zondag 14 juni 2020

Rente met de koopzegels van AH

Al heel lang koop ik zegels en die plak ik in een boekje. Je betaalt 49 euro voor de zegels en je krijgt er 52 euro voor terug. De rente op mijn spaarrekeningen is een stuk lager!
Die rente maakt het wel aanlokkelijk!
In de coronaperiode is de supermarkt gestopt met het uitgeven van zegels. Heel onduidelijk waarom, want je kon wel voor bakjes sparen en daar kreeg je wel zegels bij die je in een zegelboekje kon plakken en  inleveren, waarom dan niet de koopzegels?
Nu hebben ze bij die supermarkt bedacht dat ze vanaf 1 januari 2021 geen papieren zegeltjes meer uitgeven, maar alleen digitale. Die hoef je niet te plakken en alleen te sparen.

Ik heb nog 233 papieren zegels in mijn boekje, ik ben bijna op de helft. Dus ik spaar papieren zegels totdat mijn boekje vol is.
Ga ik dan over op digitaal sparen? Ik denk van wel, maar ik snap eigenlijk niet waar het voor nodig is om over te stappen op digitaal sparen. Ik begin er met tegenzin aan. Met het plakken van zegels had ik helemaal geen probleem!
Waarom dan nu anders?
Spaarde jij zegels en ga je daar digitaal mee door?

36 opmerkingen:

  1. Volgens mij zijn ze een tijd lang wel gestopt met de opberg bakjes zegels toch?

    Maar ik denk niet dat stoppen met fysieke koopzegels veel te maken heeft met een vervelend virus, zal voornamelijk zijn om kosten (en papier, maar dat was vast geen belangrijke overweging van onze vrienden bij ahold) te besparen, papieren zegels en zegelboekjes moeten toch ook gedrukt worden. En misschien is het ook een manier om mensen aan de app te krijgen.
    Wij doen zelden of nooit mee aan wat voor spaaractie dan ook, moet je allemaal weer bijhouden en we proberen onze boodschappen al jaren zo min mogelijk bij supermarkten te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beetje kort door de bocht dat Ahold de papieren zegels en de impact op het milieu totaal niet meetellen in hun overweging om daarmee te stoppen. Ken je het bestuur? De zegels voor de bakjes of de Efteling kon je al langer digitaal sparen. Dus ik denk dat het zeker meespeelt.

    Bedrijven in Nederland hebben ook te maken met een CO2 voetafdruk en deze maatregel helpt daar zeker bij. Vind het altijd jammer om te lezen dat mensen bedrijven veroordelen als ze winst proberen te maken. Ze maken echt niet alleen winst voor de DGA het bestuur of het MT. Ze maken winst voor iedereen die daar werkt, daaraan verkoopt, least en huurt. En tuurlijk ook voor zichzelf. Maar uhm dat doet een ZZP-er toch ook??

    Zegels plakken heb ik vh milieu nooit gedaan, ik ben heel blij met deze nieuwe spaarmethode en juist de reden om ermee te beginnen!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als dit een reactie op mijn reactie was dan heeft u mij verkeerd begrepen. Ik schreef alleen dat ik vermoed dat de hoofdreden niet 'minder papier gebruik' was maar waarschijnlijk kostenbesparing. Ik heb daar nergens een oordeel over gegeven. Mocht ik aan spaaracties meedoen dan heb ik een voorkeur voor digitaal, dan hoef ik tenminste niet op te letten waar de zegels/boekjes blijven.

      Verwijderen
  3. @ Anoniem van 08.13: wat ben jij een idealist...
    Volgens mij heeft het allemaal niet zoveel te maken met het milieu. Het is voor hen gewoon veel minder werk, dat digitale sparen. Maar vooral: ze kunnen dan alles exact in de gaten houden. Waar zit het geld, hoeveel staat er uit, hoeveel komt ervan terug, wat moeten ze uitkeren en wanneer, wie spaart er, en waar wonen de spaarders? Gewoon... data verzamelen. Altijd goed om te weten.
    Ik heb overigens déze zegels nooit gespaard, en ga dat ook zeker niet doen. Heb ook een anonieme bonuskaart en dat wil ik graag zo houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. na dit jaar stop ik ermee,ben al die dwang in deze maatschappij meer dan zat.overal willen ze je gegeven hebben,moet je pinnen(steeds vaker) en moet je een mobiel hebben omdat ze bij bezorging een sms willen sturen hoe laat ze ongeveer komen,ben al dat moeten meer dan zat,en wij brave schapen doen het bijna allemaal gewillig.laat die paar euro dan maar zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt die sms service gewoon uitzetten. Dat staat er zelfs bij.

      Verwijderen
  5. Voor mij juist reden om er eventueel aan te beginnen. Zegeltjes zou ik wellicht kwijtraken of vergeten, doe mij maar digitaal. Al snap ik dat anderen daar anders over denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het erg praktisch. Ik bestel meestal via de app en laat de boodschappen thuisbezorgen. Nu kan ik ook sparen, de rente is prettig. Ik denk inderdaad dat het duur is om de boekjes te drukken. maar wel jammer dat ze mensen die liever zegels plakken de keuze niet geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan me niet voorstellen dat er écht iemand is die letterlijk liever zegels plakt. Volgens mij blijft de grote discussie anonimiteit of niet openstaan voor modernisering.

      Verwijderen
    2. Ja hoor, IK (en anderen) plakken liever zegels dan onze gegevens overal achter te laten.... (en dan ben ik volgens mij toch brij modern, maar wel kritisch - of is dat per definitie onmodern?)

      Verwijderen
    3. Dat staat er dus ook 'mrs H te B', dat iemand niet LETTERLIJK liever zegels plakt. De discussie is dus de anonimiteit en niet LETTERLIJK het plakken.

      Verwijderen
  7. Digitaal sparen, geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt. Ook heb ik een anonieme bonuskaart en spaarzegels voor het een of ander weiger ik.
    De laatste week zag ik in ‘mijn’ supermarkt steeds meer mensen met contant geld betalen en dat doe ik nu ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik haal mijn contante geld ook maar weer tevoorschijn. Toen de lockdown begon had ik 194 euro aan contanten in huis. Dat had ik ondertussen al ruim 3 maanden bewaard en alleen bij de pedicure met 10 euro betaald.

      Verwijderen
  8. Heb er al eerder een blog over geschreven. Natuurlijk heeft dit niets met milieu etc te maken, maar met het kunnen volgen van hun klanten. Altijd fijn die gratis marketinginformatie.
    https://nietzomaarzooo.blogspot.com/2020/05/anoniem-sparen-met-zegels-gaat-niet-meer.html

    BeantwoordenVerwijderen
  9. In deze tijd roepen dat je niet begrijpt waarom het digitaal wordt, ipv papieren zegels laten drukken, distribueren, bij de kassa als extra handeling laten uitgeven, inplakken en weer inleveren lijkt me wat naïef. Ze gaan met hun tijd mee en krijgen gelijk nog meer inzicht in wat hun klanten doen. Dat is de meest logische stap die AH kon maken. Of jij dat als klant nu leuk vindt of niet.

    Het is hoe dan ook een stuk praktischer om ze gewoon standaard bijgeschreven te krijgen, los van het inzicht wat zij in jou krijgen.

    Een supermarkt is gewoon een winstgevend bedrijf dat probeert nóg meer te verdienen. Dus die rente krijg je niet 'gratis' daarvoor vragen zij klantenbinding (informatie) retour. Vrij logisch, voor niets gaat de zon op.

    Ik snap eerlijk gezegd ook niet die enorme angst om 'gevolgd' te worden. Je hóeft er niets mee. Het feit dat zij weten dat jij melk of brood koopt, wat doet dat er toe? Je wordt verder nergens toe verplicht. Net als mensen die een anoniem nummer weigeren op te nemen "want stel dat het marketing is". Nou én! Dan zeg je 'geen interesse' en hangt op. En als je écht anoniem wil (denken te) blijven, dan is zegels sparen op deze manier dus niets voor jou. Even goede vrienden, lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stuk naar mijn hart. Precies zoals ik erin sta.

      Verwijderen
    2. Helemaal gelijk, de tijd van het gummetje is voorbij hoor. Ik probeer zoveel mogelijk bij te blijven, bij de AH komt ook zelfscannen steeds meer in gewoon met je eigen mobiel, ik heb zo'n klapkratjes kar éénmaal de boodschappen erin zelfscannen en pinnen want kontant geld is enorm vies. Spaarzegels doe ik niet aan, ik ga niet eerst 49 euro uitgeven om een paar euro te krijgen. En wat betreft de anonimiteit daar kan ik niet mee zitten hoor er zit niet één of ander persoon mee te kijken, je krijgt soms alleen een mailtje als iets in de bonus is en je hebt dat al eens eerder gekocht. En dat heeft alleen maar te maken met verkoop, voorraad e.d. van een bedrijf mensen doen daar zo eng over en vervolgens hangen ze hun naam aan de voordeur.

      Verwijderen
    3. Helemaal mee eens. Ik snap de commotie erover ook niet. Niet in de laatste plaats omdat mensen massaal hun gegevens en privacy zomaar weggeven voor een spelletjes app, insta, whatsapp enz.

      Verwijderen
  10. Ik ga ermee stoppen heb geen app en wil me niet laten dwingen om een app te installeren, mijn moeder stopt er ook mee en gaat dan naar de emte die is een stuk goedkoper.
    En ik ken er meer die ook stoppen en vooral naar een andere winkel gaan.
    De ah is met zijn prijs ook op veel producten 20% duurder geworden.
    Zo kan ik ook 6% rente geven!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Na de verhuizing ben ik veel minder gaan kopen bij de AH. De dichts bijzijnde zit in een groot overdekt winkelcentrum en dat is voor mij onhandig want ver lopen met tassen naar fietsenkelder eronder. Daarnaast is hier op loopafstand een Aldi en fiets ik naar de Coop. Gisteren mijn AH boekje ingeleverd voor €33,- Ik gaf volle boekjes vaak weg op verjaardagen, mensen die een nieuwe woning kregen of met de Kerst aan iemand die heel weinig geld heeft. Kortom de cadeau mogelijkheid vervalt nu. Redenen genoeg om te stoppen met sparen. Ik plak de zegels van Coop (met water) nog wel. Ik heb ook een kaart van de Tuinen en daar spaar je waardebon mee elke 3 maanden. Maar de Kruidvat en Hema kaart vond ik verschrikkelijk gedoe en veel teveel mails, dus die heb ik weer weggedaan. Kortom ik heb niks tegen digitaal maar het moet wel bij mij passen. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik spaarde al geen AH-zegels meer. Wél van de coop en de plus - gewoon, in boekjes.... Ik zou kunnen gaan sparen bij de Hoogvliet, maar omdat dat alleen met een app kan doe ik het niet...En nee - ik ga dus ook niet weer beginnen met de AH. IK heb een anonieme bonuskaart (ik hoop tenminste dat die nog steeds anoniem is...) en wil graag weer met contant geld gaan betalen, als dat weer veilig is...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik spaarde al geen zegels meer en ga dat ook niet meer doen en zeker niet digitaal.
    Want? Hoe gaat AH om met verzoeken van gemeentelijke sociale diensten en/of de belastingdienst. Of zien we binnenkort ons spaarzegelsaldo ook op de vooringevulde belastingaangifte?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb wel eens gelezen dat AH je gegevens van je bonuskaart doorgeeft aan de sociale dienst.

      Verwijderen
    2. Echt? En hoe zit het dan met de privacywet?

      Verwijderen
    3. Ik heb het jaren geleden al eens gelezen , dat was nog voor de de privacywet.

      Verwijderen
    4. Voor de Soc. Dienst weet ik het niet maar de belastingdienst mag wel gluren.

      Verwijderen
  14. Ik spaar geen zegels van AH en ben ook niet van plan om dit digitaal te doen, wel spaar ik zegels van de Plus supermarkt, vind het plakken van de zegels ook leuk en je krijgt veel rente, bij elke euro koop je een zegel voor 2 cent, bij 200 zegels is de spaarkaart vol, kosten dus 4,-, lever je de spaarkaart in dan krijg je 6,- contant.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik maak mijn boekje vol en stop dan ook. Vond het eigenlijk wel leuk die zegeltjes plakken... Een app wil ik ook niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. 6% whoehoe. Bij de plus krijg je 50%.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bakjeszegels zijn ook een tijdje niet gegeven in de winkels.
    Digitaal sparen is een handige manier van info over je klanten verzamelen. Met de papieren boekjes lukt dat niet.
    Ik denk dat ik mijn privacy niet ga opgeven voor €3,=

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik spaar al jaren zegels van de AH en ben overgestapt op digitaal sparen. Ik vind het vooruitgang: geen gedoe meer met losse zegels, het geplak (met water): beter voor milieu (spaart papier) en hygiënischer want de meeste mensen plakken met spuug. Je spaart bijna ongemerkt en de rente is leuk meegenomen. Ik had bijna een boekje vol, de waarde daarvan kan je laten bijschrijven op je digitale spaarkaart. Dat de AH -of andere supermarkten/webwinkels gegevens doorgeven aan Sociale Diensten of de Belastingen is echt flauwekul. En als je daar zo bang voor bent, doe je toch lekker niet mee? Het is een reactie op vernieuwing die van alle tijden is: of het nu de introductie van de de stoomtrein is, electriciteit, algemeen kiesrecht of vaccinaties: altijd zijn er mensen die in elke vooruitgang alleen maar achteruitgang zie.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Toen mijn kinderen nog klein waren, spaarde ik de zegels van de Jumbo. Spaarde de boekjes een heel jaar op, tot de tijd tegen 5 december. En kocht van dat geld de Sint kadootjes. Geen centje pijn met kadootjes kopen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik baal ervan dat ze er mee stoppen. Vond het altijd een lekker extraatje. Voor mijn dochter en schoondochter houd ik altijd een boekje apart en dat geef ik als ze op vakantie gaan. Was altijd leuk. En nu moet ik ook weer een nieuwe app, lastig, want mijn man doet de boodschappen en moet die app dus ook nemen. Wat een gedoe.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Vind het helemaal prima, het digitaal sparen. Herinner me nog zo vaak dat mijn moeder thuis klaagde als ze weer eens te weinig zegels gekregen had.... Nu gaat het via de bonuskaart digitaal dus kan dat niet meer gebeuren. Voor mij een reden om er nu aan te beginnen. Heerlijk geen gedoe met plakken ook.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.