maandag 24 juni 2019

Zuinig wassen op 40 graden

Meestal was ik op 30 of op 40 graden, maar soms is het voor de wasmachine goed om eens een was op 60 graden te doen. Ook voor sommige soorten was is het trouwens beter. Handdoeken, koekendoekjes, theedoeken en beddengoed worden frisser.
Ik heb op mijn computer het programma SLIM.energieinzicht dat mij in detail laat zien hoeveel gas en stroom ik op een dag verbruik. Dat gaat via de slimme meter. Het duurt vaak een paar dagen voordat het verbruik zichtbaar is, maar dat maakt me niet uit, het gaat om het inzicht en niet om directe beschikbaarheid van de gegevens.
Vorige week wast ik op 60 graden en ik heb er eens op gelet, deze was kostte mij 0,91 kWh aan stroom. Valt nog wel mee, vind ik. Dat is ongeveer 18 cent voor een wasbeurt.
Op de site van mileucentraal vind ik vergelijkbare cijfers.
Je kunt daar ook heel goed zien hoeveel je bespaart als je op lagere temperaturen wast.
Dezelfde was op 40 graden met gebruik van de eco-knop (en die heb ik) had mij 7 cent gekost.

Als je je afvraagt, waarom moet je zo nu en dan op 60 graden wassen? Op de site van milieucentraal leggen ze het uit:
"Als je veel op lage temperaturen wast, is het voor je machine verstandig om eens in de maand op een hoge temperatuur (60 graden) te wassen met waspoeder met bleekmiddel. Zo voorkom je dat er biofilms ontstaan. Dat is een slijmlaag van bacteriën en schimmels, die voor een onaangename geur kunnen zorgen. Maak na een wasbeurt ook de rubberen afdichting goed droog, laat de deur openstaan zodat waterresten verdampen en maak het zeepbakje regelmatig schoon. Ook dat voorkomt dat micro-organismen in de wasmachine gaan groeien."

13 opmerkingen:

  1. Het is ook hygienischer voor de vaatdoekjes. En als je die toch op 60 draait, kun je er ook washandjes, katoenen zakdoeken, wasbare maandverband, handdoeken, beddengoed (check wel je waslabel) bij doen. Wij wassen, gezin van vier, meerdere wassen van 60 graden per week. Net als alle was doen we dat bij voorkeur op zonnige dagen want door de koppeling van de zonnepanelen op de wasmachinegroep wassen we dan alleen tegen de kosten van wasmiddel, water en slijtage!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was mijn maandverband eerst koud voor en dan inderdaad bij de 60 graden was.

      Verwijderen
    2. Eiwitten doen bij hoge temperaturen rare dingen met je wasgoed. Omdat er eiwitten in bloed zitten, is koud voorwassen van wasbaar maandverband inderdaad een goed idee.

      Verwijderen
  2. Bij de handdoeken, theedoeken, washandjes, vaatdoekje etc. doe ik, behalve zeeppoeder, altijd een kopje gewone soda en in het wasverzachterbakje giet ik azijn. 1 keer per maand was ik op 60 graden. Ik gebruik deze wasmachine nu bijna 10 jaar en nog nooit problemen gehad, geen onaangename geuren, niets.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeepbakje schoonmaken kun je voorkomen door het vloeibare best geteste wasmiddel van de Lidl direct op het vuile wasgoed te doen.
    Ik doe schoonmaakazijn in het spoelwaterbakje, hoef je niet schoon te maken, maar zorgt voor een kalkvrije wasmachine en de was is er ook nog eens schoner door.
    Sinds Ik de kortere wasduur heb ontdekt voor katoenenwas, doe ik dat vaak. De was wordt er schoner van.
    Slips smijt ik in een emmer met biotex, daar weekt het prima in, tot ik weer ga wassen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat gaat stinken,die emmer met biotex en slips.

      Verwijderen
  4. Meeste was gaat hier op 40, maar de handoeken en ondergoed gaan op een hogere temperatuur. Laatst toch gehad dat de was niet meer lekker uit de wasmachine kwam. Heb op 90 graden een schoonmaakprogramma gedraaid met bicarbonaat, daarna rook het weer heerlijk.

    Ik maak mijn eigen wasmiddel (makkelijk en goedkoop) dus wie weet dat daarom er wat meer biofilm in achterblijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook huismijt is pas uit het beddengoed als je op 60 graden wast. Dus als je een allergie hebt is op 60 graden beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In principe was ik kleren op 40 graden en andere was op zestig graden. Maar daar ben ik niet erg strikt in. Was ik kleding, dan gooi ik er ook wel handdoeken bij. Nu in de zomer draag ik veel witte driekwart broeken. Die zijn snel vuil, dan gebruik ik wel eens 50 graden. Het witte ondergoed van mijn man was ik op 95 graden. Zo om de drie weken. Is de wasmachine tegelijk weer helemaal schoon. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuke tips lees ik hier weer (bijv. van het schoonmaakazijn).
    Heel af en toe draai ik 90 graden en daar gooi ik dan gelijk spul bij als vaatdoekjes.
    Maar heb ik een 40 graden wasje, dan giet ik gewoon eerst een scheut kokend water over de vaatdoekjes, heel even laten staan en dan bij de rest van de was.

    Ik spaar gewoon op voor een portie was tot er 40 of 60 gedraaid kan worden. Komt doorgaans neer op 2 wasjes per week (2 persoons huishouden) soms maar 1 en heel zelden wel 3. Zomers wil ik nog wel eens (bij goed drogend weer) iets extras doen zoals gordijnen die dan snel kunnen drogen. Maar dat is maar 1x per jaar gelukkig. Nu ik in een rustige buurt woon, hoeven de gordijnen ook niet meer vaak, waar we eerst woonden waren ze binnen een half jaar zwart aan de bovenkant door alle (diesel)verkeer, heel vies.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik was altijd minimaal 1x per week op 60/75/95 (afwisselend). 2 kids in wasbare luiers, dus altijd een warme was :)...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hadden afgelopen week dat onze vaatwasser niet meer pompte. Ook hierbij gebruiken wij vrijwel altijd het eco-programma. Aangezien wij nog garantie hadden, namen we contact op met de leverancier. Deze vroeg direct of we ook af en toe een programma met een hoge temperatuur wasten... voor de wasmachine doen we dat wel (om hem schoon te wassen), bij de vaatwasser had ik hier nooit aan gedacht. Maar dat bleek wel de oorzaak van het niet meer werken van de pomp, hij was teveel verontreinigd. Weer wat geleerd. .

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ga voor guldenweg en was op 50 graden.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.