woensdag 17 augustus 2022

Hoe kom je aan een nieuwe energieleverancier?

Een jaar geleden stapte ik over, ik koos als ingangsdatum begin november, maar al in augustus maakte ik de voor mij meest voordelige overstap in orde. Achteraf gezien had ik nog beter een meerjarig vast contract kunnen nemen, maar ik had geen idee wat ons allemaal in 2022 te wachten stond, dus dat heb ik niet gedaan. Niets meer aan te doen. Mijn contract loopt dus per 2 november of zo af.

Als ik vergelijkingssites raadpleeg voor energieleveranciers, laten die sites het lelijk afweten. Er staat vrijwel niets op. Om te weten te komen wat de huidige tarieven zijn, moet ik langs de diverse aanbieders om daar achter te komen. En sommige aanbieders geven niet eens hun tarieven.

Wat nu?
Ik wacht af.
Voor zover ik kan overzien kan ik nu niet al weken van tevoren een nieuw contract regelen. Tegen de tijd dat mijn contract afloopt ga ik rondkijken en beslissen wat ik ga doen. Ik neem aan dat ik ook kan blijven bij de huidige aanbieder.
Eind oktober kijk ik verder.

16 opmerkingen:

  1. Ik heb vaker op televisie gehoord dat men nu beter kan blijven bij de huidige leverancier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou ja, je hebt elk jaar veel voordeel gehad van het overstappen.
    Nu een keertje verlies nemen is ook niet zo erg.
    Misschien valt het nog mee.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien heb ik het bij een vorig blogje ok al geschreven maar kan geen kwaad nogmaals,
    Ik zat bij Essent tot half juli. Eind juni kreeg ik aanbieding voor vast jaar contract, goed gekeken of er een datum op stond waarvoor ik moest reageren, was niet zo dus even opzij gelegd.
    Toen ik serieus ging kijken bleek het toch een op=op aanbieding te zijn. Bij bellen en doorvragen en doorvragen en doorvragen kreeg ik na 2 dagen toch een nieuwe vaste aanbieding. Ook bij de vorige energiemaatschappij nog offerte aangevraagd, die was alleen variabel en vrijwel dezelfde tarieven als de vaste aanbieding. Ik ga wel 100 euro meer maandtermijn betalen.
    Iets beters kon ik niet vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wens je succes met het vinden van een nieuwe leverancier. De websites die ik bezocht kunnen op dit moment de tarieven niet laten zien en ook niet vergelijken omdat de energieprijzen erg grillig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. op gaslicht.com kun je de actuele tarieven nog wel vergelijken

      Verwijderen
  5. Er zijn sowieso geen vaste contracten te krijgen. Alleen variabele.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik lees in de krant dat de energieprijzen door de droogte nog weer hoger zijn geworden. Dat komt doordat er op de Rijn nu geen steenkool meer vervoerd kan worden. De boten kunnen de elektriciteitscentrales niet meer bereiken.
    Daarnaast hebben kerncentrales onvoldoende koelwater waardoor ze niet volop kunnen werken en de waterkrachtcentrales hebben niet genoeg water om op volle kracht te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vorig jaar ging de onze falliet. Weg driejarig contract! Sindsdien variabel gebleven wat tot nu toe goed uitpakt. Kreeg vorige week een aanbod voor 1 jaar waar bij ik sws met hetzelfde verbruik al ruim 100 per maand meer zou gaan betalen. Dan had ik wel vastigheid voor een jaar..elke maand kijk ik naar het verbruik van de maand ervoor en pas dan evt het maandbedrag aan. Alleen naar boven. Bij variabel kun je beter niet overstappen. Voor bestaande klanten zijn de tarieven meest gunstiger.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het heeft geen zin nu over te stappen want naast de variabele tarieven krijg je als nieuwe klant geen overstapkorting maar betaal je juist meer. Uit angst voor onbetaalde jaarafrekeningen zijn de termijnbedragen al extra verhoogd en voor nieuwe klanten komt nog iets extra's daar bovenop. Het is de ineenstorting van de vrije energiemarkt. Ik heb er jarenlang van kunnen profiteren door steeds over te stappen maar nu moet ik ook ineens het driedubbele betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Alle kortingen zijn eraf helaas. Het is even afwachten. Mogelijk is het blijven bij jouw leverancier goedkoper. Ik zit bij Vattenfal en daar kon ik alleen kiezen voor flexibel en een jaarcontract, waarbij aangegeven werd dat flexibel waarschijnlijk goedkoper was. IK heb er toch voor gekozen om voor een jaarcontract te gaan. Of het slim is zal later blijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een nieuw contract zal er niet voordeliger op worden. Wij hebben een variabel contract. Tja niemand kon voorspellen dat de prijzen zo abnormaal zou stijgen. Ik denk ook dat je beter kunt blijven waar je nu bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben altijd lui geweest in veranderen. Wij zitten al een eeuwigheid bij Vattenfall. Het voordeel nu is dat ik daardoor 25% blijven loont korting heb. En dat is voor zowel gas als elektriciteit. Ook kregen we bericht dat de terugleververgoeding omhoog gaat. Tot op heden past men de prijs 2x per jaar aan. In oktober krijgen wij de jaarafrekening en zoals het er nu naar uitziet hebben we 1 of 2 maanden teveel vooruit betaald. Ik verwacht dat wij een verhogingsadvies krijgen van tussen de €50,- en €100,-per maand. Ik ga dat niet doen. Als ik volgend jaar in oktober bij moet betalen dan heb ik wel een spaarpotje waar dat uit betaald kan worden. Ik ga proberen wel wat extra te sparen komende winter.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben nooit zo van het overstappen geweest, maar heb de laatste jaren meegedaan aan de collectieve inkoop van de vereniging Eigen Huis. In oktober heb ik Tegen alle adviezen in (mensen riepen tegen mij dat de prijzen wel zouden zakken) een 3 jarig contract tegen een vaste prijs afgesloten. Ik betaal nu €130 per maand en dat lijkt nog teveel te zijn. Vooral ook omdat mijn zonnepanelen lekker veel opleveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die anonieme reactie was van mij: Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Innova geeft nog een jaarcontract. was bij mij goedkoper dan verlengaanbod van van de Bron. Wordt wel veel geklaagd over hoge voorschotbedrag, maar dan gaan ze tenminste ook niet failliet. Je krijgt het later toch weer terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hou ons op de hoogte, wij moeten in december over.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.