maandag 25 maart 2019

Jagen op koopjes

Mijn moeder was een echte supermarkt-koopjesjager. In haar tijd was er nog geen internet, dus ze speurde alle advertenties in kranten af om aanbiedingen te inventariseren.
Toen ik puber was, was mijn moeder ziek. Ze kon zelf niet naar de winkel om de aanbiedingen te kopen. Dat moest ik doen. Ik ging per week bij tenminste 4 supermarkten langs om daar de aanbiedingen op te halen. Hier de pindakaas, daar de koffie en op een andere plek weer het wasmiddel. Daarnaast moest er kaas en fruit op de markt gekocht worden en vlees bij de goedkoopste slager. Indertijd adverteerden ook marktkooplieden in de plaatselijke krant.
In de winter stond ik één keer in de week, in het donker, voor schooltijd op de markt om inkopen te doen.
Ik voelde mij, zeker in supermarkten,  heel ongemakkelijk en goedkoop dat ik er soms alleen kwam om de aanbiedingen te kopen. Destijds nam ik mijzelf voor om dat nóóit te doen als ik zelf een huishouden had, ik zou gewoon kopen waar ik zin in had en op de markt zouden ze mij niet meer zien!
Als ik naar mijn huidige inkoopgedrag kijk, dan klopt dat van die markt wel, daar kom ik zelden!
Maar wat de supermarkten betreft, heb ik toch de gewoonten van mijn zuinige moeder in grote mate overgenomen. Tegenwoordig heb je internet en ik maak thuis alvast lijstjes met de aanbiedingen die ik wil kopen. Ik moet zeggen, het scheelt ook wel degelijk een heleboel!
Bij mij ligt de oorsprong in de periode dat ik in de economische crisis van de jaren 80 na een opleiding geen werk kon vinden. Met een bijstandsuitkering moet je wel zuinig, zeker toen er 2 kinderen kwamen.
Waarom begon mijn moeder met het zo veel mogelijk profiteren van aanbiedingen? In 1956 kochten mijn ouders een huis en in feite kon dat nauwelijks met het inkomen dat mijn vader verdiende. Toen moesten mijn ouders heel zuinig en die gewoonte is gebleven toen het eigenlijk al lang niet meer hoefde.

12 opmerkingen:

  1. Mijn oma’s man overleed vlak voor de oorlog. Oma was zwanger van haar elfde kind. Ze heeft jaren heel zuinig moeten doen. Toen dat later niet meer hoefde, zat het koopjesjagen er voor altijd in. Wij moesten boodschappen doen en voor iets wat 1 cent scheelde moesten we naar een andere winkel. We hebben het er nog weleens over.
    Voor groenten en fruit kan ik je de markt toch zeker aanbevelen, Zuinigaan. Ook voor tuinplantjes. Misschien leuk om er eens te gaan kijken nu je met pensioen bent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zal ongetwijfeld schelen als je van alles op mag halen op de markt wat overbleef, maar mijn ervaring met groente en fruit van de markt was dat het niet goedkoper was, dan de supermarkt en ook niet beter. Miss is dat per locatie verschillend, maar hier scheelde het niet.

      Verwijderen
    2. Hier is de markt juist vaak duurder dan de supermarkt, maar ik ben tijdens een vakantie in een ander deel van Nederland wel eens naar de markt geweest waar vooral het fruit inderdaad veel goedkoper was. Zal dus per regio/ondernemer verschillen. Bij ons is de markt ook alleen 's ochtends en staan ze in de middag in een ander dorp op de markt, dus helaas geen koopjes aan het einde van de marktdag hier.

      Verwijderen
    3. Ik heb al meermaals de prijzen van groenten en fruit van de markt vergeleken met die van de supermarkt. De prijzen in de supermarkt zijn hier altijd goedkoper en 't voordeel is ook dat je in de supermarkt zelf je groenten/fruit kan nemen. Marktkramers geven hier meestal de rijpste vruchten en groenten die ze kwijt willen. Mijn moeder koopt vaak groenten en fruit op de markt omdat ze verder moet stappen tot de groentenwinkel. De prijzen in de groentenwinkel en die van de markt zijn ongeveer gelijk maar de groenten en fruit in de groentenwinkel zijn veel verser en langer houdbaar.

      Verwijderen
  2. Ik kom uit een gezin met veel geld en een grote kelder en kasten.. waar heel veel eten in ging en vergeten werd. wel 6 aangebroken potten jam bijvoorbeeld. Soep die over was van zondag werd vergeten en op donderdag beschimmeld weggegooid. Heel vaak kookte mijn moeder niet, want geen zin en dan aten we brood of haalde mijn vader friet. Vanaf dat ik 10 werd ben ik zelf maar gaan koken, want toen al vond ik dat ik gezond wilde eten en geen brood of friet. De verspilling stond me als kind al tegen. Geld voor kleren kreeg ik niet.. alleen de afdankertjes van mijn 3 zusjes. Dat vond ik toen al bizar aan de ene kant het geld eruit smijten en aan de andere kant niets willen geven. Mijn ouders hadden heel vaak ruzie en vooral om geld. Dit heb ik me toen ook voorgenomen, nooit ruzie maken om geld met mijn man, wel overleggen en samen besluiten. Bij mijn zussen en broers zie ik het terug.. heel veel geld over de balk of juist zuinig.. daartussen zit bij ons niks.. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Balans. Dat is waar ik steeds op zoek naar ben. Te veel uitgeven voelt niet goed, te zuinig zijn ook niet. Wat kost het en wat levert het op? Niet alleen qua centen, maar ook qua hoeveel energie en moeite je er in steekt en hoeveel plezier/gebruikersgemak het oplevert.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik doe in verschillende winkels mijn boodschappen. Deels vanwege de koopjes, maar ook om elke dag een doel te hebben om naartoe te fietsen. Zo fiets ik elke dag zo'n twintig kilometer door de weilanden, goed voor mijn conditie en gezondheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik doe het niet voor een paar centen, maar wel bij super aanbiedingen. Ik heb het afgelopen zaterdag nog gedaan. De afgelopen jaren is de prijs van cup a soup van 0.50 cent naar 1.29 gegaan. Mijn vriend eet het zeer regelmatig. Afgelopen zaterdag had Digros ze voor 1 dag voor 0.49 cent, max 8 per klant. Ik heb er 40 van gekocht. Ik ben een rondje gaan fietsen lang de drie winkels van Digros in de buurt. Elke keer 8 gekocht, en bij 2 ben ik 2x naar binnen geweest. Ze hadden een grote voorraad dus daar had ik geen problemen mee. Ik had nog meer kunnen gebruiken maar na 5x keer had ik er genoeg van. Ik heb die dag mijn gewone boodschappen ook bij de Digros gedaan. Heerlijk fietstochtje gehad en mijn vriend kan weer een jaartje soep eten. Ik heb lekker gefietst, en ik heb 31,60 bespaard! (Ha,ha, niet waar natuurlijk. Anders had ik ze alleen in de normale aanbieding van 1+1 gekocht voor 0.65 , dus 6,40 bespaard.)
    Misty

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij letten sinds man lief is gepensioneerd nog meer op de centen.
    En kunnen daardoor sparen en goed eten.
    We maken er meer een sport van want wij krijgen niets bij en alles is en word duurder.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook wij (partner en 2 kinderen) hebben jarenlang geleefd van ‘n inkomen op bijstandsniveau (ivm studie) Ik ben van nature zuinig aangelegd en had er toen weinig problemen mee. Kleding maakte ik zoveel mogelijk zelf, grote uitgaves werden van de kinderbijslag gedaan, We hadden geen eigen huis, geen auto maar ook nergens gebrek aan. Deze periode ligt nu ver achter ons maar vergeet ik nooit.
    Echt zuinig leven we nu niet meer. We hebben een klein campertje waar we graag mee op stap gaan maar we staan nooit op gratis camperplaatsen maar altijd op natuurcampings of kleine campings. Natuurlijk hebben we dan onze fietsen bij ons. Bijna elk jaar vliegen we naar onze kinderen en kleinkinderen, down under. Partner heeft schilderles en zwemt, ik ga naar’n sportschool.
    Kleding kopen we nog steeds niet veel, hebbedingen helemaal niet en ik doe mijn boodschappen bij een natuurvoedingswinkel, AH en Lidl. Koopjesjagen doe ik niet maar ik koop wel bewust.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zeker de markten in Groningen zijn de moeite waard; bijna elke dag is er markt, met op zaterdag de grootste, over twee marktpleinen in het centrum van de stad.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.