woensdag 25 mei 2022

Een wonderlijk TV programma over huizen

Op RTL 4 wordt het programma Kopen zonder Kijken uitgezonden. Steeds is er een jong stel dat op zoek is naar een huis en er niet in slaagt zelf een huis te vinden. Het team van het programma zoekt voor hen een huis en de deelnemers van het programma kopen dat ongezien.
In het vertrouwen dat het goed komt.
Wonderlijk, ze hebben echt geen idee wat ze kopen.

De woning wordt altijd flink onderhanden genomen en verbouwd zodat het aan de eisen van tijd voldoet. Het programma staat bol van de reclame, daarom moet er altijd een nieuwe trap in, een nieuwe keuken en een vernieuwde badkamer en vaak ook een nieuwe achtergevel, uiteraard van het merk van de sponsoren van het programma. Ik heb met die reclame niet zo'n moeite. Ik vind het leuk om te kijken hoe ze het huis aanpakken en er oplossingen voor bedenken. Niet dat ik altijd kijk hoor, maar ter ontspanning is het leuk op zijn tijd!

Wel vind ik de aanpassingen soms wat overdreven en vind ik regelmatig dat het ook wel wat minder kan. Wat eigenlijk een onzin dat de oude keuken of de oude badkamer niet goed genoeg zouden zijn, denk ik dan. Ik zie dat ook steeds meer bij mij in de straat, waar vrijwel alle nieuwe kopers de badkamer en de keuken vernieuwen en vaak ook nog méér verbouwen. Zou dat zijn onder invloed van dergelijke TV programma's? Of is het een nieuwe trend die door het programma haarfijn opgepikt wordt en er een leuk businessmodel van maakt?

Afgelopen maandag ging de aflevering van het programma over een stel uit de stad Groningen. Het team van het programma ging voor hen op zoek naar een huis dat aan hun lijstje van eisen voldeed.  De man was eigenlijk niet zo Gronings, tot mijn verrassing sprak hij met zijn ouders vloeiend Fries.
Ik vond het een leuke aflevering met kandidaten die blij verrast reageerden op hun ongezien gekochte en opgefriste huis.

Lees hier de recensie.

19 opmerkingen:

  1. Haha, zo verrassend is dat Fries nou toch ook weer niet? Het zit hier vol met Friezen in Stad!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij ons in de straat staat ook geregeld een container met sloopafval van keuken of badkamer. Ik verbaas me er vaak over. Ook over hoe vaak bestrating van tuinen veranderd wordt. Ik heb het idee dat jonge mensen hun huizen helemaal in smaak willen, waar ik zelf ook genoegen neem met wat er is. Zo hebben wij geen mooie keyken. Eentje uit 1990. Maar wel heel degelijk. Dus blijft ie gewoon. Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt verspilling: zoveel mensen wonen in een tochtig schimmelhuis en jij gaat een goede badkamer vervangen. Anne.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ik besluit mijn oude badkamer niet te vervangen, daar hebben die mensen in dat tochtige schimmelhuis niets aan. Of ik moet mijn uitgespaarde geld besteden om dat tochtige schimmelhuis op te knappen. Deze redenatie gaat als volgt: wie veel geld heeft, mag het niet besteden want er zijn ook mensen met te weinig geld. Daar heeft niemand iets aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heeft ook te maken met respect voor het milieu in onze weggooimaatschappij en tevreden kunnen zijn

      Verwijderen
    2. Dat is niet ‘de redenatie’. Het gaat niet om of je geld ‘mag’ uitgeven als een ander dat niet kan, het gaat in de wereld van vandaag onder anderen om grondstoffen, overbodig afval creëren en nog zo wat zaken.. Als ik mijn 20 jaar oude keuken waar behalve een gedateerd uiterlijk niets mis mee is in zijn geheel laat vervangen gebruik ik grondstoffen die op dit moment extreem schaars zijn en een zware wissel trekken op onze leefomgeving, ik veroorzaak heel veel afval dat voor het grootste gedeelte niet zal worden hergebruikt (kan wel, doen we niet) slecht voor het milieu en iemand met een ‘schimmelhuis’ moet nog langer wachten op de reparatie van een muur want (bv) geschikt hout is lastig aan te komen en kostbaar, extra lang wachten want ‘mijn’ klus levert een aannemer waarschijnlijk veel meer winst op dan dat schimmelhuis dus ik kom sneller aan de beurt (dat verzin ik niet, ik zie het constant gebeuren). Niemand (ok niemand die we serieus hoeven te nemen dan) draagt het argument aan dat u en ik ons geld niet mogen uitgeven enkel omdat iemand anders het niet heeft, maar we kunnen er best even extra over nadenken of het nou echt nodig is om de hele keuken te vervangen omdat er heel veel hele goede redenen zijn om dat niet te doen die niets te maken hebben met hoeveel we te besteden hebben.

      Verwijderen
    3. Ik ben blijkbaar niet duidelijk geweest: het is niet dat iemand niet voor een nieuwe badkamer/keuken mag kiezen, dat bedoel ik niet.
      Wat ik schandalig vind is dat het je wordt aangesmeerd en opgedrongen.
      Bij Zuinigaan gaat het over verantwoord je geld uitgeven.
      En dit programma mag misschien leuk zijn om naar te kijken, maar het laat een ideaalbeeld zien dat in mijn ogen onverantwoord, milieu onvriendelijk, budget onvriendelijk en medemens onvriendelijk is. Anne.

      Verwijderen
  5. In het programma een huis met een keuken van 10 jaar oud. De makelaar :" deze keuken is wel aan vervanging toe!" Hou toch op! Belachelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waar halen, vooral jonge, mensen het geld toch vandaan voor die verbouwingen. Niet iedereen heeft toch een ruim inkomen? Studieschulden zijn een groot probleem maar een nieuwe keuken schijnbaar niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou idd, daar snap ik ook niks van.Hier een gewoon normaal inkomen en we zijn blij dat we wat reserve hebben voor een kapotte auto of wasmachine... En absoluut geen klagen daarover! Maar waar iedereen het geld vandaan haalt... echt geen idee..

      Verwijderen
    2. Het zijn echt niet alleen jonge mensen die huizen- al dan niet noodzakelijk -verbouwen. Duurzaam leven of niet is geen kwestie van leeftijd of generatie, maar een persoonlijke keuze. Laten we mensen niet teveel in hokjes plaatsen.

      Verwijderen
    3. Ik verbaas me er ook wel over dat jonge mensen zoveel geld kunnen uitgeven. Ik zie op mijn school jongeren met sneakers van 350 euro en jassen van meer dan 1000! Ik wist niet eens dat het kon, maar ze hebben ze echt. Zelfs de 'neppers' zijn nog steeds ruim 700 euro! Een mbo student op niveau 2 krijgt studiefinanciering en hoeft dit niet terug te betalen. Sommige studenten komen nooit naar school maar werken én krijgen dus stufi... ook een vreemd systeem en geloof mij, het is enorm lastig om ze van school te verwijderen, dan krijg je als school een tik op je vingers en een slechte naam!

      Verwijderen
  7. Ik snap dat er een hele lange wachtlijst is om mee te doen aan dat programma. Iedereen wil dat toch? Van kosten koper is nooit sprake en er worden de meest spectaculaire verbouwingen gerealiseerd + nieuwe meubelen voor een absurd laag budget. Dat is niet reëel. Maar het is wel een leuk programma om naar te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zie het ook bij de huizen die bij de makelaar te koop staan, geheel gerenoveerd, nieuwe keuken, badkamer, openslaande deuren naar de tuin, aangebouwde bijkeuken etc. Het kan allemaal niet op. Wij vervangen iets alleen als het op is. Veel klimaat vriendelijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De vraagrpijs van deze woning was ongeveer 245 meende ik. Er is 50K overboden en toen nog 80K verbouwd. Dat is een verschil van 130 duizend euro,. De kans is groot dat de woningprijzen gaan dalen met de hogere rente. Als dit stel er jarenlang woont is het geen probleem, maar als ze binnen 10 jaar gaan verhuizen kunnen ze met een restschuld blijven zitten. Voor iemand die in een telecomwinkel werkt ook wel echt een duur huis. Waarschijnlijk heeft de vrouw des huizes een goede baan. Er zijn genoeg mensen die in 2007 een woning kochten en lieten verbouwen die pas sinds een jaar of 3 weer boven water staan. Dit is heel onverstandig gedrag.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het huis naast mijn ouders is in 10 jaar tijd 3 maal verkocht, elke keer hele nieuwe badkamer en keuken! En nieuwe vloeren!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Soms gaat het anders! Toen wij 24 jaar geleden ons vorige huis kochten, zei de makelaar: de badkamer is wel gedateerd hoor. Wij hebben er 19 jaar gewoond met deze badkamer. Er heeft nooit iets aan gemankeerd. De bewoners na ons zeiden: die badkamer is toch nog prima? Daar gaan we geen geld in stoppen hoor... De vrij nieuwe keuken gingen ze wel vervangen. Maar die hebben ze via Marktplaats verkocht. Dus dat scheelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier ook favoriet programma en afgelopen maandag was één van de leukste afleveringen. En ik ben het met je eens, goed is goed. Je legt de lat erg hoog voor mensen die op een normale manier een huis moeten kopen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.