woensdag 9 november 2022

53 euro gespaard, 5 euro rente!

Zuinig met tante Dora noemt het: jouw eigen armeluis beleggingsfonds. En daarmee bedoelt deze blog de koopzegels die je kunt kopen bij supermarkten.
Ik heb nu 2 boekjes vol, 1 van de AH en 1 van de Plus en daarmee heb ik 53 euro gespaard.
49 euro bij AH en 4 euro bij de Plus.

Bij de AH koop je per uitgegeven euro aan boodschappen voor 10 cent een spaarzegel.
Bij de Plus koop je per uitgegeven euro aan boodschappen voor 2 cent een spaarzegel.
Bij AH is na 490 zegels je digitale "spaarkaart" vol. Ze doen al sinds geruime tijd niet meer aan papieren zegeltjes.
Bij Plus bestaat het papieren systeem nog wel. Daar heb je 200 zegels nodig voordat je een volle spaarkaart hebt.

En ik heb nu 5 euro rente over die gespaarde 53 euro!
Wat een weelde!
Op mijn spaarrekening (bij de ASN) heb ik tot een spaarbedrag van €25.000,- een rente van 0,01%. Dus, stel ik heb €53 op mijn spaarrekening, dan levert dat per jaar €0,00053 rente op!
Dat is nogal een verschil!
Voor de volledigheid moet ik wel vertellen dat die gespaarde 53 euro ook uitbetaald werden. Ik moet nu weer opnieuw beginnen met sparen. Dat is bij een spaarrekening niet zo. Daar krijg ik ieder jaar rente over het zelfde bedrag.
€0,00053 per jaar dus + rente op rente, maar dat schiet in dit voorbeeld niet heel hard op!

12 opmerkingen:

  1. Verhuis je spaargeld naar Leaseplanbank. Die geven momenteel 0,5% rente op een vrije spaarrekening (en bijv. 1% rente op een deposito voor een jaar, daar zou je bijv. 30.000 euro in kunnen stoppen).

    0,5% rente is nog steeds niet heel veel, maar is wel 50 x meer dan wat je nu krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij sparen hier bijna 1 boekje per maand bij de AH. Dankzij Premium sparen we dubbel zo snel en uiteraard doen wij voor 5 personen een stuk meer boodschappen dan jij.
    Ik ken veel mensen die het gebruiken als "vakantiegeld" of als meevallertje. Wij laten het per 2 of 3 boekjes uitbetalen. Dat hangt er een beetje vanaf hoe het uitkomt. Uitbetalen moet namelijk in de winkel, en daar komen we bijna nooit omdat we de boodschappen laten bezorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. bij Plus betaal je 4 euro voor die 200 zegels en krijg je 6 euro terug, 50% winst.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij de Plus krijg je bij het inleveren van 3 boekjes geen €18,= maar een bon van €20,=

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die informatie vind ik nergens. Niet op de zegelboekjes en niet online. Ik vraag me af of je informatie juist is!

      Verwijderen
    2. Dat klopt ik spaar ook bij de plus. Boekje vol krijg je 6 euro

      Verwijderen
  5. Misschien is het plaatselijk, ik heb ze in huis dus hier is mijn info juist.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is dan plaatselijk, inderdaad. Ergens op de Noord-Veluwe kun je een vol boekje inleveren bij het benzinestation tegenover de Plus en er dan 8 euro benzine voor tanken. Weet niet of dat nu nog geldt met de huidige benzineprijzen. Diezelfde Plus had ook ooit in de zomer een actie bij een naastgelegen restaurant met korting op een driegangen menu bij inleveren van 3 zegelboekjes. Ik denk dat die Plus dan in handen is van een franchisenemer, die zelf dat soort beslissingen mag nemen.

      Verwijderen
  6. 5 euro rente is een hoog percentage op 53 euro. En dan wissel je waarschijnlijk vaker dan in een jaar de zegelboekjes in, dus over een jaar gerekend wordt het percentage hoger, als je meerdere keren een vol boekje inwisseld.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nog meer goed nieuws dan, vanaf 1 december 2022 maar liefst 0,2% rente bij ASN...jaja!

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb 3 spaarboekjes vol van AH, ik wilde die laten uitbetalen, maar ik mocht er maar 2 inleveren omdat er anders te weinig aan contanten inde kassa zou overblijven.......binnenkort maar de laatste ook weer inleveren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik spaar digitaal, heel handig dan kan je het bedrag op je bankrekening krijgen. E

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.