Omdat mijn vaste contract bij Powerpeers op 2 november afloopt, kreeg ik bericht van hen over een nieuw contract en de bijbehorende tarieven.
Ik krijg een variabel contract, want meer smaken zijn er tegenwoordig niet, geloof ik.
Mocht ik naar een ander bedrijf willen overstappen, dan kan dat, ik heb een opzegtermijn van 1 maand.
Ik heb nog geen nieuw termijnbedrag en juist daarnaar ben ik wel nieuwsgierig.
Wat zou mijn termijnbedrag worden?
Ik kijk de laatste tijd vaak op hun site, op mijn account en vind nog steeds geen bericht.
Wel andere dingen waar ik mij een beetje over verbaas, bijvoorbeeld mijn gasverbruik. Volgens mijn eigen berekening met behulp van de meterstanden op mijn slimme meter is dat gasverbruik vanaf 3 november 2021 tot nu in totaal 309,6 m3 en volgens Powerpeers 331 m3. Dit is een verschil van ruim 20 m3.
Merkwaardig!
Ook mijn stroomverbruik lijkt niet correct. Volgens Powerpeers heb ik 1284 kWh verbruikt en volgens mijn meterstanden is dit 1269 kWh. Ik zou 1365 kWh opgewekt hebben, en daarvan is dus 1284 kWh gesaldeerd en dus zou ik 81 kWh teruggeleverd hebben. Volgens mijn slimme meter heb ik 1582 kWh stroom opgewekt. Dat betekent dat ik in feite 313 kWh heb teruggeleverd.
Ook dit is hoogst merkwaardig!
Ik kwam deze verschillen op het spoor doordat mijn verbruiksapps* andere getallen lieten zien.
* https://slimmemeterportal.nl en https://slim.energieinzicht.nl
Misschien worden het aantal (terug)geleverde m3 en kWh op de jaarafrekening nog gecorrigeerd. Ik ga het zien! En anders is het ook geen probleem, want de prijs is volgens het contract van 3 november 2021 tot en met 2 november 2022 lager dan dat de prijzen nu zijn.
Ook is op de site van Powerpeers nog niet terug te vinden hoe ze de 2x 190 euro in november en december gaan uitbetalen.
Update: Vandaag staat het voor het eerst op hun site: Wij verrekenen de compensatie van € 190
met de eerstkomende factuur. Dit kan je termijnbedrag zijn of een
jaar- of eindafrekening. Staan er nog andere bedragen open, dan
verrekenen we het daarmee.
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
woensdag 26 oktober 2022
Nog nooit eerder gehad: een variabel energiecontract
Labels:
Energie
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Ik had verwacht dat je over zou stappen naar een dynamisch contract van de ANWB ofzo. Juist omdat je altijd zo bewust met energie omgaat.
BeantwoordenVerwijderenIk heb me totaal nog niet verdiept in dynamische contracten. Ik stapte altijd via een vergelijkingssite over naar de goedkoopste groene aanbieder.
VerwijderenDat kan natuurlijk alsnog. Ga er maar eens op zoeken. Juist vanwege je bewuste gebruik én omdat je geen baan meer hebt, kan dat reuze interessant zijn.
Verwijderenhttps://www.gaslicht.com/energie-informatie/dynamische-tarieven
Ik weet dat er bij gas sprake is van een correctiefactor. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.energiedirect.nl/klantenservice/facturen-en-betalen/correctiefactor-gas . Mogelijk hebben ze die al toegepast op het resultaat wat je op de website te zien krijgt?
BeantwoordenVerwijderenHoi Aaf, toevallig gaan wij gelijk met je op, met een contract bij powerpeers tm 1 november. Mijn standen wijken ook iets af, ik zie echter op hun site dat de meters voor het laatst half september zijn uitgelezen. De rest is dus een inschatting.
BeantwoordenVerwijderenJe kunt ergens op het dashboard ook je verbruik vinden, verdeeld in 3 tijdvakken. De eerste twee tijdvakken kloppen precies qua stand. De laatste niet, ik denk dus door het bovenstaande en ga er vanuit dat dit gecorrigeerd wordt.
Ik zie echter niets terug van de gemiddeld 400 euro compensatie door de overheid. Wij krijgen ws wat terug vanwege cashback en minder verbruik. Maar dat is bij elkaar nog geen 400 euro.
Niet erg hoor, allang blij dat we wat krijgen. Groet , G
Ik heb gemailed met pp over de standen. Die kloppen niet. Ik kreeg in de mail de juiste standen door en die kloppen wel. Dus met de afrekening moet het goed komen
BeantwoordenVerwijderenIk ben ook erg benieuwd naar die 2*€ 190. Zoveel verbruik ik lang niet!
BeantwoordenVerwijderenIk heb gelezen op de site van mijn leverancier, dat ik in november en december op dezelfde dag dat mijn normale termijn wordt afgeschreven 190 euro gestort krijg. Dus mijn normale termijnen worden afgeschreven en tellen dus mee voor de jaarafrekening. Maar die 2x190 euro krijg ik gewoon gestort, en ga ik opzij zetten voor de jaarafrekening half in 2023. Ze blijven dus buiten de nota van de leverancier. Maar je kunt ze gebruiken om eventueel tekort met die 380 recht te trekken. Mits je het niet alvast lekker consumeert in de dure decembertijd. Want dan komen de problemen later.
BeantwoordenVerwijderenMijn ervaring is ook dat de opgave van de leverancier soms afwijkt van wat je zelf denkt. Maar dat geeft niks. De eindstanden heb je en de nieuwe eindstanden zullen ook laten zien wat je uiteindelijk moet betalen. Dan wordt alles rechtgetrokken.
Kan dat zo maar dat de standen in hun voordeel werken. Wel toevallig. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat aflopen.
BeantwoordenVerwijderenVandaag mail gekregen van Eneco. Woon in Rotterdam en gebruik electrisch en stads verwarming. Half november en half december wordt er 190 euro bijgeschreven. Je maandtermijn wordt gewoon afgeschreven. Voor haar vakantie heb ik Aaf een mail gestuurd met mijn Eneco ervaring. Misschien schrijft zij nog een keer hierover. Rotterdam heeft goed voor zijn ouderen gezorgd. Lidy
BeantwoordenVerwijderen