zondag 27 november 2022

Mijn energieverbruik en teruglevering zonnepanelen in week 47

GAS
Deze week heb ik bijna iedere dag de verwarming aan gehad. Mijn gasverbruik was 10,3 kuub deze week. Dit was voor koken, douchen en verwarming. 
Vorige week verbruikte ik 9,7 kuub.
***Voor meer verbruikscijfers, zie onderstaande tekst.

STROOM
Ik kreeg in de afgelopen week 11 kWh stroom geleverd. Daarnaast gebruikte ik eigen geproduceerde stroom van mijn zonnepanelen.
In onderstaande alinea kun je lezen dat ik in totaal 14,76 kWh stroom verbruikte. Vrij veel voor mijn doen. Het hogere verbruik wordt veroorzaakt doordat ik een aantal keren de oven gebruikte.
Levering vorige week: 10 kWh

Zonnepanelen

Ik produceerde met mijn zonnepanelen 8,4 kWh stroom en ik leverde hiervan 4,64 kWh terug aan het net. De rest van de stroom,  3,76 kWh gebruikte ik direct. (+ de geleverde 11 kWh stroom = totaalverbruik stroom deze week 14,76 kWh.)
Nu dus geen verdiensten meer van de zonnepanelen. Ik produceerde 8,4 kWh en verbruikte 14,76 kWh. Negatief saldo 6,36 kWh.
Totale productie zonnepanelen sinds 11 maart: 1888,7 kWh.

*** Nog geïnteresseerd in verbruikscijfers gas van week 47 in voorgaande jaren?
In 2007: 32 m3
In 2011: 21 m3
In 2015: 13,3  m3
In 2016: 11,6 m3
In 2017: 18,4 m3
In 2018: 23,8 m3
In 2019: 18 m3
in 2020: 12,4 m3
In 2021: 20 m3

Ik ontving in de afgelopen week een mailtje over de nieuwe tarieven vanaf 1 januari 2023 en ik schrik van de prijzen, ondanks dat ik best weet wat er aan zit te komen.
Gastarief: €3,02306 per m3
Stroomtarief: €0,773178 per kWh
De hogere tarieven worden met name veroorzaakt doordat de BTW weer omhoog gaat naar 21% in plaats van de huidige 9%.
Als ik die nieuwe prijzen invoer in mijn verbruiksapps, dan schrik ik mij een rolberoerte van de kosten van mijn gasverbruik op sommige dagen in de afgelopen week!
Gelukkig is een prijsplafond! Maar als ik het goed begrijp, is dit nog steeds niet helemaal zeker! Dit schrijft Powerpeers in de mail: "Naar alle waarschijnlijkheid gaat per 1 januari 2023 het door de overheid aangekondigde prijsplafond in."

1 opmerking:

  1. Bijna deze blog over het hoofd gezien. En ik vind die juist zo interessant.
    In verhouding van aantal panelen kijk ik altijd of we een beetje overeen komen qua productie. De 12 panelen van 360 watt oost west ligging hebben afgelopen week 18,1 kwh opgeleverd. Direct verbruik is daar al af.
    Gas gebruik deze week 0,4 m3, Ik heb 26,6 kwh van het net afgenomen. Netto verbruik deze week 26,6 min 18,1 is 8,5 kwh. Die 8,5 kwh moet ik betalen. Dit is de eerste week dit jaar dat mijn panelen te weinig opleveren om quitte te spelen met de opbrengst. Stoomverbruik is zo hoog en gasverbruik zo laag omdat we verwarmen met de airco en koken op inductie/ hooimadam en alleen douchen op gas,
    Mijn gasprijs wordt zonder plafond ongeveer 3,76 en stroomprijs 0,81. Ik zal naar verwachting uitkomen op max 60 m3 gas en 2000 kwh per jaar dus onder plafond en volledige saldering.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.