dinsdag 22 september 2020

Voeding op de revalidatieafdeling en in het ziekenhuis

Ik heb twee dagen in het ziekenhuis gelegen en ik ben inmiddels 12 dagen op de revalidatieafdeling van een verpleeghuis. Je zou denken dat mensen in een ziekenhuis of op een revalidatieafdeling goed gevoed moeten worden om hen zo gezond mogelijk te maken. Mijn ervaringen met vegetarische maaltijden in de afgelopen 2 weken in een omgeving met mensen die over het algemeen ouder zijn dan 70 jaar,  en soms wel 80+, zijn anders.

Eiwit

De aangeboden hoeveelheid eiwit is over het algemeen veel te laag. Ouderen en herstellenden hebben veel eiwit nodig. Dan heb je niets aan hagelslag en jam op brood. In 30+ kaas zit de meeste eiwit + in eieren en bijvoorbeeld kwark. In het verpleeghuis krijg je 2x per week een ei, kwark en 30+ kaas is niet verkrijgbaar. Ook in het ziekenhuis geen eieren en al evenmin 30+ kaas. Die staan in de schijf van vijf, maar helaas, niet te krijgen. De vleesvervanger is van matig kwaliteit, die bevat vooral wortel en doperwtjes en zo op het oog erg weinig eiwitten. Gisteren kreeg ik voor het eerst helemaal geen vleesvervanger bij het eten. Het was alleen aardappelpuree afkomstig van aardappelpureepoeder en een mix van broccoli en bloemkool. Bij uitzondering was er deze keer ruim voldoende groente.
Het is heel normaal dat de karnemelk 's avonds op is. Dan wil ik een glas karnemelk halen, maar dan staat er niets meer in de koelkast.

Suikers

Wat een suikers! Beleg, toetjes, mierzoete sapjes, schaaltjes met appelmoes bij de warme maaltijd, cake en koek bij de koffie. Het gaat maar door, terwijl bijna iedereen die ik tegenkom net als ik diabetes heeft.

Groente

Het gebrek aan groente is opvallend, zowel bij ziekenhuis als revalidatie. Niet een totaal gebrek, maar bijna altijd veel te weinig! Als ik vraag om een dubbele portie, dan kan dat de eerste dagen niet, want het is er gewoon niet. Na een gesprek met de diëtiste komt dat goed en kan ik op verzoek extra porties groente krijgen.
Ook wordt onder groente soms iets anders verstaan dan dat ik er onder versta. In het verpleeghuis gelden ook witte en bruine bonen als groente. Ik heb één keer witte bonen in tomatensaus gehad met daarbij witte rijst. Meestal zitten in witte bonen in tomatensaus 5 à 5,5% tomatenpuree. Een andere keer kreeg ik bruine bonen met een paar stukjes paprika, welgeteld 3 maïskorrels en vega gehakt en al weer witte rijst. Na vragen om extra groente kreeg ik bij de witte bonen een schep gekookte andijvie en bij de bruine bonen een klein schaaltje rauwkost.
Ook kon ik een keer kiezen uit hete bliksem en rode kool met aardappels. Hete bliksem is 2 delen aardappel, 1 deel zure appel en 1 deel ui. Voordat je daaruit tenminste ruim 200 gram groente uit haalt, heb je bijna een kilo van die prak op je bord, en die krijg je dus lange niet. Ik koos dus voor rode kool. Daarbij bleek de portie te bestaan uit ca 3 eetlepels rode kool. Gelukkig bleek het mogelijk die hoeveelheid te verdubbelen. 

Brood


Ik vind het heel normaal om volkoren brood te eten, ik doe thuis niet anders, maar die is regelmatig op! En dan niet alleen 's ochtends, maar ook bij de lunch. Ik weet dat er in volkoren brood meer vezels zitten en meer eiwit, namelijk 11 gram eiwit en 6,5 vezels per 100 gram, maar nood breekt wet en dan kies ik toch maar voor bruin brood (9,5 gram eiwit en 4,5 gram vezels per 100 gram).
 

Onder de maat


Het lijkt met elkaar in tegenspraak, maar ik heb niet het idee dat er bij de maaltijdvoorziening mensen werken met verstand van voeding en diëten. Anders krijg je als diabetespatiënt toch niet dagelijks mierzoete vla, op een enkele uitzondering na standaard te weinig groenten en regelmatig flinke hoeveelheden witte rijst en witte macaroni? Zowel de vla als de rijst als de macaroni eet ik niet op. Ik laat de vla na de eerste keren gewoon weer meenemen. Als ik er niet van gegeten heb, dan kan een ander die krijgen.
Misschien vind jij dat ik zeur en dat ik een gegeven paard niet in de mond moet kijken, maar je hebt het op de revalidatie over kwetsbare ouderen die moeten herstellen  en dan vind ik de voeding echt onder de maat.

86 opmerkingen:

  1. Helemaal met je eens.De kwaliteit van eten is ver en ver onder de maat. Zo'n achtergebleven terrein. Hopelijk gaat ooit een grote vorm van discussie en verandering komen! Zelf doe ik al jaren mijn best hiervoor. Helaas zonder resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals in veel gevallen heeft ieder nadeel ook z'n voordeel. Vijf jaar geleden lag ik een maand lang in een ziekenhuis te herstellen van een beroerte. Ik ben er 5 kilo afgevallen!

      Verwijderen
    2. 5 kilo in een maand gewichtsverlies is niet gezond! Je verzwakt er door, zeker als je weinig beweegt en veel in bed ligt! Ik was in de periode voor de operatie doordat ik misselijk was van pijnmedicatie al te snel een aantal kilo's kwijtgeraakt, ik moet in deze periode van revalidatie nodig niet meer of sneller gaan afvallen.

      Verwijderen
  2. Zo herkenbaar. Toen dochter was opgenomen om aan te sterken was ze 1,5. Wat kreeg ze: witte boterham met fruithagelslag. Bevat 1% appelsapconcentraat en verder suiker. Ook de rest was dramatisch.

    Ik heb nu bij haar revalidatiearts gevraagd om voedingsadviezen, dus ik hoop op betere info.

    Je vraagt je terecht af wie dat soort maaltijden bedenkt en wat de criteria zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lage kosten misschien? Of de keuze voor gemaksvoeding, wat de meerderheid van de mensen wel lust, zodat er in ieder geval gegeten wordt? Denk dat er nog veel mensen zijn waarbij je niet met een volkoren boterham hoeft aan te komen. En bijvoorbeeld yoghurt wordt denk meer gegeten dan kwark?

      Nog even voor Aaf: je zegt niets over fruit, betekent dat dat je dat helemaal niet krijgt??

      Verwijderen
    2. Fruit is altijd wel aanwezig. Het aanbod bestaat uit appels, bananen, peren, mineola's en mandarijnen. Het is niet iedereen duidelijk dat je daarvan naar behoefte mag pakken. Toen ik afgelopen week een tweede mineola pakte, vroeg mijn 85 jarige overbuurvrouw op de gang: "mag je meer pakken?"

      Verwijderen
  3. Die zorg is geen gegeven paard, daar heb je aan meebetaald in je werkzame jaren. Volgens mij is het een simpele geldkwestie voor ziekenhuizen en verpleeghuizen, ongezond eten veelal vol suikers is gewoon goedkoper en vult ook. Dus is dat wat ze het meeste aanbieden. Naar het grote plaatje wordt niet gekeken, want niet hun core business. Een verworvenheid van het aan de markt uitbesteden van de zorg. Zonder cynisch te willen worden ben ik van mening dat de verzekeringsmaatschappijen feitelijk de zeggenschap over de gezondheidszorg hebben over genomen en daar heeft iedereen last van. Ik heb me zo vaak hardop verbaasd over wat mensen die moeten herstellen, maar ook ouderen te eten krijgen. Die keuzes hebben niets met het gezondheidsbelang van de cliënten/ patiënten te maken en alles met de kosten helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is dan wel een verkeerde beslissing. Mensen die gezond eten, herstellen sneller dan mensen die minder of on gezond eten in ziekenhuizen en verpleeg tehuizen. Een Engelse uitdrukking zegt: penny wise, pound foulisch. Uiteindelijk kost dit de gezondheidszorg meer. Want het duurt dan langer voor mensen herstellen.

      Verwijderen
    2. Niet alleen geld zal mee spelen. Las in voorlichtingsfoldertjes van een ziekenhuis dat het idee dat voeding kan bijdragen aan genezing dikke onzin is. Want niet bewezen enzovoort. Iedereen moest maar eten waar hij zin in had. En vooral veel calorieën. Natuurlijk dat is een kant. De andere is er ook.

      Verwijderen
  4. Krijg jij nog "bijvoer"van je bezoek? Een vriend van me krijgt fruit,kwark en karnemelk van zijn vrouw. Er is toch wel eens een onderzoek geweest naar ondervoeding in ziekenhuis en verpleeghuis met bedroevende uitslag?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit soort maaltijden worden bedacht door gewone Nederlanders. Die geen voedingsleer of koken hebben gehad op de basisschool of middelbare school. Die wel horen dat ze groenten en fruit moeten eten.. via het Voedingscentrum maar niet uitgelegd krijgen waarom en wat die groenten en fruit en eiwitten dan doen in het lichaam. Die kijken naar kookprogramma's waarin koks groenten opzetten met een liter koud water en het kooknat wegspoelen(inclusief de vitaminen en mineralen) door het gootsteenputje. Onze bevolking wordt gevuld niet gevoed. Het gebrek aan kennis is in alle lagen. En helaas ook met Covid in de praatprogramma's niets hierover.
    Een dietist leert wel hoeveel voedingsstoffen in bijv. andijvie zit. Maar hoe je moet zorgen dat je die ook op het bord krijgt.. ze leren niet te koken..
    Mijn zus is elke maandag in het ziekenhuis voor een chemobehandeling. Na 2 x heeft ze besloten haar eigen lunch en tussendoortjes mee te nemen. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee je bent geen zeur. Eten in een ziekenhuis en revalidatie moet voldoen aan eisen voor de herstellende mens.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Aaf vraag je dochters of ze gekookte eieren, bakje kwark, blokjes kaas, noten en schaaltjes rauwkost en vers fruit meenemen. Als je niet voor jezelf zorgt, daar ga je het niet krijgen. Systeem is niet ingesteld op gezond herstellen.
    Gisteren in het journaal wel een bemoedigend item. Kinderen op 4 basisscholen in Limburg hebben 4 jaar lang op school gezonde lunch gekregen en een uur buiten bewegen. Cijfers zijn zo positief over lichaamsgewicht en energie van de kinderen, dat project nu door 20 andere basisscholen opgepakt gaat worden. Daarmee is bewezen dat als je 1 maaltijd al gezonder maakt en meer beweegt dat het aantoonbaar effect heeft op de gezondheid en gewicht van kinderen. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maak je geen zorgen, we nemen eten voor mama mee. Dat hebben we meteen na aankomst al geregeld. Maar het zou natuurlijk niet nodig moeten zijn.

      Oudste dochter

      Verwijderen
    2. Inderdaad, ik krijg door extra voeding die door mijn kinderen gebracht is, voldoende eiwitten etc binnen.

      Verwijderen
    3. Oh lekker van die linksdraaiende tofubrokken in kikkererwtensaus. Of gestoomde brandnetels met boekweitgrutten..

      Verwijderen
    4. Wat een raar vooroordeel . Wat voor zin heeft het om “ anders etenden “ belachelijk te maken.

      Verwijderen
  8. Ik denk dat het heel waardevol en informatief is dat je dit van dichtbij kunt aanschouwen en meemaken. Het klinkt alsof er veel voor verbetering vatbaar is zeg! Zeker voor kwetsbare ouderen. Hopelijk kun je dit aangeven, en kunnen ze het gebruiken voor verbetering?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er gisteren en vorige week uitgebreid met de diëtiste over gesproken.

      Verwijderen
    2. Bizar, zeg! Goed dat je dit benoemd en zelf wel gezond probeert te eten onder die omstandigheden. Hopelijk neemt je bezoek wat gezonde en lekkere snacks mee. Ik vraag me af wat de diëtiste ervan vond, want je geeft aan haar gesproken te hebben? lijkt me voor een diëtiste ook heel naar werken zo....

      Verwijderen
  9. Goed artikel, en heel goed dat het aangekaart wordt. Hoe zit het met fruit? Kan je dat zelf pakken? sterkte in je herstel en Oost west, thuis best! Eline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is wel voldoende fruit, maar ik heb de indruk dat de meeste medepatiënten daar helemaal niet van nemen.

      Verwijderen
  10. Het kan ook anders. In het ziekenhuis in Ede kun je zelf je eten kiezen en krijg je een aparte eiwitrijke kaart. Die krijg je als je meer eiwitten nodif hebt. Hele goede adviezen van dietisten. Het is een voedingsziekenhuis met a la carte kaarten. Naast alle losse keus zijn er ook menu's te krijgen. Super goed geregeld!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Toen ik in het ziekenhuis lag, kreeg ik eten dat zo zout was niet te kort.toen ik er wat van zei kreeg ik zoutloos, veel beter. Ook weinig groentes en absoluut geen fruit. Geen rauwkost bij de lunch of andere opties, brood met vleeswaren kaas of zoet. Plak ontbijtkoek of roggebrood er bij. Ik vind het eten ook erg onder de maat. Ook waar mijn moedertje op de dagbesteding zit is dat zo. Als zij pasta hebben zit er alleen maar ham en kaas door en een slietje ui. Geen enkele groente.
    Heel vreemd vind ik dit soort dingen. Goede voeding is het belangrijkste wat er is!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ooit, in de jaren 80..., werkte ik in zo'n keuken. Alles werd zelfgemaakt en voor alle dieten en eetstijlen waren opties. Er was veel kennis van eten. Er is veel bezuinigd in deze delen van de zorg. Het eten wordt op 1 plek voor meerdere instellingen gemaakt, kant- en klaar is geen vies woord meer en de instellingskok een beroep wat minder voorkomt. Ik vrees dat ook hier de financien leidend zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat denk ik eerlijk gezegd ook, het financiële plaatje is leidend en niet optimale voeding voor mensen.

      Verwijderen
    2. Sterker nog, in veel (kleinschalige) verpleeghuizen is helemaal geen keuken. De maaltijd moet worden bereid door de verzorgenden en het idee is dat de patiënten daarbij mee kunnen helpen. In de praktijk heb ik dat nog nooit gezien, is het alleen een kostenbesparing en een vervelende extra taak voor de verzorging (die heel goed zijn in verzorgen... Niet perse in koken). Voor de diëtiste moet het naar zijn inderdaad, maar die zijn vaak ook alleen op afroep bij losse patiënten betrokken en niet bij de maaltijdvoorziening, dat zou te duur zijn.

      Verwijderen
  13. Mijn moeder lag in de zomer in een zorghotel. Prima verzorgd, kiezen vanaf de menukaart. De maaltijden kwamen uit de keuken van het hotel ernaast. Ze kon zelfs wijn nemen.

    Eigen bijdrage was 3,50 euro per dag.

    Mocht je ooit weer zorg nodig hebben na een operatie, is dit misschien een idee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Krijg je daar ook revalidatiefysiotherapie en gerichte zorg voor als je een nieuwe heup hebt, of lig je daar alleen om aan te sterken?

      Verwijderen
    2. Mijn vader is hersteld van een operatie (nieuwe knie) in een zorghotel. Met veel fysio en zorg. Voor hem was er een dergelijke kleine eigen bijdrage zoals hierboven genoemd, omdat hij een indicatie ervoor had gekregen (ivm andere medische problemen en de trappen in huis). Mijn schoonmoeder kreeg die indicatie een jaar later niet (in een soortgelijke situatie) en moest naar een revalidatiecentrum. Daar bleef ze maar een week, vanwege de slechte voeding en weinig therapie etc.

      Verwijderen
    3. Daar kreeg ze ook revalidatiefysiotherapie en alle zorg die je nodig hebt om volledig te kunnen revalideren.

      Verwijderen
  14. Ja bizar he. Heb ooit in een verpleeghuis gewerkt. Daar was de hoeveelheid fruit 1 stuk per persoon per dag. En liefst niet al te actief aanbieden want fruit is duur...
    En inderdaad een hoop van wat jij ook noemt..

    Ander vreemd voorbeel, op een verpleegafdeling van een ziekenhuis. Als mensen ondervoed waren net een ze extra snacks. ondervoed was niet per se te mager maar ook voor mensen die te weinig gezonde stoffen binnenkregen. De extra snacks waren, naast op zich ei en yoghurt ook: kroket, plak cake.. lekker vitaminerijk inderdaad. Dit beleid was bedacht/overlegd/goedgekeurd door de ziekenhuis diëtiste. Ik snap het jaren later nog steeds niet..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, en toch is die keuze soms belangrijk. Ik herinner me een keer een programma op tv te hebben gezien over voeding in ziekenhuizen. Daar waren bijvoorbeeld ook mensen die heel misselijk waren van bijwerkingen. Zij mochten kiezen wat ze wilde eten, als ze maar iets aten. Al was het friet met appelmoes. De gemiddelde ‘ligduur’ ging er van naar beneden. Dat is dan uiteindelijk ook een kostenafweging, maar zowel goed voor ziekenhuis als patiënt.

      Verwijderen
  15. Ik vond je blog van 18 September ook al te optimistisch,maar ik dacht het zal daar wel anders zijn dan.
    Nee dus , dit is geen vreemd verhaal maar de werkelijkheid in verpleeghuizen.
    Zie ook dat veel mensen reageren die denken dat het om ziekenhuis eten gaat,terwijl hiet het verpleeghuis betreft.
    Volgende keer maar thuis revalideren met goede voeding,hulp aan huis en fysiotherapie aan huis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een slecht advies: in de thuissituatie krijg je veel mindere vergoeding voor ergo- en fysiotherapie en ben je afhankelijk van thuiszorg, doe vaak niet lekker loopt.
      Beter is om je voeding te laten aanvullen door je bezoek gezonde maaltijden en snacks (fruit ed) te laten meenemen en die zelf te bewaren in de patienten koelkast en op te warmen in de patientenmagnetron.
      Het eten in instellingen is erg afgestemd op de gewone smaak van mensen, die heel erg gangbaar is in nl. En daar is ook niets mis mee, als je maar voldoende varieerd en niet hoeft te herstellen of een bepaalde aandoening hebt. In instellingen wordt dit ondervangen door allerlei poeders, shakes en supplementen te verstrekken. Dit zal wel; goedkoper zijn dan echt goede voeding bereiden en geven.
      Toch zou ik kiezen voor een zo kort mogelijk (ook wegens corona)verblijf in een instelling met zelf aangevulde voeding omdat de therapie en verzorging veel beter is dan thuis.

      Verwijderen
  16. Vriendin is om te herstellen na corona overgeplaatst naar een zorghotel (Rotterdam) zij vindt het een 5 sterrenhotel. Zowel verzorging, revalidatie en de maaltijden. AJA

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ook een heel vreemde ervaring:
    Toen ik dit voorjaar voor de bevalling van mijn jongste in het ziekenhuis was en gezond wilde eten was, moest ik de koek en snoep bijna van me af slaan. Met lunchtijd en 's avonds kwamen ze langs met een karretje met brood en fruit en allerlei soorten chips en koek.
    Op mijn 'ik wil graag twee volkoren boterhammen met pindakaas en een banaan'. Of 'een appel en een cracker met pindakaas' kwam 'Wil je echt geen chips? Of een gevulde koek misschien?' en als ik dan zei dat ik dat niet wilde, probeerden ze het nog een keer.
    En dat in het ziekenhuis! Het was dat ik nogal veel last had van maagzuur en zulke snacks ook echt niet verdroeg, anders was ik misschien nog overstag gegaan ook. Ze stopten de hele kamer vol hoogzwangere vrouwen vol met koek en snoep daar. En dat bijna onder dwang. In een ziekenhuis nota bene!

    Oudste dochter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja, zo komen ze hier regelmatig langs met dikke plakken cake, chocola of koekjes. Dat was ik nog vergeten in mijn bericht.

      Verwijderen
    2. Ik lag er na een spoedkeizersnede die ik nodig had nadat een domme trut me even stiekem wilde strippen bij een echo controle en daarbij mijn vliezen brak..en me mrsa gaf.
      Ik ben nog woest daarover..

      Ik kon kiezen uit eten met saus, eten met saus en eten met saus. Meerdere dagen werd geen ontbijt of lunch gebracht.. dat je om half 10 belt of je nog te eten krijgt.
      Ik heb daar de meeste maaltijden 2 witte boterhammen met kaas gehad. Een stuk fruit als het er was en een bak vla, want ik verging van de honger.. borstvoeding, operatie en dan overleven een een voedingsloosdieet tot je naar huis mag.
      Mijn man heeft de Mac nogal eens bezocht om melk, salade en snacktomaten te scoren.. goddank had ik een zak noten een lading rauwkost en een bak volkoren boterhammen met vlees en pindakaas bij me toen ik werd doorgestuurd voor de zekerheid. Anders had ik pas 2 dagen na de operatie iets te eten gehad.

      3 keer per dag kwam er een kar langs, bomvol suiker, zout en smaakversterkers. Koffie, met poedermelk, suiker en zoetstof. Theemet suiker en zoetstof, ranja met zoetstof. Thee zonder iets erin was er niet. Wij hebben maar bekers uit de wachtkamer gepakt en vulden die met water in wasbak bij de wc.

      Partnereten was, nasi of bami, elke dag die 2 en daar zaten een paar fliebers groente en ei in.

      Verwijderen
    3. Haha, dit maakt me wel benieuwd naar wat ik straks mee ga maken als ik ivm zwangerschapsdiabetes in het zkh moet bevallen en toch echt wel aan een streng dieet (en flink wat insuline) gebonden ben!

      Verwijderen
    4. In juni 1986 werd ik met zwangerschapsdiabetes opgenomen in het ziekenhuis waar ik onlangs geopereerd ben en moest ik insuline leren spuiten. De benodigde hoeveelheid insuline liep snel op. Ik had een heel streng dieet en dat werd streng gehandhaafd. Toen was het in ieder geval goed geregeld!

      Verwijderen
  18. Kun je ook aangeven dat je vegetarisch of vegan eet? Ik vrees nu al dat als ik ooit wordt opgenomen dat ik flink stennis zal moeten schoppen om vegan eten te krijgen. Misty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je dan maar niet te ziek bent voor die stennis...

      Verwijderen
    2. Ik denk dat vegan heel moeilijk wordt. Ook vegetarisch is al lastig! In het ziekenhuis had ik aangegeven vegetarisch te willen eten, maar ik kreeg een ouderwetse gehaktbal met rundvlees.
      In het verpleeghuis is er vaak geen jus, want die hebben ze niet in de vegetarische variant, dus dan krijg je droge aardappels. Soms, zoals gisteren kreeg ik dus alleen groente en aardappelpuree als warme maaltijd. Bijna vegan, behalve dan dat er in de puree waarschijnlijk wel wat zuivel zat, waarschijnlijk melkpoeder.

      Verwijderen
    3. https://www.facebook.com/Vegetariersbond/posts/ben-jij-het-met-ons-eens-teken-dan-onze-petitie-voor-recht-op-vegetarisch-eten-i/10154341561739242/

      Verwijderen
  19. Ik word er eerlijk gezegd een beetje verdrietig van. Hoe kunnen we de verzekeringsmaatschappij leren dat mensen die gezond eten hen minder kosten? Succes met revalideren. gr. Marry

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Slechte zaak. Goede voeding is zo belangrijk. Gelukkig helpen je dochters je uit de brand hier. Bij ons in het ziekenhuis waar ik werk is het voedingsbeleid voortdurend in beweging.
    In deze tijd is het zo belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Tuurlijk zeur je niet. Het is heel erg. De tafeltje-dek-je die mijn moeder krijgt komt uit net zo, n gaarkeuken. Vlees met heel veel heel zoute en zoete saus zit in het grootste vakje. Suf gekookte kledderig groente in het kleinste. En daar betaalt ze nog 7.50 voor ook. Ik vrees het ergste mocht ik ooit in een verpleeghuis komen. En gluten en e 621 vrij en vegan moeten// willen eten. Hoe is het met kosher// halal eten daar ? Brood met varkensvet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt alsof je beter 1x/week de AH langs kan laten komen met 7 'luxe' magnetron-maaltijden.

      Verwijderen
    2. Wellicht een idee om
      Uitgekookt eens te proberen? Hoor er hele goede verhalen over en de eigenaar was vroeger groentenboer die vond dat er meer gezonde voeding op tafel moest komen

      Verwijderen
  22. Je hebt helemaal gelijk! Volgens mij letten ze ook totaal niet op de hoeveelheid zout. Maar ik denk ook dat het ook komt door de vraag van de mensen zelf.
    Valt mij toch ook weer op dat over gezond eten heel verschillend wordt gedacht.
    Op die 4 basisscholen in Limburg waar kinderen een "gezonde" lunch aangeboden krijgen zag ik gisteravond dat het (licht bruine) brood belegd werd met goedkope ham en kipfilet! Het is maar net wat je gezond vindt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Anoniem: Dat vind ik extreem, voor de meeste mensen geldt echt niet hoor! Alleen mensen met Coeliakie kunnen er slecht tegen. Bij mij is het wel zo dat de bloedsuikers daarvan wat hoger worden, maar verder is volkorenbrood een bron van eiwitten en vezels.

      Verwijderen
    2. Het was een grapje ,sorry.

      Verwijderen
  23. Ik snap dat je daar niet blij van wordt, van dit soort saaie happen! Best gek dat dit zo gaat.
    Hopelijk word je af en toe verwend door de visite? Hardgekookte eieren blijven best lang goed, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Goed dat jij dit aan de kaak stelt!
    Ik las toevallig vanmorgen een artikel dat veel mensen in verpleeghuizen ondervoed zijn en veel te weinig nutriënten en essentiële vetzuren binnen krijgen. Men vermoedt dat dat een van de redenen is dat er zoveel Corona slachtoffers in verpleeghuizen zijn gevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De mensen die in een verpleeghuis zitten zijn vaak op hoge leeftijd en veelal dementerend, die mensen hebben moeite om voldoende te eten, weigeren ook vaak om te eten, je kunt die mensen niet dwingen om te eten.

      Verwijderen
    2. Je kunt naar een verpleeghuis als je dement bent of gigantische lichamelijke klachten hebt. Mijn moeder had zeven indicaties en mocht bij de gratie gods naar een verpleeghuis. Ze heeft nog vijf maanden geleefd daar, zeer liefdevol verzorgd maar ze had er in wezen een paar jaar eerder heen gemoeten. Nu kwam ze binnen met een enorme achterstand, verzwakt en ondervoed.
      Mijn oren klapperen van de maaltijden (sic) die ik hier zie langskomen!

      Verwijderen
    3. Nee dwingen kan niet. Maar wel het zo leuk, gezellig en aantrekkelijk maken dat ze er wel zin in krijgen. Zo las ik eens dat een verzorger deed alsof hij een galante ober was die mevrouw naar haar plaats begeleide. Toen had ze wel zin.

      Verwijderen
  25. Volkomen met je eens! Ik kreeg ooit bij nasi, waar een prei overheen gevlogen was, als groente een eierdopje atjar......

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Het verbaast mij niets. Al jarenlang wordt/werd er op voeding en maaltijden bezuinigd. Door de eigen keukens te vervangen door een grootkeuken van buitenaf.
    Was blij toen mijn vader in een verpleeghuis zat waar er zelf op de afdeling gekookt werd. Kleinschalig, maar alleen al de geur van eten was opwekkend voor de eetlust. Heel belangrijk ook. Dat is toch compleet anders dan dat je een maaltijd krijgt uit de magnetron of regeneer-oven. Compleet doorberekend tot op de hoeveelheid kruiden aan toe. Niet op voedingswaarde, maar op kosten. En aan de koks in de grootkeukens wordt dan van het management doorgegeven dat ze toch echt minder verse kruiden mogen gebruiken. Tot hun grote verdriet.

    Blij dat je dochters je hebben geholpen met al die voeding van thuis. Maar denk eens over mensen die dat allemaal niet kunnen of weten.

    Goed stuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Klinkt niet best nee!Ik lig regelmatig in het Martini ziekenhuis en daar genoeg en diversiteit behalve inderdaad maar 2x per week ei maar dat is in veel meer ziekenhuizen zo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben in het Martini ziekenhuis aan mijn heup geopereerd, daar kun je in ieder geval kiezen wat je wilt eten. Ik moet hier op de revalidatie maar afwachten wat ik vanavond weer mag eten. Ik zou bijna zeggen afwachten wat er nu weer op mijn bord gekwakt wordt ;-) Het is een verrassing en tot nu toe zelden een (redelijk) aangename!

      Verwijderen
    2. Nou, ik hoor het al, het is tijd om naar huis te gaan. Mensen die zich zo druk maken om het eten zijn aan de beterende hand, online boodschappen bestellen fysio aan huis, schoonmaakster, lekker thuis, poes ook blij.

      Verwijderen
    3. Nee - dit MEEN je niet! Alsof je je juist als revalidant niet druk zou mogen maken over de randvoorwaarden om goed te kunnen revalideren!

      Verwijderen
    4. Ik lag / zat ooit, dertig jaar geleden een tijd in een instelling, waar ook zo "gekookt" werd: het eten werd op grote karren, voorgekookt, aangeleverd, en vervolgens nóg een keer goed verhit in de oven. Doorgekookt! En als vegetarische variant vaak - een punt appeltaart, of een hele appel met rozijnen en kaneel erin. ZO eiwitrijk! Niet te eten, alles! En dat terwijl we onze energie zo hard nodig hadden om te herstellen (en omdat we zielig waren, vonden we ook dat we best lekker mochten eten...). Jammer om te horen dat het nog steeds niet beter is!

      Verwijderen
    5. @anoniem: ik maakte me vanaf het begin druk om eten, al op de dag dat ik geopereerd werd en ik een gehaktbal kreeg in plaats van de vegetarische voeding waar ik om gevraagd had! Ik vind het voor het herstel belangrijk om volwaardige voeding te eten.

      Verwijderen
  28. Klinkt niet voedzaam en gezond maar vrees dat heel veel ouderen dit normale voeding vinden.Vooral ouderen vinden vegan, vegetarisch etc. vreemd, ze begrijpen niet dat dit een gezonde en bewuste leefwijze is wat goed doet voor je lichaam.Dit zou misschien een reden kunnen zijn om geen rekening te houden met echt gezond voedsel, ook zo voordelig mogelijk lijkt het.Ik durf het bijna niet te zeggen maar vind het schandalig dat er totaal geen rekening wordt gehouden met diabetes,dan is het noodzaak om heel gezond te eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik werk zelf als verpleegkundige in een verpleeghuis en ik herken me volledig in jouw beeld. Echter moet ik er wel bij vermelden dat de mensen die bij ons opgenomen zijn dit als normale voeding herkennen. Wij koken 1x per week met vrijwilligers en willen dit zo gezond mogelijk houden, oa door extra groenten te koken. Maar de meeste patiënten willen dit niet. Het liefst willen ze aardappelpuree en vlees. En 1 schep groente. Dus uiteindelijk zijn onze maaltijd daar ook op aangepast.... evenals het beleg en toetje met slagroom. En dan krijg je dit soort situaties... niet dat ik het goed wil praten :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het verpleeghuis waar ik regelmatig kom kwamen nieuwe koks die gezonder kookten dan er eerst werd gekookt. Minder zout, meer groente etc. De groente werd amper gegeten en kon zo de kliko in. Voorkeur van de bewoners was toch doorgekookte wortel, stoofpeertjes, rode kool met appeltjes, vlees en veel jus.

      Verwijderen
    2. over doorgekookt gesproken: mijn hoogbejaarde schoonmoeder heeft geen eigen gebit meer en kan ook geen onderkunstgebit meer aangemeten krijgen. Zij kan geen knapperige groente en fruit meer eten, evenmin noten. Bizar om je dat voor te stellen maar het kan gebeuren dat je dus echt een oud besje wordt die geen appeltje meer kan wegwerken en pap eet, niks wat taai is of hard. Het heeft haar eetpatroon enorm veranderd, ze eet nu veel meer soepen en stamppotten (zonder vlees).

      Verwijderen
    3. Maar dan nog, er wordt geen rekening gehouden met een dieet, wat toch wel heel vreemd is want dat kan je gezondheid behoorlijk ondermijnen.

      Verwijderen
  30. Eigenlijk is het heel bizar om dit te zien. Immers onderzoeken geven aan dat goede voeding leidt tot minder verpleegdagen. Aangezien ze betaald krijgen voor de verrichting zou ik zeggen, zorg voor goede voeding afgestemd op de problematiek van de persoon. Dit is een verkeerde bezuiniging. Het bespaard de kosten door goede voeding i.p.v. dat het meer gaat kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik woon op Kreta en daar is het normaal dat de familie/vrienden eten brengt naar het ziekenhuis want dat is er niet of onvoldoende. Een buurman is net geopereerd. Er was wel een bed maar geen kussen. Etcetera. Natuurlijk moet je goede voeding hebben als je herstellende bent. Als je vindt dat je niet krijgt wat je wil, laat een ander het dan brengen of koop het zelf, bv die karnemelk. Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hee grappig ook ik woon op Kreta. Op de gezondheidszorg hier is de laatste jaren zo vreselijk bezuinigd, dat er inderdaad soms geen kussens op de bedden liggen. Of enorm versleten lakens. Een verpleegster vertelde me dat ze de 'afgeschreven' lakens van hotels kregen. Het eten is abominabel. Daar is ook geen geld voor. Dus ja je bent dan afhankelijk van je familie.
      Ik heb hier twee keer in het ziekenhuis gelegen, er is echt aan alles gebrek. Je begrijpt dat ik de Nederlandse ziekenhuizen wat betreft aankleding , verpleging en het aantal verzorgend personeel prima vind.
      Daarom verbaasd het me dat het eten zo slecht is. Maar inderdaad, laat bezoek voor je meebrengen wat je in je voeding mist.

      Verwijderen
  32. De 2 keer dat ik een nieuwe kniep kreeg wat het ook zo slecht. Van te voren erover gebeld dat ik koolhydraatarm wilde eten. Ja alles was mogelijk hoor, nou in de praktijk dus niet.
    Rijst met chicken tonight (brrr wat een glibberige sausen hutspot (lust ik echt niet), maar inderdaad mijn kamergenoten vonden het heerlijk. De derde dag spinazie en gebakken ei. Wat krijg je op je bord een lerenlapje en de spinazie was zo eng dat hij van mijn bord glibberde en geen spoor groen achterliet.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik ben zo blij te lezen dat er eindelijk eens iets gezegd wordt over het eten (en het gebrek aan kennis hierover) in een verpleeghuis. In een verzorgingshuis is het precies zo. Alleen daar komt het niet naar buiten omdat de mensen daar niet geloofd worden (dement). Ze worden doodgegooid met patat/pizza/lasagne/speklapjes/rookworst/leverworst/chips/snoep/koek/gebak/limonade/sapjes (Mag mijn moeder thee? Nee, ik geef je moeder dubbeldrank dat is gezond! Oh ja?)/wijn/advocaat. Oh, en had ik al verteld dat de fruitsalade uit blik komt? Als ze geluk hebben zitten er nog een paar stukjes appel door. Die detoneert met de rest en dat wordt dan weer niet opgegeten. Koken ze een keer bloemkool, laten ze het aanbranden. Maar hé, ze koken wel zoutloos! Ja, bij pakjes en zakjes en rookworsten hoef je geen zout meer toe te voegen en dan smaken de aardappels extra flauw. En het verschil tussen de verschillende stamppotten is bijna niet te zien.
    Ik heb hier nooit iets van durven zeggen omdat er belangrijkere wantoestanden zijn die maar niet worden opgelost. Maar ik maak me ernstige zorgen over de gezondheid van mijn moeder. Het is nu zelfs zo erg dat mijn moeder koffie met suiker erin drinkt. Heeft ze nog nooit gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Niet zeuren Aaf, het is gratis en voor niks. Je kunt immers ook zelf een traiteur bellen! Je bespaart genoeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onzin! Ik vind dat het goed geregeld moet zijn!
      De afgelopen jaren is de nadruk heel erg komen te liggen op leefstijl en ook goede voeding. Misschien eet niet iedere oudere 200 gram groente per dag op, maar geef ze in ieder geval de kans door bijvoorbeeld ook tijdens de lunch komkommer, tomaat en andere rauwkost aan te bieden en bij de warme maaltijd voldoende groente te geven. Standaard een salade bij de warme maaltijd en vers fruit als nagerecht op de kar.

      Verwijderen
    2. Ik ben het eens met deze anoniem. Er is geen geld ( meer ) om het te regelen zoals velen het hier willen. Een greep uit de reacties die ik hier lees:
      Ik heb gebeld dat ik koolhydraat arm wilde eten!
      Het moet goed geregeld zijn!
      Wat een verbeelding. Iedereen wil hier ook wat anders en dat zou dan even uit de gemeenschappelijke pot betaald moeten worden? Neem je eigen eten mee en zeur niet zo! Wees tevreden met wat je krijgt of koop het zelf. In vele landen krijg je helemaal geen eten in een ziekenhuis. En voor verpleeghuizen: Even plat gezegd Aaf: jij had intensieve zorg nodig en mag nu naar huis. Die paar weken met voeding die niet aan jouw maatstaven voldoet overleef je echt wel. Je bent veel sterker dan je denkt! En de rest die daar zit te dementeren gaat binnenkort dood. Die mensen hebben echt GEEN BOODSCHAP MEER aan gezonde voeding. Laat voor die hele enkele uitzondering de jankende kinderen dan wat meebrengen naar moeders in het verpleeghuis. Die mensen hebben niks meer aan bruine rijst met een gerstebal of iets anders waar je flink op moet kauwen. Je gaat ook in je kist naar buiten daar zijn die huizen voor.

      Verwijderen
    3. @Anoniem van 30/09/'20
      Ik ben het niet met je eens. Op de afdeling waar ik was, gaan mensen niet in een kist naar buiten, maar hebben een levensverwachting van nog vele jaren! Ze zijn naar (mijn)schatting gemiddeld ongeveer 70 jaar oud. De voeding voldoet niet alleen niet aan mijn maatstaven, maar ook niet aan de maatstaven voor gezonde voeding zoals die door de Gezondheidsraad ontwikkeld zijn. Ik heb niet gebeld dat ik koolhydraatarm wilde eten, maar bij de overdracht vanuit het ziekenhuis is gemeld dat ik pesco-vegetarisch at. Dus wel vis, en voor de rest vegetarisch. Ik had geen bezwaar om wat meer koolhydraten te eten dan dat ik gewend was. Alleen gingen ze daar niet goed om met mijn hoge bloedsuikers die daar het gevolg van waren. Zoals je misschien weet, zijn erg hoge bloedsuikers voor niemand goed, ook niet voor ouderen zoals ik.

      Verwijderen
  35. Heb zelf in een verpleeghuis gewerkt, wel lang geleden maar moet zeggen dat het eten toentertijd heel goed was, gezond en heel smakelijk.Fruit werd er niet gegeten, dat werd vaak meegenomen door familieleden. Alleen in het weekend kregen de bewoners een extraatje wat ook moet kunnen 1x in de week.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Het is vaak een keuze tussen cliënten iets of niets laten eten. Hoe ouder mensen worden hoe minder makkelijk ze omgaan met veranderingen, verandering van eetgewoonten is heel moeilijk. Dan heb je als instelling de keuze gezond eten maar je cliënten eten niet en raken ondervoed en ontevreden en je hebt veel afval. Of ze eten wel.

    Dat gezonde eten komt over een jaar of 30 pas. Ook in je eigen omgeving zul je een van de weinigen zijn die zo bewust met eten bezig is op dit moment. Let maar op de karretjes bij de supermarkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Oei, dat is slecht geregeld. Ik denk dat ik het niet zou laten bij een gesprek met de diëtiste.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.