zondag 27 november 2022

190 euro gedoneerd aan de Voedselbank!

Toen het geld van de energieleverancier binnenkwam, heb ik al snel 190 euro gestort op de rekening van de Voedselbank. Ik had 525 euro te veel betaald + ik kreeg dus daarnaast ook nog die €190 energiecompensatie. Een flink bedrag, waar eerst het termijnbedrag voor november af ging, maar er bleef nog veel over. Meer dan genoeg voor de aankopen die ik deed in de black friday-week en een donatie!
Er zijn veel meer Groningers die de 190 euro gedoneerd hebben aan de Voedselbank Groningen . Op 23 november stond de teller al op €20.000,- Dat is mooi, er is veel voedsel nodig komende wintermaanden. Ze hebben er op de site van de Voedselbank een mooie slogan voor bedacht:

Ik heb het geld niet overgemaakt door middel van scannen, want eigenlijk snap ik niet goed hoe dat werkt, maar gewoon via het bankrekeningnummer lukte het ook prima!

Het Dagblad van het Noorden in een artikel over deze actie:
"Het gedoneerde geld gaan de voedselbanken vooral gebruiken voor de inkoop van basisproducten, maar met de feestdagen in het vooruitzicht denken ze ook na over een extraatje voor de gebruikers. Sleeking (Voedselbank Emmen) hoopt een rollade aan het pakket te kunnen toevoegen. Jongsma (Voedselbank Groningen) heeft contact met een aantal restaurants. Zij willen de voedselbankgebruikers graag een gratis maaltijd aanbieden. In Roden zijn volgende week honderd kinderen welkom om gratis cadeautjes te komen uitzoeken."

De volgende 190 euro komt in de tweede helft van december. Wat ik daar mee gaan doen, dat weet ik nog niet. Ik overweeg het geld te doneren aan een buurtcentrum in mijn wijk. Het centrum richt zich vooral op mensen met een (te) kleine beurs.

16 opmerkingen:

  1. De 1e 190 heb ik aan de dierenvoedselbank gedoneerd, de 2e gaat naar de SAZ (Stichting Amsterdamse Zwerfkatten). Ook voor huisdieren kunnen mensen vaak onvoldoende (goed) eten kopen en ik vind het nogal hartvochtig en wreed om te zeggen dat je je kat/hond/konijn/vogel maar weg moet doen. Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben al jaren vrijwilliger bij de voedselbank en ik kan vertellen dat wij kunnen echt goed gebruiken. Niet alleen is het aantal cliënten erg gestegen (waar ik woon in drie maanden van 250 naar 330 gezinnen) maar de aanlevering van producten is fors afgenomen. Wij krijgen veel minder brood en bijvoorbeeld omdat bakkers nu minder bakken en dus minder over hebben

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Noem het hardvochtig. Maar ik doneer het niet. Volgens VEH stijgen de energietarieven in 2024 maximaal.
    De pensioenen gaan, als het aan het kabinet ligt over in de pensioenwet. Volgens Carola Schouten zal dat na invaren ons slechts 5% korting opleveren.
    Sinds 2007 worden werkenden en gepensioneerden niet geïndexeerd. Op een mallotige spaarrekening had je nog meer rendement gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben er nog niet zeker of ik de tweede 190 euro ook weggeef. Misschien koop ik er wel nog wat extra warms voor mijzelf van!

      Verwijderen
    2. Actuarissen Confident heeft berekend, dat wanneer de pensioenwet begin 2022 zou worden ingevoerd er een korting van 3,5% geweest zou zijn.
      De juiste cijfers zijn nog niet bekend.

      De AOW wordt met 10% verhoogd…. Volgens Martin van Rooijen van 50+ wordt de IOAW afgeschaft en dat is 5% die arme ouderen niet meer krijgen.
      Bovendien betalen werkenden miv volgend jaar geen AOW premie meer, maar gaan gepensioneerden voor het eerst AOW premie betalen.
      De premie ZVW wordt jaarlijks verhoogd.
      Ik heb ruzie met mijn familie die rustig voor de eerste kamer toch CDA gaan stemmen. Terwijl eerste kamer de pensioenwet kan tegen houden.
      Het is onzeker of PvdA en GroenLinks mee gaan stemmen met de coalitie. Ze twijfelen, maar stemmen vaak mee. Stem verstandig in maart 2023!

      Verwijderen
  4. Hoi, wij hebben ook gekozen voor de kattenopvang (wetland cats) en het leger des heils voor de warme huiskamerprojecten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb het ook overgemaakt aan de voedselbank. In december ga ik een andere bestemming zoeken. Huisdieren is ook wel een goed idee. Ik kan het best missen en ik zie dat de rij voor de voedselbank bij mij in de buurt steeds langer wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wil graag reageren op een detail uit je stukje namelijk dat de voedselbank Emmen graag een rollade aan het pakket wil toevoegen. Bij ons in het dorp voegt supermarkt Boni een rollade toe aan een pakket. Ik denk dan gelijk een rollade moet 50 minuten sudderen op het gas, niets slim qua energie. Wel goed van je dat je het geld gedoneerd hebt aan de voedselbank. Ik doe dat voorlopig niet, de eindafrekening van Eneco komt pas in maart volgend jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op zich heb je een punt , maar sudderen kun je ook zonder energie te gebruiken, ik zet zoiets in mijn zelf gemaakte hooimadam van een oude slaapzak.

      Verwijderen
    2. Ik dacht vooral, waarom vlees.

      Verwijderen
  7. Heb je de bank app op je telefoon? Als je ingelogd bent en staat er bij mij bovenin de scanner en die kan je gebruiken om buiten die code te scannen, dan komt meteen de gegevens van de ontvanger te staan en wat je kan doneren. Zo werkt het bij mijn ing.
    Eigenlijk is het net als je online bestelt en betaalt via Ideal dan krijg je ook dat plaatje om met je app te scannen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach ja natuurlijk! Helemaal niet aan gedacht Een goede tip!

      Verwijderen
    2. ik leerde het van een collectant die aan de deur kwam., Net als zoveel, heel simpel maar je moet het even weten.

      Verwijderen
  8. Hier ook een storting op de rekening van de voedselbank. De volgende maand verdeel ik het bedrag onder mijn andere goede doelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie doelen! Wij zijn ook in de positie dat we het niet hard nodig hebben, mede door een jaarcontract dat nu rond de prijzen van het energieplafond ligt en nog tot juni loopt. We geven de helft weg en gebruiken de rest voor isolatie van ons huis. Nu een deel aan de lokale voedselbank, volgende maand kijken we nog even wat we doen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.