donderdag 7 juli 2022

6 tips om langer te doen met kleding

1. Was kleding niet vaker dan nodig. Als je kleren minder vaak wast, slijten ze ook minder snel en blijven kleuren helderder.
Kleding slijt altijd een beetje tijdens het wassen. Kleren gaan langer mee als je ze minder vaak in de wasmachine en -droger stopt: ze slijten dan minder hard. Voor het milieu is dat ook beter. Want bij het wassen van synthetische kleding komen microplasticvezels vrij, die uiteindelijk terechtkomen in zee. Bovendien kost wassen – net als drogen in een wasdroger – veel energie. Gelukkig zijn er manieren om én je kleren schoon te krijgen én het milieu minder te belasten. Zelfs zónder wasmiddel te gebruiken. In plaats van je kleding meteen in de wasmachine te gooien, kun je een vlek bijvoorbeeld ook met een doekje verwijderen of kleren een dagje buiten laten hangen

2. Leg kleding van rekbare stof opgevouwen in de kast en hang snel kreukende kleren op. Zo houden ze langer een goede pasvorm.

3. Sluit alle ritssluitingen voor je gaat wassen. Open ritssluitingen kunnen andere kledingstukken beschadigen.

4. Gat in je kleding of een kapotte rits? Kijk of je het kunt repareren. Of zoek iemand die dat kan en wil doen voor je.
Als het je lukt om zelf je kleren te repareren, geeft dat voldoening. Omdat het fijn is zo’n skill te beheersen. Maar ook omdat je je kleding langer kunt gebruiken. En omdat je het milieu helpt: doordat jij langer met je kleren doet, neemt de vraag naar nieuwe kleding een beetje af – en dus ook de (schadelijke) productie van nieuwe kleding. Ben je nog niet zo goed in repareren? Er is vast iemand in je buurt die je kan helpen. En op YouTube staan veel video’s met uitleg.

5. Behandel een vlek zo snel mogelijk. Gebruik warm water (behalve bij bloed: dan is koud water beter) en zeep of een vlekkenstift. Zie ook de tips tegen vlekken op de site van Milieucentraal.

6. Hergebruik je oude kleren. Verander je afgedankte kleren in kleren die je wél wilt dragen. Of maak er iets heel anders van.

Bron: Milieucentraal

23 opmerkingen:

  1. Voor vlekken zweer ik bij een stuk ouderwetse ossengalzeep.
    Of de pot ouderwetse groene zeep.
    En inderdaad kleding hang ik vaak buiten te luchten. Vooral vesten. Die slijten vaak anders hard in wasmachine. Paar uur buiten laten lufhten of een nacht (onder afdak) en ze ruiken heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb ook nog steeds een stuk ossengalzeep in mijn badkamer liggen om vlekken aan te pakken. Ik heb dat stuk al heel lang, ondanks dat ik het regelmatig gebruik.
      Kun je ossengalzeep tegenwoordig eigenlijk nog kopen?

      Verwijderen
    2. Ik heb laatst GALLSEIFE gekocht in Duitsland. Vooral voor de boorden van overhemden. Werkt prima. Aldi heeft geregeld vloeibare. Maar ik vind de zeep fijner.

      Verwijderen
    3. Ik maak mijn eigen wasmiddel van sunlight zeep met soda. Werkt prima en geen plastic en goed voor het milieu. Voor fijne was gebruikt ik een andere zeep, zonder soda.

      Verwijderen
    4. Zeker, gewoon bij Kruidvat. Wordt ook vaak als tip gegeven aan jonge ouders tegen poep/kotsvlekken.

      Verwijderen
    5. Wollen en zijden kleding die ik vaak een paar nachtjes in de vriezer, zodat ik ze niet te vaak hoef te wassen. Aan het einde van het winterseizoen de wol voorzichtig wassen en met mottenballen in een opbergbox.
      Ik heb een keer mot gehad in een 100%wollen trui. Dat ging me erg aan het hart. En er waren teveel en te grote gaten om ze te stoppen helaas.
      Kleine haaltjes in een wollen trui stip ik wel eens aan met textiellijm, om verder rafelen te voorkomen.

      Verwijderen
    6. Maar daar zit echt geen ossegal meer in tegenwoordig!

      Verwijderen
    7. Het zeepje zelf kocht ik onlangs bij de kleine drogist. Gaat langer mee dan de flessen of andere ossengal producten die ze maakten.

      Verwijderen
  2. Ik koop zoveel mogelijk kleding van natuurlijk materiaal maar voor kleding waarin synthetische stoffen verwerkt zijn (bh’s, broeken met stretch etc.) heb ik Guppyfriend waszakken, die vangen een groot deel van de microplastics op.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook een guppyfriend maar ik heb ondanks herhaaldelijk gebruik nog nooit vezels kunnen vangen. Het maakt me onzeker over de werkzaamheid. We hebben wel veel kleding met een percentage elasthan, want die dragen lekkerder dan bv een 100% katoenen jeans. Die bleef steeds in de kast liggen en heb ik maar weggegeven.

      Verwijderen
    2. De microplastics zijn ook zo klein maar als je met een mes door de hoeken gaat haal je meestal wel wat op.
      Thea

      Verwijderen
  3. Dan doe ik het wel goed allemaal. Ossegalzeep heb ik wel maar heb er ook een slechte ervaring mee dat er een wat uitgebeten vlek ontstond.
    Meestal gebruik ik Dasty voor vuile kragen if afwasmiddel voor vetvlekken
    Repareren doe ik graag, het is echt dankbaar werk kragen keren en elleboogstukken zetten. Ik bewaar er ook oude kleding voor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Lot, kragen keren lijkt me nogal een werkje! Bij de overhemden van mijn man rafelen de manchetten van zijn overhemden op een gegeven moment. Ik heb er wel eens over gedacht om die te keren, maar ze zijn aan de binnenkant anders dan aan de buitenkant. Dus dat is dan ook een aandachtspunt.

      Verwijderen
    2. Partner heeft veel spijkerstofhemden en ik vind het wel meevallen hoeveel werk het is. Los tornen, omdraaien, goed spelden en weer vastnaaien.
      Ja als ze anders zijn aan bin beide kanten kan het inderdaad niet mooi worden.

      Verwijderen
  4. Ik was heel veel, bij luchten heb ik niet het idee dat het weer schoon en fris is. Ik werk met jonge kinderen dus spuug, snot en zand zijn aan de orde van de dag. Die kleren wil ik echt niet nog een keer aan. Ik was wel het meest op lage temperaturen en op de ecostand. Een droger heb ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog een tip - waarschijnlijk wel bekend?: Bij een Repair Café kun je vaak ook kleding laten repareren - en het zelf meteen leren!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een vraag: weet er iemand wat je kunt doen aan "het weer" in een vrij nieuw goed t-shirt? Ik vind het ZO zonde!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas niets want er is iets weggevreten in de stof. Met schimmelreiniger kan je het iets onzichtbaarder/lichter maken. maar weg is weg

      Verwijderen
    2. Het zit - natuurlijk! - op een zeer zichtbare plek - dat gebeurt me nou altijd.....

      Verwijderen
  7. Wol wordt hier misschien 1 keer per jaar gewassen. Verder worden broeken meerdere dagen gedragen. Shirts helaas maar 1 dag omdat ik nogal zweet.
    Ik heb een andere tip: hang shirts ook je t-shirts zoveel mogelijk op een kleerhanger te drogen. Het vermindert de kans op slijten van de zomen. En spaart je strijken.
    Maar het allerbelangrijkste is dat je zo min mogelijk kunststof kleding koopt. Koop kleding van wol, katoen en linnen van goede kwaliteit. Alleen al daardoor doe je langer met je kleding.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb juist het idee dat katoen snel slijt. Spijkerbroeken gaan kapot bij de knieen, is de stof dun geworden. Katoenen shirts krijgen gaatjes of worden flubberig. Terwijl ik een synthetisch shirt al meer dan 10 jaar draag en het er nog netjes uitziet. Ik koop wel natuurlijk de laatste jaren, maar vind het sneller slijten. Ben ik de enige met die ervaring? Groet, G

      Verwijderen
  8. Gebreide stoffen slijten extreem veel sneller dan geweven van hetzelfde gewicht. Dat geldt voor alle materialen maar met name katoen en vlas/linnen. Het laat zich ook een stuk lastiger herstellen behalve misschien zuiver wol. Nu zijn we allemaal nogal verslaafd aan tricots en jersey tegenwoordig maar met duurzaamheid in het achterhoofd is het de moeite waard om bij stil te staan als je dan nieuwe kleding aanschaft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, dichtgeweven duurt langer dan los geweven of gebreid. Maar om eerlijk te zijn, draag ik als plussize toch echt liever iets soepels en het staat me ook beter. Hierin maak ik dan een andere afweging, al ben ik verder heel voorzichtig met mijn kleren (koken met een koksbuis aan, bijv.)

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.