woensdag 19 december 2018

Waterverbruik

13 maanden geleden werd mijn watermeter vervangen. Nu moest ik mijn meterstand doorgeven voor de jaarafrekening. Ik verbruikte 19 m3 in 13 maanden, voor het eerst gemeten met een nieuwe meter.

Dit is een record sinds ik alleen woon. In andere jaren verbruikte ik 15 of 16 m3 in 12 maanden. Nu dus wel wat meer. Op zich valt het extra verbruik ook wel weer wat mee. Het gemiddelde verbruik is ongeveer 1,33 m3 per maand. Als ik dat maandverbruik x 13 doe, dan kom ik uit op 17,33 m3 en mijn verbruik was 19m3.

Waardoor die extra kubieke meters ontstaan zijn, dat weet ik niet. Zou de nieuwe meter net iets anders meten en waren de "oude" kubieke meters net iets meer dan 1000 liter?

Ik vind het altijd een gedoe om de meter af te lezen. Ik moet laag bij de grond, op mijn knieën liggen  om de meterstand af te lezen. Dit keer heb ik het anders bedacht. Ik heb een stoel gepakt en heb met mijn mobiel wat foto's gemaakt. Die stand heb ik doorgegeven en ik ben benieuwd wat het verbruik volgend jaar is, als ik vanwege mijn pensioen méér thuis ben.

Tot nog toe betaalde ik voor water €17,55 per kwartaal. Het zal wel weer duurder worden het komende jaar, ook omdat ik wat meer verbruikt heb.

22 opmerkingen:

  1. Wij hadden bij de vorige jaarlijkse afrekening een verbruik van 21 m3 water voor 2 personen. Ik heb de indruk dat de prijs van water en allerhande taksen, heffingen en distributiekosten omtrent de levering van water in Belgie een pak duurder is of in Nederland want wij betalen sinds de jaarlijkse afrekening 41 euro per kwartaal.
    Ik denk niet dat het meerverbruik bij jou te wijten kan zijn aan een andere meter want die toestellen zijn normaal gezien geijkt. Heb je erop gelet toen ze de nieuwe meter plaatsten of die effectief op 0 stond ? Toen ze hier jaren geleden overal nieuwe watermeters plaatsten stond de teller op 1. Dit 'verbruik' werd niet door de watermaatschappij aangerekend.
    Andere redenen voor je extra verbruik ? Ergens in huis, kelder of garage een kraantje waar klein beetje lekkage op zit ? Liet je in de loop van het voorbije jaar een nieuwe spoelbak aan het toilet installeren ? Ondergrondse minieme lekkage die niet te zien is ?
    liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 21 m3 voor 2 personen is héél zuinig!

      Verwijderen
    2. Ons jaarverbruik (2 pers, in België) is 47 m³ en wij betalen 59 euro per kwartaal.

      Verwijderen
  2. Hebben de buitenplaneten afgelopen zomer veel water gehad ? Het was erg lang droog en warm weer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad hebben mijn planten vrij veel water gehad! Dat is misschien een verklaring.

      Verwijderen
  3. Ik dacht dat ik al zuinig was met 37 maar het was het eerste jaar alleen, dus ik verwacht volgend jaar nog lager uit te komen. Nu heb ik wel een grote tuin en daar heb ik afgelopen zomer ook gieters vol naar toe gebracht ( en dan niet eens alle planten) en door het warme weer spoel je je wat vaker af onder de douche. En de wasmachine draait steeds minder vaak, daar moest ik ook een goed ritme in krijgen en wat denk je Zuinigaan als er bezoek is wordt de wc veel vaker doorgetrokken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reacties
    1. Jeetje, wat weinig!! Wij hebben met ons 5jes 156 verbruikt...3 tieners die van douchen houden...Ik vond het "meevallen" gezien ze 50 kuub pp rekenen...

      Verwijderen
  5. Je berekening is over 13 maanden en niet over 12 maanden, dan kom je uit op 17,5 kuub

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het waterverbruik van Zuinigaan erg laag. Als ik het omreken kom ik op 52 liter per dag. Alleen het toilet doortrekken komt bij mij al uit op minimaal 8 maal 7=56 liter. En dan moet ik nog afwassen, douchen, eten koken, handen wassen, planten watergeven, wasmachine gebruiken etc etc. Met 2 personen, wel hele dag thuis, en een dorstige tuin deze zomer kom ik aan 96m3.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. heb je regentonnen? en voor de tuin veel water opvangen in de zomer. Ik had ook een bak in de wasbak gezet zodat groot deel van bv handen spoelen etc opgevangen kon worden. Leverde toch 3-4 emmers vo op elke dag

      Verwijderen
    2. Ik heb geen regenton. Die had ik vroeger wel, maar 1 ton helpt niets in een droge periode. Die is in no-time leeg!

      Verwijderen
    3. Inderdaad is 1 dan niet genoeg. we hebben er 3 en ook dat was niet genoeg. Vandaar dat ik zoveel mogelijk water in emmers opvang in die droge periode.
      Door geklungel vd vorige bewoner loopt de wastafel in de badkamer ook in een emmer leeg en daar spoelen we dus het toilet mee door.

      Verwijderen
  7. Ja, Zuinigaan verbruikt erg weinig water! Wij zijn met 2 personen, de hele dag thuis, 2 wc en een badkamer, wasmachine, afwasmachine en een grote tuin, en verbruiken gemiddeld per maand 6m3. En wij doen toch ook echt zuinigaan. Hoe doet ze dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet ieder plasje doorspoelen.max toilet 5 liter douchekop max 3 liter max 2 minuten douchen kom je een heel eind.

      Verwijderen
    2. Ik gebruik een stopknop op de spoelbak voor plasjes, ik heb geen afwasmachine en ik was niet dagelijks af. Ook douche ik niet dagelijks, meestal poedel ik met een washand. Dat kost nauwelijks water.

      Verwijderen
    3. Hier wel vaatwasser en wordt iedere dag gedoucht dan is het knapper dat wij lager zitten dan jij :)

      Verwijderen
  8. Vannacht net de jaarafrekening gekregen, 190m3 verbruikt in 13 maanden, wij hadden ook een lekkage en de tuin besproeit, voor twee personen is 190m3 heel veel, al zeg ik het zelf als ik jouw verbruik lees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 190 m3 is erg veel! Dan moet je een ernstige lekkage hebben gehad!

      Verwijderen
  9. Wauw Zuinigaan wat een echt mooi laag verbruik.
    Ik heb deze zomer wel tuin water gegeven (en daarmee ook de dieren geholpen, de egel kon tenminste nog iets van slakken/insecten vinden bij mij).

    Wij zijn meestal met 2 personen ook wel zuinig (haalt niet bij jou), nu dus niet. Maar het viel me nog mee: we blijven nog steeds onder het gemiddelde van 1 persoon (52m3). Wij zitten nu in 12,5 maand precies op 50.

    Maar volgend jaar hoop ik weer op ons oude gemiddelde te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw, ik vond ons met 78 kuub voor ons 4-en al zuinig, maar 19 kuub is echt weinig zeg, petje af!! Ga zo door ;)...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vermoed dat het te maken heeft met de verhoging van de BTW in januari.
    joke

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.