zondag 21 oktober 2018

Lage inkomens in de problemen door stijgende energierekeningen

Ik reken mijzelf niet tot de lage inkomens, ik heb het goed, maar er zijn mensen die een veel lager inkomen hebben dan ik en in de problemen komen.

Volgens EenVandaag zijn mensen met lage inkomens 40 - 60 % van hun inkomen kwijt aan huur en energiekosten.
Dat is een enorm percentage!
Hoe kan dat? Mensen met lage inkomens zijn vaak mensen die woningen huren van slechte kwaliteit. Bijna 8 op de 10 heeft een huis dat slecht geïsoleerd is een een flink deel van de huurders (40%) heeft enkel glas in de woning.
Met enkel glas en een slechte isolatie kunnen de stookkosten flink oplopen en als je dan een inkomen hebt van ongeveer 900 euro per maand, dan slokt dat gasverbruik jouw inkomen op.
Het is de bedoeling om het gas duurder te maken, ook in het komende jaar. Als woningcorporaties niets aan de woningen doen en de woningen niet energiezuiniger maken, dan zijn bewoners met lage inkomens de klos.

Volgens Paul Jansen, directeur van de woonbond: “Bijna drie miljoen mensen huren in ons land. Die hebben geen enkel perspectief om iets te doen om hun gasrekening te verlagen, behalve dan een dubbele trui aantrekken in de wintermaanden. Ze zijn volledig afhankelijk van de woningcorporaties en die hebben op hun beurt geen geld, omdat ze door het kabinet zijn kaal geplukt.” 
Bron:  EenVandaag.

Mijn mening: als de energieprijzen nog hoger worden, dan komen mensen met lage inkomens echt in de knel. Daar moet wat aan gedaan worden!
Eerst een soort stooksubsidie, maar daarna zo snel mogelijk verbetering van de woningen om te zorgen dat ze energiezuiniger worden.

11 opmerkingen:

  1. Mijn schoonouders wonen in een huurwoning die circa vijf jaar geleden door de wooncorporatie gerenoveerd is en energiezuinig gemaakt is. De huur is daardoor ietsjes omhoog gegaan, maar de electriciteit en gas-kosten zijn omlaag geduikeld. Ik geloof huur 50 euro hoger, gas- & electriciteitsrekening 80 euro lager.

    Dus blijkbaar hebben sommige woningbouwverenigingen hier wel geld voor (of kunnen ze hier subsidie voor vrij krijgen), en andere verenigingen niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien steun aan arme woningbouwcorporaties om hun huizen te gaan isoleren?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En dan nog maar te zwijgen over de BTW verhoging op alle artikelen wat er nog aan komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Los van het feit dat er inderdaad iets aan die huurwoningen gedaan moet worden, vind ik het al jaren vreemd dat zuinig zijn met energie en water zo slecht beloond wordt voor de kleingebruikers. Immers, de grootste slok wordt altijd genomen door de belasting.

    Maak maar voor ieder huishouden een (klein) deel helemaal gratis, als zijnde "recht" op warmte en water. Alles daarboven wordt dan langzaam aan steeds duurder.

    Op die manier worden de mensen die weinig verbruiken en ook zelf zo zuinig mogelijk proberen te leven beloond, terwijl de armere huishoudens een meer betaalbare rekening krijgen - tenzij ze zelf de kachel opendraaien en het raam open houden natuurlijk. Ook de smalle beurs mag best geprikkeld worden om zuinig te zijn, maar zoals het nu is lijkt de rekening alleen daar te worden neergelegd en dat is oneerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En toch kunnen de armen met tocht huizen er ook nog veel aan doen. Als hun conditie dat toelaat vanzelf. Ik zie ze zoveel. Nauwlijks geld en dan zeggen dat het toch niet uitmaakt. Buitendeuren open de de c.v. op 24. Drie dubbele gordijnen. Daar willen mensen graag gratis van af. Rails uit verbouw/sloop panden vragen. Dekens voor deuren. Isolatie platen uit containers.Ik heb met een prutje van papiermache en muurvuller kieren dicht gestopt. Zo blij met het electrisch dekentje via gratis af te halen. Om even door te warmen in m,n stoel. Hoeft de cv niet hoger dan 16. Sjaaltje om en mutsje op in huis.En veel dikke sokken. Zo heb ik de rekening van 180 naar 60 gekregen. Das verdienen maar daar moet voor gewerkt worden. Met janken dat we door iedereen gepippelt worden en op de bank blijven zitten gebeurt er niks.
    Tuurlijk enorme greenwashing. De huurprijzen jagen .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sjaaltje en muts op in huis gaat best ver hoor ook al heb je weinig geld dan 1 ruimte verwarmen zoals de woonkamer. Dat had ik 6 jaar gelden ook 1 gaskachel in de woonkamer, overal enkel glas. Een elektrische deken voor op bed en alleen de woonkamer warm stoken. En dikke trui aan en sokken. Volgens mij hoef je dan echt niet met een muts op en sjaal om te hebben. In onze huidige huis is nu 19 graden in huis en vanmorgen toen ik op stond 18 graden.

      Verwijderen
  6. Hallo, ik werk bij een corporatie die bewoners met een slecht geisoleerd huis aanbiedt dit te verbeteren. De huurverhoging ligt onder de 10 euro, de verlaging op stookkosten is vaak het dubbele. De corporatie wasr ik hiervoor werkte had het geld niet om zoiets aan te bieden. Oa door het betalen voor vestia en de verhuurdersheffing. Corporaties willen wel hoor. Bewoners soms niet (teveel gedoe, zolder moet leeg bv om te kunnen isoleren). Ouderen helpen we wel, maar van jongeren verwachten we eigen inzet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn dat er goede coöperaties zijn. Ik heb mijn coöperatie gevraagd of ik op mijn kosten, door een ondernemer van hun keus, met toestemming de vloer mag isoleren. Dit mag niet, de reden is dat als ik vertrek het huis in originele staat terug opgeleverd moet worden. Idem dito zonnepanelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bijzonder, want door vloerisolatie krijgt je huis een beter energielabel en zou er ook iets meer huur voor gevraagd mogen worden, als de woning leegkomt

      Verwijderen
  8. Ik heb een goed geïsoleerd huurappartement (gelukkig). Maar dan nog ben ik heel zuinig met het verbruik van gas, water en licht. Als ik niet zuinig zou zijn dan zou ik echt niet rondkomen door de hoge verbruikskosten. Ik heb dikke fleecevesten bij de kringloopwinkel gekocht en die draag ik als het koud is in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij mijn flat vliegt de warmte eruit ondanks tochtstrip etc. Daarom ben ik 3 jaar geleden ofzo gestopt met stoken, het werd toch niet behaaglijk en zomaar even verhuizen gaat ook niet. Het eerste half jaar moest ik €600,- bij betalen. Ook kwam ik er achter dat mijn lichaamstemperatuur vrij laag is en dat het voor mij beter is meerdere lagen aan te trekken als het koud is. Verder kom ik nu met meerdere gordijn (2 tot 3) lagen kom ik nu een heel end. Ook bleek dat het centrale ventilatie systeem de koud de flat inblaast en veel tocht veroorzaakt. Ook de ventilatieroosters in ramen zijn niet goed afsluiten. De verhuurder doet er niet veel aan, die zorgt dat het wel goed in de verf zit. Maar met de gordijnen en dergelijke heb ik redelijk onder controle. Ik betaal nu voor de warmwater voorziening 328,- p.jaar daarin zit wel de netwerkkosten etc. die ik moet betalen voor de stook voorziening (verbruik 0) aan mijn verhuurder. Verder verbruik ik 1200 kwh p.jaar en gas 11 m3. Waterverbruik is 40m3 p jaar, waarvan 9m3 warm is. Leuke Blog trouwens

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.