maandag 10 augustus 2020

Sparen voor een (2e) huis

Lezeres E vroeg mij naar mijn bericht dat ik schreef op 19 maart 2019. 
Ik schreef toen:  
"Als ik ga rekenen, dan kom ik tot de conclusie dat ik zeker een 2e huis bij elkaar kan sparen. Als ik heel zuinig leef, extreem zuinig, dan zou ik over 10 tot 12 jaar zomaar 160.000 kunnen betalen voor een leuk 2e koophuis."
E wilde graag een plan van aanpak om over 10 - 12 jaar een koophuis te kunnen aanschaffen. 


Hier mijn plan voor E.!
Er zijn in zo'n plan verschillende onderdelen:

1 ) In dat bericht schreef ik al:
"Als ik een tweede huis zou kopen, dan zou ik mij wel veel moeten ontzeggen, dat wel. Echt zuinig en als een vrek zou ik moeten leven: nog minder stoken, niet met vakantie, geen leuke cadeautjes kopen, niet uit eten en koken met alleen basisvoedsel, zoals brood, bonen, uien, wortelen en kool."
Dus in de uitgaven héél zuinig zijn! Vrekkig is misschien een beter woord. 
Drink geen frisdrank, geen alcohol, geen thee of koffie, maar drink water. Kraanwater kost €0,00064 per liter.
Gebruik
voor je voeding wilde, maar geen zeldzame planten: maak brandnetelsoep, maak zevenblad pesto, maak sla van paardenbloemblad, pluk gratis appels en bessen in een wildpluktuin.
Kijk ook eens op mijn tabblad Bespaartips


2) Zorg voor méér inkomen. Misschien zijn je inkomsten te laag om veel te sparen. Je zou je inkomen kunnen verhogen door een bijbaan.  Ik weet dat dit in deze coronacrisistijd geen gemakkelijke opgave is, maar misschien ontdek je toch een mogelijkheid om extra geld te verdienen met het produceren van trendy mondkapjes of het maken van prachtige corona wenskaarten. Ik verzin maar wat. 
Ikzelf heb ooit bijverdiend door enquêtes af te nemen, ik was mystery guest en tegenwoordig verdien ik wat bij met reclame op mijn blog en met Euroclix op dit blog.


3) Ga op zoek naar een streek waar de huizen betaalbaar zijn. Er zijn nog genoeg woningen te koop waarvan de vraagprijs beneden de €100.000,- ligt, zelfs half vrijstaande woningen (twee onder één kap bedoel ik). Waar vind je die? In Zuid-Limburg, in Zeeland, in Noordoost Groningen, in Noordoost Friesland. Dus als je vanuit huis werkt, of je werk is in de buurt van de genoemde regio, dan is dat een goede mogelijkheid. Daarmee werk je mee aan het stoppen van de leegloop van deze gebieden.  Kijk maar eens hier.

Overigens denk ik, dat als ik over 10 à 12 jaar met heel veel moeite geld voor een huis bij elkaar geschraapt heb, de huizenprijzen dan al weer zodanig gestegen zijn, dat ik nog steeds niet een huis zou kunnen kopen. De huizenprijzen stijgen gigantisch de laatste tijd! Ik bedoel maar, ik zie het niet gebeuren!

14 opmerkingen:

  1. Als t kan zeker doen!Ik heb n tweede huis en ontvang elke mnd 700€ huur. Dat geld hoef je geen belasting over te betalen dat is inkomsten uit vermogen.Nu brengt t geld bijna niks op en ik nu ontvang elk jaar mooi 8000€ .Dit moet je natuurlijk doen als je t over hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is echt een probleem... Mensen die lekker gaan cashen met een tweede huis. En de huizenprijzen opdrijven voor mensen die heel veel moeite moeten doen voor een eerste huis. Wij zitten in een mini-appartementje voor 1000 euro huur. Te veel inkomen voor sociale huur, geen hypotheek mogelijk door grote studieschuld. Die studieschuld komt door medische redenen, waar wel wat compensatie voor mogelijk was, maar lang niet genoeg. Kinderwens, maar eigenlijk gewoon geen ruimte voor een kind. Ik bespaar me suf en zoek naar meer inkomsten, naar een goedkoper huis, maar op een gegeven moment doe je gewoon alles al wat je kunt. Verhuizen naar een krimpgebied is ook geen oplossing, want dan moeten we een auto kopen en heel veel uren per dag gaan rijden.
      Er lijkt sprake te zijn van wetten die de studieschuld minder zwaar mee zouden laten wegen en die een hypotheek makkelijker maken als je al heel lang hoge huren betaalt. Ik hoop maar dat dat doorgaat, voordat alle huizen zijn verkocht aan de gierige tweedehuisjesmensen.

      Verwijderen
  2. Andere invalshoek: Ik heb geen tweede huis en bespaar zo maandelijks meer dan 700 euro aan hypotheek, energie, onderhoud en belasting. Los van de jaarlijkse besparing in uren die ik in onderhoud zou moeten stoppen.

    Misschien gewoon het eerste huis kopen op een plek waar je een tweede huis had gewild?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, ik zou liever in het hier en nu leven. Je weet niet wat de toekomst brengt en om nu extreem vrekkig te moeten leven voor het kopen van een huis over tig jaar als je al een huis hebt. Waarom?
    Liever nu in balans leven en een fijn leven leiden. En dat is niet persé alles over de balk gooien. Het is natuurlijk wel handig om een buffer te hebben. Met in balans bedoel ik een fijn evenwicht tussen genieten van je leven en proberen toch wat achter de hand te hebben voor mindere tijden. Niet zo zuinig (vrekkig) mogelijk leven ten koste van alles.
    Groet, Sophia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Door een 2e huis te kopen in een leegloopgebied, wordt het juist erger. Die mensen maken alleen op vakantiemomenten gebruik van voorzieningen. Maar de dagelijkse voorzieningen dus niet. Scholen, banken etc, leven daar niet op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bedoelde een huis kopen in een leegloopgebied voor permanente bewoning, een 1e huis dus en niet een verhuurhuis.

      Verwijderen
  5. Wat moeten mensen toch met twee huizen, je kunt er maar in één tegelijk wonen. Meer spullen is meer zorgen, onderhoud en minder vrijheid.
    Met wat sparen maken we ons huidige plekje steeds meer naar onze zin en hebben we zekerheid voor als er iets stuk gaat of voor mindere tijden. En dan is er gelukkig nog genoeg over voor lekker eten en drinken en leuke dingen doen. Een vrekkig leven zou mij niet passen, voor een doel op heel lange termijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind 1 huis per echtpaar/gezin/alleenstaande meer dan genoeg. Jonge mensen, met name in kleinere dorpjes in aantrekkelijke gebieden, vaak duur huren of kopen buiten hun dorp omdat de huizen in het dorp gekocht als vakantieverblijf. Kom je in de herfst en winter in die dorpjes zijn veel huizen onbewoond.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waar zou je een tweede huis voor willen kopen, Aaf?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik schrijf niet dat ik dat wil doen, ik geef advies aan een lezer die graag wil weten hoe ze het moet aanpakken om op termijn een huis te kopen. Als je mijn blog van 19 maart 2019 goed leest, dan lees je daar het volgende:
      "Op zich grappig dat het kan, zo'n tweede huis!
      Maar waarom zou je eigenlijk een 2e huis willen?
      Eén huis is ook wel genoeg!"

      Verwijderen
  8. Het is helemaal geen slecht idee, om dus een 2de woning te kopen en dat voor permanente bewoning te verhuren.. maar als ik allemaal lees wat je dan moet op geven dan zou de moed wel in mijn schoenen zakken, maar het idee is zeker niet slecht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pffff. 2 keer onderhoud, 2 keer reparaties, lading administratie, potentieel gezeur met de huurder, mogelijke kwekerij. Mij niet gezien.

      Ik zou enkel een tweede huis willen als dat tweede huis op la Palma zou staan en ik er minimaal 5 maanden zou wonen.

      Verwijderen
  9. Ik heb een tweede huis waar ik mijn studerende zoon met vrienden in laat wonen. Zij betalen een bedrag waar ik de hypotheek (niet zo groot, want ik heb het huis deels zelf betaald), gas-licht-water-belastingen en wat reparaties en onderhoud van kan betalen. Dat komt neer op 250 euro per persoon. De meeste mensen vragen echter veel meer aan studenten. Je kunt er echt flink aan verdienen! Maar dat is bij ons het doel niet. Ik wil gewoon dat mijn zoon goed woont. Studentenkamers zijn schaars!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Volgens mij is die in Burdaard alleen een lap grond. De kosten van het huis komen er dan nog overheen!

    Een hartelijke groet van Jo.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.