donderdag 18 april 2019

Waarom niet eerder met pensioen?

PetraH vroeg laatst waarom ik niet eerder met pensioen ben gegaan, volgens haar kon dat best. Dat was naar aanleiding van dat ik schreef over genieten van de voorjaarszon en dat dat nu vaker mogelijk is, omdat ik nu met pensioen ben.

Tja, waarom niet?
Ik denk dat daar verschillende redenen voor waren:

- Het werk was druk, maar wel heel leuk en ik kreeg veel waardering voor dit werk. Er werd altijd gezegd: Aaf weet alles en kan iedereen helpen en dat was eigenlijk ook zo.

- Ik was voornamelijk gefocust  op het aflossen van mijn hypotheek en daar was geld voor nodig.

- Ik had weinig pensioenjaren opgebouwd. Doordat ik meerdere studies gedaan heb en daarnaast jarenlang in de bijstand gezeten heb, heb ik nu ruim 21 pensioenjaren opgebouwd, alles op basis van parttime banen en dus ook een parttime inkomen en bijbehorend pensioen.  Ik heb wel eens met het idee gespeeld om eerder met pensioen te gaan. Als ik op de site van het ABP ging zoeken en opties koos om eerder met pensioen te gaan en dus een aantal jaren alleen op basis van mijn pensioen te leven, dan bleek dat ik dat pensioen al voor de AOW leeftijd grotendeels opgesnoept had. Door te blijven werken, bleef ik pensioen opbouwen en vergrootte ik mijn pensioeninkomen vanaf de AOW-leeftijd. Ook kon ik blijven sparen en een mooie buffer aan spaargeld opbouwen. Als ik eerder met pensioen zou gaan, dan zou ik vanaf mijn AOW een klein pensioen hebben, zo'n 100 à 150 euro per maand en dat leek mij weinig, ook omdat mijn buffer dan veel kleiner zou zijn.

- Ik ben sinds januari 2015 een dag minder gaan werken, waardoor ik  3 dagen per week werkte en 4 dagen vrij had. Daardoor had ik al veel vrije tijd. Mijn inkomen werd nauwelijks minder, dat kwam omdat ik gebruik maakte van een, inmiddels niet meer bestaande, regeling waarbij ik 25% minder ging werken en ik daarbij 6% van mijn bruto loon inleverde.

En wat denk ik achteraf beschouwd?
Achteraf denk ik dat ik wel 2 à 3 jaar eerder had kunnen stoppen met werken en mijn ABP pensioen dus al deels opgemaakt had. Ik ben zuinig genoeg om de flinke inkomensachteruitgang die dat betekend zou hebben soepel op te vangen. Het had dus gekund. Nu is het wel zo, dat het mij op de site van het ABP niet heel duidelijk werd wat mijn pensioeninkomen vanaf AOW zou worden. Het was in mijn ogen vrij onzeker.

Heb ik spijt?
Nee, zeker niet. Het werk was leuk en ik heb nu een mooi pensioeninkomen.
Hoewel ....... ....... je weet achteraf nooit wat ik allemaal voor leuks gedaan had als ik eerder gestopt was met werken.

8 opmerkingen:

  1. Het lijkt me ook fijn om te weten dat je dusdanig goed nu voor jezelf hebt gezorgd dat je financiële tegenvallers makkelijk kan opvangen. Maakt het genieten een stuk makkelijker...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uit jouw verhaal is het heel logisch waarom je niet eerder met pensioen gegaan bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met de kennis van nu is het vaak mogelijk geweest anders te beslissen.
    Maar als het voor jou goed voelt prima.
    Ik vind het altijd zonde als mensen achteraf spijt van beslissingen hebben en daarin blijven hangen. Je hebt er niks aan en kan er niets meer aan veranderen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het lijkt me dat je op het goede moment met pensioen bent gegaan! Buffer opgebouwd, extra pensioen opgebouwd en je hebt nog jaren met plezier gewerkt en genoten van je vrije tijd.
    Partner en ik hebben doorgewerkt tot we 68 waren, ruim 2 jaar langer dan nodig. Als artrose geen roet in het eten gegooid had, waren we nog langer doorgegaan. Niet voltijds maar zo’n 16 uur per week ofzo.
    Werken is niet alleen geld verdienen maar zoveel meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor je toelichting; interessant om te lezen, en ook fijn dat je blij en tevreden bent met je keuzes. (En met je vrijheid nu).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Besluiten om te stoppen wet werken is ook zo een ingrijpende beslissing lijkt mij.Ik ben 53 en soms denk ik, misschien stop ik wel over 7-10 jaar met werken, en dat lijkt dus al dichtbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik herken je opmerking over het ABP. Ik zit met mijn pensioen ook bij het ABP en het is echt koffiedikkijken. Ik heb afgelopen jaar gebeld met het ABP vanwege een vage brief over de verevening van de jaren dat ik getrouwd was met mijn ex. Daar ik van het pensioenfonds van mijn ex een brief had gekregen met duidelijke getallen en een duidelijk verhaal bleef dat van mijn eigen pensioen uit. Het belcontact viel mij tegen. ze wilden niet speciaal voor mij ook zo'n overzicht maken. Dat deden ze niet en als ik een berekening wilde moest ik een klacht indienen dan maakte ik kans. Zo jammer deze gang van zaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leerzaam stukje! Ik ben nu 54, en "droom" er ook van over zo'n 10 jaar met pensioen te kunnen - maar tegelijkertijd vind ik mijn baan ook heel leuk. Én ik moet nog zien hoe ik het financieel red. Dank voor het delen van jouw overwegingen, daar heb ik wat aan!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.