dinsdag 26 maart 2019

Lekkage!

Ineens had ik weer lekkage in mijn toilet beneden. Dat was in oktober 2014 ook het geval. De stortbak van mijn toilet op de bovenverdieping vertoonde een scheurtje en door die scheur lekte water en dat water liep rechtstreeks door de vloer naar mijn toilet beneden.
Nu dus ook! In 2014 was de toilet boven gerepareerd door een klussenvrouw die naar tevredenheid al heel wat klussen voor mij opgeknapt had.
Maar helaas, de reparatie van ruim 4 jaar geleden was op lange termijn toch niet afdoende. Het gaat om een zwevend toilet met in de ombouw het waterreservoir.
Ik moest de ombouw van de  toilet openbreken om bij het kraantje te kunnen komen. Dat was een flinke klus, maar uiteindelijk is dit gelukt. In de tussentijd had ik emmers en flessen water getapt en de hoofdkraan dicht gedraaid, en deze wc doorgespoeld, want anders blijft het lekken gewoon doorgaan. Het kraantje zat door kalkafzetting ook nogal vast, er moest een waterpomptang aan te pas komen om er beweging in te krijgen. Nu het waterreservoir leeg is, is de lekkage vooreerst opgeheven.
En wat nu? Ik denk dat ik een geheel nieuwe toilet wil, want reparatie bleek niet heel effectief. Wel goedkoop, dat dan weer wel. Ik heb nog reservetegels, dus ook al moeten er tegels verwijderd worden, en dat is zeker het geval, dan kan de ombouw opnieuw betegeld worden met dezelfde soort tegels.
Op zich heb ik geen haast met een nieuwe toilet. Ik heb na de vorige lekkage maanden gewacht voordat ik de opdracht gaf tot reparatie. Ik wist toen niet zeker of ik een nieuwe toilet wilde of, indien mogelijk, reparatie. Ik kon de toilet wel gebruiken en dat kan nog steeds, er is niets mis met de afvoer. Door er emmers water in te gooien spoel je ook door en dat is altijd nog beter dan de tonnetjes die ik tot mijn 9e jaar in de woning van mijn ouders en ook mijn grootouders moest gebruiken. Destijds geen waterspoeling alleen een tonneman (klik hier voor meer informatie over de tonnemannen in mijn geboortestad Leeuwarden) die wekelijks de volle ton op zijn schouder zette en een lege ton bracht. Dat tonnetje moet behoorlijk zwaar geweest zijn, we waren met ons vieren. Hoeveel kilogram ontlasting en urine produceert een gezin met 4 mensen wekelijks?
Hoe dan ook, in 2014 was ik nog druk bezig met het aflossen van de hypotheek en had ik niet veel geld om een defecte toilet te vervangen. Nu heb ik wel geld in mijn buffer, dus ik ga er sneller werk van maken dan in 2014. Een werkende 2e toilet is veel comfortabeler.

10 opmerkingen:

  1. Ik vind het knap wat je zelf nu allemaal al gedaan hebt. En inderdaad als je het vergelijkt met een tonneman dan is het al gauw luxe : )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeker is een 2de werkend toilet comfortabeler, ik zal het ook gelijk laten repareren als ik het geld had. Nacht's niet naar beneden maar gewoon naar de badkamer lopen om naar de wc te gaan is echt veel gemakkelijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn ouders zijn nog een paar jaar ouder dan jij bent. Tegen hen zeg ik elke keer alles waarvan je denkt dat wil ik binnen nu en tien jaar vervangen en spullen die daarna weet lang meegaan. Doe het nu en doe het in een keer goed dan heb je er erna plezier van en hoef je het waarschijnlijk nooit meer te doen. Kan je er zelf nog lang van genieten. Waarom wachten tot je 75e als je er ook al een aantal jaren eerder zelf het plezier van kan hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha niet dat ik jou oud vind hoor..., maar denk dat je me wel begrijpt.

      Verwijderen
  4. Meer door minder26 maart 2019 om 16:02

    Let erop dat wanneer je besluit tot een geheel nieuw toilet Dat er spoelsystemen zijn die via het uitnemen van de spoelplaat (knop) bereikbaar zijn voor reparatie. (scheelt breekwerk)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit kun je natuurlijk ook door slim tegelen al oplossen. Maak daar een Ik heb de pomp van mijn een uitneembaar paneel. Als het zo veel werk is om bij een essentieel deel te komen is het eigenlijk gewoon slecht aangelegd.

      Verwijderen
  5. Oja, ik zou het 2e toilet ook niet graag willen missen. Ik zou met reparatie wachten tot de kachel niet meer aan hoeft, want klussers lopen veel heen en weer. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wanneer je een woonhuis verzekering hebt kun je dit vergoed krijgen via de verzekering. Ik heb nl. hetzelfde in mijn badkamer.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo,
    Ik heb precies dezelfde lekkage.
    Wanneer je een woonhuis verzekering hebt ben je hier voor verzekert.
    Bij mij is het het toilet in de badkamer. Na vergoeding vanuit de verzekering besloten er zelf geld bij te leggen en te gaan voor een nieuwe badkamer.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.