maandag 31 oktober 2022

Wat ga ik doen met de 2x 190 euro?

2x 190 euro
Alle kleinverbruikers van energie krijgen in november en december geld van de overheid. Dit is ter compensatie van de hoge energieprijzen. Ook mensen die het geld eigenlijk niet nodig hebben krijgen 2x 190 euro cadeau.
Prachtig!

Hogere energielasten voor mij
Ik betaal voor stroom vanaf 3 november tot 1 januari 2023 €0,5302 per kWh en voor gas betaal ik de komende maanden €2,4836 per m3.
De komende maanden produceren mijn zonnepanelen minder dan ik verbruik. De tarieven voor stroom kunnen waarschijnlijk door middel van de salderingsregeling verrekend worden met productie in voorjaar en zomer 2023. Maar zeker weet ik dat niet.
Het zou kunnen dat mijn gas- en stroomrekening door de hoge tarieven veel hoger is dan gebruikelijk. 30-50 euro per maand was tot voor kort normaal, ook in het afgelopen jaar.

Ik denk, dat ook ik vanaf nu veel duurder uit ben.
Maar aan de andere kant denk ik, dat ik geld overhoud als ik uitga van mijn normale uitgaven voor gas en stroom. Ik bedoel overhouden van die 2x 190 euro.

Weggeven?
Dus wat ik doe is het volgende: ik reken het gebruikelijke voorschot (ca 40 euro) als mijn "normale" voorschot. Een deel van de 190 euro gaat naar het nieuwe voorschot. Ik verwacht dat dit nieuwe voorschot ongeveer 75 à 80 euro zal zijn, maar misschien onderschat ik de situatie, want in mijn normale voorschot zat een cashback verrekend van €200 per jaar. En die cashbacks zijn er nu niet meer.

De rest van het geld gaat zeker naar een goed doel. Bij bovenstaande rekensom 190 min 40 euro, "over" 150 euro x 2.

Welk doel kies ik?
Ik denk dat ik geld geef aan de plaatselijke voedselbank, maar ik ga op mijn gemak bekijken wat ik een goede bestemming vind.

Als laatste:
voel je niet verplicht om het geld weg te geven aan goede doelen als je lage energielasten en een mooie buffer hebt. Er zijn méér manieren om anderen te helpen dan alleen met geld en als je niet helpt en niet geeft is het ook goed. Je bent er helemaal vrij in, het is jouw geld.

28 opmerkingen:

  1. ik heb ook al iets gestort op de plaatselijke voedselbank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij krijgen ook 2 x 190 euro die we niet nodig hebben. Ik vind het een goed idee van je om dit geld aan een goed doel te schenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoewel onze rekening voor gas en licht,niet hoog is,en de spaarrekening een goede buffer heeft,gaat het bedrag wat we krijgen naar de spaarrekenig. waarom?we hebben altijd heel zuinig geleeft en ons huis laten isoleren. van ons spaargeld.de hypotheek is bijna afgelost.komend jaar stopt mijn man met werken na 48 jaar en moeten we van ons spaarpotje een jaar overbruggen voor hij pensioen en aow krijgt. elk jaar krijgt de voedselbank al een gift dus we spekken onze spaarpot nog even ,na het salarisvrije jaar zien we wel weer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wil ook helemaal niet de indruk wekken dat iedereen die wat geld op de spaarrekening heeft staan en lage energiekosten heeft nu maar het geld aan goede doelen moet geven. Voel je vooral niet verplicht! Die 380 euro is jouw geld. Ik kan me voorstellen dat alle geld welkom is als je een jaar tot je pensioen en AOW moet overbruggen. Als jij jonger bent dan je man, krijgen jullie ook nog niet de volledige AOW, dat is pas als jullie beiden tenminste 66 jaar en 7 maanden zijn.

      Verwijderen
  4. Ik ben van plan om het geld richting Oekraïne te sturen. Ik heb het absoluut niet nodig. Mijn contract loopt nog twee jaar en ik ben minder dan €100 per maand kwiJt aan energie. Ik moet alleen nog even uitzoeken welke organisatie de mensen in Oekraïne het beste door de winter kan helpen. Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik weet het nog niet, voel er ook wel voor om een paar mensen persoonlijk te helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn maandbedrag wordt ermee verlaagd. Ik betaalde afgelopen 3 jaar €90 per maand. Het contract liep 1 oktober jl af en nu mag ik €485 pm betalen. Dus , ja, die €190 pm zijn heel welkom.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry, maar ik vind het irritant om hier alleen maar reacties te lezen van mensen die het Niet nodig hebben. Ben ik soms de enige die zo'n hoog maandbedrag voor de kiezen krijgt? En bijna ga ik denken dat het mijn eigen schuld is, terwijl ik altijd heel zorgvuldig contracten heb afgesloten.

      Verwijderen
    2. Natuurlijk is het niet je eigen schuld! Sommigen van ons hebben de pech dat ze hun contract al moesten vernieuwen, anderen nog niet... Als je heel hard stookt, terwijl dat bijv. vanwege je gezondheid niet nodig is, dan heb ik wat minder medelijden - maar je kunt ook gewoon pech hebben, een huis wat doorwaait, een ongunstig contract, reuma of een andere ziekte - noem maar op!

      Verwijderen
    3. Hier iemand die het geld wel zelf houdt. Van 85 euro per maand gegaan naar 250. Dus ik kan het goed gebruiken. Ik zou het heel naar vinden om mijn spaargeld aan te moeten breken voor een bedrijf wat miljardenwinst maakt. Ik hoop het zo te kunnen redden, ook met behulp van het energieplafond volgend jaar. ~s

      Verwijderen
    4. Dank jullie wel, dus er zijn toch ook mensen die het gewoon zelf nodig hebben.

      Verwijderen
    5. Hier nog iemand die het geld zelf houdt. Wij zijn van €90 via €200 naar €395 voorschot gegaan, dus dat lijkt me logisch.
      Groet, Greetje54

      Verwijderen
    6. Nog even een toelichting waarvoor we €485 pm moeten betalen. Wij wonen in een eengezinshuis (tussen 2 buren). En hebben een gemiddeld verbruik. Hooguit 900 kub gas pj en 3300 kilowatt stroom pj. Dus niks extra hoge gas of elektrisch. En onze leverancier is Greenchoice.

      Verwijderen
    7. Wij zitten relatief gunstig (gas op 1,20 euro), maar wel anderhalf keer zo duur als eerst. Dat geld gebruik ik om extra te isoleren en in het potje voor de nog aan te schaffen airco... Ik geloof namelijk niet dat de prijzen na afloop van ons contract opeens lager zijn.

      Verwijderen
    8. Er zijn denk ik veel mensen die het goed kunnen gebruiken. Daar is het in eerste instantie ook voor bedoeld lijkt me. Wij kunnen het ook goed gebruiken. (Groot gezin, energiecontract dat 1 oktober afliep en om allelei redenen een 1 verdienersgezin) Je bent dus zeker niet de enige. Maar voor de mensen die het niet nodig hebben is het ook een leuk extraatje. Dat is ze ook van harte gegund. En geef je het aan een goed doel? Dat is heel fijn maar zeker geen verplichting.

      Verwijderen
  7. Hier gaat het gewoon op de eigen spaarrekening. Afgelopen jaar flink verbouwd in huis en ook extra geïsoleerd. We kwamen niet in aanmerking voor subsidie, dus de buffer moet weer aangevuld.
    Niets ten nadele van jou Aaf, je geeft bij al een andere reactie aan dat het je eigen keuze is wat je met het geld doet. Bij een aantal andere bloggers/nieuwssites/etc. krijg ik de indruk dat als je het niet nodig hebt je het weg MOET geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal een opmerking toevoegen aan mijn bericht, want ik vind dat mensen niet het idee moeten krijgen dat ze verplicht zijn om het geld af te dragen aan goede doelen. Goede doelen zijn een goed idee, als je wat over hebt en graag anderen wilt helpen, maar het hoeft niet! Er zijn zo veel manieren om je medemens te helpen, dat hoeft niet noodzakelijkerwijs met geld.

      Verwijderen
  8. We hebben vorig jaar januari een energiecontract voor 5 jaar vast afgesloten.We dachten dat we goed zaten toen we hoorden dat de energie naar boven zou gaan.Tot onze energieleverancier failliet ging..We waren toen 2 maanden wel veel geld kwijt aan onze energie. Uitgerekend hoeveel we meer kwijt zijn op jaarbasis dan is dat 6000 euro.Dan is 2 keer190 niet zoveel maar natuurlijk beter iets dan niets.Het rare vindt ik wel dat iedereen dat krijgt!Het voelt voor mij als oneerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als eerst uitgezocht moet worden wie het echt nodig heeft, dan kost dat veel bureaucratie, wat ook geld kost, en zou het niet meer lukken het geld dit jaar nog over te maken. Geartsje

      Verwijderen
  9. Ik vind het erg goed dat je het aan de voedselbank geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hier gaat het ook op de spaar rekening , wij hebben dit jaar vervroegd zonepanelen laten plaatsen wat een aardig gat in onze buffer sloeg

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Elke maand maak ik een bedrag over aan UNITED24, voor Oekraïne. Ik denk dat ik van dit extra stukje inkomen ook een deel voor UNITED24 bestem.

    Een hartelijke groet van Jo.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij hebben het nodig dus zet het aanpart voor de afrekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het geld wat we krijgen hebben we allemaal zelf betaald door belastingen. Dus is het een koekje van eigen deeg. Trouwens heeft iedereen die huur- zorg- kinder- of welke andere toeslag of subsidie wel nodig voor dat doel? Ik zie niet in waarom je dit geld speciaal voor energie moet aanwenden. Of specifiek nu zou moeten weg geven, je kunt het hele jaar doneren. Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb besloten om het te houden en het te besteden aan quality-time met mijn twee pubers.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ons maandbedrag is de vorige keer flink omhoog gegaan, meer dan het dubbele betalen we nu. Maar dat is al weer een hele tijd geleden. Ik ben bang dat als ons termijn later was afgelopen we nog heel veel meer hadden moeten betalen. Zoals het nu is kunnen we het redden. Onze dochter daarentegen kan het zich niet veroorloven om de kachel aan te zetten. Die zijn blij met het geld dat ze krijgen. Ik geef het bedrag aan haar zodat ze het wat ruimer hebben in de maand december en ze dan als het koud is de kachel wat aan kan zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Onze 2 x 190 euro gaat naar de aflossing van een duurzaamheidslening voor de kunststofkozijnen met hr++ glas. Ook dat moet terug betaald worden.

    Wij zijn zelf het goede doel. Lening is schuld, dus dat eerst. Maar ik hoor wel een beetje dat mensen zich verplicht voelen om te doneren. Daar doe ik niet aan mee.

    Zorgkosten gaan minimaal 10 euro omhoog per maand, maal 2 personen is toch weer 240 euro per jaar. En al die andere kosten. Alles word duurder. Nu hebben wij geen top inkomen, maar het lijkt erop dat er genoeg mensen zijn die maandelijks veel geld verdienen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.