dinsdag 15 oktober 2019

Waarom minder AOW op Bonaire?

Het Caraïbische eiland Bonaire is een gemeente van Nederland, een bijzondere gemeente weliswaar, maar desalniettemin een gemeente van het Koninkrijk der Nederlanden, net als de gemeente Groningen of alle andere gemeenten in Nederland.
Toch is de AOW daar anders. Ik ontvang als alleenstaande €1158,22 per maand, een leeftijdgenoot op Bonaire ontvangt volgens de NOS maar 586 euro per maand. Lees hier.

Hoe zit dat?
Is het leven daar goedkoper dan, dat ouderen maar de helft krijgen van wat ze in Nederland ontvangen? Volgens een bericht van de NOS is het leven er juist duurder, in ieder geval de boodschappen, de NOS: "Voor een komkommer die in Nederland voor 75 cent in de schappen ligt, betaal je op Bonaire 3,18 euro. Een liter versgeperste sinaasappelsap kost bij de Zaanse super 3,09 euro, terwijl je in het filiaal van diezelfde supermarkt in Kralendijk op Bonaire 5,45 euro betaalt."
Alle eten moet  ingevoerd, er wordt op Bonaire weinig voedsel geproduceerd. Nu denk ik dat je als senior op Bonaire wel gek zult zijn om van je super lage inkomen een liter versgeperst sinaasappelsap te kopen, maar het geeft wel aan dat de prijzen hoog zijn.

NOS: Een ouderdomspensioen voor een alleenstaande 65-plusser op Bonaire is 586 euro per maand. Onderzoeksbureau Regioplan heeft in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid berekend dat dat eigenlijk 1385 euro moet zijn, het zogenaamde bestaansminimum.

Is dit discriminatie?
Het lijkt er wel heel sterk op! Geen oudere in Nederland zou dit pikken. Ze zouden met hun e-bikes, rollators of scootmobielen of eventueel een geleende tractor  alle verkeer in de grote steden gaan blokkeren, maar dat lukt natuurlijk niet als je arm bent en op Bonaire woont, want waar moet je dan naar toe om de aandacht te trekken?

Gevolg van deze uiterst karige AOW is dat mijn leeftijdgenoten op Bonaire die geen andere inkomsten hebben dan AOW, in diepe, schrijnende armoede leven.
Er is toegezegd dat die AOW stapsgewijs verhoogd zal worden, maar voor een toezegging en kleine stapjes kopen ouderen op Bonaire niets.
Ik vind dat hier snel verandering in moet komen! En het lijkt mij terecht dat deze ouderen er tevens met terugwerkende kracht er flink wat bij krijgen!

PS het zou mij niet verbazen dat in de andere bijzondere Nederlandse gemeenten in het Caraïbisch gebied  (Saba en Sint Eustatius) dezelfde regeling geldt voor de AOW, maar dat heb ik niet uitgezocht.

58 opmerkingen:

  1. Wat heeft dit met discriminatie te maken? Niets. Geld groeit niet aan de boom. Er komt op Bonaire niet genoeg belastingopbrengst binnen om een hogere AOW van te betalen. De Antillen zijn nu eenmaal armoedig en de lonen liggen er ook een stuk lager, net als huizenprijzen. Ook hoef je huis nooit te verwarmen? Is dat ook allemaal discriminatie? Moeten de uitkeringen daar ook omhoog? Of zelfs naar een hoger niveau gezien de prijzen van komkommers?

    En een geïmporteerde komkommer is geen voorbeeld. Dat is helemaal geen standaard eten op de Antillen, maar een luxe. Mensen daar kopen grote balen rijst en bonen etc. Daarnaast zijn op de Antillen familiebanden een stuk hechter en is het normaal om met meerdere generaties in 1 huis te wonen. De ouderen in Bonaire hebben het eigenlijk niet slecht: lekker warm weer, warme familiebanden en aandacht. Dit terwijl genoeg Hollandse ouderen in eenzaamheid wegkwijnen.

    Ik heb als belastingbetaler die al krom ligt van de lastendruk in dit land geen zin om ook nog eens extra krom te moeten liggen voor pensioenen in gebieden die altijd de mond vol hebben van onafhankelijkheid, behalve als er betaald moet worden. Dan wordt de hand opgehouden bij de Nederlandse staat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als volgens onderzoek in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid blijkt dat het bestaansminimum op €1385 ligt, wie ben ik dan om er aan te twijfelen dat mensen op Bonaire niet genoeg hebben aan het bedrag dat nu uitgekeerd wordt.

      Verwijderen
    2. Dus dan neem je alles maar klakkeloos over uit één bericht zonder je te verdiepen of ter plaatse zijn geweest? Van een kale AOW in NL valt ook nauwelijks rond te komen. Ook hier leven ouderen in bittere armoede en eenzaamheid, maar dan kan er niet over discriminatie worden gekraaid.

      Verwijderen
    3. Ik weet van familie die op Bonaire gewoond heeft, wel iets over de armoede op Bonaire. Ik ben geen journalist, dus om me nu ter plaatse te gaan verdiepen in de problematiek is niet mijn werk. Het bericht van de NOS trof mij gewoon en ik ging er over schrijven.

      Verwijderen
    4. Dus je verdiept je er niet in, maar vindt het wel nodig om obv 1 artikel te roepen dat het sterk op lijkt dat de AOW daar laag is vanwege discriminatie(?!). Vind ik echt niet logisch, vandaar ook mijn reactie.

      Het woord discriminatie wordt vandaag de dag te pas en te pas onpas oneigenlijk gebruikt (misbruikt) waardoor het zijn betekenis verlies.

      Verwijderen
    5. Ben je zelf al eens op Bonaire geweest Anoniem? Ik vind dat je een beetje kort door de bocht reageert, voor mij een teken dat je het eiland niet kent. En dat is mijn mening. Ik ben ook een werkende vrouw en maak nergens geen gebruik van. Ook ik ben aan het werk voor de aow voor mijn ouders, maar ik klaag niet want ik heb het ook goed. Zo zou je het ook eens kunnen gaan bekijken, en niet alleen maar negatief. Het is geen aanval, maar mss moet je niet gelijk heel hard gaan oordelen....

      Verwijderen
    6. Heeft niks met negativiteit te maken. Wel met realiteit. Blijkbaar vind jij dat ik alles maar braaf voor zoete koek moet slikken op dit forum. Ik ben niet degene die obv een paar flarden informatie het woord ‘discriminatie’ in de mond neemt.

      Waarom vraag je mij of ik op Bonaire ben geweest en Aaf niet? Of hoef je er niet geweest te zijn als je vindt dat de pensioenen daar omhoog moeten? Lekker krom.

      En de belastingdruk in Nederland is erg hoog, reden des te meer om zuinig met ons belastinggeld om te gaan. Aangezien onze overzeese gebieden hun eigen broek niet kunnen ophouden, betalen wij grotendeels de rekening. Ik kom er gewoon eerlijk voor uit dat ik geen zin heb om nog meer te betalen, genoeg problemen hier in Nederland.

      Verwijderen
    7. De belastingdruk is hoog in Nederland? Laat me niet lachen. Mijn man en ik hebben geen enkele moeite om rond te komen en we betalen nauwelijks belasting (nog geen 200 in de maand). Je moet wel een behoorlijk groot inkomen hebben om die zogenaamde belastingdruk te voelen. En nee, we krijgen ook geen huurtoeslag, zorgtoeslag, hypotheekrenteaftrek of al die grapjes. Ik betaal graag een paar cent extra om mensen die ook in Nederland wonen en ver onder de armoedegrens zitten te helpen.

      Verwijderen
    8. Wil jij nu ontkennen dat wij in een land wonen met een hoge belastingdruk? Het is gewoon een feit. Zoek het eens op.

      Ik heb een prima inkomen en hou maandelijks geld over. Toch werk ik tot aan de zomer voor de staat en pas daarna voor mezelf. Dat vind ik meer dan genoeg. Ik heb geen boodschap aan rupsjenooitgenoeg. Als jij zo graag extra wil betalen om mensen te helpen, wat let je. Je kunt gewoon zovaak en zoveel doneren als je wil. Of het nu aan een oudere arme uit je omgeving is of aan een goed doel, de lokale voedselbank noem maar op. Put your money where your mouth is.

      Wat we vooral dus niet moeten doen is sinterklaas willen spelen op de Antillen met belastinggeld obv van 1 opgeklopt bericht over discriminatie.

      Verwijderen
    9. Denk je dat we veel overhouden als we zo'n laag inkomen hebben dat we nog geen 200 euro belasting betalen? We doneren trouwens ook bijna 200 euro in de maand aan allerlei goede doelen. 5 euro hier, 10 euro daar. Dus het geld is al lang waar m'n mond is.

      Verwijderen
    10. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, net zo min jij in de mijne. Als jij je huis bijvoorbeeld hebt afbetaald, kan jij met een laag inkomen toch meer overhouden zijn dan ik met mijn woonlasten.

      Als het klopt wat jij zegt, kan ik daar respect voor hebben. Niet omdat je nou wat doneert, maar omdat je dan daadwerkelijk doet wat je preekt ipv het ene zeggen en het andere doen.

      Maar dan nog ben ik het grondig met je oneens dat de AOV op Bonaire maar moet worden verdubbeld op kosten van de Nederlandse belastingbetaler.

      Verwijderen
  2. Maar hoe kom je aan €1158,22 per maand Aaf?
    In januari ga ik met pensioen en dan ontvang ik €759,per maand netto.
    Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haal je nu pensioen en AOW misschien door elkaar? Op de site van de SVB staat € 1158,22 netto voor een alleenstaande.

      Verwijderen
    2. Als je samenwoont of getrouwd bent ontvang je per persoon netto € 795,69, dat geldt ook als je partner nog niet de AOW leeftijd heeft. Dan ontvang jij wel dat bedrag en je partner nog niet.
      Dus misschien bedoel je dat en heb je de 5 en de 9 verwisseld?

      Verwijderen
    3. Of heb je misschien lang in het buitenland gewoond. Dan wordt je ook 2% per in het buitenland gewoond jaar gekort.

      Verwijderen
    4. Ik heb het even uitgerekend. Als je alleenstaande oudere €759 AOW per maand ontvangt, dan heb je ruim 17 jaar in het buitenland gewoond.

      Verwijderen
    5. Dank jullie voor het meedenken ik heb inderdaad een fout gemaakt.
      Mijn inwonende zoon is als partner aangemerkt en dat is nu gecorrigeerd ik ontvang nu per januari €1158,22 ik vond het al zo weinig!
      Vriendelijke groet Anneke

      Verwijderen
  3. Graag bronvermelding, waar heb je deze informatie vandaan, als ik vragen mag. Ik kan op het www alleen vinden dat tot 2015 de AOW-leeftijd op Bonaire 60 jaar was, toen verhoogd is naar 62 en in 2021 65 jaar wordt.
    Ik vind wel een website banboneirubek.com waar een overzicht staat hoeveel de AOW in 2011 was, voor een alleenstaande was dat netto € 991,54. Ik kan me niet voorstellen dat die dan nu maar 586 euro zou zijn, dan hadden we ook vanaf Bonaire wel protesten gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik nam aan dat journalisten bij de NOS deugdelijke informatie leveren en dat het bedrag klopt. Het ging om dit artikel: https://nos.nl/artikel/2305083-ouderen-in-caribisch-nederland-slaan-maaltijden-over-door-armoede.html

      Verwijderen
    2. Tja, ik zou dan toch zeker deze bron even hebben vermeld, en e.e.a. onder voorbehoud hebben geschreven. Er wordt gesproken over 65-plussers, maar wat ik vind op het internet, is dat men op Bonaire nu al met 62 jaar AOV krijgt (AOV is de vorm zoals het daar heet). Het lijkt er dan opeens op dat er de andere kant op wordt gediscrimineerd. Er worden een paar boodschappen genoemd, maar hoe zit het met bijvoorbeeld woonlasten? Ik heb er geen idee van, dus doe ik ook geen uitspraak, of dit nu wel of niet discriminatie zou zijn, daarvoor heb ik simpelweg te weinig info.
      Natuurlijk ben je vrij om te schrijven op je blog wat je wilt, maar voor je het weet, wordt wat 1 journalist schrijft opeens "de waarheid". Voorzichtigheid is geboden!

      Verwijderen
    3. @Anja: de bron is nu vermeld, met link. Die link stond al bij de kosten van de boodschappen, dus ik verwees al wel naar het artikel van de NOS.

      Verwijderen
  4. Ik vind het wel erg kort door de bocht dat je op basis van de weinige informatie die je deelt de voorzichtige conclusie trekt dat er mogelijk sprake is van discriminatie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mensen die op grond van woonplaats (binnen hetzelfde land) anders behandeld worden. Hoe is dat dan geen discriminatie?

      Verwijderen
    2. Appels en Peren. Bonaire is geen ‘gewoon’ onderdeel van NL en ook geen EU land.

      Verwijderen
  5. Het is zwaar K..als je als oudere moet leven van een klein pensioen. Ook al zijn de familiebanden veel hechter en wonen verschillende generaties bij elkaar (alsof dat zo prettig is, het woord mantelzorg bestaat niet want je zult wel moeten), woon je alleen dan heb je echt geen geld om eten te kopen, onvoldoende medische zorg (rollator ? als je geluk hebt een looprek).
    Laatst hoorde ik op de radio een oude mevrouw die vertelde dat ze echt elke dag te eten had...een bord maispap dus.
    @Anoniem van 07.46, die zo krom ligt vanwege de enorme belastingdruk..schaam je diep en wees eens tevreden met de sociale voorzieningen die er in Nederland zijn. Die zijn zo goed door o.m. juist die belastingen .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga me zeker nergens voor schamen. Ik betaal me als als fulltime werkende vrouw met goede baan bont en blauw aan belastingen waar al die voorzieningen van worden betaald. Ipv dat jij me aanvalt zou je ook dankbaar mogen zijn dat ik dag in en dag uit vroeg mijn bed uitrol om te gaan werken.

      Verwijderen
    2. Ik werk. En ben blij dat ik belasting kan betalen en een goed inkomen heb. Waarmee al die voorzieningen kunnen worden betaald . Zodat mensen die het minder goed hebben dankzij die voorzieningen zelfstandig kunnen blijven wonen. Om maar eens iets te noemen.

      Verwijderen
    3. Ik ben je vreselijk dankbaar......maar niet heus! Van mijn 16E tot mijn 67ste gewerkt en veel belasting betaald. Vind ik dat erg? Nee, ik heb altijd met veel plezier gewerkt en ook verder een heel goed leven geleid (en nog steeds). 2 kinderen, dus ook kinderbijslag gekregen!
      Je zou natuurlijk een baan kunnen zoeken die minder goed betaald wordt dan betaal je meteen veel minder belasting!

      Verwijderen
    4. Vreemde reactie weer Janne. Ik zou natuurlijk op de bank kunnen zitten en een uitkering aanvragen, maar daar pas ik voor. Hou gewoon mijn eigen broek op en ben blij met mijn werk en inkomen. Maar dat betekent niet dat ik gelijk maar meer zou moeten betalen omdat iemand iets zieligs heeft gelezen over Bonaire.

      Als er mensen zijn die zo graag nog meer willen betalen om ouderen op Bonaire een betere oude dag te geven dan staat helemaal niks jullie in de weg om een aanzienlijk deel van het eigen inkomen/vermogen te doneren. Genoeg goede doelen op de Antillen.

      Verwijderen
    5. Jij hebt nog een veel vreemdere reactie, anoniem 20:52.
      Waarom begin je over een uitkering? Ik begrijp bij god niet hoe dat ook maar iets met de situatie te maken heeft. Met een inkomen van rond de 1200 euro betaal je ook al vrijwel geen belasting hoor, en dan zit je ver boven bijstandsniveau.
      En het maakt nogal een verschil of we het met z'n allen doen of met een klein groepje. Als iedereen een paar belastingcenten betaalt, hebben die mensen daar een menswaardig bestaan. Als we het via donaties doen, moeten we het bedrag ophoesten met een heel klein groepje mensen en betaalt iedereen een godsvermogen.
      Misschien dat jij een actie kunt beginnen om Bonaire geel deel van Nederland meer te laten zijn. 'Actie Nederland Eerst' of iets dergelijks? Dan hebben we lekker geen enkele band meer met ze of verantwoordelijkheid voor ze.

      Verwijderen
    6. Simpel: als je een uitkering krijgt, betaal je niet alleen veel minder belasting, je leeft letterlijk van de belasting.

      Het gaat ook niet om ‘een paar centen’. Het gaat om vele miljoenen die jij jaarlijks extra aan de Antillen wil afdragen die moeten worden opgehoest door werkenden. Daar ben ik simpelweg tegen. Ik denk ook niet dat een meerderheid van de bevolking daar om staat te springen.

      Natuurlijk zijn de pensioenen op de Antillen laag, maar dat zijn de lonen en lasten ook. Het is ook een armoedig gebied, dat kan Nederland niet even oplossen. Prima als je sinterklaas wil spelen, maar dan graag van je eigen geld.

      Verder heb ik inderdaad geen band met de Antillen, ik denk de meerderheid van de bevolking ook niet echt. Ik lig er ook niet wakker van dat Suriname en Indonesie onafhankelijk zijn. Waarom zou ik me met de Antillen nou meer verbonden moeten voelen dan met andere eilanden uit die regio zoals Cuba of de Dominicaanse republiek, is allemaal een ver van mijn bed show. Van mij hoeven de Antillen niet perse het koninkrijk uit, maar ik heb ook geen zin om Sinterklaas te spelen. zeker niet wanneer er sprake is van wanbestuur.

      Verwijderen
    7. Lonen laag, maar de lasten zeker niet, al het eten moet ingevoerd worden dat kost een godsvermogen, elektriciteit en water zijn schreeuwend duur want: moet of geimporteerd worden of zelf gemaakt vanuit zeewater. Huizen zijn er klein want alles moet geimporteerd worden en is dus duur.
      Ga er vanuit dat de lasten vergelijkbaar zijn met hier of hoger.

      Verwijderen
    8. Anoniem 23:42, uw medemenselijkheid is wederom hartverwarmend!
      jook

      Verwijderen
    9. @anoniem 07:53
      Daar komt het opgeheven vingertje weer van de moraalridders. Als ik niet direct mijn geldbuidel opentrek ben ik niet medemenselijk en gemeen.

      Nog even los van het feit dat jij mij niet kent en dus niet weet of ik bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doe en aan goede doelen schenk, laat ik mij geen schaamte aanpraten. Ik trek mijn schouders op voor rupsjenooitgenoeg. Wij kunnen in Nederland niet alle financiële ellende op de Antillen oplossen.

      Verwijderen
    10. Ik herken je uit duizenden!! Hup! in de aanval en liefst zo hard mogelijk! Debat is niet mogelijk, een andere mening mag al helemaal niet. Dan kun je onderuit de zak krijgen. Voluit!
      Ach meisje toch... Voor iemand die doorlopend beweert zo hard te werken heb je best veel tijd om te reageren, viel me op.
      Jook

      Verwijderen
    11. Volgens mij verwijt hier de pot de ketel. Ik ga niet in aanval en maak ook niemand uit voor graaier/gemeen/niet menselijk. Ook noem ik ze niet neerbuigend ‘meisje’ en sommeer ik niemand om naar het buitenland te verhuizen (die ongepaste reactie van jou is verwijderd). Als er iemand hier in de aanval gaat en ook op de man probeert te spelen ben jij het met je opgeheven vingertje.

      Je lijkt me geen gezellig type om een wijntje mee te drinken, laat staan dat er een normaal gesprek te voeren valt.

      En ik heb inderdaad veel tijd om te reageren. Zoveel als ik wil zelfs, dat is het voordeel van zelf je uren kunnen delen. Maar als je wil beweren dat ik stiekem werkloos ben en een uitkering heb, ook goed hoor. Maakt namelijk de boodschap niet anders.

      Verwijderen
  6. Het zal er best warm zijn maar van alleen een warm klimaat word je echt niet gelukkig wanneer je in bittere armoede leeft. Ik woon zelf in Afrika, en het is hier precies zoals jij beschrijft (@ anoniem 07:46) maar ik geloof wel dat de echt arme mensen ondanks de familieband/klimaat een heel hard en moeilijk leven hebben (overigens wordt het hier wel gewoon winter, dus niet helemaal te vergelijken maar niet zo lang als in Nederland, het is nu nog 23 graden in huis en de verwarming gaat meestal eind november/begin december aan). Overigens hebben mensen in tropische klimateb dan vaak weer kosten vanwege de airconditioning. Desalniettemin geef ik je gelijk dat je geen prijzen van Nederlandse producten kan vergelijken. Waar ik woon is kaas bv ook voor veel mensen onbetaalbaar, maar cactusfruit waarvoor je 3 euro betaalt voor 2 stuks bij de Lidl in Nederland is dan weer bijna gratis. Ook bananen bv eten mensen hier echt af en toe. En wanneer de lasten lager zijn (zoals huur) dan vind ik het inderdaad ook niet gek dat de AOW lager ligt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt helemaal wat je zegt. Kaas zal duur zijn omdat het import is en cactusfruit valt zo van de boom. In een warmer klimaat is het ook veel makkelijker om wat fruit ed uit eigen tuin hebben. Ik ben het gedeeltelijk met je eens over de aircokosten. Een airco is in arme landen een luxe ding, als echt arm bent heb je die niet en ben je blij met een ventilator.

      Natuurlijk is het ook niet ideaal om met zijn allen uit armoe bij elkaar te zitten, maar het lost ook een boel problemen op. Zoals zorg voor ouderen of kinderen. Mensen worden creatiever als ze armer zijn. Bonaire is een eiland, met je hengeltje heb je zo een vis gevangen en kun je een simpele maaltijd op tafel zetten. Doen ze in zat arme landen aan de kust ook zo.

      Mag ik vragen waar je woont in Afrika?

      Verwijderen
  7. Ik heb het ook gezien op tv. Mijn schoonzoon heeft vorig jaar 6 maanden op Bonaire stage gelopen, zijn vader woont daar dus hij had het geluk dat hij daar kon verblijven. De kosten voor levensonderhoud zijn echt duur op Bonaire en zekers op Curacao waar ik zelf regelmatig heen ga. Ik vind het schrijnend om te zien dat deze bewuste mevrouw elke dag Polenta moet eten met aangelengde melkpoeder....

    Ik hoop dat er wat kan gebeuren voor deze groep mensen, daar is geen voedselbank zoals we die hier kennen en het leven is gewoon een stuk duurder dan hier! En van een warm klimaat krijg je geen volle buik....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Meer door minder15 oktober 2019 om 13:17

    Dit zijn afspraken die gemaakt zijn toen het bijzondere gemeentes werden en zijn gestoeld op de regelingen die voor dat gebied al bestonden e.e.a houd ook verband met de veel lagere premie heffingen.
    E.e.a. heeft dus niets met enige vorm van discriminatie te maken.
    Zie hier een overzicht van de bedragen die vastgesteld zijn:
    https://www.rijksdienstcn.com/binaries/rijksdienstcn-nederlands/documenten/brochures/sociale-zaken/sociale-verzekeringen/sociale-verzekering-bedragen/index/Poster_Nieuwe+bedragen+2019_NL.pdf

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Huren zijn idd veel lager op Bonaire. Denk aan 200 euro p.m. voor n kleine woning. Ook is in de berichtgeving verwarring over euro en Antiliaanse dollar

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Denk dat er hier inderdaad appels en peren met elkaar worden vergeleken. Op alle drie de eilanden (Bonaire, Saba en St. Eustatius) is er nu medische zorg beschikbaar op goed niveau en voor iedereen die het nodig heeft. Indien de juiste zorg niet lokaal beschikbaar is worden de mensen vervoerd naar een eiland/land in de buurt waar goede zorg wordt gegeven, maar indien nodig worden ze zelfs naar NL of Amerika vervoerd. De kwaliteit van de zorg wordt gecontroleerd. Ook de rollator, de rolstoel en allerhande hulpmiddelen zijn zeker beschikbaar. Voor wat betreft de ouderen. Ook op de eilanden zijn verzorgingshuizen met een goede kwaliteit en eigenlijk denk ik dat je beter daar je oudedag in een verzorgingshuis doorbrengt dan hier. De kwaliteit van zorg is goed en de liefde voor de ouderen is gewoon voelbaar. Ook komt familie bijna dagelijks langs, maar iedereen kent elkaar ook op zo'n eiland en ze kijken naar elkaar om. Het is echt anders dan in NL. Ook zal de familie zo lang mogelijk voor de oudere zorgen, omdat ze vinden dat dat zo hoort. Er is veel trots en liefde.
    Pensioenbedragen en de bedragen van de AOW liggen daar lager, maar ook de verkregen lonen liggen daar beduidend lager vergeleken met Nederland. Een aantal maal per jaar wordt er gekeken naar het prijspeilniveau op de verschillende eilanden en aan de hand daarvan wordt er bepaald of er iets moet veranderen aan de hoogte van de uitkeringen. Mensen eten andere zaken. Bereiden andere maaltijden. Sommige boodschappen zijn zeker prijzig daar, maar andere boodschappen zijn weer minder duur. Algehele kosten van levensonderhoud zijn lager dan in NL, maar los daarvan wordt het leven ook anders geleefd.
    En ja, er zijn zeker mensen die echt in armoede leven, maar gelukkig voor hen, krijgen ook zij hetgeen ze nodig hebben om te kunnen leven. En voor de echt schrijnende gevallen is er extra hulp. Extra hulp/aandacht/zorg daar waar het echt nodig is, soms gegeven door de overheid, soms gegeven door stichtingen.
    Ken de details niet van de mevrouw op de radio, maar ik weet wel dat met maispap de lekkerste gerechten kunnen worden gemaakt... overal in de wereld overigens. Op de Antillen noemen ze het Funchi.
    Ik begrijp anoniem van 07.46 uur wel. Van ons belastinggeld wordt ook een deel van de gemaakte kosten op de eilanden betaald. Zij betalen zelf ook belastingen, maar de kosten liggen momenteel hoger dan de opbrengsten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. In St. Eustatius ontvangen zij $ 805 en op Saba $ 774

    Staat in het rapport wat de Ombudsman schreef over de AOV,"Oog voor ouderen in het Caribisch gebied". Dat zal ook het rapport zijn waaruit de journalist zijn info heeft gehaald, want nog zelden gaan journalisten écht op onderzoek uit op locatie.
    https://www.nationaleombudsman.nl/system/files/bijlage/Rapport%20Oog%20voor%20ouderen%20in%20Caribisch%20Nederland.pdf

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuke foto! Heeft hier niets mee te maken maar wilde het toch even kwijt...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Misschien zijn andere zaken (bijv. wonen, energie, zorgkosten) daar veel goedkoper en heeft dat invloed op de hoogte van hun AOW?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Denk je dan dat dit artikel niet klopt?
    https://nos.nl/artikel/2301204-honderden-ouderen-in-caribisch-nederland-hebben-nauwelijks-te-eten.html
    Dat krijg je te zien als je in het door Aaf aangehaalde artikel op de eerste zin klikt. Ik neem aan dat iedereen dat gelezen heeft alvorens commentaar te leveren op de situatie?
    Of wordt de NOS hier nu ook al gezien als fake news?
    "De kosten van eerste levensbehoeften zijn in Caribisch Nederland vaak bijna twee keer zo hoog als in Europees Nederland, terwijl een AOV-uitkering 450 euro lager is voor alleenstaande ouderen. Woonlasten zijn hoog en boodschappen duur."
    "Het openbaar vervoer is slecht, ouderen komen de deur niet uit. Meestal wonen zij bij een van hun kinderen of kinderen wonen bij hen. Toch zijn ze eenzaam, want iedereen is bezig geld te verdienen, weg van huis."

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het probleem is niet nieuw en het is ook zeker geen nep-nieuws zoals zo hier en daar in de reacties wordt gesuggereerd. Er is alleen erg weinig aandacht voor. In september luidde De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, de noodklok met de publicatie in Kralendijk (Bonaire) van zijn rapport Oog voor ouderen in Caribisch Nederland.
    Als De Nationale Ombudsman dat doet, dan is er zeker reden tot zorg. Het is niet zo dat het om een enkel overdreven bericht gaat.

    Zuinigaan heeft helemaal gelijk om hier aandacht aan te besteden.
    Laat al die mensen die gaan zeuren over al die belastingcenten die ze moeten ophoesten zich heel hard gaan schamen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zuinig aan slaat de plank mis dat het om discriminatie gaat. De Antillen zijn altijd veel armer geweest dan Nederland met bijbehorende lage pensioenen. Ook de alleenstaande moeders daar hebben het zwaarder dan hier, mensen zonder werk, kinderen die armoede opgroeien etc.

      En ik ga me zeker niet schamen omdat ik verwacht dat overheid zuinig omgaat met ons belastinggeld. Ik laat me geen schaamte aanpraten door mensen die vinden denken dat het geld uit de lucht komt vallen.

      Verwijderen
    2. Toch vind ik dat er reden is voor schaamte. Je kunt nu wel zeggen dat de Antillen altijd veel armer zijn geweest dan Nederland en het daar bij laten, maar hoe komt dat?
      De voorouders van deze arme Antillianen zijn door de Nederlanders als slaven uit Afrika naar de Cariben gehaald en na de afschaffing van de slavernij aan hun lot overgelaten. Slaafgemaakten zijn door Nederlanders versleept om geld te verdienen en nu geeft Nederland niet thuis omdat men vindt dat die mensen op Bonaire of elders op de Antillen hun eigen boontjes maar moeten doppen? Er zijn op Bonaire 2500 AOW-ers, als je uitrekent wat het inwoners van Nederland kost om de AOW van inwoners van Bonaire te verdubbelen, dan is dat heel erg weinig. En met die dubbele AOW stimuleer je de economie van deze Nederlandse bijzondere gemeente. Want dat geld kan uitgegeven worden bij de middenstand op Bonaire, waardoor de welvaart groter wordt.

      Verwijderen
    3. Dan heb je pech, want ik ga me niet stil in een hoekje zitten schamen. Ik heb mijn buik vol van moraalridders met hun opgeheven vingertjes.

      En nu probeer je me nog een erfzonde aan te praten vanwege slavernij. Ook dat laat ik me zeker niet aanpraten. Ik was niet geboren in die tijd en heb nergens aan meegewerkt. Nu heb ik zelf als allochtoon geen druppel Hollands bloed in mij, maar ik accepteer zulke onzin ook bij mijn Nederlandse partner of vrienden. Volgens jouw erfzonde theorie zou ik mijn handje mogen ophouden bij Duitsers en Russen die mijn halve familie hebben uitgemoord en het resterende deel in diepe armoe hebben gestort. Was ik niet van plan. Niemand is mij anno 2019 wat verschuldigd en ik ook niet aan een ander.

      En slavernij is niet de reden van armoede op de antillen. De hele regio is armoedig, er is gewoon geen industrie of technische know how of wat dan ook. Het enige wat de Antillen hebben is toerisme. En op de Antillen is het dankzij de financiële steun van Nederland niet nog een armoedigere en corruptere rotzooi dan het nu is. Het gras is echt niet groener op Haiti, DR, Jamaica. Die eilanden zijn veel armer en crimineler, corrupter etc. Niet voor niets komen er vluchtelingen vanaf Venezuela onze kant op.

      En je zegt dat het ‘maar’ om 2500 mensen gaat. Dus je denkt niet dat de andere eilanden direct gaan piepen als de pensioenen op Bonaire worden verdubbeld. Die gaan dan ook kraaien over discriminatie. De volgende stap is dan dat andere groepen een verdubbeling gaan eisen van uitkeringen en sociale voorzieningen. En zo blijven we dan doorgaan. Het is sneu maar wij kunnen niet alle ellende oplossen op de Antillen.

      Verwijderen
    4. De grap is nu juist dat we dat wél kunnen. Allemaal smartphones, dure vakanties, flatscreens en dat soort onzin inleveren. Nederlanders leven ver, maar dan ook echt ver, boven het niveau dat nodig is voor een normaal bestaan. Ziekelijk is het. En maar graaien en inhalen en ondertussen zeuren dat we niet nog meer hebben.

      Verwijderen
    5. Aha, nu komt de keihard communistische aap uit de mouw. Iedereen moet van jou even arm zijn, luxe mag niet als je er zelf hard voor werkt. Dan ben je een vieze ‘graaier’. Noord-Korea lijkt me wel een leuk vakantieland voor je, past wel bij je instelling.

      Ik pas ervoor! Bah! Ik ben geboren in een socialistisch land aan de verkeerde kant van het ijzeren gordijn waar je werd verteld door communistische deugmensen hoe je moest leven, wat je moest denken en waar iedereen even arm was. Je mocht vooral niet de deugmensen tegenspreken, dan liep het verkeerd met je af. Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat het er vreselijk is om zo in de verdrukking te moeten leven en ben blij dat mijn familie is gevlucht naar het ‘gemene’ kapitalistische westen waar je vrij bent.





      Verwijderen
    6. Niet iedereen die voor een eerlijker, evenwichtiger verdeling van welvaart is, is meteen een communist. Daarnaast is het communisme van Noord-Korea één van een soort waar niemand blij van wordt, behalve dan de regerende dynastie.

      Het is ook duidelijk dat het communisme in Oost Europa mislukt is, maar dat betekent niet dat je niet dat je niet kunt streven naar een eerlijker verdeling van de welvaart.

      Omdat je van achter het ijzeren gordijn komt en daar nare ervaringen heb opgedaan met onderdrukking, snap ik de heftigheid van je reactie.

      Verwijderen
    7. Ik vind het opmerkelijk dat je mijn reactie heftig noemt maar niet van de persoon die mij een graaier noemt simpelweg omdat ik vind dat de belastingdruk in Nederland hoog genoeg is. Eerder werd ik middels (een gelukkig verwijderde) reactie nog gesommeerd om maar naar het buitenland te vertrekken als ik minder belasting wil betalen.

      Veel eerlijker en evenwichtiger dan in Nederland wordt het niet.

      Verwijderen
  16. Beste Aaf, Ik heb niet alle commentaren gelezen - geen geduld voor - en ik lees ook niet al jouw posts - niet alles interesseert me - maar je schrijft wél vanuit je hart, over dingen die je bezig houden. Stemt vaak tot nadenken! En dan reageer je ook nog uiterst geduldig op al degenen die "anoniem" en soms op zeer onvriendelijke toon reageren! Petje af! - Het zou mij niet lukken.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat iemand het oneens is, maakt niet dat iets onvriendelijk is. We zitten hier niet in Noord-Korea dat we alleen maar ja hoeven te knikken.

      En dat gezeur over anonieme reacties weer. Want H te B is niet zo goed als anoniem? En jij ziet er in het echt ook uit als een Chinese oma zonder kunstgebit?

      Verwijderen
  17. Hierbij sluit ik de discussie, het wordt steeds meer gehakketak tussen een aantal mensen en het gaat nauwelijks meer over het oorspronkelijke onderwerp.

    BeantwoordenVerwijderen