dinsdag 29 juni 2021

Soms word ik blij van een bezoek aan het ziekenhuis!

Gisteren had ik een consult in het ziekenhuis, in het UMCG, bij de oogarts. De titel is eigenlijk al de spoiler: alles was helemaal goed met mijn ogen.

Waar werd naar gekeken?
Naar 3 verschillende zaken, of eigenlijk 4:

  1. de gevolgen van ruim 30 jaar diabetes voor mijn ogen
  2. eventuele tekenen van nieuwe netvlies loslatingen
  3. vorming van na-staar op mijn kunstlenzen die ik kreeg bij de staaroperaties
  4. schade door te hoge bloeddruk

1. Door diabetes kan vaatschade optreden in de ogen. Vaatjes gaan bloeden en als dat niet behandeld wordt, dan word ik blind. Tot nog toe was er geen vaatschade te zien. Hoera! Er is in ieder geval 1 deel van mijn lichaam dat geen last heeft van de nadelige gevolgen van de al die jaren diabetes!
2. Op mijn 17e, in 1970, had ik aan beide ogen netvlies loslatingen en aan 1 oog gaten in mijn netvliezen. Ik ben toen gelaserd en geopereerd en de behandeling was voor die tijd heel succesvol. Behalve wat littekens op mijn netvliezen bleef mijn zicht heel goed. Sommige mensen werden er blind door, maar ik had geluk. Ook een aantal jaren geleden bleek ik links ineens weer een loslating te hebben. Dat oog is toen gelaserd en de loslating is met die laserstralen weer vastgezet. Doordat de littekens van de gaten en loslatingen aan de randen van mijn gezichtsveld zitten, heb ik weinig hinder van de littekens.
3. Ik heb sinds ruim een jaar rechts een beetje last van na-staar. Dat was vorig jaar al geconstateerd. Die na-staar was niet erger geworden, behandeling is nog niet nodig.
4. Ik heb bloeddruk medicatie, maar toch kan de bloeddruk soms een beetje aan de hoge kant zijn. Mijn ogen bleken ook hierbij helemaal goed te functioneren.

Vorig jaar in april  was de polikliniek al helemaal ingericht op corona. Nu is de inrichting al weer totaal anders. Je kunt je door allerlei maatregelen (er zijn allemaal kunststof hokjes, daarmee is iedereen van anderen afgeschermd) nog veel beter aan de 1,5 meter afstand houden. De leestafels zijn verdwenen en ik verwacht dat die tafels ook niet weer terug komen.

Wat mij verder opviel: het terrein van het ziekenhuis is rookvrij gebied, maar bij alle andere bezoeken werden deze regels overtreden en zaten mensen buiten in nabijheid van de ingang te roken. Nu helemaal niet! Dat was voor het eerst! Een positieve ontwikkeling!

12 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ik schrijf dat woord bijna nooit, dus ik had geen idee dat ik iets fout deed ;-)

      Verwijderen
    2. Je eens verdiepen in 't Kofschip? :P

      Verwijderen
    3. @anoniem van 11:24: Waar heb je het over? Leert dat Kofschip mij iets over dat ik laseren met een s moet schrijven en niet met een z? Ik schreef niet gelazert, maar gelazerd, maar dat moest dus met een s.

      Verwijderen
    4. haha Aaf!! Goede reactie op zo'n anonieme flauwe opmerking!

      Verwijderen
  2. Wat een fijn ziekenhuisbezoek! En ook super dat er geen mensen zaten te roken vind ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een fijn bericht! Met een opgeruimd gevoel naar huis!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat fijn van je ogen zeg! Trouwens, dat roken: dat valt mij ook altijd op. Ik durf er nooit wat van te zeggen eigenlijk, maar ik vind het heel frappant.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, als ik dat allemaal lees over je ogen. Wat kan er gelukkig veel tegenwoordig. Wat zal je blij zijn met je goede zicht. Is niet altijd vanzelfsprekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heerlijk dat alles met je ogen in orde is!
    Als ik iemand zie roken op een plek waar dat verboden is, zeg ik er iets van. Ook als iemand iets op straat gooit of een winkelwagentje ergens laat slingeren. Naarmate ik ouder word durf ik steeds beter de mensen op hun gedrag aan te spreken.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.