donderdag 6 oktober 2022

Morgen de 5e prik!

Gisteren ontving ik een uitnodigingsbrief: er ligt een nieuwe Covid-vaccinatie voor me klaar!
Ik had vooruitlopend op die uitnodiging afgelopen maandag al een afspraak gemaakt voor morgen, dus de brief komt mooi op tijd! Ik kan het vragenformulier nog even rustig invullen.
De prik is toegespitst op omikron BA.4- en BA.5 en daarmee geeft dit vaccin de beste bescherming, zelfs een bredere bescherming dan de oude vaccins.

De nieuwe coronagolf komt op, volgens het RIVM is de ernst van deze golf afhankelijk van de vaccinaties. Dus lieve mensen, haal allemaal een prik, dan valt het met opnames in ziekenhuizen en IC's misschien wel mee.
Ik denk dat een booster wel nuttig is voor iedereen en dus ook voor mij, zodat ik misschien wel nooit corona zal krijgen! Tot nog toe heb ik het niet gehad, nog steeds niet, hoewel echt vrijwel iedereen, oud en jong, in mijn omgeving corona heeft gehad. Misschien door alle prikken of misschien doordat ik toevallig immuun ben voor deze ziekte?
Wie zal het zeggen?

Ik zal binnenkort ook wel een nieuwe uitnodiging krijgen voor een griepprik en ook die ga ik halen.
Mijn huisartsenpraktijk is daarmee altijd vrij laat, meestal eind oktober/begin november.



47 opmerkingen:

  1. Mooi zo, goed geregeld. En ik vandaag de vijfde prik! Moet je naar de Osloweg?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, daar heb ik een afspraak. Kardinge was voor mij veel gemakkelijker bereikbaar, maar op die locatie wordt niet meer geprikt, alleen nog gesport.

      Verwijderen
  2. Ik heb de vijfde prik inmiddels ook gehad. Op een pijnlijke arm na, heb ik ook deze keer weer nergens last van gehad. Om de griepprik ga ik ook altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze buurman en beste vriend is, afgelopen maandag plotseling overleden aan een longembolie, 59 jaar, topfit, kort na de 5e vaccinatie.
    Verplicht vanuit zijn werk...anders zou hij het nóóit gedaan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach, wat verdrietig! Mijn exbuurvrouw en nog steeds goede vriendin kreeg al voor haar 50e uit het niets ineens een longembolie. Het was kantje boord en het ging goed. Ik bedoel maar, die longembolie van je buurman hoeft geen verband te houden met de vaccinatie. Tromboses en embolieën zijn ziektes die normaal bij 1 op 1000 mensen per jaar voorkomen.
      Er zijn wel meldingen dat mensen na de covid-vaccinatie een longembolie krijgen en in vergelijking met mensen met longembolie die niet een prik kregen zijn het er wel ietsje meer.

      Verwijderen
    2. Vader van vriendin had 5E prik gehaald en viel een dag later van de trap, nek gebroken en overleed ter plekke.
      Is geen slechte grap maar echt gebeurd!
      Thea

      Verwijderen
    3. Trombose en embolieën, komen die echt bij 1 op de 1000 mensen voor? Dat lijkt mij heel erg veel. Als dat al zo zou zijn, geldt dat dan niet voor bepaalde leeftijdsgroepen en mensen met bepaalde ziektes?

      Verwijderen
    4. Het lijkt me ook erg veel, maar dat is het getal dat ik vond op de site van Bijwerkingencentrum Lareb. https://www.lareb.nl/news/update-meldingen-tromboses-en-embolieen-na-coronavaccinaties
      Misschien staat het fout vermeld op hun site?

      Verwijderen
    5. Mijn overovergrootvader viel van de trap en brak zijn nek, nooit 1 inenting gehad. Zijn moeder stierf trouwens ook zomaar ineens, niemand weet waaraan. Ze was 47. Ze lag dood in bed 's ochtends.

      Ongelukken en sterfgevallen komen al eeuwen voor.
      Ik ken busladingen mensen die 4 of 5 inentingen hebben gehad. En niemand is zomaar ineens gestorven. Ik ken wel handenvol mensen die ernstig beperkt zijn in hun functioneren nadat ze corona opliepen. En ik kende ook een stuk of 40 mensen die (tussen de 30 en 80) dood gingen aan het verkoudheidje.
      Er zal heus af en toe iemand dood neervallen door een inenting. Dat si al sinds het begin van inenten het geval.

      Verwijderen
    6. Topfit zegt daarbij eigenlijk vrij weinig. Dat jij je nu goed voelt, betekent niet dat er binnen in niets gaande is. Het kan gewoon gebeuren.

      Verwijderen
    7. Naarmate je ouder wordt stijgt de kans op trombose voor mensen >60 jaar is het 1 op de 1000 daaronder is het risico lager. Maar ook leefstijlfactoren ( roken, overgewicht, weinig bewegen) en onderliggende ziektes ( factor V Leiden, kanker etc) en een operatie verhogen de kans op trombose. Mijn man heeft eens een longembolie gekregen als gevolg van hartritmestoornissen en een lange reis. Dat is gelukkig wel helemaal weer goed gekomen.

      Verwijderen
  4. Wij halen die niet en nooit gedaan allebei risico groep en op leeftijd, afgelopen zomer allebei corona gehad best wel ziek geweest.
    Maar nu een natuurlijke afweer gekregen.
    Maar we gaan geen prik halen.
    Als mensen dit wel doen en willen is dat goed wij maken daar geen probleem van als ze ons maar ook in onze waarde laten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hou er rekening mee dat je natuurlijke afweer na verloop van tijd minder wordt. Dit komt o.a. omdat het virus nog steeds aan het muteren is. De kans dat je dus weer COVID-19 krijgt is dus wel degelijk aanwezig. Én niemand kan zeggen hoe je lichaam dan reageert aangezien dit een “nieuw” virus is voor de wetenschap en ons lichaam.

      Verwijderen
  5. Ik sluit me volledig bij jou aan!

    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb de 4e niet genomen en ook deze hoef ik niet en de griepprik neem ik al zo lang niet meer ,ik hoef al die rommel niet meer in mijn lijf .De eerste 3 hebben mijn lijf geen goed gedaan merk ik heel goed dus ik bedank er voor nu. Ik zie wel waar het schip strand als ik toch ziek word

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik hoef niet.. ik heb in juni en in september al twee keer twee weken Ziek in bed gelegen. Beide keren opgenomen geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Idem dito, ik ben niet gevaccineerd en heb corona gehad. Avonds wat lichte koorts en moe. Maar na 2 dagen was het over. Gaan we daar de hele kerstboom weer voor optuigen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij niet. Maar misschien.. voor iemand die er wel dood aan gaat?

      Verwijderen
    2. Ik ben na de vorige besmetting 6 maanden uit de running geweest. Alleen traplopen al voelde de eerste weken als een marathon. Ik ben bang voor nog een keer long covid, dus ja, ik haal de kerstversiering van zolder.

      Verwijderen
  9. Wij hebben de 4e prik niet gehaald wegens omstandigheden kun je dan wel gewoon de 5e prik halen
    Manlief heeft al brief gehad maar moeten weer wachten want manlief is net weer thuis uit het ziekenhuis

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker kan je nu een prik halen ook al heb je er één overgeslagen.

      Verwijderen
  10. ik ga hem zaterdag halen,weer veel corona gevalen in de buurt en op het werk van de kinderen.te veel mensen met langdurige klachten, maar eigen keuze natuurlijk,maar laat je goed voorlichten,liefst door je dokter en niet info van sociaal media geplukt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De voorlichting van de huisarts is helaas gekleurd door de mening van de huisarts. Zoals met alles wat niet onomstotelijk bewezen kan worden. Dan hou je voor- en tegenstanders.
      Verder helemaal eens met laat ieder het voor zich weten en oordeel daar niet over.

      Verwijderen
  11. Ieder moet doen,wat het veiligste lijkt. Het liefst zonder oordeel over iemand met een andere mening.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb vandaag de griepprik al gehad. De 17e de 5e coronaprik

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb de eerste drie genomen. Nu ga ik niet meer. Voelt zo niet goed al die rotzooi in mijn lijf.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben nog niet benaderd, te jong, maar zodra het kan ga ik. Met mijn werk op een school ben ik altijd onder veel mensen. Ik wil zelf liever niet ziek worden, maar vooral ook geen anderen - zoals mijn vader - besmetten. Mocht ik voor die tijd van de trap vallen en mijn nek breken, of een longembolie krijgen dan is het in ieder geval niet gerelateerd aan de vaccinatie. 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt met vaccinatie nog steeds anderen besmetten, de prik haal je al alleen voor jezelf

      Verwijderen
    2. Nee, je haalt de prik niet alleen voor jezelf. Je loopt veel minder kans om ernstig ziek te worden. Je bespaart je omgeving veel zorgen en mogelijk leed en doordat je minder snel in een ziekenhuis terecht komt ontlast je de zorg en daarnaast is het goed voor de economie doordat je sneller weer aan het werk kunt.

      Verwijderen
    3. Klopt helemaal niet. Ofwel werkt het vaccin en word je niet ziek ofwel werkt het niet en word je ziek. Ken mensen die ernstig werden met vaccin en mensen die niet zo ziek werden zonder vaccin.

      Verwijderen
    4. @Anoniem, als ik ziek word kan ik anderen besmetten. Als ik niet ziek word, doordat ik ben gevaccineerd, is de kans minder groot dat ik anderen besmet. Ik weet dat ik het virus ongemerkt mee kan dragen.
      @Aaf, dank je wel! Precies!

      Verwijderen
    5. Als ik niet ziek word, dat is het probleem, je weet het niet.

      Verwijderen
    6. Als je corona hebt en je merkt het niet doordat je je niet ziek voelt, kun je inderdaad anderen besmetten, want je doet gewoon wat je anders ook doet, de dagelijkse dingen.
      Ik vraag me wel af of je erg besmettelijk kunt zijn als je zelf niet door hebt dat je iets onder de leden hebt.

      Verwijderen
  15. Ik haal ook geen boosterprikken. Na de eerste vaccinatie had ik behoorlijke hartritme stoornissen. Deze zijn na drie maanden weer volledig verdwenen. Ik wil niet nogmaals dat risico lopen. Ben niet tegen vaccineren. Heb één keer corona gehad. Gelukkig niet heel ziek van geweest. En ja, ik weet dat je van corona heel ziek kunt worden, maar dat risico neem ik nu.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier idem! Ik ben absoluut niet tegen vaccineren. Dus ook gedaan .. maar zo naar geweest van ritmestoornissen al enkele uren na de prik. Nu net corona gehad dus ik sla over.

      Verwijderen
  16. Hm, als ik het goed heb begrepen wordt er voorlopig nog (lang) niet met het aangepaste vaccin geprikt omdat er eerst nog een hele voorraad BA1 moet worden 'weggewerkt'. Zeker voor ouderen geen reden om het te laten maar het zou wel netjes zijn als die informatie wat duidelijker werd gecommuniceerd.
    Of ik heb ergens iets gemist, dat zou dan mooi zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vraag me altijd af, of de bijwerkingen van vaccinaties niet ook worden veroorzaakt door een onderliggende zwakte in het gestel, net zoals je van een virus of bacterie ook meer of minder last hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Als zorgmedewerker voorrang, dus mijn prik zit er al.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Nee, ik ga geen prikken meer halen. Heb de eerste gehaald en de booster eind vorig jaar. Kreeg na 2 mnd begin dit jaar weer corona (2e keer), paar dagen flink ziek geweest met koorts. Nog meer dan de 1e keer.
    Dus ik zie geen meerwaarde meer van die prik.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik ben wel wat laat maar toch wil ik nog iets meedelen.
    Mijn man is een patiënt met een zeer complex plaatje dus was als 1 van de eerste aan de beurt met de vaccinatie.
    Omdat wij daar onze bedenkingen bij hadden hebben we het niet gedaan.
    Toen de zesde operatie dit jaar moest worden gedaan en alles daar voor geregeld was belde de arts op met de vraag.
    Heeft u de booster gehad,mijn man zegt nee.
    Gelukkig zegt de arts anders had ik u niet kunnen opereren.
    Mijn man was te verbouwereerd om naar het waarom te vragen.
    Ook geeft de overstorten en het feit dat ook wij gezonde fitte mensen plotseling zien sterven ons te denken.
    Maar ieder moet doen wat hij nodig vind.
    Groet Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies om die reden heb ik de vaccinatie nog niet gehaald en zal ik ook de griepvaccinatie even uitstellen. Ik wordt 18 oktober geopereerd en had al gelezen dat vaccineren niet aan te raden is voor een operatie. Maar anders had ik de coronabooster (mijn 5e) al wel gehaald idd. Voor iedereen is dit een individuele afweging.

      Verwijderen
    2. Klopt, Lianne, het is niet verantwoord om een operatie en een inenting te kort op elkaar te hebben - dan heb je meer kans op problemen. Zo ken ik mensen die hun inenting uitstelden tot 2 weken (meen ik) na een operatie...

      Verwijderen
  21. Ik ben nog in afwachting van prik nr 4 - die ga ik zeker halen! Hoe kan het dat jij al op nr 5 zit - ik dacht dat we pas op de tweede booster zaten? (IK ben de tel soms wat kwijt...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Prikken op 15 april '21, op 08 juli '21, op 31 december '21 en op 22 juni '22 en nu dus op 7 oktober. Volgens mij bestond de eerste prik uit twee delen. Ik kreeg bij de eerste prik meteen een afspraak voor de volgende een vastgesteld aantal weken later. Misschien dat je die daarom als 1 prik onthouden hebt.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.