dinsdag 20 september 2022

Op vakantie in het Zwarte Woud: de uitstapjes op dag 2 en 3.

We hadden tussen 6 en 10 september 5 dagen om uitstapjes te maken. Je kunt wel op de hotelkamer blijven bivakkeren, of op een terras zitten maar daar is dochter al helemaal niet van en ik eerlijk gezegd ook niet.
Je wilt wat zien, nietwaar?
Op dag 1 na aankomst verkenden we het stadje + omgeving. Het stadje was mooier dan verwacht, met echt heel veel vakwerkhuizen en stadstorens en een mooie kerk. We hadden een folder met een stadswandeling en die deden wel. We bekeken de kerk en veel straatjes en pleintjes van de binnenstad.
De Mariakerk is van binnen schitterend:

Schitterende muurschilderingen

En ook het centrale plein, de torens en de vakwerkhuizen waren zeer de moeite waard.

straatje met 1 van de torens

Na de stadswandeling was ik te moe om nog verder te wandelen. We lunchten op het plein met broodjes van de bakker. Dochter heeft toen een wandeling gemaakt in de omliggende heuvels  en appte mij deze foto:

Ik zat intussen lekker in de zon op een bankje, met mijn e-reader.
Voor de avondmaaltijd hadden we gereserveerd in het restaurant van ons hotel en aten we een van de weinige vegetarische maaltijden uit hun aanbod. SpÀtzle mit Pfifferlinge in kruidenroomsaus. (pasta met cantharellen in roomsaus)

De volgende dag zouden we naar Schaffhausen in Zwitserland gaan, naar de Rheinfall, de waterval. Een flinke reis van ongeveer 2,5 uur via Singen. De treinkaartjes hadden we al van tevoren geregeld via de reisorganisatie. Het was een schitterend traject met veel vergezichten. Wel nogal bergachtig, met veel tunnels waardoor het mooie uitzicht regelmatig verdween 😊. Je kunt met de trein in Neuhausen tot vlakbij de waterval komen en dat deden we!
Bij de waterval dronken we een kop koffie. Zoals te verwachten was op een toeristische plek, werd dit de duurste koffie van onze vakantie. 10 euro moesten we afrekenen voor 2 koppen koffie. Maar we zaten heerlijk in de schaduw op een terras met uitzicht over de waterval in het besef bevoorrechte mensen te zijn die dit kunnen doen!

De waterval was vrij tam in vergelijking met eerdere keren dat ik daar was, maar toch gaat er nog steeds een indrukwekkende hoeveelheid water door.

zicht op de waterval vanaf ons terras

Na de waterval weer terug in de trein. In Singen ging de overstap wat lastig, want de trein vertrok van een ander perron dan aangegeven, maar ook dat lukte.
's Avonds aten we een kaaspizza in een eethuis tegenover ons hotel.

1. In die mooie oude stadjes is het wel lastig lopen op de kinderkopjes als je niet zo stabiel meer bent Met stok is ook lastig want die glijdt al snel weg en rollator trilt enorm en dat is weer zo naar vor artrosehanden.
    Geen stadswandelingen meer dus voor mij, gelukkig komen er vaak leuke foto's op blogs. Lees het graag

2. Het ziet er prachtig uit, ik begrijp goed dat jullie genoten hebben. Slim om fijn een (e) boekje te lezen terwijl je dochter wat verder zwerft. En dan gezellig samen de dag doorpraten bij een hapje.
    In hotels en restaurants weet je van te voren dat de hoeveelheid groenten minder is dan thuis (en de hoeveelheid zout hoger). Voor een paar dagen kan dat ook geen kwaad. Ik nam vaak een voorafje groentesoep en als hoofdgerecht een klein vegetarisch voorgerecht en dat vulde in combinatie vaak heel goed.

1. Toe maar, je hebt het goed voor elkaar!
      Marijke

Verwijderen
    2. Het klinkt alsof ik een doorgewinterde hotelgast ben, maar ik heb het over de precorona tijd toen ik nog gevraagd werd voor mijn werk te reizen.
      Mijn privé zelf doet self-catering in eigen land.
      Maar de tip om in restaurants wat meer groenten binnen te krijgen, blijft valide! :-)

Verwijderen
  3. 5 euro per kop koffie is inderdaad niet goedkoop, maar goed, je zit daar dan natuurlijk wel prachtig!

4. Er wordt altijd gezegd dat je het niet meer doen moet/mag, maar in gedachten maak ik vaak nog de omrekening van euro naar gulden. De omrekeningsfactor van 2.20371 zit nog steeds vast in mijn geheugen. Ik dacht er in ieder geval weer aan toen ik las over de prijs van €10 voor twee koppen koffie; 22 gulden en 20 cent voor twee koppen koffie.
    Dat had twintig jaar geleden, bij de introductie van de euro, ook niemand gedacht of verwacht lijkt me.

1. Toen we op het terras gingen zitten, zei ik meteen al tegen dochter: dit worden dure kopjes koffie, maar het uitzicht is prachtig en daar gaat het om! We waren moe na een vrij lange wandeling en de stoelen op het terras zaten heerlijk!
      Ik reken sinds een tijdje niet meer om, ik heb het wel heel lang gedaan. De introductie van de euro in januari 2002 is al zo lang geleden dat zelfs ik er mee gestopt ben!

Verwijderen
    2. Ook als de gulden gebleven was, Willem, zouden de prijzen ook gestegen zijn. Misschien had de koffie op dat terras dan fl. 9,50 gekost maar zeker geen fl. 3,50 of fl. 5,= .
      Thea

3. @Thea, ik probeer het altijd even in perspectief te zetten. Wat een kop koffie op een terras nu kost, of 20 jaar geleden; geen idee, ik drink nooit koffie, lust het gewoonweg niet. Weet wel dat de salarissen sinds de invoering van de euro ruwweg verdubbeld zijn, of anders gezegd; wat je ca 20 jaar geleden in guldens verdiende, krijg je nu in euro's. Ondanks dat ik geen koffiedrinker ben weet ik wel zeker dat twintig jaar geleden een kop koffie geen 5 gulden kostte.
      Maar begrijp me goed, ik zit niet voortdurend om te rekenen naar de gulden, want dan wordt je stapelgek, ondanks dat ik best wel een beetje een getallenfreak ben en er dus ook voortdurend mee bezig ben. Het min of meer automatisch doe zelfs; iedereen heeft zo zijn of haar eigenaardigheden.

Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.