemen, speciaal voor de insecten.
    Kleding en overige spullen koop ik graag 2e hands, indien mogelijk.
    We hebben een heel klein autootje wat alleen gebruikt wordt voor familiebezoek, het meeste doen we op de fiets. We gaan niet met vakantie en hebben geen vaatwasser, magnetron, koffiezetapparaat, strijkijzer, broodrooster, waterkoker enz.
    Ik verf mijn haren niet en de weinige verzorgingsproducten die we gebruiken zijn op natuurlijke basis.
    Ik ben me bewust van dierenleed en milieuproblemen en doe mijn best...
    Elke bewuste keuze is er eentje in de goede richting...

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.