donderdag 29 september 2022

Niet met waxinelichtjes of zo, maar hoe dan wel bezuinigen op je energieverbruik?

In mijn blog, op het tabblad BESPAARTIPS vind je een hele lijst met tips die je kunt gebruiken om te besparen op gas en stroom.

Hier onder mijn tips die je op het tabblad kunt vinden:

ZUINIG MET GAS


STOKEN
- Ik bewoon een tussenhuis, volgens mij heb ik buren met een uitbundig gasverbruik, erg koud wordt het hier nooit.
 - Mijn woning heeft een goed geïsoleerde gevel en dubbel glas met een hoog rendement.
- Ik stook alleen beneden in de woonkamer, keuken en entree naar de voordeur, in totaal zo'n 42 vierkante meter. Boven stook ik niet, daar zorgt het stookgedrag van de buren voor voldoende warmte. Dochter verwarmt haar kamer wel als zij aanwezig is.
- We zijn doordeweeks overdag afwezig. Ik ben overdag of naar mijn werk of bij mijn moeder op bezoek. Dochter is veel op haar studie. Dit schreef ik dus lang geleden, toen beide dochters nog thuis woonden en ik zelf nog werkte.
- Als we niet thuis zijn, of 's nachts, staat de thermostaat op 15 graden.
- We hebben als het koud is, in huis warme kleding aan. In de winter draag ik standaard een lekker warm fleecevest.  Ook heb ik een woonmantel die ik aan doe als ik lekker op de bank zit.
 - Als ik de verwarming aan doe, zet ik de thermostaat op 19 graden. Dat vind ik warm genoeg.
- Uiteraard doe ik de gordijnen 's avonds dicht.
- Een uur voor ik naar bed ga, zet ik de thermostaat op 15 graden.

KOKEN
- Ik doe tijdens het koken de deksel op de pan
- Ik gebruik vaak een snelkookpan en een hooikist
- Ik kook soms voor meerdere dagen tegelijk.
- Ik ben meestal maar kort in de keuken, ik kan vrij snel een warme maaltijd maken zonder kant en klare producten te gebruiken.

DOUCHEN
- Douchen doe ik niet zo vaak thuis. Ik douche in het zwembad. Voordat ik in het water ga douche ik mij af, na het zwemmen douche ik intensiever en was ik ook mijn haar.
 - Wassen doe ik mij dagelijks aan de wastafel met koud water en een washandje. Lekker fris en ik heb helemaal geen verwarmd water nodig.
Dat douchen in het zwembad kost overigens ook echt wel wat, ik heb recent een jaarabonnement  voor €284,70. Maar daar mag ik ook dagelijks mee zwemmen en desgewenst zelfs 2x daags.

Tips voor  zuinig met stroom zijn  verspreid over de tekst te vinden
- wees energiebewust, kies voor spaarlampen en LED-lampen, doe geen halve wasjes, was met lage temperaturen, gebruik zo weinig mogelijk energieverslinders zoals waterbedden, droogtrommels, airco's en andere energieslurpers.
Alles wat uit kan, opladers en wat niet al meer, uit doen en niet op standby laten staan. Stekker uit het stopcontact.
- Droog je was buiten, dan ruikt het heerlijk en buiten drogen kost geen stroom.
- kleding minder vaak wassen, behalve ondergoed en sokken kunnen de meeste kledingstukken echt veel langer dan 1 dag gedragen worden. Luchten is een goed middel om kleding op te frissen.

Nieuwe tips:
Niet alleen de thermostaat kan een paar graden lager, je kan ook de temperatuur van het water in de ketel omlaag brengen. Op deze site vind je hoe je je cv ketel zuiniger kunt instellen. 
Overwinteren in een warm land. In Portugal, Griekenland, Thailand.
En nog een leuke als afsluiter: na een frisse avondwandeling lijkt een woonkamer met 17
°C ineens weldadig warm
Een uur langer naar bed. Goed voor je gezondheid èn voor je stookkosten.

19 opmerkingen:

  1. Haha overwinteren in Portugal, Griekenland,Thailand.
    Denk als je dat kan betalen dat je ook de gasrekening kan betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was een beetje een grapje, maar het klopt wel, je bespaart op gas en stroom! Als je de hele winter weg bent, dan is je gas- en stroomrekening bijzonder laag!

      Verwijderen
    2. Nou...in Griekenland zijn de elektriciteitskosten met zo'n 60% gestegen. En hier echt geen € 1300 compensatie voor de mensen met een minimuminkomen. De winters zijn hier wel korter, maar het kan behoorlijk koud zijn. Zonder verwarming, dat is niet te doen.

      Verwijderen
    3. Griekenland is misschien niet het beste voorbeeld omdat de winters er best koud kunnen zijn. Maar een gepensioneerde vriendin van mij verbleef de afgelopen twee winters de hele winter op Kreta, in een piepklein appartementje. Ze heeft mij voorgerekend dat de kosten heel erg meevallen. Maar dat is misschien doordat ze in een appartement van goede vrienden verblijft, die het voor een vriendenprijs verhuren.

      Verwijderen
  2. Veel van je tips worden hier thuis opgevolgd alleen draai ik wel regelmatig halve wasjes. Dan bedoel ik een kort programma van 20 minuten voor 3 kilo. Ik vind een normaal programma, helemaal op de ecostand eindeloos duren en niet zo goed voor je kleding.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In plaats van de temperatuur van het water in de ketel omlaag brengen, kun je dit ook uitzetten. Dat scheelt zomaar 2 kuub in de week. Ik douche nooit, was me altijd bij de wastafel. Wel met warm water uit de waterkoker. Als ik mijn haar was bij de wastafel, zet ik hem even aan. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan de temperatuur van het tapwater niet lager zetten dan 60 graden, maar ik kan de automatische warmwaterfunctie wel uitzetten. Dan wordt er in de ketel niet steeds water op temperatuur gehouden, maar wordt het water pas verwarmd op het moment dat ik de warme kraan open zet. Dat is de zogenaamde eco-stand, die is vraaggestuurd dus.

      Verwijderen
    2. Ik trek de stekker van de ketel er gewoon uit. De volgende keer dat de onderhoudsmonteur langs komt, moet ik daar maar eens naar vragen. Geartsje

      Verwijderen
    3. Die stekker er uit lijkt mij een heel slechte manier om met je ketel om te gaan. Daar zou hij misschien kapot van kunnen gaan. Het hangt af van het type ketel of je dit ongestraft kunt doen. Ooit trok ik in de zomer de stekker uit mijn ketel. En toen was de pomp vastgelopen en daardoor kapot. Warm water voor douchen en in de keuken ging via een keukengeiser.
      Ik denk dat je via youtube heel goed op kunt zoeken hoe je je ketel op de ecostand kunt zetten, zodat je alleen vraaggestuurd warm water krijgt. Bij mij is het zo dat ik mijn ketel zó heb ingesteld, dat ik 0 kuub gas verbruik op dagen dat ik geen warm water gebruik, niet kook en de verwarming niet aan doe. Ik heb bijvoorbeeld in de week van mijn vakantie in Duitsland 0 kuub gas verbruikt.

      Verwijderen
    4. Ik vind het zo lang duren voor dat er dan eindelijk warm water komt. Dan wil ik al dat water weer opvangen en het ergens voor gebruiken. Ik heb zonnen panelen. Dus voor een sopje maak ik water warm in een elektrische ketel. Een vriendin zonder zonnen panelen heeft door haar verbruiks app uit gerekend dat ook voor haar water voor een wasje of sopje op warmen in zo ‘ n ketel veel voordeliger is. I.p.v. van een gas oven gebruik ik nu vaker een voor niks gekregen airfryer. Ik had in een ander huis een warmwater boiler op een zonnen paneel. Ik sloot de afwas machine of soms zelfs de wasmachine aan op de warm water kraan.

      Verwijderen
    5. Klopt, het is kiezen tussen water verspillen en energie verspillen. Ik gebruik dan liever wat minder energie. De 4 liter water die erdoor gaat voor het water warm is gebruik ik om de wc door te spoelen.

      Verwijderen
    6. Hoe gaat dat dan zo'n wc doorspoelen? Gaat het papiertje (van het plasje !) dan wel weg? Anders trekt die het water weg en ga je het riool ruiken. Was hier al langer benieuwd naar.

      Verwijderen
    7. Net als bij normaal een wc doorspoelen, alleen komt het water nu niet uit de spoelbak, maar uit een emmer of teiltje. Dat water in de afvoer trekt er niet van vacuüm. Dus van rioolgeuren is geen sprake.

      Verwijderen
  4. Ik heb wel uit slooppanden of panden waar verhuist en verbouwt werd gevraagd of ik de dikke gordijnen mocht hebben. Zelfs bij rails hielpen de bouwvakkers me om ze weg te halen. Zo ben ik ook aan zeil gekomen voor over een tochtige vloer. Nadat ik al de kieren dicht gemaakt had met een prutje van papier maché. Kranten geweekt in water met wat muurvuller er door. Dat word keihard. Grote ruimtes ,een open keuken of zo, kunnen met die dikke gordijnen afgescheiden worden. Als er toch wat licht moet zijn is een stuk stevig doorzichtig plastic er in zetten een oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat ik veel hoor is: Een uur voor naar bed gaan, de thermostaat op 15 graden. Personen zouden eens daarmee moeten spelen....moet natuurlijk niets :-) Wij zijn op ten duur steeds eerder de thermostaat laag gaan zetten en dan kijken hoe dat bevalt. Bij ons gaat hij om 19.30 op 15 graden dan is het meestal 3 uur later een halve graad gezakt, dat vind ik eigenlijk niets. Wij hebben dubbelglas van jaren 80 en spouwmuurisolatie van jaren 80 wel rolluiken. Vroeg in de avond doe ik in het hele huis rolluiken en tussen deuren dicht en het gordijn bij de voordeur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ik ook nog wel een interesante vind. Wij hebben een samsung led tv daar kun je ook mee spelen wat verbruik betreft wij hadden de beeldinstelling dynamisch die verbruikt het meest nu hebben we normaal en we hebben het beeld iets minder fel gezet. Wij gingen van 100 kwh naar 60 dat is heel wat zeker als hij lang aanstaat of er meerdere tv's in huis zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb laatst het hele huis nagelopen op dingen die beter kunnen qua energieverbruik en daar hebbik een lijst van gemaakt per etage, klusje, of ik het zelf kan doen of niet, wie dan wel, welke materialen ik ernog voor moet kopen.
    En nu doe ik steeds iets.

    Wat helpt: voering / extra stof achter het gordijn hangen (naaien, of met knijpertjes met haakjes van de ikea),

    Tochtstrips onder deuren die tochten / tochtrol onder deur door (zo’n ding met 2 rollen, action heeft ze voor weinig),

    Speedcomfort ventilatoren onder de radiatoren voor áls ze eens aangaan 😁

    Radiatorfolie erachter.

    Elektrisch (rug) kussentje voor als ik zit en het koud krijg.

    Volgende stappen: opbouw valdorpel achter voordeur, tovhtstrips op voordeur,
    En ik denk aan een decentrale wtw voor luchtverversing (die kun je per ruimte plaatsen, alleen weet ik nog niet hoe…. 😄

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij ons kwam de installateur van de cv voor de beurt. Vanwege vragen over ons verbruik heeft hij de gasleiding afgeperst. Er bleek een klein lek te zijn!
    In oude huizen zoals het onze (1935) is in het verleden hennep gebruikt bij de koppelingen. Dat verteert.
    Hij heeft dit vervangen en gaf aan dat dat best wat verbruik kon schelen. Tip voor iedereen met een oude installatie.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.