woensdag 1 januari 2020

Een rijk nieuw jaar

Iedere avond als ik in mijn warme bedje lig, dan denk ik: wat ben ik toch rijk.
Want:
Ik heb een heerlijk warm bed, ik heb een comfortabel huis, ik heb meer dan genoeg te eten en te drinken. Ik heb fijne, heerlijk warme kleding en schoeisel. Ik heb twee schatten van kinderen, lieve schoonzoons en ook nog twee gezonde kleinkinderen.
Ik kan beschikken over uitstekende gezondheidszorg. Ik heb een pensioen waar ik ruim van kan leven. Ik leef in een land waar ik niet geregeerd word door een dictatoriaal regime. En ik kan er op vertrouwen dat ik rechtvaardig behandeld word.
Wat een weelde, wat een rijkdom!
Er zijn zoveel mensen op deze wereld die het een stuk slechter hebben dan dat ik het heb, ziek, werkloos, dakloos, rechteloos, gebrek aan voeding en warme kleding. Misschien zijn er in Nederland niet zo veel mensen die het heel erg slecht hebben, maar in andere landen in Europa en buiten Europa is het op veel plekken een stuk minder.
We moeten met ons allen zorgen dat we van het gas afkomen en we gaan het klimaat redden en dat wordt nog een hele klus!
Maar ach, ik zie de toekomst toch met vertrouwen tegemoet ! Eerst maar eens al dat kostbare en vervuilende geknal achter ons laten!


24 opmerkingen:

  1. inderdaad wat en luxe leventje hebben wij toch!!!!!
    laten we dat eens meerdere avonden voor het slapen gaan tot ons door dringen en iets mer bewuster kijken naar anderen,
    iedereen de allerbeste wensen voor dit mooie nieuwe levensjaar voor ons!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo goed om regelmatig je zegeningen te tellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, wat hebben we het eigenlijk goed hè in Nederland?! Dat vind ik ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi, om zo dankbaar in te slapen! Want ook / zelfs in Nederland zijn er heel vel mensen zonder dak boven hun hoofd, zonder warm bed....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Iedereen de beste wensen! Gezondheid, vreugde ervaren en geven, samenzijn met anderen en ook verder alles wat wenselijk is. Goed 2020!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. klimaat redden? en al dat vuurwerk dan de afgelopen weken en vannacht? maar dat we (de meeste van ons) het goed hebben is zeker.meer dan goed voor vele.op naar een mooi jaar waarin de mens mag genieten(en dieren) in gezondheid en veiligheid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De beste wensen voor 2020 voor jou en alle lezers!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed hebben we het hier inderdaad nog. Geniet van je pensioen waar je goed van kunt leven, het is maar de vraag of de generatie van je kinderen en kleinkinderen dat ook zal hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. We gaan het klimaat redden en van het gas af. Ok, kan ik hieruit opmaken dat jij het goede voorbeeld geeft en in 2020 start met het gasloos maken van je woning en overgaat op warmtepomp met vloerverwarming, WTW luchtinstallatie, vloerverwarming en alle bijbehorende isolatie? Dat zal natuurlijk een dure grap zijn, maar door zuinig te leven kan je extra aflossen en hebben we de komende jaren ook wat te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voorlopig heb ik daar nog helemaal geen trek in. Vloerverwarming is zo'n klus en een warmtepomp schijnt enorm veel herrie te geven. In het afgelopen kalenderjaar verstookte ik 406 m3, dat is nauwelijks de moeite waard!

      Verwijderen
    2. Ik kan mij goed voorstellen dat je daar niet veel zin in hebt! Ik ga eerst afwachten wat de overheid als ondersteuning te bieden heeft!

      Verwijderen
    3. Anoniem van 15.40# jij kunt uit Aaf’s woorden veel meer opmaken dan ik! Laten we doen wat mogelijk is en tevens realistisch blijven. Niet zoals Anoniem van 17.47 voorstelt: wachten op steun van de overheid maar zelf beginnen. We zijn tenslotte volwassen mensen!

      Verwijderen
    4. De overheid zal niet meer in de aanbieding hebben dan een goedkope lening. Vanaf dit jaar kun je 25k lenen via een soort hypotheek constructie. Verder zijn er nog wat bescheiden subsidies op bv zonneboilers en kan je de btw aftrekken van zonnepanelen. Veel aanvullende ondersteuning hoef je niet te verwachten. De kosten om alle bestaande huizen van het gas af te krijgen zullen astronomisch hoog zijn, de overheid gaat geen flink deel van die rekening ophoesten.

      @Aaf
      Maar zulke bezwaren gelden toch voor iedereen die van het gas af moet???? Dan zeg je eigenlijk dat anderen maar van het gas af moeten en jij niet.

      Ik denk dat niemand met een bestaand koophuis erop zit te wachten om alles open te moeten breken en tienduizenden euro’s uit te geven aan een mega-verbouwing om het huis geschikt te maken voor verwarming via een warmtepomp (isolatie, triple hr glas, vloerverwarming, ventilatie etc). Warmepompen zijn groot, maken herrie, gebruiken een berg met stroom (waardoor je ook nauwelijks iets op je energienota terugverdient, in ieder geval niet zoveel als ze je willen laten geloven) en doen het niet goed als het erg koud is. De meeste huiseigenaren hebben de bedragen die hiermee gemoeid gaan niet liggen en zitten ook niet te wachten op extra maandlasten aan aflossingen van leningen. 400m3 gas is niet veel, maar wij zitten met 2 volwassenen en 2 kinderen aan de 1400m3 en voor ons is het ook niet rendabel om onze jaren 70 woning van het gas te krijgen.

      Verwijderen
    5. Janne, waarom gebruik je altijd uitroeptekens?
      En wat zeg je nu eigenlijk? We moeten als volwassenen in actie komen en niet op de overheid wachten en realistisch blijven. Lijkt wel een uitspraak van een politicus zo vaag en voor diverse interpretaties vatbaar.
      Je kunt niet een beetje van het gas af. Of je doet het niet of je doet het wel en dan zijn er ingrijpende aanpassingen van de woning nodig.
      Als je echt realistisch bent is het onzin om van het gas te gaan, terwijl om ons heen liggende landen juist overstappen naar het schone gas. De klimaatwinst is nihil en de kosten zijn bizar hoog. Je hoeft het ook niet uit Groningen op te pompen. Je kunt gas kopen uit het buitenland, of ander gas in ons bestaande netwerk pompen met wat aanpassingen aan CV’s. Maar als je dat hier zegt krijg je naar je hoofd geslingerd een klimaatontkenner te zijn, Nederland moet de wereld het goede voorbeeld geven door als gasloos te gaan etc. Maar dat gaat dan blijkbaar niet op voor de individuele woningen van mensen die dit beleid promoten. Nee want dan moeten we realistisch zijn en naar de kosten en baten kijken. Dat voelt gewoon niet eerlijk.

      Verwijderen
    6. Van die uitroeptekens was ik me niet bewust, ik zal er op letten.
      Met handelen als volwassen en realistisch blijvende n bedoel ik dat het voor de meesten van ons niet mogelijk is om van het gas af te gaan en met handelen als volwassenen bedoel ik dat we wel zuiniger met gas om kunnen gaan. De thermostaat een graadje lager zetten, niet zo vaak douchen, 2 keer per week is in de winter meer dan genoeg als je geen zwaar en/of vies werk hebt.
      En altijd wordt er geroepen (ik bedoel jou niet persoonlijk) dat de overheid ervoor moet zorgen, dat we daarvoor belasting betalen etc. etc. Tegelijkertijd eisen we beter onderwijs, betere zorg, meer autowegen, beter ov, hogere salarissen en ageren tegen het verhogen van de pensioenleeftijd. Deze eisen zijn m.i. volkomen terecht maar het moet ook allemaal van onze belastingbijdrage betaald worden.
      Eergisteren las ik in Trouw dat boeren m.i.v. dit jaar over hun slechtweerverzekering geen assurantiebelasting hoeven te betalen. Dat houdt in dat er van andere mensen weer meer geeist wordt. Het geld voor subsidies voor, in dit geval, de Boer Jan Modaal wordt betaald door alle andere Jannen!

      Verwijderen
    7. Maar als het niet mogelijk en haalbaar is voor iedereen om van het gas af te komen zeg je dan toch dat die gastransitie gedoemd is om te floppen?
      Dat we wat zuiniger moeten doen is de meeste mensen duidelijk en veel mensen zijn al bezig met dingen als isolatie, niet te lang douchen etc. Wij in ieder geval wel. Vorig jaar de vloer geïsoleerd, was een hele dure grap. Zonnepanelen hadden we al en de thermostaat staat standaard op 17.

      Maar we hebben het nu over totaal gasloos worden. Voor 2050 moet het allemaal landelijk zijn gerealiseerd, sommige wijken zijn zelfs al als proeftuintjes aangewezen om voor 2030 alles rond te krijgen, zoals Overvecht in Utrecht. Die modale bewoners (het is bepaald geen Wassenaar) zijn niet blij en hebben ook geen tienduizenden euro’s op hun rekening. Ik vermoed dat hier nog wel eens flink en jarenlang over kan worden geprocedeerd en dat die wijken ook in 2030 niet van het gas af is. Ook de woningbouw heeft geen miljarden klaarliggen voor aanpassing van de huurwoningen in die wijk en kijkt vragend naar de gemeente. De gemeente heeft geen budget en kijkt op haar beurt weer naar de overheid. Die ook geen budget heeft en het weer bij de huiseigenaren en woningbouw neerlegt. Het is echt rampzalige politiek van een overheid die zich onbetrouwbaar toont.

      En sorry, geen idee wat de assurantiebelasting van boeren op een slechtweerpolis met dit onderwerp van doen heeft. Behalve dat je de boeren in een slecht daglicht wilt plaatsen. Er zijn in Nederland zoveel verschillende subsidies en belastingvoordeeltjes en aftrekposten voor zo ontzettend veel verschillende groepen van boeren, tot ZZP’ers tot alleenstaande ouders en ga zo maar door. Die allemaal wel ergens door een Jan betaald worden die op zijn beurt ook misschien van een ander voordeeltje geniet. En de kosten van al die voordeeltjes wegen allemaal niet op tegen de astronomische kosten om van het gas af te komen.

      Verwijderen
    8. Ik denk dat de politiek het op papier allemaal leuk kan bedenken, maar dat de praktijk een heel stuk moeilijker en ingewikkelder is. Het is oh zo makkelijk om de torenhoge kosten voor dat hele klimaatgebeuren bij de burgers neer te leggen. Die politici hebben nou eenmaal meer dan genoeg geld voor zulke geintjes, maar het gros van de bevolking helemaal niet. Ambitieus zijn en mooie leuke plannen bedenken kan iedereen wel, maar ze in de praktijk gaan uitvoeren...

      Verwijderen
  10. Aaf heeft nog niet eens zonnepanelen op haar dak. Die dingen installeren is een fluitje van een cent vergeleken bij een warmtepomp. Dak op zuiden hoeft niet eens, oost en west brengt ook genoeg op en dat ook nog op tijden dat er minder zonne-energie opgewekt wordt en mensen meer gebruiken (want thuis zijn). Dan kan ze wel aankomen met haar lage verbruik, maar wat ze overhoudt, gaat gewoon naar de buren en scheelt elektriciteit die op een minder duurzame manier wordt opgewekt. Groene stroom opwekken voor anderen helpt zeker tegen klimaatverandering. Maar daar is Aaf te gierig voor. Ze heeft een grote mond, maar doet zelf weinig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die zonnepanelen ga ik wel nemen, en ik ga me oriënteren op verwarming op stroom in plaats van op gas. Dat lijkt me slimmer dan een warmtepomp etc.
      Ook koken wil ik op termijn doen op stroom in plaats van gas.

      Verwijderen
    2. Anoniem van 11.35
      Ik vind het niet echt een nette reactie met gebruik van woorden als gierig en een grote mond. Het kan gewoon beschaafd, ook als je het niet met elkaar eens bent.

      Zonnepanelen zijn ook echt niet zo duurzaam als je denkt. Ik heb 20 zonnepanelen. Puur voor de besparing gekocht, in 4 jaar is de aanschaf door lagere energiekosten afbetaald en heb ik alleen nog winst. Overigens steeds minder winst, want salderen was de enige reden dat mensen panelen namen. Mijn energienota is gehalveerd. Maarja de overheid gunt mensen geen voordeel, dus salderen gaat vanaf 2023 op de schop.

      Zonnepanelen -ongeacht of ze zuid of oost-west geplaats staan, leveren een berg stroom op de monenten dat je die het minst nodig hebt. Namelijk overdag onder werktijd en dan met name in zomer als je niet verwarmt en om 5 uur de lichten aan moet zetten. Op dit moment hebben mijn 20 panelen vandaag wel 0,3 kw opgeleverd, pff.
      Ja je levert wat stroom terug aan het netwerk, maar de netleverancier wil dat niet. Die kan zelf veel beter en constanter stroom opwekken. Als er een wolk overkomt valt mijn energie weg en aangezien iedereen verwacht dat zijn stroom altijd en contant uit het stopcontact komt zonder te haperen, zal de netbeheerder al die terugval en variaties van zonne-en windenergie moeten opvangen. Dat lukt niet met de meest energiezuinige centrales. Die offer je dan voor een minder energiezuinige centrale op kolen of biomassa.... onder het mom van duurzaamheid.

      Verwijderen
    3. @Anoniem van 12:33 uur. Ik ben het met je eens dat het nogal een horkerige reacties is van anoniem van 11:35 uur. Ook omdat het totaal niet duidelijk is wat deze anoniem zelf doet voor de energietransitie.
      En die zonnepanelen? Je beschrijft precies mijn twijfels waarom ik ze nog niet aangeschaft heb. Want op het moment dat ik extra stroom nodig heb, dan leveren die zonnepanelen ze niet. En ik heb vraagtekens bij terugleveren aan het energienet. Waarschijnlijk krijg ik over een paar jaar niets vergoed voor terugleveren en betaal ik stroom op het moment van afname. Ideaal zou zijn als er goede accu's zouden zijn om stroom een tijdlang op te slaan. Maar iedereen een batterij accu's op zolder, kan dat?

      Verwijderen
    4. Hoi Aaf, op dit moment zijn zulke accu’s er niet. Je zou namelijk enorme hoeveelheden stroom van de zomer moeten opslaan om de winter mee door te komen, en dan ook nog veilig zonder brandgevaar ed. Dan heb ik het nog niet eens over de milieubelasting van zulke batterijen. Batterijen hebben nogal wat grondstoffen nodig, dat wordt gedolven, niet bepaald milieuvriendelijk.

      Er is gewoon geen kant en klaar oplossing voor een energietransitie. Het overgrote deel van de huizen in NL is van voor de jaren 90. Echt oude huizen (1800/1900 zonder spouw ed) kun je ook echt niet zodanig isoleren dat die wel geschikt raken voor warmtepompen ed. Dan kun je nog beter de hele monumentale hut tegen de grond gooien en vanaf de grond opnieuw opbouwen. Maar feitelijk zeg je dan dat een ouder huis waardeloos is. Dat is dan planschade veroorzaakt door de overheidsbeleid. Ik voorzie echt jaren en jaren van eindeloos procederen over de energietransitie en planschades. Het is om te huilen hoe slecht ondoordacht dit soort hap snap beleid in elkaar zit.

      Verwijderen
    5. @Aaf. Wij wonen in een modern appartement, goed geïsoleerd. Wij hebben in een compleet jaar 411 kuub verstookt. Dus vraag ik me af hoe jij dat doet in een woning van ' de jaren 70?'. Overdag hebben we de temperatuur meestal op 18 graden. Pas tegen de avond gaat de thermosstaat hoger, hoogstens 20 graden. Alleen als we bezoek hebben, gaat de verwarming in de ochtend hoger. Als jij je huis zou isoleren, zou je verbruik dus nog lager kunnen uitkomen. Ik denk er over om, als onze cv het opgeeft, om dan een elektrische cv te nemen. Vanwege ons lage verbruik is dat misschien niet eens zo duur. Al is de aanschaf nog wel erg duur.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.