donderdag 19 januari 2023

Les 2 Budgetteren van je boodschappen kun je leren

Stel op basis van je uitgaven van de afgelopen weken een budget vast.

Welkom bij de 2e gratis les!

In les 1 heb je een overzicht gekregen van al je uitgaven voor voeding en drinken.
Dat was waarschijnlijk een flinke klus!
Ik verwacht dat je inmiddels al een aantal besparingsontdekkingen hebt gedaan, waardoor je in de toekomst je budget naar beneden bij kunt stellen. Misschien geef je veel uit aan alcohol en frisdrank, misschien geef je nogal wat geld uit aan snacks en chips, of gaat er veel geld de deur uit aan maaltijden die je niet zelf bereidt.
Belangrijke ontdekkingen, want daar kun je op besparen!

Waar kun je richtlijnen vinden voor je nieuwe budget?
Daarvoor ga je naar het Nibud. Daar vind je per leeftijd richtlijnen voor uitgaven voor voeding en drinken per dag en verder de percentages die je bij de totaaluitgaven met optellen of aftrekken als je gezin meer of minder dan 2 personen telt.

Het Nibud geeft ook een voorbeeld:
Een gezin bestaat uit een twee ouders (beiden jonger dan 50 jaar), een kind van 12 en een kind van 7 jaar oud. Per dag besteedt dit gezin aan voeding: 7,47 + 6,69 + 6,16 + 3,82 = 22,91 euro minus 30 procent vanwege vierpersoonshuishouden = € 16,04.
Mijzelf als voorbeeld: alleenstaande 70+-er. Per dag te besteden: 7,56 + 10% vanwege eenpersoonshuishouden = €8,32
Richtlijn voor voeding voor twee volwassenen (jonger dan 50 jaar), man en zwangere vrouw=  €16,39

Zo kun je aan de hand van het overzicht van de minimale kosten van het Nibud uitrekenen hoeveel geld je minimaal kwijt zou zijn voor voeding en drinken.
Daarbij zegt het Nibud dit:
"Uitgaven zijn afhankelijk van het inkomen

Hoe hoger het inkomen, hoe meer geld aan voeding wordt uitgegeven. Andere uitgaven hebben ook invloed op wat je aan voeding kunt besteden. Heb je bijvoorbeeld hoge woonlasten? Dan blijft er minder over voor bijvoorbeeld voeding.
Wanneer het inkomen stijgt, besteedt een huishouden meer aan andere dingen dan aan voeding. Bijvoorbeeld kleding en vervoer. Iedereen maakt hierin zijn eigen keuzes."

        En dan nu jouw budget voor de komende tijd!
Geeft het Nibud als richtlijn net als in het voorbeeld €16,04 per dag (= €112,28 per week), maar zit jij op het dubbele of hoger?
Het is ondoenlijk om onmiddellijk je uitgaven sterk te beperken. Oude gewoontes kun je vaak niet meteen ombuigen, daar is tijd voor nodig. 
Ga daarom in de komende maanden in een aantal stappen naar die €16,04 per dag. Hoeveel stappen je maakt, is afhankelijk van je inkomen en afhankelijk van het bedrag dat je boven deze richtlijn zit.
Want let op, het Nibud geeft een minimaal bedrag.
Ik zit daar weliswaar onder, meer uit gewoonte dan dat het moet, maar het is natuurlijk niet noodzakelijk om daar onder te gaan zitten.
Alleen als je financiƫle situatie er om vraagt en je dringend moet bezuinigen, kun je proberen zo snel mogelijk je budget bij te stellen.

Wees niet al te streng voor jezelf en ga er van uit dat je fouten gaat maken. Van je fouten leer je en fouten maken is menselijk. Je bent geen boodschappenrobot šŸ˜‚

Stel je doelen niet te hoog. Het is heel teleurstellend en demotiverend om te merken dat je je gestelde besparingsdoelen niet kunt halen. Te hoge doelen maken dat je er mee ophoudt en dat is niet de bedoeling van deze cursus. Het is een heerlijk gevoel om je doelen wel te halen en te zien dat je het kunt!

Volgende week dinsdag les 3
Kijk wat je in huis hebt, maak een maaltijdplanning en maak lijstjes wat je daarvoor nodig hebt.




18 opmerkingen:

  1. Wat een fijne en duidelijke cursus. Dat andere Blogger 95 euro hiervoor vragen is echt absurd! Morgen zal ik op jouw verzoek wat extra boodschappen in de kar van de voedselbank doen bij de supermarkt bij ons op het dorp!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die 95 euro klopt niet. Bij voorinschrijving kost de cursus 79 euro. Als de cursus start, betaal je 89 euro bij Porterenee.

      Verwijderen
  2. schrijf op wat je uitgeef en ga dan scrappen.alleen snacken op b.v vrijdagavond.zondags wat lekkers bij de koffie,het liefst zelf bakken door de weeks alleen een kaakje. geen luxe producten met veel toevoegingen hou het simpel.en bespaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, eigenlijk komt het in het kort neer op: schrappen van veel luxe en gemak. Dan ben je al een heel eind!

      Verwijderen
    2. Het hangt heel erg van je situatie en levensfase af, wat geschikte boodschappen voor je zijn. Ik keek altijd erg neer op kant en klaar pappen etc en ik vind die ook helemaal niet lekker eerlijk gezegd. Maar een ouder (flink oud) familielid eet die omdat het gebit niet meer wil en de gewrichten ook niet. Brood, de meeste vers fruit en zelfgekookte maaltijden vallen af, het kost al moeite om een beker pap te tillen. Maar op die leeftijd is zelfstandig wonen een prioriteit en aan uitstapjes en winkelen wordt al geen geld meer uitgegeven want die zijn practisch onmogelijk.
      Ik vind het dan wel niks, kant en klaar, maar je kunt er dus een flink eind richting de 100 mee worden :-). Duur vind ik die boodschappen wel.

      Verwijderen
    3. Schrappen hoeft niet altijd, probeer te optimaliseren. Bijv koffie. Je wilt echt drie , soms vier flinke mokken per dag en je partner ook. Hoeveel mag dat kosten? En wat is dan het lekkerst. Wij zijn aan het zoeken geweest. Zetten 2 keer per dag een thermoskan van 0,9 liter filterkoffie met door ons gemalen bonen. Arabica van de Lidl. We gebruiken 1/2 expresso 1/2 creme. En 35 tot 40 gram gemalen koffie per kan. In de aanbieding kost een pak van 1200 gram 10 euro. 70 Ć  80gram koffie voor 8 flinke mokken geurige versgezette koffie . Nog geen 10 ct per mok. Die cupjes komen er bij ons niet in
      Jannie

      Verwijderen
    4. Zondags wat lekkers bij de koffie, het liefst zelf bakken? Dat zelf bakken heb ik juist om besparings redenen geschrapt, de boter is zo duur geworden, in de aanbieding kopen is (vind ik) goedkoper dan zelf bakken.

      Verwijderen
  3. Bij de boodschappen komen de kosten van wc-papier, afwasmiddel ,zakdoekjes, keukenpapier, shampoo, tandpasta etc, er nog bij en de eventuele voedingskosten van een huisdier. Dat is zomaar 10 procent van de boodschappenkosten
    Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geloof niet dat het Nibud een richtbedrag van dat soort uitgaven heeft. Misschien hier eens zoeken naar een richtbedrag?
      Zal ook leeftijdsafhankelijk zijn. Als een gezin nog een kind in de luiers heeft kost dat extra. Oude mensen hebben weer andere dingen meer nodig
      Jannie

      Verwijderen
  4. Ik probeer redelijk zuinig te leven, dwz koop kleding bij de kringloop, eet wat in de aanbieding is en koop extra als bv vega bij de Plus in de aanbieding is maar ik probeer ook gezond te leven. Juist zaken als diverse soorten ongebrande noten voor in de havermout en diepvriesfruit voor in de yoghurt zijn heel duur. Verder gaan we nooit uit eten, hooguit 2 x per jaar naar de snackbar voor een frietje met kroket in de vakantie. Ergens koffie drinken idem dito. Ik ben blij met je cursus, om weer bewuster naar alles te kijken. Ik heb van de week onze verzekeringen gecheckt, wat bleek de prijs op de website van onze inboedelverzekering was € 50 goedkoper dan wat wij betaald hebben (zelfde verzekeraar).Gelijk gebeld en overgesloten.Ook voor de auto scheelt het € 3 per maand, ga ze vandaag hierover bellen. Misschien een tip voor meelezers?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ga voor de herfstvakantie begint eens kijken waar de notenbomen staan. Vaak langs de openbare weg. Gratis en nĆ³g lekkerder.

      Verwijderen
  5. Kijk eens bij de notenshop.nl als je graag noten en dergelijke eet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Neem altijd een tas mee, en een opvouwbaar reservetasje in je tas

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een budget ga ik niet maken, we doen veel te onregelmatig boodschappen en slaan vaak groot in. Vandaag naar Belgie geweest en voor 6 weken aantal vaste produkten gekocht. Ik hou me dan redelijk aan lijstje maar als ik dingen tegenkom met 30 of meer % korting neem ik dat mee als ik zeker weet dat we dat graag eten. En niet alleen omdat er korting op zit. Alleen als er50% korting op zit wil ik nog wel eens iets meenemen wat we niet specifiek kennen.
    Maar als ik de maandbedragen over 3 maanden bekijken is dat gemiddelde ongeveer hetzelfde, alleen nu iets meer waarschijnlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik denk dat mensen die wat van jouw lessen kunnen opsteken geen lezers van deze blog zijn. Om het preken voor eigen parochie te noemen gaat ook een beetje ver, ik vind het echt leerzaam. Eigenlijk zouden leren budgeteren en gezond eten en koken lessen moeten zijn op de scholen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het met je eens dat leren omgaan met geld al op jonge leeftijd kan beginnen. Laten we er alleen voor zorgen dat we niet alles op het bordje van de scholen dumpen. Die hebben al meer dan genoeg te doen. Goed leren rekenen bijvoorbeeld, ook belangrijkšŸ˜‰

      Verwijderen
    2. ls je niet kunt rekenen, kun je ook niet budgetteren. Geartsje

      Verwijderen
  9. Ik heb nooit gebudgetteerd. Ik heb in mijn hele huwelijk gekocht wat ik nodig heb, en daarbij prijsbewust. In de beginjaren van ons huwelijk heb ik een week of 10 een kasboekje bijgehouden, om te zien waar het geld heengaat. Al weer ruim 20 jaar houd ik alles bij. Maar meer om achteraf te zien hoeveel ik uitgegeven heb. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.