dinsdag 11 augustus 2020

Lachen om de aanwijzingen voor na de operatie

Ik heb stapels folders van het ziekenhuis ontvangen en ik vind de aanwijzingen wel grappig! Dat komt omdat het allemaal dingen zijn die ik vanwege mijn klachten al jaren doe.

- Ik moet na de operatie zittend onderbroek, broek en sokken aantrekken en ook weer uittrekken. Dat doe ik al járen! Staand lukt al heel lang niet meer. Ik heb me er in de kleedkamer van het zwembad wel over verbaasd dat leeftijdgenoten staand hun slip en lange broek of panty aan- of uittrokken. Hoe deden ze dat in vredesnaam? Op dit moment heb ik hulpmiddelen nodig om kleding uit te trekken. Ik heb veel pijn als ik mijn linkervoet van de grond til en uit mijn broekspijp wil halen. Dus duw ik met een lange schoenlepel de broek tot aan de vloer, zodat ik mijn voet maar een klein beetje hoef op te tillen. Mijn compressiekous trek ik ook uit met behulp van diezelfde schoenlepel. Rechts, bij het been waar ik minder pijn aan heb, hoeft dat allemaal niet en gaat uittrekken nog redelijk vlot, maar het moet wel zittend.

- Bij het aantrekken van slip en broek moet je beginnen met het pijnlijke been en daarna pas het gezonde been. Een jaar terug deed ik het nog wel eens andersom, en dan kon ik weer opnieuw beginnen, want dan krijg ik het pijnlijke been er niet meer in!

- Niet vanuit de heup naar links of naar rechts draaien, maar met kleine tussenstapjes van richting veranderen. Ook dat doe ik al heel lang, al sinds jaren geleden een draai een felle pijn veroorzaakte in mijn liezen en ik het gevoel had dat ik door dat been zakte. Ik kan je vertellen dat je het dan wel laat om vanuit je heup de draai te maken.

- Niet met je benen over elkaar zitten. Het is lang geleden dat ik dit deed. Ooit een fijne houding, maar inmiddels al lang niet meer. Het doet gewoon veel te veel pijn.

Als ik al die aanwijzingen doorlees, dan is nog weer de conclusie dat die slijtage al heel lang aanwezig was en al heel lang problemen gaf. Destijds was het zo dat bovenstaande bewegingen alleen op dat moment dat ik ze deed pijnlijk waren, nu is die pijn er tijdens een groot deel van de dag. Ik hoop echt dat het na revalidatie een stuk beter wordt!

10 opmerkingen:

  1. Dat hoop ik ook voor je, Aaf!
    Bij mijn moeder is de nieuwe heup heel goed uitgepakt. Revalideren duurde langer dan verwacht, maar nu doet ze alles weer. Behalve op trapjes klimmen, vanwege angst om te vallen. Groet, g

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad! Dat trapje laat ik liever over aan anderen! Ik heb een degelijke keukentrap, maar ik durf daar niet op te klimmen.

      Verwijderen
  2. Jeetje dan heb je er wel heel lang mee doorgelopen. Verdikkemedorie! Je moet wel beter voor jezelf zorgen hoor Aaf! Ik kan je stukkies nog niet missen.... ;-))
    groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van lopen is op dit moment nauwelijks sprake. Het blijft beperkt tot een paar stappen in huis, achter de rollator.

      Verwijderen
    2. dat kwam ook bij mij op dat je er te lang mee hebt doorgelopen. Wens je toe dat alles straks voorspoedig gaat, ook ik kan niet zonder je stukjes ;-). Maar jij bent het belangrijkste hè!

      Verwijderen
    3. @Joke en Anna: Dank je voor de lieve opmerking! Als het enigszins kan, blijf ik dagelijks stukjes plaatsen, maar het zou best kunnen dat het rond de operaties een paar dagen niet lukt!

      Verwijderen
  3. Hopelijk heb je na de operatie en revalidatie minder pijn en kun je weer wat meer bewegen, weet je al wanneer je ongeveer aan de beurt bent?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik hoop voor jou dat je zo snel mogelijk geopereerd wordt, Wat zal het heerlijk zijn als je van alles kunt doen zonder dat het pijn doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat fijn dat de operatie dichterbij komt, na de operatie zul je vast snel mobieler worden. Mobieler dan je in jaren bent geweest. Lijkt me een heerlijk vooruitzicht voor je.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.