Op mijn deur zit een sticker met de tekst: verkopers niet welkom!
Ondanks dat werd er gisteren aangebeld en stond een jongeman voor mijn deur. Ik verwachtte een pakje, daarom ging ik naar de deur, maar deze man had niet de bedrijfskleding aan van een bedrijf dat pakketjes bezorgt. Hij kwam mij een serviceabonnement verkopen voor de riolering!
Zo'n abonnement was volgens hem onontbeerlijk, want in geval van verstopping van het riool, kon ik gratis hulp krijgen. Dat was super praktisch volgens hem.
Kosten?
"Maar" 99 euro per jaar!
Twaalf jaar geleden was hier ook al eens iemand die mij een dergelijk abonnement wilde aansmeren. Naar aanleiding hiervan heb ik de sticker op de deur geplakt, maar blijkbaar zijn er ook mensen die niet kunnen (willen?) lezen!
Ik woon sinds 1973, 49 jaar dus, zelfstandig in een huis, waarvan 15 jaar in mijn huidige koopwoning. Ik heb in al die jaren nog nooit problemen gehad met de riolering. Deze woningen waren uit bouwjaar 1972-1973, rond 1920, 1937, 1929 en 1952. Waarom zou ik in het verleden geen problemen met de riolering gehad hebben en nu wel?
Stel even dat ik 12 jaar geleden een abonnement genomen had, destijds was de prijs ook 99 euro per jaar, dan had mij dat nu ongeveer 1200 euro gekost. Zonder dat er ooit sprake was geweest van rioleringsproblemen.
Ik vind dat een dergelijk aanbod heel dicht grenst aan oplichterij! Ik
neem, als dat nodig is, wel een gerenommeerd bedrijf in de arm om mijn
riool te ontstoppen, dan weet ik zeker dat het goed is. Het is heel goed
mogelijk dat het bedrijf dat het abonnement aanbood met de noorderzon
vertrokken is op het moment dat je ze nodig hebt. Ik betaal als eigenaar
van een woning rioolheffing aan mijn gemeente, in 2022 kost dat me €141,18 per jaar, ik neem aan dat ik de gemeente kan aanspreken als er
iets mis is met het riool in mijn straat. Als er bijvoorbeeld bomen van
gemeentelijke plantsoenen door rioolbuizen groeien, is dit een zaak van
de gemeente en niet van mij.
Gemeente Groningen: U betaalt rioolheffing als u eigenaar van een woning of bedrijfspand
bent. Het geld dat u betaalt gebruikt de gemeente voor het aanleggen en
onderhouden van de riolering.
Moraal van dit verhaal: laat je geen onzinnig abonnement aansmeren waar je misschien in geen jaren gebruik van maakt!
Wat wel handig is om te doen, om te zorgen dat je geen verstopte afvoer of riool krijgt:
- zorg ervoor dat je geen maandverband, luiers, voedingsresten en andere dingen die er niet thuishoren door het toilet spoelt.
- zorg voor een goed rooster of een klassiek gootsteenbakje in je gootsteen en leeg dat regelmatig
- maak zo nu en dan je sifon, ook wel zwanehals genoemd, schoon
- kijk uit met zand en klei in je afvoer, dat hoort daar niet
-
giet geen vloeistoffen en andere zaken die kunnen stollen door de
gootsteen. Geen vette jus en zeker geen gietgips die kinderen gebruiken
om beeldjes te maken. Het is heel leuk spul, maar het is eerst vloeibaar
en daarna wordt het heel hard. Nooit restjes door de gootsteenafvoer
doen!
- vul een paar keer per jaar je gootsteen met heet sodawater en
spoel daarmee je gootsteen-afvoer door. Heet sodawater lost gestolde
vetten op waardoor je afvoerbuizen naar het riool weer schoon worden. Klik ook hier voor meer oplossingen.
Heb jij een abonnement en wat is jouw ervaring?
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
vrijdag 22 april 2022
Een aanbod voor een serviceabonnement riolering
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Ik wist niet eens dat het bestond!
BeantwoordenVerwijderenHeb geen idee wat zoiets kost voor een huiseigenaar.
BeantwoordenVerwijderenIk heb een huurhuis en daat zit bij de huur standaard voortaan een glasverzekering en rioolontstoppingsfonds bij in. Beide is uit mijn hoofd nog geen €2.50 per maand samen.
In mijn oude huis heb ik ze 3x de boel moeten laten ontstoppen in 10jr tijd. En tussen 2x zat zelfs maar een half jaar.
Als ik geen ontstoppingsverzekering had zou ik alles zelf moeten betalen. En aangezien dat het 2x in een weekend is gebeurd...dure grap!
En in nieuwe woning had ik het ook. Er was een nieuwe keuken geplaatst, 2 dgn voor ik er in kwam. Waarschijnlijk heeft die slimme tegelzetter dat tegelvoegsel door de gootsteen gespoeld met als verstopping als resultaat!!
Schijnt bekend probleem te zijn.
Ter aanvulling;
VerwijderenIk heb het nagekeken maar voor beide samen betaal ik zelfs nog geen €1.50
Wat een bedrag! Woningcorporaties nemen vaak een ontstoppingsfonds op in de servicekosten. Kost ca 2 euro per maand. Dit omdat ontstoppen van wasbak, gootsteen etc tot de standleiding huurdersonderhoud is, maar niet iedereen dat doet. Waardoor soms buren in de narigheid komen.
BeantwoordenVerwijderenIn onze koopwoning hebben wij geen abonnement. We zijn voorzichtig met wat we wegspoelen en behalve haarproppen bij de doucheafvoer hebben we nooit problemen.
Groet, G
Het vervelende is dat je als woningeigenaar aansprakelijk bent voor het stuk van je woning naar het hoofdriool. Zelfs als dat niet in je eigen grond maar onder de openbare weg ligt. In mijn vorige huis hadden we veel problemen omdat het hoofdriool weg zakte waardoor wij verstoppingen kregen. Ook de wortels van de bomen op de gemeente grond beschadigden de buizen. Toch moesten wij als VvE zelf de kosten dragen voor reparatie. Daar hebben we nog een advocaat op gezet omdat we het zo krom vonden maar helaas juridisch klopte het wel. Maar een verzekering hier voor afsluiten zou ik niet doen.
BeantwoordenVerwijderenIK had destijds wel een abonnement voor de schoorsteenveger - jaarlijks de schoorsteen en de kachel nakijken, en z.s.m. reparatie als de (gas)kachel het niet goed deed. DAt vond ik wel een erg veilig idee. Had misschien ook wel gekund met "losse afspraken"... IN mijn vorige huis betaalde ik een glasverzekering bij de huur in - maar kwam er niemand om de barsten in het raam te maken omdat het huis toch afgebroken zou worden. Ik vond dat ZOOOO raar!
BeantwoordenVerwijderenWat zijn er toch rare mensen die er hun werk van maken om anderen geld afhandig te maken... Onbegrijpelijk.
BeantwoordenVerwijderenWe hebben eens, in het weekend, problemen gehad met de wc van ons jaren 70 huis. Het kostte 250 euro om dat op te lossen - er bleek een verstopping te zitten op 12 meter van het huis, op de grens van ons woonerf en de straat. Dit hadden wij met geen mogelijkheid op kunnen lossen met onze gootsteenontstopper en "veer". Wel eerst geprobeerd natuurlijk. Volgens de zeer hard werkende rioleringsmeneer was dit natuurlijke ophoping van decennia en lag het niet aan ons toiletgebruik. Helaas moesten we ook een mat bij de voordeur vervangen want de geur ging ook na ettelijke weken niet weg.
BeantwoordenVerwijderenAls je een buffer hebt, kun je deze kosten opvangen en hoef je geen abonnement. En als je een eigen woning hebt en lid bent van Eigen Huis, kun je via hen adressen krijgen van vertrouwde bedrijven die je geen poot uitdraaien wegens een spoedklus. Dit is een nieuwe service.
Over onze rioleringsmeneer waren wij zeer tevreden. Er was van te voren goed gecommuniceerd over de te verwachten kosten en we konden met eigen ogen aanschouwen hoe hard er werd gewerkt om ons probleem op te lossen. Als de viezigheid over je drempel loopt, heb je er wel wat voor over!
Jarenlang een dergelijk abonnement gehad bij de Amsterdamse ontstopping centrale. Iets meer dan €40 per jaar. Regelmatig gebruik van moeten maken. Goede service en ook in het weekend. €100 is wel veel.
BeantwoordenVerwijderenNic
Zo iets raars heb ik nog nooit gehoord, Je moet er bijna van lachen!
BeantwoordenVerwijderenGoed dat je er niet voor bent gegaan, alle argument die je opvoert vind ik hout snijden. En stel dat het wel een goed bedrijf is, dan is het nog een boel geld!
BeantwoordenVerwijderenHet is echt niet de eerste keer dat iemand die dergelijke abonnementen probeert te slijten, betaald wordt per afgesloten abonnement en daarom geen idee heeft van het vak. Bovendien doet hij/zij dat vaak in opdracht van een nieuw of schimmig bedrijfje, waarvan de levensvatbaarheid nog bewezen moet worden.
VerwijderenHet enige onderhoudsabonnement dat ik heb is voor mijn cv-ketel, meteen afgesloten bij de installatie. Kosten nu rond €70 pj en daarvoor komen ze me eens per 2 jaar de ketel schoonmaken en opnieuw afstellen. Klein materiaal is bij de prijs inbegrepen. Waarschijnlijk iets duurder dan een 'losse' beurt, maar ze houden alles zelf in de gaten en ook bij storing -de afgelopen ca 20 jaar niet nodig geweest-, komen ze opdraven. Kortom, dit abonnement geeft me een gerust gevoel.
@Willem: zo'n onderhoudsabonnement voor mijn CV-ketel heb ik ook. Toen ik nog een woning huurde, regelde de woningcorporatie het onderhoud en kon ik bellen bij mankementen, nu doe ik dat middels een abonnement. Ze komen jaarlijks de ketel nakijken.
VerwijderenIk wilde klikken op de link naar meer oplossingen maar hij werkt niet helaas...
BeantwoordenVerwijderen