donderdag 4 februari 2021

Post van de belastingdienst

Blauwe enveloppe
Gisteren ontving ik "fanmail" van de Belastingdienst. Ik mag moet weer aangifte doe voor inkomstenbelasting, premie volksverzekeringen en bijdrage Zvw.
Er staat heel duidelijk MOET.
Was dat andere jaren ook al zo?

Aangifte dus!
Vroeger was het een enorm pakket met het formulier, de uitleg etc, tegenwoordig ontvang ik een A4-tje. Misschien zijn er nog wel mensen die een papieren formulier ontvangen. Ik krijg dat al jaren niet meer,  dat komt omdat ik ondertussen al weer jaren digitaal aangifte doe.
Die aangifte, enerzijds heb ik er een hekel aan en ik denk velen met mij.
Anderzijds ben ik wel nieuwsgierig of ik misschien wat terugkrijg of dat ik moet betalen. En hoe hoog is dan dat bedrag?

Nog te betalen
Vaak moet ik betalen en maar zelden krijg ik geld terug. En extra betalen, terwijl ik ook al gewoon inkomstenbelasting etc betaald heb, dat is niet leuk. Maar ja, het is niet anders. Doordat ook ik betaal, zorg ik er samen met heel veel andere voor dat de maatschappij kan blijven draaien. Dat is heel belangrijk!

Voor 1 mei
Vanaf 1 maart kan ik met mijn aangifte aan de slag.  Ik ben benieuwd. Uiterlijk op 30 april moet ik de aangifte afronden. Tenzij ik uitstel aanvraag. Uitstel heb ik nog nooit gevraagd, dat zal waarschijnlijk ook dit jaar niet het geval zijn!

Heb jij al een blauwe enveloppe ontvangen?

7 opmerkingen:

  1. Ik zie op mijn app van post.nl dat ik vandaag post krijg van de belastingdienst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, fanmail! Ik ben ook niet zo blij met fanmail van de Belastingdienst!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hoeven eigenlijk nooit bij te betalen omdat wij zo'n laag inkomen hebben. Voorheen kregen we ook jaarlijks zo'n € 1.200,- terug.

    Maar sinds vorig jaar hebben we besloten van steuerklasse te wisselen, zodat het maandelijks al verrekend word. Nu krijgen we maandelijks rond de € 100,- meer salaris. Ik verwacht dus met de aangifte niets meer terug te krijgen dit jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee, nog niet gekregen. Aangezien onze inkomsten afgelopen jaar een stuk lager waren dan vooraf gepland, zal er wel het een en ander wijzigen. Het hoort er nu eenmaal bij. Ik heb er niet perse een hekel aan. Als het goed is hebben we bijna alle informatie compleet om alles in te vullen, daarna gaat ons 'mannetje' ernaar kijken. Die weet er tot nu toe vele extra euro's uit te knijpen, dus hij is z'n geld waar gebleken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag, inderdaad "moet". Op de middelbare school (1960)leerde ik bij het vak "Staatsinrichting" dat de Nederlandse burger drie plichten had. Belastingplicht, stemplicht en dienstplicht. Intussen is stemplicht afgeschaft, dienstplicht stilgelegd, maar nog niet afgeschaft, en de belastingplicht gebleven. In de aankondigingen van de belastingdienst staat altijd "moeten". Francine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms denk dat mijn geheugen slechter wordt, maar het was toen ik op de middelbare school zat ook al slecht. Ik kan mij nauwelijks meer iets herinneren van het vak Staatsinrichting. Alleen dat het boek een groene kaft had.

      Verwijderen
  6. Nog geen bericht gehad van de blauwe enveloppen, zal binnenkort wel komen. Ik sta er hetzelfde in als jij: ik betaal graag belasting voor scholen, een goede gezondheidszorg, wegen (als het moet), OV.... Maar liever niet teveel...

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.