vrijdag 23 juli 2021

Heerlijk fietsen

Woensdag na het keukentafelgesprek, fietste ik naar  het dorp Ten Boer. Over de Stadsweg. Dit is een oude weg die vanuit de stad Groningen oostwaarts liep. In de jaren 70 was het een onverharde weg met een smal fietspad er naast, tegenwoordig is het een breed fietspad. Zo breed dat er voor tegenliggers of het inhalen van andere fietsers alle ruimte is.
Ik fietste dus naar Ten Boer en bewonderde er de romanogotische 13e eeuwse kerk
Ik  was nog nooit in dat stukje van het dorp geweest en het was verrassend om daar een oude kerk te ontdekken!

kerk van Ten Boer, van oorsprong een kloosterkerk, bron: wikipedia

Op de terugweg fietste ik langs Garmerwolde, waar ook al een 13e eeuwse romanogotische kerk staat.

kerk Garmerwolde
De kerk in Garmerwolde had ik vroeger als eens bewonderd, de kerk in Ten Boer nog niet. Beide kerken zijn groot, maar die in Ten Boer is nog groter dan die van Garmerwolde.
Aan de rand van mijn wijk staat nog een 13e eeuwse kerk, Stephanuskerk. Dat is nummer 3 en tussen alle kerken zit een afstand van nog geen 8 kilometer. Er is in de 13 eeuw heel hard gewerkt om al die kerken te bouwen!
Stephanuskerk in Noorddijk

En natuurlijk keek ik niet alleen naar de kerken. De berm van de Stadsweg is bijzonder prachtig! Heel veel bloeiende wilde planten in de kleuren blauw, paars, lila, geel en wit. Schitterend om naar te kijken terwijl je fietst.

7 opmerkingen:

  1. Wat mooi allemaal Aaf. En wat leuk dat dit gewoon onder handbereik is, met een eenvoudig fietstochtje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van de lessen 'Geschiedenis der bouwkunst'- bewgin jaren '60-, weet ik me nog te herinneren dat we eens met de hele bouwkundeklas een dag over het Groningse platteland gezworven hebben om een aantal Romaanse en vroeg gotische kerkjes te bezien. En omdat we een bouwkundeklas waren werden we in enige kerkjes ook nog 'meegesleurd' naar boven om de kapconstructies te kunnen bekijken. Echt boven de gewelven. Persoonlijk vond ik dat leuker dan de verschillen en overeenkomsten van de stijlkenmerken aan te moeten horen. Ik ben dan ook niet de 'architectuurkant' op gegaan, maar heb voor de constructieve kant gekozen na behalen van mijn diploma.
    Ik meen me te herinneren dat er op het Groningse Hogeland 13 van die hele oude romaanse en vroeg gotische kerkjes staan. Een eldorado voor liefhebbers van oude gebouwen en kerkjes.
    Trouwens, volgens mij dochter is een bezoek aan het Groninger museum meer dan de moeite en als je toch in de buurt bent; het Drents museum in Assen schijnt ook een bezoek meer dan waard te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In Thesinge staat ook nog een mooie kerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke blog Aaf. Als we als mensen bewust en met aandacht rond kijken, zelfs in eigen dorp komen we de mooiste dingen tegen. Groeten Eline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ten tijde van de sportschool lockdown heb ik enorm veel in mijn omgeving gefietst. Ik ontdekte zoveel moois! Nu de sportschool weer open is blijf ik toch wat vaker fietsen voor de beweging en ontspanning. Ik fiets sowieso veel maar altijd met een bestemming, en dan kijk je toch minder om je heen en zie je ook vaak hetzelfde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben sinds de eerste lockdown veel meer gaan fietsen, en voornamelijk op een toeristische manier, waarbij ik leuke routes uitzocht en rekening hield met de wind als de wind tamelijk krachtig was. Dan zorgde ik dat ik richting huis voor de wind kon fietsen.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.